Spektrum: Według niedawno opublikowanej ADFC Travelbike Radanalyse 2017 turystyka rowerowa w Niemczech rozwija się bardziej dynamicznie niż większość innych segmentów wakacyjnych, ze wzrostem o 16%. Badanie, które zostało przeprowadzone po raz pierwszy w tym roku z partnerem Travelbike, pokazuje 5,2 miliona Niemców jako wczasowiczów na rowerze. Pomimo pozytywnego rozwoju, kolarze również widzieli miejsce na poprawę.
Rosnąca turystyka rowerowa w Niemczech ma oczywiście pozytywny wpływ na bilans CO2. Jeden na pięciu rowerzystów rozpoczyna swój rowerowy urlop tuż przed drzwiami wejściowymi, jedna trzecia korzysta z pociągu, aby dojechać i wrócić z miejsca wypoczynku. Dla porównania, średnia wszystkich podróżnych korzystających z pociągu to śmieszne 5%. Tylko 5% turystów rowerowych wsiada do samolotu na wakacje. Turystyka rowerowa jest zatem słusznie uważana za jedną z najbardziej przyjaznych dla środowiska form podróżowania.
Ciekawe są też prognozy na rok 2017. Według reprezentatywnej ankiety internetowej przeprowadzonej wśród 7.000 obywateli Niemiec, 84% z nich planuje w tym roku jedną lub więcej wycieczek rowerowych. Niemcy są tu bardzo popularne – 61% - 36% turystów rowerowych chce pojechać do innych krajów europejskich, a tylko 3% za granicę. Tutaj również bilans przeciętnego urlopowicza w odniesieniu do urlopu w Niemczech jest znacznie gorszy i wynosi 30%. Liczby potwierdzające, że turystyka rowerowa jest bardzo ważnym czynnikiem dla branży turystycznej w Niemczech.
Większość wczasowiczów rowerowych to ludzie w średnim wieku – średnia to 48 lat. Turyści rowerowi pokonują średnio 65 kilometrów dziennie, preferowana liczba etapów to od siedmiu do ośmiu etapów ze zmianą noclegu. Pozytywnym zjawiskiem jest również rosnąca liczba kobiet-rowerzystów. W porównaniu z rokiem poprzednim odsetek kobiet wzrósł z 33,5% do 42%. Najpopularniejszą długodystansową ścieżką rowerową jest Ścieżka Rowerowa Łaby, a następnie Ścieżka Rowerowa Wezery i Ścieżka Rowerowa Doliny Ruhry na drugim miejscu. Ścieżka rowerowa nad Renem jest na trzecim miejscu. Jeśli chodzi o regiony, Bawaria, Münsterland i Jezioro Bodeńskie znajdują się na szczycie skali popularności.
Respondenci ADFC Travelbike Radanalyse 2017 widzą potrzebę działań w zakresie oznakowania i spójnej sieci ścieżek rowerowych analogicznych do ruchu samochodowego. Problemy pojawiają się również w codziennym ruchu drogowym, ponieważ rower niestety nadal pełni w Niemczech podrzędną rolę – nawet 200 lat po wynalezieniu rowerka biegowego przez Karla von Drais.
Schreibe einen Kommentar