Styl życia: czy to jako urządzenie do zawodów, czy jako wszechstronny rower wyścigowy: cyclocross ma wiele do zaoferowania i obiecuje zupełnie nowe doświadczenia na dwóch kołach - zwłaszcza w sezonie, który nie zawsze jest idealny do uprawiania kolarstwa sportowego.
Tak, oni naprawdę istnieją: rowerzyści, którzy całe lato czekają na jesień. Nazywają siebie kolarzami przełajowymi lub rowerzystami przełajowymi i uprawiają sport, który rozwija się w niesprzyjających warunkach pogodowych. Na specjalnych rowerach wyścigowych śmigają po XNUMX-XNUMX-kilometrowych torach, na których usiane są przeszkody, takie jak płotki, piaskownice i schody. „Przez długi czas przełaj był sportem uprawianym wyłącznie w wyścigach”, informuje Stefan Scheitz z amerykańskiego producenta kół Felt (www.feltbicycles.com). „Tymczasem„ przeprawa ”jest również tematem poza torem wyścigowym, co prawdopodobnie w dużej mierze wynika z samego sprzętu sportowego”.
Coraz więcej kolarzy wyścigowych utrzymuje formę zimą na rowerach crossowych i trenuje w zwykłej pozycji, nawet na nieutwardzonych ścieżkach. Rowerzyści turystyczni i rowerzyści górscy odkrywają rower crossowy jako sportową alternatywę dla szybkich torów szutrowych i asfaltowych. Krótko mówiąc: terenowy rower wyścigowy dosłownie poszerza zakres doświadczenia. Ale co dokładnie ma rower crossowy, czego nie mają rowery wyścigowe i górskie?
„Najbardziej uderzającą różnicą w stosunku do motocykla wyścigowego są oczywiście opony. Zgodnie z regulaminem UCI, światowego związku kolarskiego, są to opony z kolcami o maksymalnej szerokości 33 mm (1,3 cala)”, wyjaśnia Peter Krischio z producenta opon Schwalbe (www.schwalbe.com). W sporcie masowym opony składane, takie jak specjalnie wyprofilowane Schwalbe Racing Ralph, stosowane są w połączeniu z dętką rowerową; Zawodnicy używają opon rurowych przyklejonych do obręczy, na których można jeździć przy szczególnie niskim ciśnieniu powietrza. Dla crossowców oznacza to większą przyczepność, trakcję i wygodę. System wymaga jednak wiedzy i czasu, jeśli chodzi o montaż lub przebicie opony.
„Dlatego przyszłość należy do opon bezdętkowych”, przewiduje Krischios. „Bezdętkowe opony składane, z których właściwości korzystają rowerzyści górscy od pewnego czasu, łączą w sobie zalety opon składanych i szytek”. Opony są tak samo łatwe w montażu jak opony składane, ale dzięki doskonałej odporności na przebicie pozwalają na znacznie niższe ciśnienie powietrza, a tym samym porównywalne właściwości jezdne "rurowy"-Oferta opon. „Nawiasem mówiąc, opory toczenia również spadają bez dętki”, dodaje Kryschio.
Kolejną oczywistą cechą obecnych kierowców terenowych są hamulce tarczowe. „To, co przez dziesięciolecia zapewniało stałą skuteczność hamowania w rowerach górskich w prawie wszystkich warunkach zewnętrznych, ma również sens w rowerach crossowych, biorąc pod uwagę obszar zastosowania”, Stefan Scheitz wyjaśnia przyczyny „zmiana systemu”, która naprawdę nabrała tempa dopiero w czerwcu 2010 roku, kiedy wypuszczono na rynek technologię hamowania do sportów przełajowych. Według Scheitza amerykańska marka wyposaża swój podstawowy model tylko w konwencjonalne hamulce szczękowe lub hamulce typu V-brake, wszystkie inne hamują z tarczami.
Hydraulicznie sterowane hamulce tarczowe do kierownic wyścigowych to nowość na rynku. Technologia, która od dawna stosowana jest w rowerach górskich, stanowiła dla producentów komponentów prawdziwe wyzwanie. „Integracja głównego cylindra hamulca hydraulicznego w i tak już złożonej dźwigni hamulca motocykla wyścigowego była sednem sprawy”, wspomina Géraldine Bergeron z producenta komponentów Sram (www.sram.com). Chociaż funkcjonalnie lepszy system jest już gotowy do produkcji seryjnej, według Bergeron marka Sram Avid będzie nadal oferować mechaniczne hamulce tarczowe, które są kompatybilne z konwencjonalnymi dźwigniami zmiany biegów i hamulca.
Istotne innowacje techniczne motocykli sportowych można znaleźć również w nowoczesnych przełajowcach. „Jeźdźcy przełajowi często jeżdżą teraz na karbonowych ramach”, zna Felixa Puello z niemieckiego producenta rowerów sportowych Haibike (www.haibike.de), który ma w swojej ofercie model karbonowy lub aluminiowy. „Wersja karbonowa jest oczywiście bardziej interesująca dla ambitnych entuzjastów wyścigów, choćby ze względu na niższą wagę”.
Géraldine Bergeron przedstawia kolejny przykład technologii: zupełnie nową grupę osprzętu „Wymuś CX1”. Tutaj Sram przenosi swoją obecną technologię i filozofię XNUMXx z rowerów górskich na rowery crossowe. Obwód ma tylko jedną tarczę łańcuchową ze specjalnym profilem zębów i specjalną przerzutką tylną; oba przeciwdziałają spadaniu łańcucha, słabemu punktowi przerzutek w połączeniu z tylko jedną tarczą. „System przekonuje realnymi korzyściami w zakresie masy, ponieważ oprócz kompletnej przedniej przerzutki można teraz zrezygnować z prowadnic łańcucha, które wcześniej zabezpieczały ogniwo w trybie pracy z jedną tarczą”., cieszy się Bergeron. Ponadto nowa kaseta zębatki oferuje większy zakres rzeczywistych przełożeń.
Można wątpić, że większość przełajowców jest wykorzystywana jako maszyny wyczynowe. „Dzisiaj rowery przełajowe są wszechstronnymi maszynami wyścigowymi”, mówi zamiast tego znawca kolarstwa przełajowego Caspar Gebel. „W zależności od wyboru opon, mogą być używane jako rowery szosowe, motocykle terenowe lub jako solidne, sportowe motocykle na co dzień. W przypadku tych ostatnich wielu producentów wyposaża swoje modele podstawowe w szczególności w gwintowane oczka do błotników i bagażników”.
Bez względu na teren, w jakim jeździ Crosser, jedno jest pewne dla firmy Gebel: Poczucie lekkości ulicznej maszyny wyścigowej w terenie lub w codziennym życiu jest czymś wyjątkowym. Warto go wypróbować.
Schreibe einen Kommentar