Test: Amerykański producent Lezyne od pewnego czasu ma w swojej ofercie całą gamę liczników rowerowych. Dzięki Lezyne Super GPS przejęliśmy wszechstronne komputery GPS, które w najnowszej wersji otrzymały wiele inteligentnych funkcji.
Lezyne Super GPS: Zakres dostawy i dane techniczne
Lezyne Super GPS jest dostarczany w atrakcyjnym wizualnie plastikowym pudełku, które można później wykorzystać jako schowek na stole warsztatowym lub do podobnych rzeczy - praktyczne! W środku oprócz samego licznika rowerowego znajdziemy bardzo minimalistyczne mocowanie na kierownicę (o którym za chwilę powiemy kilka słów), kilka oringów, kabel micro-USB do ładowania i transmisji danych oraz pulsometr monitor. Ponadto Lezyne oferuje również wariant z połączonym czujnikiem prędkości/kadencji i aerodynamicznym przednim mocowaniem.
Cena testowanej tutaj wersji z pasem do pomiaru tętna, ale bez czujnika prędkości wynosi 189,95 euro – jeśli możesz obejść się bez czujnika tętna, otrzymasz cenę o 30 euro mniej, „pełne wyposażenie” ze wszystkimi czujnikami idzie w parze w kasie za 229,95 €. Jest to zdecydowanie niedrogie inteligentne komputery rowerowe, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę łączność małego jacka wszystkich branż Lezyne: Bluetooth Smart i ANT + obsługują najważniejsze protokoły komunikacji z szeroką gamą czujników, a GPS jest oczywiście również na pokładzie. Jako jeden z niewielu obecnie dostępnych liczników rowerowych, Lezyne Super GPS ma na pokładzie rosyjski odpowiednik GPS GLONASS, który ma na celu dalszą poprawę dokładności. Barometr, termometr, a nawet akcelerometr uzupełniają pakiet. Niestety trzeba się obejść bez WiFi. Jest dużo miejsca do przechowywania: mały czarny powinien być w stanie przechowywać do 400 godzin danych.
Z 4,2 x 6,8 cm i monochromatycznym wyświetlaczem o wymiarach 3,1 na 4 cm, Lezyne Super GPS bardziej przypomina mniej „inteligentne” i proste komputery rowerowe niż bezpośrednią konkurencję, na przykład firmy Garmin. Ma to pozytywny wpływ na wagę: smukły towarzysz treningów waży zaledwie 77 g (po zważeniu). Mówiąc o małym i smukłym: te dwie cechy dotyczą również mocowania na kierownicę X-Lock. Jest on przymocowany do kierownicy lub mostka za pomocą dwóch skrzyżowanych O-ringów, a Super GPS jest po prostu zatrzaskiwany. Działa wspaniale, jest bardzo elastyczny, aw najgorszym przypadku możesz szybko przełączać się między różnymi rowerami.
Lezyne Super GPS: łączność
Przechodząc od razu do sedna: być może największą zaletą Lezyne Super GPS jest jego łączność. Ale zanim przejdziemy do „inteligentnych” funkcji komputera rowerowego, kilka słów o możliwych do podłączenia czujnikach. Tutaj Lezyne opiera się na dwóch protokołach Bluetooth Smart i ANT+, a tym samym obejmuje prawie cały zakres dostępnych czujników. Więc jeśli masz już czujnik prędkości, który wykorzystuje jeden z dwóch rodzajów transmisji, najprawdopodobniej będziesz mógł go używać z Lezyne Super GPS. Wymagana jest jednak niewielka ostrożność: chociaż zarówno Bluetooth, jak i ANT + są protokołami otwartymi, jeden lub drugi producent gotuje tutaj własną zupę, a czujniki mogą komunikować się tylko z urządzeniami tego samego producenta. Z tego powodu na stronie Lezyne znajduje się lista przetestowanych i kompatybilnych sensorów.
W przypadku komputerów rowerowych, takich jak Lezyne, połączenie ich z miernikami mocy i elektronicznymi grupami osprzętu, takimi jak Di2 Shimano lub bezprzewodowy SRAM eTap, jest prawie obowiązkowe. Nic więc dziwnego, że Lezyne Super GPS ma obie funkcje; sprzężenie z obwodem eTap działa dzięki interfejsowi ANT+ zintegrowanemu z przerzutką tylną, w przypadku Di2 Shimano potrzebny jest również bezprzewodowy adapter Dfly. Następnie aktualny bieg jest pokazywany na wyświetlaczu oprócz aktualnego poziomu naładowania akumulatora.
Nawet najpopularniejsze mierniki mocy można bez problemu łączyć - szeroka kompatybilność z inteligentnymi rolkami treningowymi, takimi jak Wahoo KickR, jest interesująca również podczas treningu zimowego. W ten sposób podróże w salonie w domu mogą być rejestrowane jak zwykle.
Parowanie ze smartfonem: Bluetooth i aplikacja
Jednak komputer rowerowy Lezyne rozwija pełen zakres funkcji dopiero po sparowaniu ze smartfonem. Odbywa się to za pośrednictwem Bluetooth i bezpłatnej aplikacji, która jest dostępna zarówno na Androida, jak i iOS. Samo sprzężenie jest bardzo szybkie i należy je wykonać tylko podczas wstępnej konfiguracji na komputerze rowerowym. Następnie wystarczy uruchomić aplikację na smartfonie i wyszukać włączony komputer rowerowy.
Po pomyślnym sparowaniu użytkownik może uzyskać dostęp do tras zapisanych w komputerze rowerowym w wizualnie nieco przestarzałej, ale intuicyjnie zaprojektowanej aplikacji i załadować je bezpośrednio do pamięci smartfona lub do wewnętrznej chmury. Ta ostatnia wymaga rejestracji w społeczności Lezyne GPS Root Community, która jest również podstawą dla pozostałych „inteligentnych funkcji” Super GPS. Jeśli zsynchronizujesz swoją jazdę z Lezyne Cloud, zarejestrowane dane można ocenić w GPS Root: wygląd i zakres funkcji odpowiadają z grubsza dobrze znanym rozmiarom rynkowym, takim jak Runtastic czy Strava. Jednak te ostatnie można również podłączyć bezpośrednio do komputera Lezyne.
W razie potrzeby możesz również przyznać aplikacji dostęp do powiadomień, kontaktów i wiadomości na swoim smartfonie. Jeśli teraz zastanawiasz się dlaczego: podczas jazdy komputer rowerowy wyświetla połączenia przychodzące (wraz z nazwą kontaktu) lub przychodzące wiadomości tekstowe W zależności od modelu smartfona mogą być również wyświetlane powiadomienia z innych aplikacji (np. WhatsApp, e-mail) na Super GPS reprezentują. Jest to szczególnie praktyczne, gdy smartfon jest po prostu schowany w kieszeni koszulki lub plecaku.
Integracja ze Strava, w tym segmenty na żywo
Rozbudowana integracja ze Strava sprawia, że Lezyne Super GPS jest interesujący również dla fanów sportowego portalu społecznościowego. Najpierw musisz zezwolić usłudze Lezyne GPS Root na dostęp do swojego konta Strava - dzieje się to mniej więcej automatycznie i wystarczy kliknąć OK - wtedy możesz zaczynać. Z jednej strony, jeśli chcesz, przejazdy są automatycznie udostępniane na Strava, gdy są przesyłane do chmury Lezyne. W tym wszystkie zarejestrowane dane. Ma to tę wielką zaletę, że nie musisz mieć włączonej aplikacji Strava przez cały czas trwania podróży i oszczędza dużo baterii.
Nowością w modelu komputerów Lezyne z 2017 roku jest obsługa segmentów Strava na żywo. Możesz załadować do 100 segmentów do Super GPS za pośrednictwem aplikacji Lezyne - jeśli jesteś w drodze i zbliżasz się do jednego z zapisanych odcinków, zostanie to pokazane na wyświetlaczu. Podczas jazdy w ograniczonym segmencie na wyświetlaczu można odczytać nie tylko własny czas jazdy, ale także samodzielnie zdefiniowany czas docelowy i pozostałą odległość. Możesz zdefiniować czas docelowy indywidualnie dla każdego segmentu, nawet w Strava: nie ma znaczenia, czy jest to KOM, rekord życiowy czy czas, który sam ustawiłeś.
Nawigacja z pokładem
Kolejną inteligentną atrakcją jest zintegrowana, a raczej częściowo zintegrowana nawigacja. Jeśli chcesz z nich korzystać, konieczne jest, aby urządzenie było sparowane ze smartfonem i uruchomiona na nim aplikacja Lezyne. Zasada działania jest następująca: wprowadzasz żądany cel na smartfonie w aplikacji Lezyne, telefon komórkowy oblicza trasę, a następnie wysyła odpowiednie instrukcje do Super GPS, który z kolei pokazuje je na wyświetlaczu.
Krótki sygnał dźwiękowy zwraca uwagę na zbliżającą się zmianę kierunku, a strzałka z krótkimi instrukcjami dotyczącymi trasy (wraz z nazwą ulicy) pomaga skręcić w prawo. Przy okazji: Wyznaczanie trasy można wykonać za pomocą Google Maps lub Open Cycle Map. Projekt open source ma znaczną przewagę nad internetowymi gigantami z USA, zwłaszcza w sektorze off-road.
Lezyne Super GPS: Operacja
Zdania na temat działania nowoczesnych liczników rowerowych, naładowanych niezliczonymi funkcjami, są wciąż podzielone. Podczas gdy niektórzy producenci opierają się na niezwykle minimalistycznej koncepcji obsługi z jak najmniejszą liczbą przycisków, Lezyne kontynuuje ustaloną i sprawdzoną ścieżkę. Na Super GPS znajdują się cztery przyciski, po dwa z każdej strony. W zależności od menu przypisuje się im również podwójną funkcję poprzez ich naciśnięcie i przytrzymanie.
Teraz obsługa komputera rowerowego, takiego jak Lezyne Super GPS, jest tylko częściowo intuicyjna: w jakiś sposób wiele funkcji musi być wybieranych i wybieranych, do tego absolutnie niezbędne są podmenu i podwójne przypisanie przycisków. Dlatego nie chcemy negatywnie obwiniać Lezyne'a za to, że zdecydowanie warto zapoznać się z - obszerną i dobrze skonstruowaną - instrukcją na początku. Szczególnie pomocne są też filmy instruktażowe, które producent oferuje na temat konfiguracji i najczęściej używanych funkcji (niestety tylko w języku angielskim). Ale kiedy już to zrozumiesz, jest łatwy w użyciu.
Naszym zdaniem poruszanie się w szczególności po menu działa lepiej niż u konkurencji, która dzięki czterem przyciskom zastosowała bardziej minimalistyczną koncepcję obsługi. Dwa przyciski po prawej stronie służą do przewijania różnych pozycji, przyciski po lewej stronie przenoszą użytkownika tam iz powrotem w obrębie struktury menu.
Lezyne Super GPS: Praktyczne zastosowanie
Dość szarej teorii i prosto do praktyki. Przez kilka tygodni intensywnie testowaliśmy Lezyne Super GPS i jesteśmy – mówiąc wprost – pod ogromnym wrażeniem najnowszego komputera rowerowego w rodzinie Lezyne. Wstępna konfiguracja wymaga trochę cierpliwości i trochę czasu. Wynika to nie tylko z dużego zakresu funkcji, ale także z dużej swobody w dostosowaniu wyświetlania i prezentacji do własnych preferencji. Dostępnych jest pięć dowolnie konfigurowalnych ekranów - więcej niż wystarczająco, aby naprawdę wyświetlić wszystkie dane, które chciałbyś mieć. Po pokonaniu tej jednorazowej przeszkody jesteś gotowy do działania i przyswoiłeś sobie również koncepcję operacyjną. Gumowane przyciski mają dobrze zaznaczony punkt nacisku, ale momentami jak na nasz gust są nieco sztywne - trzeba tu trochę położyć nacisku, zwłaszcza podczas jazdy.
Bardzo spodobało nam się mocowanie X-Lock do kierownicy: uchwyt mocuje się do kierownicy (lub mostka) za pomocą dwóch O-ringów, a komputer rowerowy można mocować i odłączać szybkim naciśnięciem i obróceniem. Nawet na wyboistych szlakach, spadkach i skokach na rowerze górskim Lezyne trzymał się na miejscu i nie skręcał się nawet przy silnych uderzeniach. Uchwyt nie jest jednak na tyle sztywny i nieugięty, aby można było się martwić o uszkodzenie w przypadku upadku: w takim przypadku uchwyt po prostu się przekręca - chroni to sam uchwyt i komputer.
Połączenie z różnymi czujnikami, a także ze smartfonem działa doskonale i trwa kilka sekund. Proces aktywnego łączenia musi odbyć się tylko za pierwszym razem, po czym komputer rowerowy sam rozpoznaje aktywne czujniki.W naszym pakiecie znalazł się również pas piersiowy, który dyskretnie i niezawodnie spełnia swoje zadanie.
O podświetleniu wyświetlacza Super GPS jeszcze nie wspomnieliśmy. Można to aktywować na stałe lub przez naciśnięcie jednego z przycisków. Szczególnie w półmroku lasu doceniliśmy przyjemne, niezbyt jasne oświetlenie. Wyświetlacz i tak jest łatwy do odczytania: nawet jeśli ktoś chciałby zobaczyć tutaj kolorowy wyświetlacz, cieszymy się z decyzji na rzecz wersji monochromatycznej o wysokim kontraście. Symbole i znaki są wystarczająco duże i łatwe do odczytania w niemal każdej sytuacji, nawet gdybyśmy od czasu do czasu życzyli sobie trochę większego wyświetlacza.
Oczywiście przetestowaliśmy również wiele funkcji Super GPS. Połączenie ze smartfonem działa wyśmienicie, powiadomienia o przychodzących SMS-ach i połączeniach są niezawodne. Byliśmy również pod wrażeniem integracji Strava: Segmenty na żywo są zawsze ogłaszane z dużym wyprzedzeniem, dzięki czemu polowanie na kolejny tytuł KOM jest jeszcze przyjemniejsze.
Jedyną rzeczą, która okazała się mniej skuteczna, była funkcja nawigacji: czasami wskazówki były wyświetlane bardzo krótko lub nawet zbyt późno na wyświetlaczu urządzenia (zarówno z Androidem, jak i iPhonem). Ponadto, jeśli zboczysz z sugerowanej trasy, ponowne obliczenie i odpowiednie zaktualizowanie instrukcji zajmie dużo czasu. Dopiero okaże się, czy problem leży w długim „łańcuchu poleceń” ze smartfona do komputera rowerowego, czy też może pomóc tutaj optymalizacja oprogramowania.
Czas pracy zintegrowanej baterii zależy w dużej mierze od tego, jak korzystasz z Lezyne Super GPS: Z wieloma podłączonymi czujnikami i włączonym na stałe podświetleniem wyświetlacza, nasze testy zakończyły się po 8-10 godzinach. Jeśli jesteś bardziej energooszczędny, czas pracy 15-20 godzin nie stanowi problemu. Zawsze wystarczy na długą przejażdżkę, a ładowanie przez micro-USB jest szybkie i możliwe z dowolnego portu USB.
Phillip mówią
Witaj!
Bardzo ciekawa i szczegółowa relacja! Niestety brakuje mi informacji jak nawiązać połączenie GPS po włączeniu. Ile średnio potrzebuje na to Lezyne? Mówi się, że chipy Glonass/GPS są znacznie szybsze niż czyste chipy GPS...
Michała Faissa mówią
Dziękuję za pochwałę!
Używam Lezyne'a prawie codziennie przez ostatnie kilka tygodni, a ustalenie pozycji GPS zajmuje od 30 sekund do minuty. Czasami jest to trochę szybsze, czasami trwa to trochę dłużej.
Gili mówią
Witaj!
czy smartfon musi pozostać sparowany podczas podróży, aby zobaczyć segmenty Strava na żywo?
A może wystarczy wcześniej przenieść segmenty, a potem odjechać bez smartfona?
Dziękujemy!
Michała Faissa mówią
Witaj Gili,
wystarczy, że prześlesz segmenty do GPS. Nie musisz zostawiać sparowanego smartfona podczas jazdy!
Pozdrawiam
Gili mówią
super, dzięki za szybką odpowiedź Michał!! 🙂
lg
chrześcijański mówią
Cześć Michał,
bardzo pouczający reportaż. Dziękuję bardzo! Mam pytanie dotyczące korzystania z zewnętrznych czujników: Czy komputer potrzebuje poprawki GPS, aby wyświetlać prędkość i trasę, nawet jeśli używany jest czujnik prędkości ANT+? A może działa jak „konwencjonalny” prędkościomierz, dopóki nie zostanie naprawiony, tylko bez rejestrowania pozycji? Lezyne też bym używał na codzienne trasy, ale w ciągu minuty można już przejechać prawie 400 m, czego wtedy brakuje do całkowitego dystansu...
Pozdrowienia, Christianie
Michała Faissa mówią
Hi Christian,
nie, Lezyne nie potrzebuje sygnału GPS, aby rozpocząć nagrywanie. Potem narzeka, ale nadal można rozpocząć nagrywanie „ręcznie”, a dane z czujników zostaną zarejestrowane. Sygnał GPS wtedy dopiero po naprawie.
Mam nadzieję, że to pomoże!
Pozdrawiam
Roberto mówią
Cześć Michał,
czy Lezyne może być używany tylko jako prędkościomierz (bez GPS) w celu oszczędzania baterii? Myślę o kilkudniowych wycieczkach, na których obozujecie i często nie macie ze sobą prądu...
Z poważaniem,
Roberto
Michała Faissa mówią
Cześć Roberto,
przepraszam za późną odpowiedź, przegapiłem Twój komentarz. GPS nie można wyłączyć, ale Lezyne wytrzymuje niesamowicie długo bez światła. I możesz go łatwo naładować za pomocą powerbanku.
Pozdrawiam
Rzymianin mówią
Cześć Michał,
świetny reportaż, dziękuję. Czy komputer sam rozpoznaje również 2 różne rowery z 2 czujnikami, czy też istnieje funkcja 2 rowerów do rejestrowania rowerów szosowych i MTB?
Dziękuję bardzo
Michała Faissa mówią
Cześć Roman,
niestety żadne. Za każdym razem, gdy zmieniasz rower, musisz dostosować obwód koła i rodzaj sportu. Po kilku razach jest to dość szybkie, ale jest trochę uciążliwe.
Rzymianin mówią
Wielkie dzięki za odpowiedź! Szkoda, bo przy pierwszym parowaniu łatwo byłoby przypisać obwód koła do jednego czujnika. Osobne statystyki nie są aż tak ważne, ale ustawienie obwodu koła dla każdej jazdy jest dla mnie niemalże kryterium nokautującym.
Patrick mówią
Cóż, nie musisz używać czujników, prawda? Chciałbym również kupić Lezyne Super GPS i będę używał czujnika prędkości/kadencji na rowerze przełajowym oraz komputera bez zewnętrznego czujnika na rowerze górskim. Nadal pokazuje prędkość i wszystko...
Gili mówią
Witaj!
Teraz, gdy posiadam również Super GPS, pojawiło się kilka pytań:
Co oznacza ustawienie GPS „zimny start” lub „ciepły start”?
Jak włączyć podświetlenie na stałe? Moje światło gaśnie po kilku sekundach.
Czy dla Ciebie też zapis GPS jest mało precyzyjny? U mnie raz po raz zdarza się, że tor jest obok drogi lub zakręty są odcięte. Mój telefon komórkowy (Sony Z1 compact) był znacznie dokładniejszy. Czy można to jakoś wyregulować, żeby było lepiej, czy dostałem poniedziałkowe urządzenie?
Dziękujemy!
Dziękuję gili
Gillian mówią
Witaj Gili,
Nawet jeśli mogłem ci pomóc tutaj przez e-mail, oto odpowiedzi dla innych czytelników:
– „zimny start” oznacza, że komputer Lezyne szuka satelitów przez GPS/Glonass w miejscu, w którym nigdy wcześniej nie miał sygnału
– „ciepły start” oznacza: jeśli codziennie startuję z domu lub często ze znanej lokalizacji, warto włączyć tę opcję, ponieważ wtedy urządzenie przeszuka listę znanych satelitów
– podświetlenie można włączyć na stałe, klikając raz przycisk w lewym dolnym rogu, któremu przypisano „enter” i „light”.
- jeśli chodzi o zapis GPS, zakładam urządzenie poniedziałkowe, o czym już była mowa
Gili mówią
Jeszcze raz dziękuję za pomoc Gillian!
Niestety, podświetlenie w moim urządzeniu nie dało się włączyć tym przyciskiem, jeśli ustawiłem automatyczne ustawienie na „Light - on”. Z "light - off" zadziałało. To nie może być zamierzone przez Lezyne'a.
JEŚLI otrzymam urządzenie z powrotem lub urządzenie zastępcze, które, mam nadzieję, będzie działać lepiej, moje życzenia dotyczące oprogramowania układowego będą następujące:
-) więcej szczegółów w segmentach na żywo Strava. Informacje tutaj są bardzo słabe.
-) Pamiętaj o dodaniu profili kół.
-), aby móc przypisać czujniki prędkości/TF do roweru. Wielokrotne parowanie jest nie do pomyślenia! po prostu musi działać automatycznie.
-) 8 pól danych na jednej stronie byłoby łatwo możliwych - 4 to po prostu (dużo) za mało. 2 kolumny i problem by się rozwiązał
-) "Automatyczne przewijanie" przez pola danych - nie można skonfigurować. Ekran główny jest również przewijany. Całkowicie bez sensu.
-) Czy podążanie śladem GPX (Bread-Crumb, NIE trasa TBT) jest możliwe bez telefonu komórkowego, niestety nie mogłem się dowiedzieć w krótkim czasie. W każdym razie transmisja dłuższej trasy przez BT działała tylko bardzo wstępnie, a trasa nie pozostała na stałe w Super GPS. Po wyłączeniu znowu zniknął.
Liczyłbym na więcej – zwłaszcza, że chodziłoby niemal wyłącznie o ulepszenia oprogramowania, które z pewnością są dość łatwe do wdrożenia. Sprzęt powinien być całkiem dobry.
Jeśli to się nie poprawi, będę musiał przenieść się do Wahoo (Bolt) chcąc nie chcąc. Jest to oczywiście bardzo gorzkie, jeśli już kupiłeś i zainstalowałeś 4 mocowania aerodynamiczne do Super GPS 🙁
Alex mówią
Cześć Michał. Natknąłem się na twój raport ponad 1000 objazdów i teraz mam nadzieję, że możesz mi pomóc. ( Ostatnia Słomka... ). Kupiłem kompletny pakiet Super GPS 2 tygodnie temu. Ale w jakiś sposób robak jest na stałe w środku. Albo prędkość nie działa, albo kadencja nie działa. Kilka dni temu został wymieniony bezpłatnie czujnik BT kolumny tylnego koła, ale też nie działa. Kadencja jest rozpoznawana, ale nie znajduje prędkości. Podłączałem opcje do czujników indywidualnie lub próbowałem obu razem. nie działa. Czy muszę montować cały zestaw czujników (pas piersiowy itp.) i jeździć na rowerze? Wydaje mi się, że przy rowerze wyścigowym zawieszonym na stojaku naprawczym też powinien działać "na sucho"!? Więc co robię źle? Kocham Alexa
Philipp mówią
Mam też pytanie dotyczące nawigacji. Czy wystarczy, tak jak w przypadku segmentów na żywo, że ułożę trasę, po której chcę być nawigowana na komputerze lub telefonie komórkowym, a następnie ją prześlę, czy też muszę cały czas mieć telefon przy sobie i go zostawić podłączony, aby korzystać z tej funkcji nawigacji.