Test Specialized Terra Pro 2Bliss Ready: Specialized zaleca oponę bezdętkową Specialized Terra Pro 2Bliss na głębokie gleby, ale Terra potrafi jeszcze więcej. Lekkie prowadzenie i płynne toczenie zapewniają wszechstronne właściwości, które powinny wzbudzić ciekawość ambitnych crossowców.
Podobnie jak wielu głównych producentów rowerów, Specialized oferuje szeroką gamę akcesoriów, w której opony naturalnie zajmują szczególne miejsce: sportowa, wąska opona turystyczna była pierwszym produktem sprzedawanym pod nazwą Specialized ponad 40 lat temu. Do tej pory asortyment powiększył się do ponad 70 różnych modeli opon, a Specialized nie boi się porównywać z wyspecjalizowanymi producentami, co potwierdzają pozytywne wyniki testów.
Specialized Terra Pro 2Bliss Ready: Na równi ze specjalistami od opon bezdętkowych
Amerykanie mają również wiele do zaoferowania w segmencie rynku „Cyclocross”; W końcu firmowe rowery przełajowe nie powinny toczyć się po innych markach. Aby jednak móc cieszyć się testowanym przez nas Specialized Terra Pro 2Bliss Ready, kolarze muszą sporo zainwestować: tylko Crux Elite X1 za 3.299 euro jest wyposażony w opony bezdętkowe. Szkoda, bo jak widzieliśmy na rowerze innym niż Specialized, te opony są na równi z uznanymi ekspertami od opon bezdętkowych.
W porównaniu do zeszłego roku Specialized Terra Pro 2Bliss Ready znacznie zmienił swój profil: bloki profilu stały się mniejsze i zmieniły się ich rozmieszczenie; Dodatkowo mają teraz małą „krawędź”, która prawdopodobnie ma na celu dalszą poprawę przyczepności. To opona błotna w triadzie Specialized Trigger (twarda nawierzchnia), Tracer (uniwersalna) i oczywiście Terra. Pozostał otwarty profil, który obiecuje dobre samooczyszczanie. Prawie 390 gramów Terra Pro to standard dla opony przełajowej 33 - mniejsza waga jest prawie niemożliwa, jeśli chcesz zapewnić dość solidną osnowę.
W przypadku opon bezdętkowych montaż jest już ekscytujący. Nie wszystkie z nich siedzą ciasno i okrągło na obręczy, niektóre z trudem dają się przełożyć przez róg. Jednak w przypadku Specialized Terra Pro 2Bliss Ready montaż nie jest trudny: trochę płynu montażowego i opona wsuwa się w podstawę felgi – nie musimy nawet używać łyżki do opon. Tam siedzi tak ciasno, że możemy go napełnić zwykłą pompką podłogową bez syczenia powietrza w dowolnym miejscu; po ustabilizowaniu się z głośnym trzaskiem utrzymuje ciśnienie nawet bez uszczelniacza - oczywiście nadal jest wypełniany w drugim etapie.
Specialized Terra Pro 2Bliss Ready: Toczy się płynnie i łatwo nawet po asfalcie
Specialized określa minimalne ciśnienie 45 psi, a dokładniej 3,1 bara. Oczywiście w ten sposób nie zajedziesz daleko w teren; wychodzimy z 2,3 bara z tyłu i 2,1 bara z przodu – notabene przy tym ciśnieniu opona ma dokładnie 33 mm szerokości. Już na początkowym kawałku asfaltu opona ujawnia pewną osobliwość, o której warto wspomnieć: Toczy się bardzo płynnie – coś, do czego nie uwierzyłbyś, że jest zdolna do osnowy 60 TPI. Jak na oponę błotną toczy się cicho i łatwo nawet po twardym jak skała podłożu. Siedzi ciasno na obręczy; nawet przy raczej niskim ciśnieniu nie wydaje się gąbczasty podczas pokonywania zakrętów.
Na nasz test wybraliśmy suchą pogodę, chociaż ściółka leśna w żaden sposób nie przetrawiła deszczu z ostatnich kilku dni. Mokre liście i ślady opon pojazdów leśnych jeszcze bardziej poprawiają warunki testowe.
Już na pierwszym stromym, śliskim odcinku staje się jasne: opona dorównuje swojej mieszance gumowej „Gripton” z bardzo dobrą przyczepnością. Podczas pedałowania z siodełka z wysokim momentem obrotowym opona dosłownie wbija się w błoto; wypustki na ramionach zapobiegają ślizganiu się podczas pochylania. A jeśli wybuchnie, jest to tak przewidywalne, że można podjąć środki zaradcze. Otwarty profil nie ma tendencji do zatykania się, raczej natychmiast przekazuje wyrwaną z kontekstu glebę do ramy i jeźdźca.
Giętka osnowa jest zauważalna również w terenie. Korzenie, kamienie i poprzeczne kanały odprowadzające wodę są połykane, a koła nie podskakują, co oczywiście może prowadzić do przebicia - ale nie jest to bardzo niebezpieczne w przypadku opon bezdętkowych, o ile felga nie jest uszkodzona. Przy nieco ponad 2 barach Specialized Terra Pro 2Bliss Ready zapewnia doskonałe wyczucie podłoża; jeśli czujesz się niepewnie, podkręć to.
Specialized Terra Pro 2Bliss Ready: warto spróbować za 39,90 euro
Opona Specialized może być zaprojektowana jako opona błotna; ale jako ambitny crosser możesz śmiało używać go jako wszechstronnego. Jesienią i zimą warunki takie jak na okrążeniu testowym to niestety norma; prawdopodobnie w lesie będzie bardziej sucho tylko wtedy, gdy panuje wieczna zmarzlina. A potem nadal możesz dobrze dogadać się ze Specialized Terra Pro 2Bliss Ready dzięki płynnej pracy. Z drugiej strony zmiana między różnymi profilami opon jest stosunkowo tania w przypadku opon Specialized: Terra, Tracer i Trigger w wersji Pro 2Bliss Ready każda kosztuje 39,90 euro - całkiem dobra cena za opony bezdętkowe o takich właściwościach tocznych. Jeśli chcesz utworzyć nowy profil, wypróbuj ten.
Schreibe einen Kommentar