Wielu rowerzystów postrzega ADAC jako skandaliczne lobby dla kierowców, a zatem jako naturalnego wroga wszystkich rowerzystów. Często jednak ignoruje się fakt, że większość z nas jest kierowcami i cieszy się, że jest członkiem ADAC. Jest coś szczególnego w byciu na wycieczce rowerowej w Alpach w samochodzie i świadomości, że ADAC odwiezie mnie do domu w nagłym wypadku lub że Żółte Anioły pomogą mi, jeśli mój samochód się zepsuje.
Po wszystkich skandalach z niedawnej przeszłości w ADAC, prawdopodobnie częścią nowej ofensywy uroku jest dbanie o rowerzystów na drodze. Oprócz zwykłych testów, takich jak testy kasków rowerowych, ADAC podaje teraz również wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy na rowerze. Powodem tego jest niepokojący wzrost liczby rowerzystów uczestniczących w wypadkach o 37 procent w ciągu ostatnich 35 lat. ADAC naliczył 71.000 2013 ciężko rannych i zabitych rowerzystów w 52.000 roku – w porównaniu do „tylko” 1979 XNUMX w XNUMX roku.
W 2013 roku na drogach zginęło 354 rowerzystów. Dramatyczny w tej liczbie jest fakt, że przy łącznej liczbie 3.339 zgonów rowerzyści stanowią 10,6 procent całkowitej liczby. W odniesieniu do przebiegu ADAC oblicza, że rowerzyści są pięć razy bardziej narażeni na śmierć w wypadku niż pasażerowie samochodu.
Szczególnie zagrożeni są starsi rowerzyści. 56 procent ofiar (197) to osoby w wieku powyżej 65 lat. Wynika to oczywiście ze zwiększonej wrażliwości w podeszłym wieku.
Ale ADAC nie reprezentowałby interesów kierowców, gdyby także tym komunikatem nie zwracał uwagi na to, co rowerzyści robią źle na drodze.
Według ADAC wypadki zdarzają się najczęściej w terenie zabudowanym na skrzyżowaniach. Chociaż rowerzyści są często pomijani przez skręcających kierowców, kolizje między dwoma rowerzystami nie są rzadkością. Większość tych wypadków była spowodowana ruchem lewostronnym, który jechał z naruszeniem przepisów.
„Wzajemne rozważenie jest bardzo ważnym warunkiem wstępnym poprawy bezpieczeństwa na drogach”, mówi wiceprezes ADAC ds. Ruchu Ulrich Klaus Becker. „Dotyczy to nie tylko interakcji między rowerzystami a kierowcami, ale także samych rowerzystów. Chciałbym, aby jeszcze więcej osób zrozumiało i używało roweru jako alternatywy dla samochodu. Tym ważniejsze jest, aby wszyscy naprawdę przestrzegali zasad i traktowali się nawzajem uczciwie i ze zrozumieniem”.
Nie możemy jednak powstrzymać się od zwrócenia uwagi, że bardzo niefortunny dobór zdjęć do obrazu tła grafiki pokazuje, że oczywiście nie są one tak naprawdę gotowe, aby traktować je poważnie jako grupę rzeczników rowerzystów: Tylko chwiejna plastikowa butelka w uchwycie na butelkę oraz wybór butów przez młodą damę, który nie jest optymalny, to dwa potencjalne źródła niebezpieczeństwa.
Schreibe einen Kommentar