Historia budowy roweru: część piąta, korba. Jak w Część pierwsza już wyjaśnione, staramy się zbudować rower „Made in Europe”. Z reguły elementy napędu pochodzą z Dalekiego Wschodu. Istnieją pewne wyjątki w przypadku korb. Zdecydowaliśmy się na Tune Smart Foot.
Jeśli szukasz dzisiaj korby Smart Foot na stronie głównej Tune, popadniesz w rozpacz. U mnie było tak samo i logiczną konsekwencją było odebranie telefonu. Nie dowierzałem, gdy usłyszałem, że zaprzestano produkcji Smart Foot, ponieważ chcieli bardziej skupić się na innych produktach, takich jak piasty i koła. Szkoda, gdy produkt znika, ale z drugiej strony nie możemy zaprzeczyć, że Smart Foot sprawiał nam problemy. Jeśli wydajesz ponad 500 euro (zalecana cena detaliczna to 599 euro bez suportu) na aluminiową korbę, chcesz również, aby działała idealnie.
Tune Smart Foot w szczegółach
Zamówiliśmy stopkę Tune Smart Foot z pająkiem na koło śrubowe 76 milimetrów, która pasuje również do tarcz Sram XX1 o długości 175 milimetrów. Wspornik dolny był przeznaczony do gwintów BSA, tarcza miała 30 zębów Narrow Wide. Jeśli chodzi o wagę: gotowa do montażu korba waży 592 gramy ze śrubami bez suportu, z czego 51 gramów można prześledzić wstecz do pierścienia łańcucha. Ramiona korby wykonane są z utwardzanego aluminium 7075. Kierunek frezowania jest równoległy do kierunku walcowania aluminium, które ma zastąpić kucie korby.
Proste ramiona korby i zakrzywiony pająk pierścienia łańcucha podobno gwarantują niezakłócony przepływ mocy. Aby zoptymalizować trwałość, korba ma super gładką powierzchnię bez kratek, narożników i krawędzi, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka złamania. Napis Tune Laser znajduje się w miejscu chronionym, dzięki czemu unika się ścierania napisu i osłabiania powierzchni przez grawer. Oś o grubości 30 milimetrów można dopasować do różnych standardów ram dzięki „Smart Spindle System” i różnym suportom. Detale, takie jak wytrzymałe, specjalne śruby, na przykład w celu zapewnienia niezbędnego napięcia wstępnego zacisku ramienia korby na osi, przemawiają za przemyślaniem.
Światło i cień
Niską wagę korby można odczuć już po zetknięciu się z nią. Powierzchnie są również przekonujące w dotyku, podobnie jak czarne anodowane wykończenie. Podczas montażu przeszkadzał mi fakt, że potrzebne były specjalne narzędzia. Moim zdaniem niekoniecznie musi to być twój własny klucz do suportu, istnieje już wiele wariantów, których mogłeś użyć. Do montażu śrub korby potrzebny jest klucz imbusowy 17mm, rzadko spotykany, ale przynajmniej można go zamówić w wielu miejscach. Jak w przypadku prawie wszystkich motocykli Orange, które znam, linia łańcucha jest optymalna, jeśli przesuniesz korbę nieco w lewo. Tak było również w przypadku etapu 6.
Zdecydowałem się przełączyć Spidera z trybu boost na non-boost. Można to również zrobić tylko za pomocą specjalnego narzędzia, dużo cierpliwości i opalarki. Montaż lewego ramienia korby na osi również wymagał dużego nakładu pracy. Trzeba było również usunąć obie śruby mocujące i otworzyć korbę, wkręcając je w przeciwnych kierunkach o monetę.
Tune mówi: „Rezultatem jest korba z doskonałym kompromisem między niską wagą a zorientowaną na praktykę sztywnością”. Można to ująć w ten sposób, ale ogólnie uznałem je za zbyt miękkie. Podczas pedałowania z siodełka lub podczas uciśnięć na zjeździe, np. w bermie, wydawało mi się, że czuję, jak korba kręci się pod moim (co prawda dość dużym) ciężarem ciała. Ostatnim zakończeniem dla Tune Smart Foot był hałas z suportu, przypominający młynek do kawy. Po około 150 kilometrach to po prostu nie powinno mieć miejsca, zwłaszcza że korba jest dopuszczona do wszystkich dyscyplin, od XC do DH.
Biały przemysł M30
Więc Smart Foot musiał ustąpić i kolejna korba pojawiła się w Orange Stage 6, która jest również bardzo popularna wśród miłośników rękodzieła: White Industries M30. Korba i łożysko są Made in USA, co wprawdzie nie do końca wpisuje się w naszą ideę Made in Europe, ale White Industries też robi jak najwięcej samodzielnie i nie stara się przenosić poszczególnych etapów pracy czy nawet produkcji na niższą - kraj płacowy.
Jeśli chodzi o wagę, White Industries M30 nie nadąża za Tune, chociaż ogólnie jest w porządku. Ważyliśmy: korba lewa 175mm 241 gramów, korba prawa 175mm 242 gramy, ośka do BSA 101 gramów, suport BSA 82 gramy, zębatka wąsko-szeroka 28 zębów 54 gramy, ale montaż jest dziecinnie prosty. Pasuje do tego samego klucza do suportu, co na przykład Race Face, tarcza jest mocowana starym kluczem do suportu, zgodnie z wymogami Shimano itp. Nic się nie klei, nic nie szczypie, wszystko bardzo dobrze pasuje i siedzi ciasno. Ujawniamy, jak korba M30 ostatecznie wypadła w teście historii budowy.
Schreibe einen Kommentar