Rynek: Bang z Hiszpanii! Producent komponentów i akcesoriów Rotor ogłosił dzisiaj, że na początku przyszłego roku uruchomi całkowicie dedykowaną grupę drogową o nazwie UNO. Jakby niespodzianka nie była wystarczająco duża, nastąpiła prawdziwa eksplozja: Rotor UNO jest sterowany całkowicie hydraulicznie, od hamulców po biegi.
Rozwój Rotor UNO trwał sześć lat – co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę decyzję Hiszpanów o zastosowaniu również hydrauliki do zmiany biegów. Do tej pory na rynku dostępna była tylko jedna hydrauliczna grupa osprzętu, Acros A-GE, która została opracowana do użytku w rowerach górskich. Tym samym Rotor wkracza na zupełnie nowe terytorium w sektorze drogowym. Ale po co w ogóle podejmować ten odważny krok? W końcu obwody mechaniczne i elektryczne udowodniły swoją wartość w przeszłości. „Naszą wizją było wykorzystanie UNO w sposób lepszy niż dostępne obwody” mówi dyrektor ds. innowacji Pablo Carrasco. Pierwsze etapy rozwoju ONZ opierały się na konwencjonalnym, mechanicznym połączeniu, ale to nie było wystarczająco dobre, ponieważ „Mieli te same problemy, co inne mechaniczne systemy przełączające: tarcie, rosnąca po pewnym czasie siła ręki i nie tylko”. W przeciwieństwie do obwodów elektrycznych nie ma potrzeby ładowania, a ryzyko usterek jest również mniejsze.
W rezultacie zdecydowano się na ten odważny krok i poleganie wyłącznie na hydraulice. Również dlatego, że kilka lat temu inżynierowie mieli nosa do przyszłego rozwoju sektora rowerowego, jak wyjaśnia Carrasco: „Wiedzieliśmy, że prędzej czy później hamulce tarczowe zadomowią się również na drogach. Doprowadziło to do naszej decyzji o sterowaniu hydraulicznym zmianą biegów”. Oczywiście wygląda na to, że na początku trzeba się do tego przyzwyczaić – obwód hydrauliczny, czy w ogóle działa? „Każdego dnia korzystamy z układów hydraulicznych, nawet o tym nie myśląc” główny inżynier Carlos Cartón odpowiada na te wątpliwości. To, co sprawdza się w samochodach czy samolotach, nie powinno sprawiać problemów także na rowerze – takie jest podejście.
Hamulce zostały opracowane we współpracy z Magurą. Uważamy, że to miłe, że UNO będzie dostępne zarówno z hamulcami tarczowymi, jak i szczękowymi – oczywiście obydwoma hydraulicznymi.
Rotor UNO ma błyszczeć wyjątkowo niskimi siłami operacyjnymi, ale jednocześnie oferować różne pozycje przełączania i pracować niemal bezobsługowo. Każdy element grupy jest produkowany i składany ręcznie w Europie. Rotor po raz pierwszy zaprezentuje publicznie ONZ na targach Eurobike, które rozpoczynają się w przyszłym tygodniu. Nie możemy się doczekać, aż położymy palce na manetkach – damy znać o pierwszych wrażeniach! Każdy, kto chciałby na własne oczy przyjrzeć się ONZ w dniu zwiedzającym targi (sobota, 29 sierpnia), może to zrobić na stoisku Rotor w hali A1, stoisko 202.
Schreibe einen Kommentar