Przed rozpoczęciem jubileuszowej edycji organizatorzy 100. Giro d'Italia wprowadzają nową, specjalną klasyfikację tematów rozmów i dyskusji. Klasyfikacja specjalna dotyczy Pirelli Premio Miglior Discesista, która ma na celu uhonorowanie najszybszego kolarza zjazdowego. W tym celu wykorzystane zostaną odcinki łącznie dziesięciu etapów (8-20), w tym zjazd z przełęczy Stelvio o wysokości 2.758 metrów, która jest najwyższym punktem wyścigu.
Organizacja kierowców ANAPRC (Association of North American Professional Road Cyclists) spotkała się już z ostrą krytyką, która określiła taką specjalną ocenę jako „niebezpieczną i nieodpowiedzialną”. „Oczywiście narciarstwo zjazdowe jest częścią wyścigów, ale nie powinno prowadzić do nowych zawodów, które same w sobie zwiększają podejmowanie ryzyka” — kontynuował dyrektor ANAPRC, Michael Carcaise.
Zgodnie z roadbookiem Giro, najszybszy zawodnik zjazdowy na końcu każdego etapu otrzymuje nagrodę pieniężną w wysokości 500 euro i osiem punktów. Na koniec wycieczki kierowca z największą liczbą punktów otrzyma nagrodę w wysokości 5000 euro, co odpowiada kwocie za zdobycie koszulki górskiej.
Odjazdy w skrócie:
8. etap – Monte Sant'Angelo (od km 100,7)
IX etap – Chieti (od km 9)
Etap 11 – Monte Fumaiolo (od km 135,8)
12. etap – Colla di Casaglia (od km 63,4)
Etap 15 – Selvino (km 170,8)
Etap 16 – Passo dello Stelvio (km 143,5)
Etap 17 – Passo del Tonale (od km 60,2)
Etap 18 – Passo Pordoi (od km 26)
Etap 19 – Sella Chianzutan (od km 104,7)
Etap 20 – Monte Grappa (od km 122,7)
Światło wyścigowe mówią
W jaki sposób liczone są czasy, czy też liczy się ten, który pierwszy dotrze na dno?