Rynek: Właściwa konfiguracja zawieszenia w rowerze górskim jest decydującym czynnikiem między przyjemnością a frustracją na szlaku. Do tej pory znalezienie odpowiednich ustawień wymagało dużego doświadczenia i pewnej wiedzy technicznej. Dzięki Quarq ShockWiz dostępny jest teraz pomocnik, który analizuje Twój własny profil jazdy w odniesieniu do podwozia i podaje zalecenia dotyczące właściwego dostrojenia za pośrednictwem aplikacji.
Latem 2015 r. poruszenie na scenie wywołała kampania na Kickstarterze małej firmy zajmującej się tuningiem podwozi rowerów górskich w Australii. Dusty Dynamics, bo tak nazywa się firma, szukał zwolenników małego urządzenia, które montuje się na widelcu amortyzowanym lub amortyzatorze i skrupulatnie zbiera dane podczas jazdy poprzez połączenie z komorą powietrzną. Dane są następnie odczytywane przez aplikację, a kierowca otrzymuje zalecenia dotyczące ustawienia i dostrojenia podwozia. Australijscy wynalazcy nazwali to małe urządzenie ShockWiz.
Nie trzeba było długo czekać, aby wielcy producenci widelców amortyzowanych i amortyzatorów zwrócili na to uwagę. Latem 2016 roku nadeszła wiadomość: SRAM uzgodnił cenę z Dusty Dynamics i kupił ShockWiz. Potem zrobiło się cicho o małym cudownym pudełku na widelec amortyzowany - aż do dzisiaj. Teraz oficjalnie ogłoszono, że ShockWiz będzie dostępny pod nazwą spółki zależnej SRAM Quarq - w tym wszystkie informacje techniczne i ceny.
Wielu może teraz zadać sobie pytanie, po co w ogóle takie dodatkowe narzędzie. Tłem rozwoju było zapewnienie rowerzystom górskim skutecznego narzędzia, które pomoże im znaleźć odpowiednie ustawienia podwozia. Ponieważ nowoczesny element zawieszenia pneumatycznego ma wiele możliwości regulacji: począwszy od ciśnienia powietrza, poprzez odbicie, kompresję przy dużych prędkościach, śluzę, objętość komory powietrznej i wiele innych. Bardzo niewielu ma czas i chęć zajmowania się wszystkimi szczegółami - co jest zrozumiałe. Przyjemność z jazdy zależy jednak nie tylko od właściwego ustawienia podwozia; wielu prawdopodobnie nie uwierzyłoby, ile niewykorzystanego potencjału drzemie w ich własnym rowerze.
„Ale po to jest krupier!”, może pomyśleć jeden lub drugi. Chociaż jest to zasadniczo poprawne, konfiguracja zawieszenia zależy również w dużej mierze od własnego stylu jazdy, wymagań na szlaku i wielu innych czynników, których sprzedawca nie jest świadomy i o których większość rowerzystów prawdopodobnie nie myśli.
Tutaj do gry wkracza Quarq ShockWiz: Niepozorna, czarna skrzynka jest połączona z zaworem powietrza amortyzowanego widelca lub amortyzatora za pomocą dołączonego przewodu. Po obowiązkowej kalibracji, którą bezpłatna aplikacja obsługuje z instrukcjami krok po kroku, ShockWiz mocuje się do widelca lub amortyzatora za pomocą opasek kablowych i może ruszać w drogę. Urządzenie rejestruje teraz zmiany ciśnienia powietrza, a sprytne algorytmy oceniają je, rozpoznając wzorce i problemy.
Po jeździe możesz uzyskać dostęp do ShockWiz przez smartfon i Bluetooth, a zebrane dane możesz przeglądać w aplikacji - pięknie przygotowanej. Znacznie ciekawsze są jednak liczne rekomendacje, które aplikacja podaje na podstawie zebranych danych. Od regulacji ciśnienia powietrza, poprzez regulację poziomu sprężania, aż po zmniejszenie objętości komory powietrznej w celu uzyskania większych postępów — oto cenne, szczegółowe wskazówki dotyczące lepszego funkcjonowania podwozia: Indywidualnie, dostosowane do własnego stylu jazdy, własnego roweru i własnej trasy profil. W aplikacji możesz również wybrać spośród czterech predefiniowanych ustawień: Wydajny, Zrównoważony, Zabawny i Agresywny.
Każdemu, kto nie miał jeszcze styczności z tym tematem, z pomocą przyjdzie pięknie zaprojektowana aplikacja, która w zrozumiały sposób wyjaśnia stosowane terminy techniczne, a tym samym umożliwia strojenie zarówno początkującym, jak i laikom. Ze względu na zasadę działania Quarq ShockWiz jest kompatybilny tylko z elementami resorów pneumatycznych. Z kilkoma wyjątkami współpracuje jednak ze wszystkimi producentami i prawie wszystkimi modelami.
Quarq ShockWiz powinien być dostępny w sklepach w niedalekiej przyszłości. Za 419 euro mały mózg podwozia jest dość drogi, ale nadal powinien być opłacalną inwestycją dla wielu ambitnych motocyklistów. W każdym razie testujemy już jedno urządzenie i w ciągu kilku najbliższych dni powiemy, czy ShockWiz dotrzymuje obietnic.
Schreibe einen Kommentar