Test: te 1.200-gramowe koła o nazwie Leeze CT 38 Disc nie muszą pozostać marzeniem. Leeze z Münsterland oferuje je w cenie, która budzi ciekawość. Bez chęci przewidywania: każdy, kto ich spróbuje, nie będzie zawiedziony.
W kolarskim świecie nikt nie kwestionuje, że lekki materiał ma swoje zalety. Pod górę zyskujesz na zmniejszeniu masy systemu o około 4 waty na kilogram zaoszczędzonego kilograma; lżejsze koła mają pozytywny wpływ na prowadzenie. W cyclocrossie jest również bardzo szczególna sytuacja podczas jazdy: musisz zejść z roweru i podnieść go, nieść go i skakać, biegać i wchodzić po schodach z nim na ramieniu. A tutaj najpóźniej kilkaset gramów jest mniej lub bardziej wyraźnie zauważalnych.
Leeze CT 38 Disc - nic tak skutecznie nie zmniejsza wagi jak lekkie koła
Najprostszym sposobem na pozbycie się dodatkowych kilogramów są koła; Więc zanim zważysz kierownice i mostki lub rozważysz zalety i wady tarczy mono, powinieneś spróbować tutaj. Dobrym przykładem jest nasz aktualny rower testowy: zestaw kołowy Merida Cyclo Cross 5000 waży 1.840 gramów (bez opon, tarcz hamulcowych, kasety i osi sztywnych), czyli o pełne 580 gramów więcej niż zestaw kołowy, którego dotyczy ten test - Dysk Leeze CT 38
„Leeze” w Münsterland oznacza rower i na pierwszy rzut oka nie brzmi szczególnie sportowo. Jeśli czytasz to słowo na feldze, powinieneś przyjrzeć się bliżej, bo wtedy kryje się za nią superlekki zestaw kół z karbonu lub aluminium, wyprodukowany przez producenta o tej samej nazwie z Havixbeck na zachód od Münster. Frank Decker i Florian Otterpohl założyli firmę jeszcze jako studenci, ale to, co zaczęło się jako hobby, już dawno zaczęło żyć własnym życiem.
Dziś firma oferuje kompleksowe portfolio, od superlekkiego, wszechstronnego aluminiowego roweru po aerodynamiczny zestaw kołowy z włókna węglowego o głębokości 60 mm. Dumą i radością Leeze jest automatyczne urządzenie centrujące firmy Holland Mechanics, które w tej formie jest dostępne tylko kilka razy na świecie. Dzięki wysokiemu i absolutnie równomiernemu naciągowi szprych maszyna zapewnia sztywność kół i płynną pracę; Nawet doświadczeni konstruktorzy kół muszą docenić jego precyzję - a do tego jest szybki, co być może wyjaśnia również atrakcyjne ceny, jakie Leeze jest w stanie pobierać za swoje produkty.
Leeze CT 1.199 Disc Tubular kosztuje 38 euro, co jest bardzo niską ceną jak na zestaw kołowy ważący zaledwie 1.260 gramów - odpowiedni dostawcy w tej kategorii wagowej proszą o 50 do 100% więcej. Próbka, którą dostarczył nam Leeze, waży dokładnie 1.260 gramów podane przez producenta; określamy 570 gramów dla przedniego koła i 690 gramów dla tylnego koła. Najwyraźniej zwraca się uwagę na stabilność; na przykład piasta przedniego koła ma dużą sekcję środkową, jak przystało na piastę tarczową. Stalowe szyny na aluminiowym wolnobiegu z sześcioma zapadkami zapobiegają wbijaniu się zębatek. 24 szprychy są skrzyżowane dwukrotnie; promieniowe sznurowanie jest niedozwolone w przypadku hamulców tarczowych.
Obręcze z włókna węglowego o głębokości 38 mm są idealnie dopasowane do jazdy przełajowej. Mierzą 27 mm w najszerszym miejscu i nadal 25 mm w łożu obręczy; jest dużo klejącej powierzchni dostępnej do połączenia opony z felgą. Wyraźny podłużny rowek we wnęce obręczy zapewnia, że konwencjonalnie szyta opona szytkowa prawie sama wsuwa się do właściwej pozycji; Montaż opon w Leeze CT 38 Disc jest stosunkowo łatwy.
Leeze CT 38 Disc - kompatybilna ze wszystkimi standardami osi
Jak zwykle dzisiaj, zestaw kołowy można dostosować do różnych standardów osi; pasuje do nowoczesnej Meridy Crosser z osiami przelotowymi 100×15 lub 142×12. I hej presto, bardzo szybko rower waży już nie 8,8, ale tylko 8,2 kilograma. Różnica jest jeszcze większa w przypadku naszych dwuletnich Alu-Focus Mares: wymiana oryginalnego zestawu kół na Leezen zmniejsza wagę koła o aż 1.000 gramów.
W szczególności w przypadku konwencjonalnych kół pod oponę klinkierową przejście na karbonowe obręcze pod szytkę jest również prawdziwą korzyścią pod względem dynamiki jazdy. W porównaniu ze składanymi oponami na wąskich felgach, klejone opony pozwalają na wyjątkowo niskie ciśnienie powietrza; ponieważ karbonowe obręcze Leeze są tak szerokie, opony mają niewielką tendencję do wyginania się podczas ostrych zakrętów. Nieco gąbczaste w dotyku nasze opony przy ciśnieniu 1,7 bara przeczyły sztywności kół podczas pierwszej jazdy próbnej; przy wyższym ciśnieniu można z radością stwierdzić, że gwałtowne przyspieszenia, takie jak nagłe zmiany kierunku, pozostawiają Leeze CT 38 Disc całkowicie niewzruszoną. Nawet podczas hamowania koła nie wypaczają się w żaden sposób. Jednym z powodów tej stabilności jest inteligentny wybór szprych: połączenie superlekkich szprych Sapim CX-Ray i bardziej stabilnych szprych CX-Sprint po stronie napędu uwzględnia różne obciążenia po bokach kół.
Filigranowe płaskie szprychy w połączeniu z szerokimi felgami wskazują, że koła Leeze powinny dobrze spisywać się również pod względem aerodynamiki. Zważywszy na prędkości osiągane podczas przejazdów, aspekt ten jest jednak pomijalny.
Leeze CT 38 Disc – słabe punkty? Właściwie żaden!
Bufor opon, mruczy sześciozapadkowy wolnobieg, wokół uszu fruwają liście i kawałki błota. Czyste uczucie przełajowe w połączeniu ze zwinnym, dynamicznym zestawem kół - co może być lepszego zimą? Trudno znaleźć włos w zupie, ale trafiliśmy nawet w złoto z Leeze CT 38 Disc: tarcze hamulcowe Centerlock dość ciasno przylegają do zębów, co wymaga nieco więcej wysiłku podczas demontażu. W końcu nie musisz często wykonywać tego kroku. Jeśli szukasz bardzo dobrze działającego, niezwykle lekkiego i stosunkowo niedrogiego zestawu kół do jazdy terenowej, zdecydowanie powinieneś go kupić.
Andi mówią
Witam,
fajna relacja - jak zwykle Dziękuję za to.
Chciałbym się dowiedzieć, czy koła pod oponę Leeze disc (oprócz docisku) mniej nadają się do jazdy po szutrze/terenie niż testowane modele pod szytkę.
Dziękuję i pozdrawiam