Jazda na rowerze: w końcu znowu ten czas; Paryż-Roubaix nadchodzi! Wszystko jest gotowe na wielki dzień rowerowej akcji w najbliższą niedzielę (10 kwietnia). Przyjrzeliśmy się trasie, obejrzeliśmy pavé i zastanowiliśmy się nad faworytami. Oprócz tego oczywiście wszystkie informacje o zapisie transmisji telewizyjnej i transmisjach na żywo.
W najbliższą niedzielę finał klasyków belgijskich i północno-francuskich. Jak w każdym sezonie, wyścig z Paryża na osławiony Velodrom w Roubaix jest główną atrakcją na koniec. Natomiast John Degenkolb (Giant-Alpecin) po swoim poważny wypadek na treningu nie mogąc obronić tytułu, wszystkie oczy są zwrócone na szosowego mistrza świata Petera Sagana (Tinkoff) - zwłaszcza po jego rewelacyjnym występie na rondzie w zeszły weekend. Ale w Trek-Segafredo wciąż jest profesjonalista, który wciąż ma rachunki do wyrównania ze Słowakiem.
Paryż-Roubaix 2016: trasa
Od 1977 roku wyścig startuje w Compiegne, około 100 km od centrum Paryża. W 2016 roku też nic się nie zmieni. Stamtąd biegnie stopniowo na północ w kierunku Roubaix. Pierwsze 100 km jest nadal wolne od bruku i niewiele więcej niż wstępna potyczka przed tym, czego mogą spodziewać się kolarze w drugiej połowie wyścigu. Do pokonania jest łącznie 27 sektorów pavé o łącznej długości ponad 52 km.
Organizator wyścigu ASO ocenił każdy z 27 sektorów i ocenił je w skali od jednej do pięciu gwiazdek. Powinno to służyć jako orientacja dla kierowców, a także widzów na miejscu iw domu, czego można się spodziewać na tych odcinkach. Tylko trzy sektory otrzymały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, co oznacza, że zostały sklasyfikowane przez ASO jako bardzo trudne. Nie oznacza to jednak, że reszta będzie łatwa: w miarę postępu wyścigu kolarze i ich motocykle będą odczuwać uderzenia każdego bruku. Paryż-Roubaix to trudny test zarówno dla człowieka, jak i materiału.
27 pavé w skrócie
Nr | Segment | Pozycja | Länge | ocena |
---|---|---|---|---|
27 | Troisville | 98,5km | 2.200m | *** |
26 | dużo | 105km | 1.800m | *** |
25 | cicho | 108km | 3.700m | **** |
24 | Święty Pythonie | 112,5km | 1.500m | ** |
23 | Porównywać | 120,5km | 2.300m | *** |
22 | Verchain-Maugre | 130km | 1.600m | *** |
21 | Quérénaing – Maing | 133,5km | 2.500m | *** |
20 | Monchaux sur Ecaillon | 136,5km | 1.600m | *** |
19 | Haveluy | 149,5km | 2.500m | **** |
18 | Truée d’Arenberg | 158km | 2.400m | ***** |
17 | Wallers-Helesmes | 164km | 1.600m | *** |
16 | Hornowanie | 170,5km | 3.700m | **** |
15 | Warlaing-Brillon | 178km | 2.400m | *** |
14 | Tilloy-Sars-et-Rosieres | 181,5km | 2.400m | **** |
13 | Beuvry-la-Forêt — Orchies | 188km | 1.400m | *** |
12 | Orchies | 193km | 1.700m | *** |
11 | Auchy-lez-Orchies – Bersee | 199km | 2.700m | **** |
10 | Mons-en-Pevele | 204,5km | 3.000m | ***** |
9 | Mergnies-Avelin | 210,5km | 700m | ** |
8 | Pont Thibaut | 214km | 1.400m | *** |
7 | Templeuve – Moulin de Vertain | 220km | 500m | ** |
6a | Cysoing-Bourghelles | 226,5km | 1.300m | *** |
6b | Bourghelles-Wannehain | 229km | 1.100m | *** |
5 | Camphin-en-Pevele | 233,5km | 1.800m | **** |
4 | Le Carrefour de l'Arbre | 236,5km | 2.100m | ***** |
3 | Grusona | 238,5km | 1.100m | ** |
2 | dom | 245,5km | 1.400m | ** |
1 | Roubaix | 252km | 300m | * |
W ramach przygotowań do wyścigu przyjrzeliśmy się sektorom z pięcioma i czterema gwiazdkami: czym się różnią? Co będzie miało znaczenie?
Funf Sterne
Tourée d'Arenberg (km 158 – 2.400 m)
Las Arenberg jest prawdopodobnie najbardziej legendarną i znaną częścią Paryża-Roubaix. Ścieżka pochodzi z czasów Napoleona I, czyli z XVIII wieku. To powinno coś powiedzieć o stanie ogólnym. Droga jest wąska i prosta, a po bokach gęsty las – nie bez powodu nazywana jest też korytarzem Arenberg. Obok drogi znajduje się jeszcze węższa ścieżka z ubitej ziemi - ale na czas wyścigu jest ona oddzielona płotem. Wielkość kostki brukowej jest bardzo zróżnicowana, więc nie ma czegoś takiego jak idealna linia. Więc obojętnie gdzie jedziesz na 18km - to naprawdę boli.
„W lesie Arenberg nie można wygrać wyścigu Paris-Roubaix, ale na pewno można tam przegrać.” - Prawie 2,5-kilometrowy odcinek był często sceną tragicznych momentów: upadki i usterki techniczne są jego częścią. Na przykład w 2011 roku Tom Boonen miał tu przebitą oponę i musiał czekać ponad 90 sekund na nowy rower – wyścig Belga był wtedy zakończony.
Las Arenberg na Strava
COM: Seb Alonso (3:22)
QOM: Louise de Waal (4:19)
Mons-en-Pévèle (km 204,5 – 3.000 m)
Niecałe 50 km za lasem Arenberg kolarze zmierzą się z Mons-en-Pévèle, drugim pięciogwiazdkowym odcinkiem wyścigu. Jednak od tego czasu ramiona, nogi i materiał przetrwały jeszcze siedem sektorów pavé, co tylko czyni wyzwanie jeszcze większym. W przeciwieństwie do prostego lasu Arenberg, Mons-en-Pévèle jest podzielony na trzy sekcje oddzielone dwoma ostrymi zakrętami. Tutejsze pobocza są tradycyjnie wyłożone kibicami, którzy będą kibicować poobijanym kierowcom.
Stąd jeszcze bardzo długa droga do mety na torze Roubaix Velodrome. Niemniej jednak nie tak dawno wykazano, że decyzja może zostać podjęta już w tym momencie. W 2012 roku Tom Boonen zaatakował nawet w sektorze tuż przed tym, ponad 50 km od mety. Ostatecznie Tornado Tom wygrał o ponad 90 sekund. Fabian Cancellara zrobił coś podobnego w 2010 roku, kiedy zaatakował tutaj, zdystansował swoich prześladowców Tona Boonena i Thora Hushovda i wygrał o ponad dwie minuty.
Mons-en-Pévèle na Strava
COM: Mikkel Staunsholm (4:26)
QOM: Marit Huisman (5:34)
Le Carrefour de l'Arbre (km 236,5 – 2.100 m)
Carrefour de l'Arbre to ostatni prawdziwy sprawdzian dla kierowców w drodze do Roubaix. Potem już tylko 19 km do Velodromu, a kolejne trzy sektory nie są już szczególnie trudne. Carrefour de l'Arbre może przechylić szalę i nie jest wykluczone, że tutaj zapadnie decyzja o zwycięstwie. Charakter ścieżki jest równie trudny jak w lesie Arenberg. Po przejechaniu ponad 200 km znów wymagana jest pełna koncentracja, zwłaszcza że odcinek ma też kilka ciasnych zakrętów.
Jeźdźcom trudno jest znaleźć właściwą równowagę między bezpieczeństwem a atakiem. Z jednej strony wystarczy chwila nieuwagi i sen się kończy, z drugiej strony może to być kwestia decydujących dziesiątych części sekundy. Dodatkowym czynnikiem są tłumy w regionie. Pamiętnym momentem było salto Mortale Thora Hushovda w 2009 roku, które potencjalnie kosztowało go zwycięstwo i utorowało drogę Tomowi Boonenowi.
Le Carrefour de l'Arbre na Stravie
COM: T. Gines (2:50)
QOM: Anne Sophie Martin (4:42)
Cztery gwiazdki
Quievy (km 108 – 3.700m)
Ten odcinek jest częścią trasy Paryż-Roubaix od 1973 roku i jest najdłuższy w roku na 3,7 km. Po dwóch prostych kilometrach na początku ostry zakręt w prawo i umiarkowane wzniesienie. Kostka brukowa jest nieregularna, ale w dość dobrym stanie.
Quiévy — Saint Python na Strava
COM: Stijn Steels (5:38)
QOM: Alie starsze tarcze (7:35)
Haveluy (km 149,5 – 2.500m)
Sekcja ta zadebiutowała na torze Paris-Roubaix w 2001 roku, ale od tamtej pory pojawia się niemal co roku. Chociaż ścieżka jest w dobrym stanie, jest również bardzo podatna na wilgoć i błoto, dlatego często jest miejscem licznych upadków.
Haveluy - Wallers na Strava
COM: André Greipel (3:49)
QOM: Sue Zuki
Hornaing (km 170,5 – 3.700m)
Ten odcinek o długości 3,7 km jest najdłuższym odcinkiem wyścigu wraz z Quiévy - Saint-Python. Droga jest w większości płaska z zakrętem pod kątem 90° pod koniec. Kostka brukowa jest bardzo regularna iw dobrym stanie. Wielką trudnością jest tutaj zwykle bardzo duża prędkość, z jaką pokonuje się sektor.
Hornaing - Wandignies-Hamage na Strava
COM: Marko van Brummelen (5:15)
QOM: Liz Grootenboer (6:04)
Tilloy - Sars-et-Rosières (km 181,5 - 2.400 m)
Ten odcinek o długości 2,4 km wije się przez francuskie krajobrazy po bardzo płaskim i regularnym bruku. Sam szlak rzadko sprawia kolarzom problemy, ale przy złej pogodzie zamienia się w istne błoto.
Tilloy-lez-Marchiennes na Stravie
COM: Stijn Vandenbergh (3:26)
QOM: B. Meesh (4:55)
Auchy-lez-Orchies - Bersée (km 199 - 2.700 m)
W 2009 roku, po udanej renowacji, ten popularny odcinek został ponownie wprowadzony na trasę Paryż-Roubaix. Jednak ostatnie 200 m jest nadal w kiepskim stanie, a chropowaty i nierówny bruk to kolejny ciężki test dla ciała i umysłu po ponad 200 km.
Auchy-lez-Orchies na Strava
COM: Niki Terpstra (4:16)
QOM: Marit Huisman (5:10)
Camphin-en-Pévèle (km 233,5 – 1.800 m)
W ostatnich latach kilka razy miał tu miejsce decydujący o wyścigu atak. W 2012 roku zaatakował tu Tom Boonen i był w stanie zdecydowanie odjechać, w 2010 roku był to Fabian Cancellara. Bezpośrednio po nim 5-gwiazdkowy Carrefour de l'Arbre dodaje pikanterii temu sektorowi.
Camphin-en-Pévèle na Strava
COM: Mikel Staunsholm (2:27)
QOM: Wonno Hughes (3:48)
Paryż-Roubaix 2016: Faworyci
najlepsi faworyci
Peter Sagan Tinkoff
Na tak wczesnym etapie sezonu mistrz świata jest w lepszej formie niż przed rokiem. W Gandawie-Wevelgem pokazał taktyczną finezję - ale wielkim wydarzeniem było oczywiście jego zwycięstwo w Tour of Flanders w ostatnią niedzielę. Cancellara i Vanmarcke próbowali wszystkiego, ale w finale nie mogli dorównać Słowakowi. 26-latek do niedzielnego wyścigu jedzie jako zdecydowany faworyt, choć już wcześniej dał do zrozumienia, że zwycięstwo w rundzie daje mu swobodę „pobawienia się” w kolejnych wyścigach. Cokolwiek to może oznaczać...
Fabian Cancellara (Trek Segafredo)
Szwajcarski fenomen trzykrotnie triumfował w Paris-Roubaix w swojej karierze i jest chętny do kontynuowania tego z czwartą wygraną w niedzielę. Bez wątpienia będzie to emocjonalny romans w jego ostatnim roku jako zawodowiec. Nawet jeśli Sagan pokazał mu granice we Flandrii, Cancellara wielokrotnie pokazał, że nie można go pokonać takimi niepowodzeniami. Zna też prawie każdy brukowiec w północnej Francji. Wynik z zeszłego weekendu może połaskotać ostatniego niezbędnego procenta z nóg zawodowca Treka. W każdym razie z prawdziwą przyjemnością będziemy znów oglądać Spartakusa na bruku Paris-Roubaix.
outsider
Alexander Kristoff (Katusza)
Choć Alexander Kristoff podkreślał w miniony weekend, że jest w pełni usatysfakcjonowany z czwartego miejsca w Tour of Flanders, klasyczny sezon Norwega nie przebiega jak dotąd w 100% zgodnie z jego oczekiwaniami. Zwycięstwo w Paris-Roubaix z pewnością byłoby czymś więcej niż tylko pocieszeniem i sprawiłoby, że zapomniano by o nieco niefortunnych występach zawodowca Katushy z przeszłości. Jego trener Stein Ørn już podkreślił, że Kristoff będzie silniejszy w Roubaix niż ostatnio. We Flandrii miał problemy na podjazdach - zobaczymy, czy poradzi sobie lepiej z brukiem Roubaix.
Wrzesień Vanmarcke (LottoNL-Jumbo)
Sep Vanmarcke po raz kolejny pokazał się we Flandrii z najlepszej strony. Nie tylko był w stanie nadążyć za Cancellarą i Saganem prawie do końca, ale także wykazał się taktyczną przenikliwością, chwytając Sagana i Kwiatkowskiego w kluczowym momencie, pozostawiając resztę pola w tyle.
W ostatnich latach wielokrotnie pokazywano, że Paris-Roubaix odpowiada Belgowi nawet trochę lepiej niż Ronde - drugie i czwarte miejsce mówią same za siebie. Jego drugie miejsce w 2013 roku było szczególnie pamiętne; był wtedy jedynym kierowcą, który mógł nadążyć za Cancellarą. Również w najbliższą niedzielę nie byłoby wielką niespodzianką, gdyby Vanmarcke powalczył o zwycięstwo na Velodromie.
Niki Terpstra (Etixx – Szybki krok)
Niki Terpstra jest jednym z trzech poprzednich zwycięzców na linii startu (obok Boonena i Cancellary). Jeśli porozmawiasz z holenderskimi fanami, widzą oni Etixx pro jako jedyną szansę na zwycięstwo. Ponownie pokazał dobrą formę w Tour of Flanders, ale nie był w stanie dotrzymać kroku liderom na Paterbergu. Znacznie bardziej płaski profil Paris-Roubaix z pewnością pasuje do 31-latka. Może również zbudować bardzo silny zespół ze Stybarem i Boonenem.
W rozszerzonym kręgu
Tom Boonen, Daniel Oss, Lars Boom, Luke Rowe, Ian Stannard, Zdenek Stybar, Mark Cavendish, Tony Martin, Edvald Boasson Hagen, Jens Keukeleire, Borut Bozic, Jurgen Roelands, André Greipel i Arnaud Demaré (jeśli dojdzie do formy).
Paryż-Roubaix 2016: transmisja telewizyjna i transmisje na żywo
Po raz pierwszy w historii wyścigu będzie można zobaczyć obraz na żywo od startu do mety – ponad sześć godzin kolarstwa na żywo. Prawa te zabezpieczyli nadawcy telewizyjni w dwudziestu krajach na całym świecie – w tym Eurosport Germany. Dla fanów niemieckiego kolarstwa oznacza to: lepiej nie robić nic w najbliższą niedzielę, transmisja rozpocznie się rano o 10:15, a meta o 17:00.
Transmisja telewizyjna Paryż-Roubaix 2016
Nadawca: Eurosport
Data: 10 kwietnia 2016 r
Czas: 10:15 – 17:00
Cały wyścig można również obejrzeć w Internecie Odtwarzacz Eurosportu realizować. Miłośnicy kolarstwa spoza Niemiec powinni się temu przyjrzeć www.kolarstwofans.com rzucie, jak zwykle będą dostępne międzynarodowe transmisje dla różnych krajów do wyboru.
Schreibe einen Kommentar