Technologia: Czym są megapiksele w fotografii cyfrowej, tym jednostki takie jak luksy i lumeny w oświetleniu rowerowym: W reklamie producenci konkurują dużymi liczbami; Stanowią one jednak jedynie ograniczony wskaźnik jakości lampy. Rower serwisu prasowego rzuca światło na warunki i zawiera wskazówki dotyczące modernizacji.
W centrum uwagi: wyżej, szybciej, dalej — czy szerzej?
[pd-f/gm] Klasyczne źródła światła, takie jak żarówki i lampy halogenowe, przeżyły swój dzień w rowerach: dzisiejsze oświetlenie LED nie ma już wiele wspólnego ze światłami ostatniego tysiąclecia. Jednak moc półprzewodników należy wykorzystywać w sposób ukierunkowany. Natężenie oświetlenia i strumień świetlny wyrażone w jednostkach luksów i lumenów są często wykorzystywane w celach sprzedażowych – ale co te jednostki mówią o reflektorze? „Natężenie oświetlenia w luksach opisuje strumień świetlny na oświetlonej powierzchni” – wyjaśnia Frank Regge z producenta Busch & Müller. „Jednak obszar ten może być bardzo mały. Wskaźnik laserowy np. B. świeci kilkoma tysiącami luksów, ale na rowerze nie ma miejsca na tak skoncentrowane światło – wyjaśnia. „Samo podawanie strumienia świetlnego w lumenach również wprowadza w błąd: strumień świetlny opisuje całkowite światło emitowane przez źródło światła, ale nie dostarcza żadnych informacji o kierunku ani równomierności”. odnoszą się do źródła światła, ale nie odnoszą się do konstrukcji lampy. Pominięte zostały takie aspekty jak chłodzenie reflektora, które w znaczący sposób wpływają na efektywność użytkowania.Pole świetlne jest atutem
Ważne jest, aby zwrócić uwagę na charakterystykę wiązki światła i powstałe pole świetlne reflektora: „Dzięki oświetleniu pośredniemu za pomocą zintegrowanego lusterka można precyzyjnie obliczyć pole świetlne. Lusterka o skomplikowanych kształtach, które są instalowane w dobrych reflektorach, zapewniają szerokie oświetlenie bliskiej okolicy bezpośrednio przed motocyklem, ale także świecą bardzo równomiernie nawet w odległości 30 m” – dodaje Regge. Ta jednorodność jest najważniejsza w przypadku świateł rowerowych. Pole świetlne generowane przez reflektor ma kluczowe znaczenie dla dobrego oświetlenia przy każdej prędkości, czy to na prostej, czy na zakrętach.
Myśl samodzielnie i bądź bezpieczny: tylne światło
Nowoczesne tylne światła również zawstydzają ich przodków. „W rowerach obecnej jakości nie ma miejsca na lampy zasilane tak zwanymi żarówkami” – wyjaśnia Ankenamendorf z Koga. Najnowocześniejsze są diody LED umieszczone z tyłu roweru, podobnie jak funkcja świateł postojowych. „Długotrwałe diody LED naprawdę sprawdzają się w tylnym świetle, którego nie widać. „Możesz też być pewien, że zatrzymasz się na światłach: inni użytkownicy drogi mnie zobaczą” – mówi Namendorf. Niektórzy producenci oświetlenia idą jeszcze dalej: pryzmatyczna konstrukcja i przemyślana elektronika sprawiają, że systemy ostrzegania o odległości i tylne światła z funkcjami świateł hamowania są już dostępne na rynku.
Oświetlenie na baterie czy na dynamo?
Od sierpnia 2013 r. we wszystkich rowerach dozwolone jest stosowanie przednich i tylnych świateł zasilanych akumulatorowo. Do tej pory dotyczyło to tylko rowerów wyścigowych o wadze do jedenastu kilogramów. Jednakże jedynie produkty zatwierdzone przez Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) i oznaczone jako takie (falista linia i liczba K) mogą być uznane za legalne zamienniki oświetlenia na dynamo. Wraz z reflektorem „Ixon Core” i światłem tylnym „Ixxi” firma Busch & Müller ma w swoim asortymencie również modele z tym znakiem testowym i oferuje je bezpośrednio jako zestaw. „Reflektor musi m.in. B. mieć wyraźną granicę między światłem a ciemnością, aby nie oślepiać pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka” – wyjaśnia ekspert Regge, zajmujący się jednym z kryteriów homologacji. Jednak nowoczesne oświetlenie zasilane bateryjnie nie tylko spełnia zmieniony artykuł 67 StVZO, ale także spełnia wymagania współczesnego oświetlenia rowerowego pod względem mocy świetlnej i oświetlenia.
Niemniej jednak eksperci są zgodni: oświetlenie na baterie i akumulatory jest skierowane przede wszystkim do sportowców. Absolutnym kryterium jakości roweru miejskiego, trekkingowego czy turystycznego pozostaje w dalszym ciągu zamontowany na stałe system z płynnie działającym dynamem w piaście i diodami LED. Najnowocześniejsze i powszechnie stosowane elementy bezpieczeństwa obejmują światła postojowe, światła stopu i światła do jazdy dziennej.
Główny beneficjent nowelizacji: rower elektryczny
Rowery elektryczne zazwyczaj czerpią także energię świetlną z akumulatora, czyli energii napędu. Wymóg dotyczący dynama dotyczył wcześniej również rowerów elektrycznych, a wielu producentów faktycznie oferowało rowery, które nie były dozwolone. Teraz wystarczy źródło zasilania w rowerze elektrycznym. Czyni to tego typu rowery głównym beneficjentem nowelizacji.
Innowacyjne funkcje oświetlenia rowerowego są oczywiście dostępne również w rowerach elektrycznych. Jednak modernizacja nie jest tutaj łatwa: „Systemy oświetlenia do rowerów elektrycznych są często specjalnie dostosowane do poszczególnych modeli” – mówi Peter Horsch z producenta rowerów elektrycznych Riese & Müller z Darmstadt. „Jeśli chcesz przerobić reflektory itp., zdecydowanie powinieneś skontaktować się z producentem lub specjalistycznym sprzedawcą. W przeciwnym razie istnieje ryzyko uszkodzenia elektroniki.”
Zintegrowany z przyszłością
„W przyszłości będziemy świadkami większej integracji na rowerach. Reflektory ze światłami mijania i oświetleniem zależnym od prędkości – bliskie i szerokie podczas wolnej jazdy, ale węższe i szersze podczas kłusu – są już dostępne na rynku” – mówi Stefan Stiener z producenta rowerów turystycznych Velotraum. „W przypadku niektórych reflektorów można także ładować smartfony, aparaty cyfrowe i systemy nawigacji za pośrednictwem gniazda USB, korzystając z wewnętrznego akumulatora buforowego. „Jest to szczególnie przydatne dla rowerzystów turystycznych, jeśli mogą podróżować przez kilka dni bez konieczności korzystania z gniazdek elektrycznych” – wyjaśnia Stiener. Firma z Weil der Stadt oferuje również w swoich rowerach widelce, które bez wtyczki przewodzą prąd z dynama w piaście do układu oświetlenia - gdy tylko przednie koło wejdzie w kontakt z widelcem i zacznie się toczyć, reflektory mogą włączyć się. Coraz więcej funkcji łączy się także z tyłu roweru, jak wyjaśnia Peter Ronge z Racktime: „W naszych bagażnikach instalowane są obecnie listwy świetlne, które są wyposażone w funkcję świateł postojowych i ostrzeganie o odległości. Integracja sprawia, że są one również odporne na kradzież i wypadki.”
Schreibe einen Kommentar