Pivot po raz kolejny zaprosił do Winterberga i zapowiedział nowy XC-Fully z wyprzedzeniem. Byliśmy podekscytowani i udaliśmy się na duże wysokości Sauerland w Nadrenii Północnej-Westfalii. Temperatury w połowie maja były stosunkowo niskie, nawet jak na lokalne standardy, ale dzięki nowemu Mach 4 SL i kilku promieniom słońca na Kahler Asten zrobiło się trochę cieplej.
Pivot Mach 4 SL – Rama i geometria:
Podobnie jak wszyscy inni producenci posiadający rowery XC w swoim portfolio, Pivot również chce wprowadzić na rynek jeden z najszybszych rowerów XC i wprowadził pewne zmiany w stosunku do poprzedniego Mach 429 SL. Najbardziej uderzające jest nowe położenie amortyzatora. W nowym modelu Pivot zrywa z całą gamą modeli i po raz pierwszy od dłuższego czasu ustawia amortyzator pionowo w ramie. Powodem tego były po prostu wcześniejsze specyfikacje. Standardowa butelka do picia powinna bez problemu znaleźć swoje miejsce we wszystkich rozmiarach oprawek. Ponadto rama powinna być kompatybilna z systemem Fox Live Valve, a niski przekrok powinien być realizowany, aby można było również realizować małe rozmiary ram z kołami 29”. Ponadto pozwala to również zaoszczędzić na wadze, ponieważ rama może być zaprojektowana w sposób bardziej zwarty i przy mniejszych nakładach materiałowych. Pivot żegna się również z zakrzywioną górną rurą w nowym Mach 4 SL i polega teraz na prostej, pochylonej górnej rurze.
Pivot Mach 4 SL (120mm)
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 356 | 394 | 419 | 457 | 502 |
Pozioma rura górna (w mm) | 571 | 584 | 613 | 636 | 666 |
główka ramy (w mm) | 85 | 95 | 108 | 119 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 431 | 431 | 431 | 431 | 431 |
Rozstaw osi (w mm) | 1093 | 1106 | 1136 | 1160 | 1193 |
Kąt skrętu (w °) | 73,5° (120 mm) | 73,5° (120 mm) | 73,5° (120 mm) | 73,5° (120 mm) | 73,5° (120 mm) |
Kąt siedziska (w °) | 67,5° (120 mm) | 67,5° (120 mm) | 67,5° (120 mm) | 67,5° (120 mm) | 67,5° (120 mm) |
Zasięg (mm) | 405 | 415 | 440 | 460 | 485 |
Stosy (mm) | 580 | 590 | 602 | 612 | 631 |
Pomimo pionowego amortyzatora, Pivot pozostaje wierny koncepcji tylnego trójkąta i opiera się na łączniku dw z wirtualnym punktem obrotu. Jak to jest typowe dla XC-Fully, Mach 4 SL jest wyposażony w 100 mm z tyłu. Z przodu rama jest przystosowana do widelców amortyzowanych o skoku 100 mm lub 120 mm. W połączeniu z kołami 29″ dla wszystkich rozmiarów ram, powinno to być dobre połączenie do użytku XC.
Pivot Mach 4 SL – Trzy warianty kolorystyczne w skrócie:
Jeśli chodzi o materiał, Pivot naturalnie wykorzystuje węgiel, aby utrzymać wagę na jak najniższym poziomie. Według Pivota rama w rozmiarze S waży około 1930 g z amortyzatorem Fox. W przypadku innych rozmiarów zwiększa się o 25 g. Od L do XL jest jeszcze 30.
Jest też kilka szczegółów dotyczących nowej ramy Pivot Mach 4 SL. Mocowanie tylnego koła zaprojektowano w standardzie Boost. Umożliwia to wyjątkowo krótkie tylne widełki (431 mm), a także zapewnia dużo miejsca na szerokie opony. Pivot zamontował 2,5-calowy Minion DHF do celów testowych, który bez problemu zmieścił się w tylnym trójkącie. Kable są nie tylko w dużej mierze schowane w ramie, ale są również łatwe w utrzymaniu dzięki systemowi portów kablowych i można je łatwo regulować, aby nie było grzechotania w ramie.
W czasach, gdy tory XC przypominają bardziej bikeparki, Pivot podąża za trendem w geometrii, jaki obserwuje się w tym segmencie od jakiegoś czasu. Kiedyś wystarczały dobre osiągi pod górę, dziś rowery XC muszą dawać rezerwy na techniczne zjazdy i nadal dobrze się wspinać. Trend można podsumować w następujący sposób: bardziej płaski kąt skrętu, większy zasięg, bardziej stromy kąt siodełka i krótkie dolne widełki. Pivot pasuje tutaj do wszystkiego. Trzeba czymś się wyróżniać, bo warianty Worldcup-Cup są wyposażone w widelce 100 mm, a pozostałe warianty w widelce 120 mm.
Przy 100 mm skoku sprężyny z przodu kąt skrętu jest już płaski przy 68,5°, a przy 120 mm staje się jeszcze bardziej płaski przy 67,5°. To samo dotyczy kąta siedzenia; tutaj wartości to 74,5° (100 mm) i 73,5° (120 mm). Płaski kąt skrętu zapewnia płynną jazdę i bezpieczeństwo motocykla. Stromy kąt siodełka zapewnia dobrą pozycję na podjazdach i poprawia napęd. Zasięg został wydłużony, dzięki czemu możesz jeździć na krótszych mostkach, aby uzyskać większą kontrolę i nadal mieć sportowe, rozciągnięte siodełko na rowerze. Ponadto większy zasięg w połączeniu z luźnym kątem skrętu zapewnia Pivot Mach 4 SL płynną jazdę. Aby nie działał zbyt płynnie, podpory łańcucha są bardzo krótkie i mają 431 mm, dzięki czemu rower można szybko przesuwać nawet po ciasnych zakrętach. Dodatkowo skrócono rurę podsiodłową, co upraszcza korzystanie ze sztycy regulowanej.
Funkcje Pivot Mach 4 SL:
Pivot oferuje różne konfiguracje dla Mach 4 SL. Istnieją zasadniczo cztery poziomy wyposażenia.
Różne poziomy nazywają się Worldcup, Team, Pro i Race, a warianty Worldcup są dostępne z widelcami amortyzowanymi o skoku 100 mm i sztycami podsiodłowymi. Pozostałe warianty są wyposażone w widelce Fox Stepcast o skoku 120 mm i regulowane sztyce. Ulepszenie Fox Live-Valve można zastosować dla wszystkich poziomów wyposażenia. Mach 4 SL jest również dostępny jako zestaw ramek. Tutaj również z Fox Live-Valve, który według Pivota jest jednym z pierwszych framesetów z nowym systemem Foxa na rynku. Ceny wahają się od 3.599 euro za zestaw Framset, 5.999 euro za podstawową wersję z wyposażeniem Shimano SLX/XT i zawieszeniem Fox Performance, do 13.549 euro za topową wersję z XX1 AXS i zawieszeniem Fox Factory Live Valve. Solona cena, ale więcej naprawdę nie jest możliwe. Rower w najlżejszej wersji Pucharu Świata waży 9,4 kg w rozmiarze S. Nasz rower testowy w Team Build z osprzętem XTR ważył 11,35 kg w rozmiarze L.
Dla przeglądu mamy tutaj wszystkie warianty wyposażenia:
Na miejscu w Winterberg otrzymaliśmy rower testowy z budowy zespołu. Rower został wyposażony w nową grupę Shimano XTR 1×12. Jedynym wyjątkiem była korba Race Face Nexl SL, która została zainstalowana z powodu znanych problemów z dostawą korby XTR. Fox 34 Stepcast o średnicy 120 mm został zamontowany z przodu z pasującym amortyzatorem Fox Factory, który ujarzmia tył.
Najważniejszym elementem był wbudowany system Fox Live Valve. Podczas gdy w przypadku konwencjonalnego zawieszenia elementy sprężynowe trzeba zablokować samodzielnie, w przypadku Live Valve robi to wyrafinowany system elektroniki, czujników i algorytmów, które zmieniają ustawienia zawieszenia w ciągu milisekund. Czujniki znajdują się z przodu, z tyłu, a kontroler na środku ramy. Mierzą one w zakresie 1 kHz (1000 razy na sekundę) i przekazują informacje do kontrolera. Istnieją również czujniki przyspieszenia, które wykrywają, czy aktualnie jedziesz pod górę, w dół, czy po płaskim terenie. Czujniki wykrywają również, czy np. skaczesz.
Na podstawie wszystkich danych algorytm w sterowniku decyduje, czy system powinien być otwarty, czy zamknięty. Dzieje się to za pośrednictwem serwomotorów w ciągu 3 milisekund. Fox twierdzi, że w wyścigu XC (1,5 godziny) wykonuje się około 700 zmian, co jest bardzo trudne do osiągnięcia ludzkimi rękami. System można jeszcze dostosować do preferencji w 5 etapach. Oczywiście high-tech ma też swoją cenę. System kosztuje około 2300 euro więcej niż konwencjonalne zawieszenie Fox Factory.
Koła nadal są klasyczne. Zainstalowano tutaj lekkie karbonowe koła DT Swiss XRC 1200 Spline. Nadające się do użytku opony Maxxis Ardent Race o szerokości 2,25″ są montowane bezdętkowo. Regulowana sztyca Fox Transfer została zamontowana tak, aby pasowała do podwozia. Kokpit pochodzi z własnej marki Pivot, z kierownicą o szerokości 740 mm. Z uchwytami Padloc, które zapobiegają skręcaniu się uchwytów. WTB Team Volt został zainstalowany jako siodło.
Pivot Mach 4 SL – Na szlaku:
Po tym, jak rower został już przedstawiony w teorii na wykładzie, emocje związane z pierwszymi wrażeniami z jazdy były oczywiście ogromne. Ale zanim trafił na szlaki, ekipa Pivot dostroiła Mach 4 SL idealnie dla testerów. Na pierwszy rzut oka Pivot wcale nie wygląda jak rasowy rower XC, ale bardziej przypomina rower terenowy.
Nowa broń XC firmy Pivot w połączeniu z technologią Fox Live Valve wywołała wielkie emocje. Już na pierwszych kilku metrach na hotelowym parkingu można było odgadnąć kilka cech roweru. Pozycja siedząca na motocyklu była wygodna, ale nadal wystarczająco sportowa, aby zapewnić niezbędną moc motocyklowi. Już w pierwszych zakrętach można było odgadnąć geometrię Pivota. Rower początkowo wydawał się trochę powolny podczas skręcania, ale chwilę później wyczuły się krótkie dolne rurki tylnego trójkąta i motocykl szybko wjechał w zakręt. Możesz także uzyskać pierwsze wrażenie na temat Fox Live Valve. Podwozie blokuje się na asfalcie, ale przy szybkiej zmianie na bruk, podwozie natychmiast przełącza się w tryb otwarty. To wprawiło nas w dobry nastrój do pierwszego testu na szlakach.
Z parkingu hotelowego prowadzi szybkim zjazdem z przeplatanymi korzeniami. Mach 4 SL był w stanie od razu pokazać swoje mocne strony. Duży zasięg i luźny kąt skrętu sprawiły, że motocykl działał wyjątkowo płynnie, a podwozie bez problemu poradziło sobie z szybkimi przejściami przez korzenie. Na szybkich odcinkach rzadko czułem się bezpieczniej niż na podobnych motocyklach. Kontynuowaliśmy po drewnianych mostach z wąskimi szykanami. Tam były krótkie dolne widełki, które po prostu pozwalają motocyklowi wirować w zakrętach. Dzięki niskiej masie całkowitej i lekkim kołom DT-Swiss, Pivot mógł bardzo dynamicznie przyspieszać z ciasnych zakrętów i szybko osiągać wysoką prędkość. Potwierdza się to również na długich podjazdach, rower podjeżdża lekko. Jeśli robi się trochę bardziej stromo, nie należy jednak montować siodełka zbyt daleko do tyłu, ponieważ rower ma tendencję do lekkiego wspinania się na przednie koło z powodu krótkich tylnych widełek. Jeśli jednak jeździsz w typowej pozycji XC, nie powinno to stanowić problemu.
Fox Live Valve był ogólnie przekonujący na podjazdach i szybko reagował na zmieniające się nawierzchnie i sytuacje podczas jazdy. Reakcja systemu może być regulowana w 5 etapach. Od bardzo ciasnej konfiguracji do prawie otwartego trybu. W trybach twardych podwozie było czasami trochę zbyt uparte na trudniejszych podjazdach. Tutaj można by żałować, że amortyzator nieco się ugiął, a tym samym zapewnił tylnemu kole większą przyczepność. Można to również zaobserwować podczas startu w siodle. Problem można było wyeliminować w bardziej otwartych wariantach. Tutaj chyba każdy musi spędzić z systemem trochę więcej czasu, aby znaleźć odpowiednią konfigurację dla własnych potrzeb.
Po okrążeniu rozgrzewkowym udaliśmy się do Kahler Asten. Tam można było dokładnie przetestować rower na płynnych, ale także technicznych trasach. W szybkich fragmentach potwierdziło się już wrażenie od początku; rower prowadzi się wyjątkowo płynnie po szlakach i radzi sobie z większymi uderzeniami, ale może też być zabawny. Skoki, małe drifty i wypady na tylne koło nie są nieznanym terenem dla motocykla. Podwozie doskonale radzi sobie w zablokowanych przejściach, a amortyzowany widelec 120 mm we współpracy z płaskim kątem skrętu zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo w technicznych przejściach. Bardzo dobrze sprawdza się tu również tył, który odczuwalnie odciąża kierowcę.
Tutaj również Fox Live Valve sprawdza się bardzo dobrze. Podwozie jest tylko trochę ciasne przy pierwszym uderzeniu, gdy sytuacja szybko się zmienia. System zauważa to jednak bardzo szybko iw bardzo krótkim czasie zapewnia pełną wydajność. Podsumowując, musisz sam zdecydować, czy chcesz zapłacić wysoką dopłatę za Fox Live Valve, ponieważ tylny trójkąt Pivot jest już bardzo neutralny pod względem napędu. Technologia jest fascynująca i działa wyjątkowo dobrze. Ulepszenie jest prawdopodobnie bardziej przeznaczone dla fanów technologii, którzy chcą jak najlepiej wykorzystać motocykl. Pilot z kierownicy wystarczy do większości, ale jeśli chcesz być w czołówce, możesz zdecydować się na system Fox Live Valve, zwłaszcza, że tutaj integracja na sworzniu została również zaimplementowana doskonale.
Schreibe einen Kommentar