Test technologii dla rowerzystów: W najnowszym teście technologii dla rowerzystów poddawane są testom zawodnicy aero o wartości poniżej 3.500 euro. Oprócz wehikułu czasu BMC TMR02 (2.899 EUR), Boardman AiR 9.2 (3.299 EUR) i Bottechia T1 Tourmalet (3.499 EUR) muszą się również sprawdzić – cały test można oczywiście przeczytać w Cyclist 3/15.
O kole
Wszystkie rowery we flocie lotniczej BMC noszą w swoich nazwach odmiany pseudonimu wehikuł czasu, niezależnie od tego, czy jest to rower triathlonowy TM, czy rower szosowy TMR aero. Wszystkie modele wywodzą się z oryginalnego roweru do jazdy na czas TM01 i te wpływy są wyraźnie widoczne w duecie TMR01 i TMR02 – ten ostatni testowaliśmy z zestawem Shimano Ultegra (jest również dostępny z grupą osprzętu 105, podczas gdy TMR01 występuje z Ultegra, Ultegra Di2 lub Dostępny jest Dura-Ace Di2).
Ramki do zdjęć
TMR02 ma niewiele wspólnego z konwencjonalnymi kształtami ramy, ale tego właśnie można oczekiwać od roweru triathlonowego zgodnego z UCI. Z poziomą górną rurą, głęboką dolną rurą i prostymi krawędziami, TMR02 na pierwszy rzut oka przekazuje tylko jedną rzecz: czystą prędkość na prostych. Rama jest usiana optymalizacjami aerodynamicznymi, które BMC nazwało SubA. Obejmuje to tak zwaną technologię Tripwire, w której turbulencje są generowane na krawędziach wiatru, co optymalizuje przepływ powietrza (podobnie jak w piłce golfowej), oraz struktury rur w kształcie łezki, które kończą się raczej gładko niż spiczasto, co pozwala zaoszczędzić na wadze i zwiększa sztywność. Na szosie motocykl nie ukrywa, że chce jeździć szybko – bardzo szybko. Dosłownie przekonuje kierowcę do zajęcia idealnej pozycji. Geometria jest taka sama dla wszystkich modeli, jak w przypadku Primusa TMR01, różnica polega na ułożeniu warstw węgla i braku zintegrowanego hamulca przedniego.
Komponenten
Dzięki komponentom Shimano Ultegra, BMC wyposażyło swój rower w grupę osprzętu, którą można znaleźć w wielu modelach w tym przedziale cenowym. Różnica w stosunku do innych grup osprzętu jest oczywista dla każdego, kto na nich jeździł: Ultegra jest lżejsza i płynniej zmienia biegi niż 105-tki, ale nie może pochwalić się doskonałością Dura-Ace. Ale to, czego nie wiesz, nie czyni cię gorącym, więc nic ci nie umknie podczas jazdy na Ultegrze, bo to fantastyczna grupa. Aerodynamiczna integracja osprzętu jest widoczna w tylnym hamulcu, który jest zamontowany na dolnej rurze widełek tylnych i za suportem, oraz w bardzo praktycznym zacisku sztycy podsiodłowej. Jednak zbyt szeroka kierownica o długości 44 cm to dziwny wybór, który niepotrzebnie zwiększa opór.
wirniki
Koła Shimano RS31 to obszar, który został najbardziej dotknięty przez nieuniknione środki oszczędnościowe. Nie oznacza to jednak, że są bezwartościowe. Z felgami o wysokości 30 mm są sprzedawane jako koła o zaletach aerodynamicznych, ale w porównaniu z „właściwymi” kołami aerodynamicznymi, które również lubią mieć 90 mm, to praktycznie nic. Na szosie są stabilne i stosunkowo sztywne, a opony Continental Ultrasport 25 o szerokości 2 mm są solidne. Jednak zamiana tych kół na wysokiej klasy zestaw kołowy z włókna węglowego natychmiast przekształciłaby ten rower w poważną maszynę do jazdy na czas.
zachowanie jazdy
TMR02 najlepiej pokazuje swoje mocne strony, gdy kierowca siedzi nisko, łokcie razem, a nogi dają pełną moc. O to właśnie chodzi w aerodynamicznym rowerze szosowym. Logiczne jest, że BMC zachowuje się najlepiej, gdy jeździ się nim w ten sposób. Wychodząc z siodełka i rzucając nim od lewej do prawej podczas sprintu, TMR02 wydaje się nieco powolny z powodu podniesionej, poziomej górnej rury i wynikającego z tego dużego przedniego trójkąta. Jednak informacje zwrotne z drogi są znakomite, a prowadzenie odpowiednio budzi zaufanie. W żadnym momencie kierowca nie czuje się oderwany od motocykla lub drogi.
Głęboka rura
Coraz bardziej powszechną cechą zawodników aero jest głębsza dolna rura. BMC jest tego najlepszym przykładem. Można to również zobaczyć na Bottecchia, ale nie tak wyraźnie. Ideą jest to, że koło, opona i rama powinny funkcjonować jako jeden obiekt, a zatem jako całość są bardziej aerodynamiczne. Połączenie z główką ramy pozostaje nienaruszone, podobnie jak geometria, ale wystająca dolna część dolnej rury zakrzywia się wokół korony widelca, zbliżając ją do przedniego koła. W najwęższym miejscu dolna rura TMR02 ma nawet minimalne wcięcie. Nie można zbliżyć się do koła.
Schreibe einen Kommentar