Test: Włoski producent podnosi kurtynę i prezentuje nowy Super Record EPS z dwunastoma biegami. Velomotion był już w stanie intensywnie przetestować grupę - oto nasze wrażenia z Campagnolo Super Record EPS 12.
Wiosną 2018 roku Campagnolo skradło show konkurencji z pierwszą dwunastobiegową grupą rowerów szosowych. Włosi, którzy po raz kolejny jako pierwsi z dodatkową zębatką po Eleven jesienią 2018 roku zaprezentowali wówczas pakiety zębatek, które teraz naprawdę powinny oferować odpowiednie przełożenie do każdego zastosowania i bez żadnych luk: 11-29 i 11- 32 są stopniowane w krokach co jeden do 17; po zębatce 19 następuje wtedy 21 lub 22, a następnie idzie z równomiernie rosnącymi skokami do najłatwiejszego biegu. Czy możesz to przebić? Możesz, dzięki elektronicznemu wariantowi EPS, który został już zauważony tu i tam w profesjonalnym peletonie i jest logicznym dalszym rozwojem mechanicznych dwunastobiegowych grup. Rozwijana od 2007 roku i zaprezentowana w 2012 roku elektroniczna grupa osprzętu jest obecnie dostępna w czwartej wersji, choć funkcja nie uległa zmianie.
Sprawdzona logika Campa nawet z 12-biegową elektroniką
Campagnolo nadal opiera się na sprawdzonej zasadzie „Jedna dźwignia, jedno działanie”: przycisk kciuka do przełączania na mniejszą zębatkę lub tarczę, dźwignia zmiany biegów do zmiany przełożeń w zależności od napięcia sprężyny tylnej i przedniej przerzutki oraz sztywna dźwignia hamulca tylko do zwalniania. Mechaniczny wariant systemu był przekonujący od samego początku, ponieważ kilka zębatek można było przesunąć w obu kierunkach, a linki zmiany biegów były już poprowadzone pod taśmą kierownicy w pierwszych wariantach. Typowe dla Campagnolo zawsze były również zdefiniowane, dobrze rozmieszczone stopnie zmiany biegów, które nigdy nie pozostawiały kierowcy w ciemności co do zmiany biegu - zaleta, z której niestety zrezygnowano w niektórych prostych wariantach układu mechanicznego.
Jak powszechnie wiadomo, EPS działa na tej samej zasadzie, co okazało się zaletą ze względu na mniejsze siły działania elektronicznych dźwigni zmiany biegów. Przyciski zmiany biegu na wyższy i niższy są wyraźnie oddzielone, co sprawia, że zmiana jest prawie niemożliwa; Zastosowana w dźwigni technologia „Multi Dome” – małe aluminiowe blaszki o precyzyjnie określonej odporności na odkształcenia – zapewnia odczuwalny „klik” podczas zmiany biegów, co przypomina sprzężenie zwrotne układu mechanicznego. Dla użytkownika nie ma znaczenia, czy w ten sposób przesunięto jedenaście czy dwanaście kół zębatych – zmiana biegów jest precyzyjna i płynna. To samo dotyczy przedniej przerzutki, która nawet pod obciążeniem chętnie dociska łańcuch do większej zębatki i dyskretnie koryguje go, gdy łańcuch się ślizga.
Nowa elektroniczna przerzutka tylna wygląda filigranowo, a dzięki jednokierunkowej strukturze włókna węglowego jest bardziej elegancka niż jej poprzedniczka. Jego średniej długości wahacz pozwala na użycie obu zestawów zębatek, podczas gdy stary EPS był ograniczony do 29 zębów. Zmieniona geometria zapewnia, że górna rolka łańcucha znajduje się blisko zestawu zębatek, co zapewnia optymalny kąt opasania łańcucha.
Campagnolo Super Record EPS 12: wysokiej jakości obudowa pełna zaawansowanych technologii
Nawet jeśli dźwignie Ergopower 12-biegowego EPS działają i przesuwają się jak ich poprzednicy, ich elektroniczne działanie wewnętrzne jest zupełnie nowe. W rezultacie dźwigni jedenastu biegów nie można przełączyć na dodatkową zębatkę za pomocą aktualizacji oprogramowania. System przełączania można podłączyć do elektronicznych urządzeń końcowych przez Bluetooth i ANT+ i skonfigurować indywidualnie; wymagany do tego „interfejs” można umieścić pod mostkiem lub na końcu kierownicy. Możliwa jest również ręczna precyzyjna regulacja przerzutki tylnej. Możliwa jest również personalizacja mechaniczna: zasięg i swobodny skok dźwigni hamulca można regulować za pomocą klucza imbusowego. Nowa bateria, która dzięki smuklejszemu kształtowi ma teraz zmieścić się w jeszcze większej liczbie ramek, jest teraz jeszcze trwalsza i ma o 10% większą pojemność.
Wiele z nowego Super Record EPS jest już znanych z zeszłego roku, na przykład zestaw suportów o gładkiej powierzchni z wydrążonymi ramionami korby, których połyskujące włókna węglowe nie są pokryte żadną farbą i podobno są trwale odporne na promieniowanie UV. Najbardziej rzucającą się w oczy cechą prawej korby są tak zwane „usztywnienia”, łączące żebra między dwoma z czterech ramion gwiazdy korby, które mają poprawić sztywność i przenoszenie mocy. Obie tarcze (w kombinacjach 50/34, 52/36 i 53/39) mają własne koła śrubowe i są montowane oddzielnie od siebie. Znane są również zaprezentowane w zeszłym roku hamulce szczękowe, dostępne również w wersji z bezpośrednim mocowaniem, które są sztywniejsze niż stare hamulce szkieletowe i oferują twardszy punkt nacisku.
składniki: Test: Hamulec tarczowy Campagnolo H11 – Czy Campa może również tarczować?
Test: Wreszcie jest! Po długim oczekiwaniu Campagnolo zaprezentowało teraz ostateczną wersję własnego hamulca tarczowego. Wiele sprytnych, szczegółowych rozwiązań powinno sprawić, że będzie to najlepsza tarcza dla kolarzy szosowych. Mogliśmy się o tym przekonać i przyznać: warto było czekać. Campagnolo i hamulec tarczowy. To zawsze było takie […]
Również dobrze znane hamulce tarczowe Włochów są oczywiście wariantem bardziej przyszłościowym. Opracowany we współpracy z Magurą układ hamulcowy jest podobno szczególnie odporny na wysoką temperaturę – filmy z laboratorium testowego pokazują tarczę świecącą na czerwono w temperaturze 300 stopni, podczas gdy temperatura zacisku hamulca pozostaje niska. Powinno to zapobiec przerażającemu zanikaniu hamulca. Zaokrąglone tarcze hamulcowe i fazowane klocki powinny ułatwić montaż koła; Klocki z dużą, odprowadzającą ciepło płytą nośną są również wyposażone w optyczny wskaźnik zużycia.
Pierwsza jazda: pierwsze wrażenia z jazdy Campagnolo Super Record EPS 12
Na drodze nowy Campagnolo Super Record EPS 12 okazuje się godnym następcą 32-biegowej grupy. To, czy często potrzebujesz największej zębatki, czy nie, jest kwestią otwartą - z pakietem dwunastu biegów jesteś przygotowany na naprawdę wszystko, co ma nawierzchnię odpowiednią dla rowerów wyścigowych i bez przerw w często używanych przełożeniach. Przyciski na dźwigni Ergopower dają wyraźne sprzężenie zwrotne i mają wystarczający opór, aby nie nacisnąć ich przypadkowo. Nawet zmiana na dużą zębatkę XNUMX jest płynna; Przekrzywienie łańcucha nie powoduje drgań ani zauważalnego tarcia.
Potężne hamulce tarczowe Campagnolo po raz kolejny okazują się niezwykle łatwe do kontrolowania. Jeśli jeździsz w pozycji dźwigni hamulca, wystarczy umieścić palec wskazujący w wygodnym wgłębieniu na dźwigni i możesz go użyć do delikatnego dozowania i mocnego chwytu. To sprawia, że hamulce są przewidywalne i budzą zaufanie - dokładnie to, czego potrzebujesz na stromych zjazdach, w ciasnych, szybkich zakrętach i na wyboistych torach.
Czy potrzebujesz Campagnolo Super Record EPS? 4.327 Euro kosztuje całą grupę z hamulcami szczękowymi, 4.677 Euro z hamulcem tarczowym. To brzmi imponująco, ale jest tylko nieznacznie wyższe od cen odpowiadających im jedenastokrotnych grup i tak czy inaczej powinno być znacznie mniej na rynku. W zamian otrzymujesz jedną z najnowocześniejszych grup rowerów szosowych na świecie 2.255 lub 2.505 gramów stosunkowo lekki, a nawet w pewnym sensie zrównoważony - Campagnolo nadal oferuje pojedyncze zębatki i duże bloki trzech kaset jako części zużywające się. Każdy musi sam zdecydować, czy elektroniczna zmiana biegów ma wyraźną przewagę nad wyraźnie tańszymi wariantami mechanicznymi – funkcja EPS jest w każdym przypadku doskonała.
Luc mówią
Dla mnie Super Record EPS to najlepiej działająca tylna przerzutka zasilana akumulatorem. Ostatnie dwa Manivelle 11S i 12s są bez zarzutu.
Hamulce Dual Pivot Campa nie są tak dobre jak te od Shimano. Z Campa, nawet gdy jesteś wyczerpany, wiesz, czy zmieniasz bieg w górę, czy w dół w „górnym zakresie” Wolałbym mieć tylko Mangtum 3- 46 niż 30/50. Musiałbym też wypuścić dużo tańszy model za 34 euro. Nawet jako fan Campy muszę przyznać, że Shimano i SRAM też działają idealnie (jedynie manetki Campags mają bonusową ergonomię, dźwignia do w górę, dźwignia w dół.
Miłej jazdy wszystkim.