Rynek: Już wiosną zeszłego roku specjalista od opon Schwalbe zaskoczył nowym rodzajem systemu opon, który wydaje się być całkowicie sprzeczny z trendem: podczas gdy coraz więcej motocyklistów przechodzi na systemy bezdętkowe, niemiecki producent zaprezentował system z dodatkowym wąż wysokociśnieniowy. Ale na drugi rzut oka staje się jasne: to ma sens. Teraz rozpoczęła się dostawa systemu ochrzczonego przez Procore.
Przejdźmy najpierw do faktów – czym w ogóle jest Schwalbe Procore? System, który został opracowany wspólnie z niemieckim producentem Syntace, opiera się na dwóch oddzielnych komorach powietrznych i jest skierowany przede wszystkim do rowerzystów górskich. Komora wysokociśnieniowa umieszczona bezpośrednio na feldze chroni koła i zapobiega przebiciom, a sama opona pracuje bez dętki, czyli bezdętkowo. Najważniejszy punkt: Umożliwia to obniżenie ciśnienia powietrza w układzie niskociśnieniowym do znacznie poniżej 1 bara bez konieczności znoszenia przebić, odbijania lub wgniecenia felg.
Trend: szerokie felgi, szerokie opony, niskie ciśnienie powietrza
Zwłaszcza w sektorze Enduro i Gravity od kilku lat panuje trend w kierunku szerszych felg z szerszymi oponami i niższym ciśnieniem powietrza. Ta kombinacja oferuje kierowcom wyraźne korzyści: duża powierzchnia styku opony zapewnia ogromny wzrost przyczepności, właściwości tłumiących i, wbrew powszechnemu przekonaniu, również poprawia opory toczenia. Różne badania i badania wyraźnie pokazują, że opony o mniejszym ciśnieniu toczą się znacznie łatwiej na nierównym terenie. Powodem tego jest to, że opony „zasysają” przeszkody przy niskim ciśnieniu powietrza – z drugiej strony wybrzuszone opony zapewniają ich hamowanie.
Jednak jazda z niskim ciśnieniem powietrza (między 1,0 a 1,5 bara w zależności od ogumienia/dyscypliny i nawierzchni) sprawia problemy. Niskie ciśnienie naturalnie zwiększa ryzyko przebicia - przynajmniej w przypadku konwencjonalnych węży butylowych. Kiedy nie zwracasz uwagi lub zbyt szybko przetaczasz się po krawędzi i nie ma powietrza. Odpowiedzią branży i kolarzy były systemy bezdętkowe bez dętki, ale z uszczelniaczem. Chociaż niebezpieczeństwo przebicia zostało zażegnane, felgi bardzo cierpią i wgniatają się znacznie szybciej niż wcześniej. Nawet ciężkie opony zjazdowe z grubym karkasem czy dętkami lateksowymi nie są idealnym rozwiązaniem. Ponadto wielu bezdętkowych kolarzy boryka się z „bekaniem” – określenie to opisuje spadającą oponę z felgi (zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów). Stopniowo tracisz powietrze lub, w najgorszym przypadku, całą oponę. Szerokie felgi mogą tu pomóc, ale nie mogą całkowicie wyeliminować problemu.
Rozwiązanie: Schwalbe Procore?
Jako rowerzysta górski, który lubi jeździć na niskim ciśnieniu powietrza, masz do czynienia z następującymi podstawowymi problemami:
- ryzyko awarii
- Burping
- trzęsące się opony
- Uszkodzenia obręczy
Wszystkie te problemy powinny należeć do przeszłości dzięki Schwalbe Procore. Opona wysokociśnieniowa, która ciasno przylega do felgi i jest wypełniona ciśnieniem 4-6 barów, zapewnia skuteczną ochronę przed wgnieceniami, a nawet pęknięciami profilu obręczy. Wysokie ciśnienie układu wewnętrznego zapobiega również ewentualnym awariom. Kołysanie się opony i związane z tym odbijanie również należą do przeszłości: system wysokociśnieniowy zaciska stopkę opony na kołnierzu obręczy, mocując ją w ten sposób znacznie lepiej niż wcześniej. Oznacza to, że znacznie lżejsze opony z cieńszą osnową mogą być również używane w przyszłości przy niższym ciśnieniu.
Jak działa Schwalbe Procore?
W pierwszej prezentacji produktu Nieco ponad rok temu ogłoszenie Schwalbe i Syntace, że w feldze będą potrzebne dwa zawory, a co za tym idzie dwa otwory na wentyl, wywołało poruszenie. Wydaje się, że twórcy odpowiedzieli na późniejszą krytykę ze strony prasy i fanów, a rezultatem jest AirGuide z opatentowanym podwójnym zaworem. Ten ostatni przypomina konwencjonalne zawory Presta, ale trzpień pośrodku pełni tutaj rolę selektora: jeśli jest wkręcony do końca, komora wewnętrzna jest napełniona – jeśli jest odkręcona, powietrze napływa do komory zewnętrznej.
Sam system składa się z trzech "warstw" - dętka Procore znajduje się na samym środku, co wywiera nacisk na wewnętrzną oponę Procore. Po napompowaniu leży ciasno na obręczy. Sama opona jest następnie montowana w konwencjonalny sposób bezdętkowy i napełniana powietrzem przez podwójny zawór.
Czy Schwalbe Procore działa na każdej feldze i z każdą oponą?
Nawet jeśli system Procore z podwójnym zaworem zapewnia wysoką kompatybilność z różnymi felgami i oponami, to koła i opony, o których mowa, muszą spełniać określone wymagania według Schwalbe:
- Szerokość obręczy co najmniej 23 mm
- Obręcze przystosowane do zastosowania bezdętkowego
- Opony przystosowane do zastosowania bezdętkowego
Jeśli więc masz już zestaw kołowy z obręczą o szerokości ponad 23 mm i jeździsz nim bez dętki, Procore można łatwo doposażyć. W przeciwnym razie może warto rozważyć odpowiednią aktualizację.
Dziś rusza dostawa pierwszych zestawów Procore. Zawierają one dwie dętki Procore, dwie opony wewnętrzne, dwa AirGuide, taśmę do opon bezdętkowych, łyżki do opon, płyn montażowy i uszczelniacz - wszystko, czego potrzebujesz do montażu. Poszczególne komponenty są również dostępne pojedynczo. Zestaw jest dostępny we wszystkich trzech rozmiarach kół (26″, 27,5″ i 29″) w sugerowanej cenie detalicznej 195 euro.
Schreibe einen Kommentar