Kolarstwo: Profesjonalista Sky, Owain Doull, był jednym z kolarzy, którzy zginęli w masowej katastrofie na pierwszym etapie w Abu Zabi. Po przekroczeniu linii mety Brytyjczyk zamieścił na Twitterze zdjęcia, na których widać jego przecięty but kolarski – 23-latek odniósł też kilka drobnych skaleczeń na stopie. On sam już zidentyfikował winowajcę: tarczę hamulcową Marcela Kittela.
Podobnie jak w zeszłym roku, kierowca z peletonu potrzebuje zaledwie kilku tygodni, aby przypisać kontuzję używaniu tarcz hamulcowych. Tym razem uderzył w kierowcę Sky, Owaina Doulla. Chociaż w zeszłym roku wysiadł znacznie lżej niż Ventoso, zdjęcia rozciętego buta rowerowego są dość niepokojące. Dull powiedział dziennikarzom: „Mój but został pocięty na kawałki, na pewno była to tarcza hamulcowa. Po prostu przecięło mi buta w stopę. Cieszę się, że moja noga tego nie dostała”. Wśród kolarzy, którzy polegli był Marcel Kittel (Quick-Step Floors) – który jak wiemy od początku sezonu jeździ na hamulcach tarczowych.
Wiadomość ta powoduje obecnie ponowny niepokój i niepewność wśród kierowców. Wezwania do osłon tarcz hamulcowych znów są głośne, a sceptycy tarcz widzą potwierdzenie swoich obaw. Światowe stowarzyszenie UCI już zareagowało i bada incydent.
Jak już o godz Kontuzja Ventoso w zeszłym sezonie W tej sprawie wciąż jednak pojawiają się znaki zapytania i wątpliwości, czy przyczyną uszkodzeń i obrażeń była tarcza hamulcowa. Szczegółowa analiza jest szczególnie problematyczna, ponieważ nie ma sensownych nagrań wideo z wypadku, który również miał miejsce przy bardzo dużej prędkości.
Czy to możliwe, że rozcięcie buta Doulla było spowodowane zardzewiałą nogą bariery? Wydaje się, że ma rdzawy ślad po obu stronach nacięcia buta 1/2 pic.twitter.com/Os7x54YSHy
— Nigel Wynn (@NigelWynn) 23. Luty 2017
Dziwne jest jednak to, że lewy but Doulla został uszkodzony: ponieważ tarcze hamulcowe znajdują się również po lewej stronie, kontakt nie jest łatwy. Oczywiście nie można tego wykluczyć – mógł się przewrócić Doull lub Kittel i doszło do kontaktu – ale taki scenariusz jest mało prawdopodobny. Ponadto UCI nakazało tylko na ten sezon, aby w wyścigach można było używać tylko tarcz hamulcowych z zaokrąglonymi krawędziami. To, czy mogą one przeciąć but tak czysto, nawet przy dużej prędkości, jest bardzo wątpliwe.
Czy to możliwe, że rozcięcie buta Doulla było spowodowane zardzewiałą nogą bariery? Wydaje się, że ma rdzawy ślad po obu stronach nacięcia buta 1/2 pic.twitter.com/Os7x54YSHy
— Nigel Wynn (@NigelWynn) 23. Luty 2017
Ale jeśli to nie była tarcza hamulcowa, to co? Zębatka lub kaseta są wykluczone ze względu na bardzo czyste cięcie. Brytyjski dziennikarz kolarski Nigel Wynn spekulował na Twitterze, że przyczyną zamieszania mogą być metalowe pręty bariery. Potwierdzeniem tej teorii jest to, że Doull zdecydowanie wpadł w kordon, a jego but ma rdzawe otarcia tuż obok rozcięcia. Właśnie takie zardzewiałe, ostre krawędzie metalowe elementy widać na zdjęciach zaraz po zderzeniu i wystają z bariery.
Ale bez względu na to, gdzie naprawdę leży przyczyna kontuzji Doulla - jego but już dawno stał się kwestią polityczną i po raz kolejny podkreśla wielką niepewność w peletonie co do hamulców tarczowych.
Stephen G mówią
Jeśli przyjrzysz się bliżej filmowi, zauważysz, że rower Kittela nie miał tarcz hamulcowych. Więc nic z waleniem w tarczę hamulcową
Michała Faissa mówią
Kittel był już w trasie z hamulcami tarczowymi. Pośrednio potwierdził też umieszczone na nim tagi. To, że kontuzja pochodzi od dysku, jest nadal wysoce wątpliwe.