Test: dzięki modelom Mavic Allroad francuski specjalista od kół wypełnia lukę między drogą a terenem. Velomotion przetestował zestaw Mavic Allroad Elite i nie poszło mu łatwo.
Mavic Allroad: nowy segment kół
Rowery crossowe, a zwłaszcza szutrowe, rozwinęły się w istotną podkategorię maszyn wyścigowych. Opracowanie materiału specjalnie dla tego typu roweru jest oczywiste i nawet nie jest szczególnie skomplikowane – w końcu potrzebne technologie są już dostępne, na przykład w rowerach górskich. Dobrym przykładem są koła: Ponieważ wąskie felgi szosowe nie są optymalnie kompatybilne z szerokimi oponami kierowców terenowych, warto przerzucić się na szersze terenowe felgi, które (dzięki Twentyniner) są również dostępne w odpowiedniej średnicy .
W ten sposób powstaje nowy segment kół, który Mavic nazywa Allroad i który znacznie różni się od kół szosowych produkowanych przez Francuzów - nawet od zupełnie nowych szosowych modeli bezdętkowych.
Kolekcja Mavic Allroad obejmuje trzy modele – dwa do hamulców tarczowych i jeden do przecinaków do felg, co jest również najtańszą opcją za 699 euro. Velomotion zrecenzował dysk Mavic Allroad Elite UST za 749 USD; powyżej znajduje się Mavic Allroad Pro, który jest o około 60 gramów lżejszy z aluminiowymi szprychami, ale kosztuje kolejne 250 euro więcej.
Mavic Allroad: bezproblemowe obręcze bez haczyków
Duża różnica w stosunku do obręczy UST Road firmy Mavic jest natychmiast widoczna po rozpakowaniu: obręcze Mavic Allroad są bez haczyków, co oznacza, że kołnierz obręczy, który wystaje do wewnątrz, został pominięty. Może się to wydawać niezwykłe kolarzom wyścigowym, ale jest powszechne w przypadku szerokich obręczy MTB. Nie ma co się obawiać, że opona może zeskoczyć z powodu braku kołnierza felgi – dzięki rdzeniowi aramidowemu nowoczesne opony są na tyle nieelastyczne, że nawet przy wyższym ciśnieniu dobrze trzymają się w feldze.
Nie można również pominąć cechy, którą Mavic dzieli z bardzo kilkoma innymi producentami: podstawa obręczy jest zamknięta od wewnątrz; nyple do szprych są wkręcane w obręcz od zewnątrz. Jeśli chodzi o system bezdętkowy, jest to oczywiście sprytne, ponieważ obręcz nie musi być uszczelniona. Coś jeszcze jest obiecujące: felgi Mavic Allroad mają ogromną szerokość wewnętrzną 22 mm (zewnętrznie 25 mm), co sugeruje, że zapewniają duże wsparcie dla opon.
W każdym razie opony - dostarczane przez firmę Mavic, w dwóch wersjach: Yksion Elite Allroad są dostępne w 30 mm (320 gramów) oraz jako "Allroad XL" 40 mm i są produkowane we Francji. Profil 30 zawartych w zestawie próbnym Mavic Allroad Elite jest przeznaczony bardziej jako opona uliczna; nieco bardziej szorstka 40 jest przeznaczona dla jeźdźców, którzy często pokonują łatwy teren.
Wyjaśnienia wymaga informacja o ciśnieniu powietrza, którą można znaleźć na bocznej ściance opony i laserowo na feldze: Ze względów bezpieczeństwa na aluminiowym pierścieniu widnieje napis „Max. Ciśnienie 4,5 bara" - ponieważ nieodpowiednia opona mogłaby naprawdę zostać przepchnięta przez ścianę obręczy bez haka przy wyższym ciśnieniu. Jednak opony Mavic, które są zatwierdzone do 5,8 bara, naprawdę mogą jeździć z takim ciśnieniem na Allroad; w przypadku opon bezdętkowych innych producentów obowiązują ich specyfikacje dotyczące ciśnienia. Ponieważ jednak można zamontować tylko opony o szerokości co najmniej 28 mm, ciśnienie powyżej 5,5 bara jest i tak mało prawdopodobne.
Mavic Allroad: montaż i pompowanie działają dobrze
Montaż opon wygląda ogólnie bardzo obiecująco: aby przepchnąć oponę poza krawędź felgi, potrzebujemy łyżki do opon. Krok drugi, pompowanie, działa lepiej niż w przypadku wielu innych obręczy bezdętkowych: oponę Mavic można napompować zwykłą pompką podłogową, natychmiast zatrzymuje powietrze i wskakuje na miejsce z ostrym metalicznym hukiem, bez naszej pomocy z płynem montażowym. Jednak Mavic zwraca uwagę, że użycie uszczelniacza jest konieczne, aby opony na stałe utrzymywały powietrze.
Próba montażu nr 2 przeprowadzana jest na znakomitym Schwalbe X-One Allround, którym również chcemy jeździć Mavic Allroad. Ponownie, wysiłek związany z montażem jest do opanowania, znowu uderza prawidłowo, aż opona osadzi się okrągła i ciasno na feldze. Na szczególną uwagę: Po czterech dniach w piwnicy ani przednie, ani tylne koło nie straciło powietrza, a wszystko to bez mleka. To przemawia za profilem felg francuskich kół. Jednak przed pierwszą jazdą dolewamy jeszcze trochę płynu rozkładającego (butelka w zestawie), przez co kaniula Mavica nie jest optymalna: jej plastikową rurkę trzeba wcisnąć w podstawę zaworu zamiast wpasować, co oznacza, że część mleka może kapać na zewnątrz.
Mavic Allroad: fabrycznie wyposażony w osie przelotowe 12 mm
Aha, i zanim zaczniemy, musimy jeszcze przerobić przednie koło - jest fabrycznie wyposażone w oś przelotową 12 mm. Montaż osi 15 można wykonać bez specjalnych narzędzi i odbywa się to szybko.
W terenie Mavic Allroad nie potrzebuje dużo czasu, aby znaleźć nowego przyjaciela. Przede wszystkim zestaw kołowy jest przyjemnie sztywny i bezpośredni; stycznie wstawione szprychy młotkowe z przodu iz tyłu po lewej stronie zapewniają, że siły hamowania i naciągania łańcucha są przekształcane w zwalnianie i napęd bez strat. Jednak po stronie zębatki zastosowano promieniowe szprychy - powodem może być to, że odległość kołnierza z tyłu nie byłaby wystarczająco duża.
Optymalna koncentryczność i miękko pracujące łożyska są w Mavic kwestią honoru; żadna z tych zmian, nawet po kilku biegach treningowych i dwóch wyścigach. W tym miejscu nowe felgi pokazują swoje zalety: szeroki kształt zapewnia optymalne wsparcie 33er Schwalbe; opona jest bardziej stabilna, szczególnie w szybkich zakrętach. Oznacza to, że można jeszcze trochę obniżyć ciśnienie powietrza - 2 bary z tyłu i trochę mniej z przodu są całkiem możliwe przy wadze prawie 80 kilogramów, co oczywiście ogromnie poprawia przyczepność.
Mavic Allroad ma również coś do zaoferowania pod względem akustycznym: drobno zapadnięty wolnobieg brzęczy pięknie dźwięcznie i niezbyt głośno, co dobrze komponuje się z eleganckim wyglądem kół. Piasty są anodowane na czekoladowy brąz; obręcze są delikatnie zaokrąglone w miejscach, w których znajdują się nyple szprych.
Jeśli chcesz znaleźć słabość w Mavic Allroad Elite, możesz tylko skrytykować jego wagę: 1.720 gramów zestaw kołowy waży dokładnie tyle, ile podano na stronie internetowej (VR 810/RW 910 g, wersja Centerlock), co nie jest sprawa biorąc pod uwagę dość wysoką cenę jest po prostu niewielka. Jednak do zestawu kół można doliczyć 20 gramów na taśmę do obręczy bezdętkowych, co nie jest wymagane. I nie należy oczekiwać, że 100 lub 150 gramów mniej zrobi różnicę, biorąc pod uwagę bardzo dobre wyniki. Wniosek pozostaje taki: jeśli szukasz solidnego, niezawodnego i technicznie wyznaczającego trendy zestawu kołowego do rowerów crossowych lub szutrowych i nie musisz oszczędzać, nowy Mavic Allroad Elite to dobry wybór.
Martin mówią
Świetny raport! Po raz pierwszy zobaczyłem koła na zeszłorocznym Kona Roadhouse i od razu byłem pod wrażeniem ich wyglądu. Fajnie, że LRS też umie przekonywać technicznie 🙂