Koniec z przebiciami: nowy dwukomorowy system Schwalbe powinien umożliwiać jazdę przy bardzo niskim ciśnieniu powietrza, a tym samym znacznie poprawić osiągi opon. Początkowo firma Schwalbe i producent wirników Syntace pracowali niezależnie nad takimi systemami, teraz obie firmy wspólnie opracowują system dwukomorowy.
Wiadomo, że wydajność opon poprawia się przy niższym ciśnieniu powietrza. Opony lepiej dopasowują się do podłoża i reagują o wiele bardziej wrażliwie. Łatwiej toczą się po wybojach i zapewniają lepszą przyczepność i kontrolę. „Nie można jednak ryzykować jazdy na normalnych oponach MTB z ciśnieniem poniżej 1,5 bara, ponieważ wtedy ryzyko przebicia jest po prostu zbyt duże”, wyjaśnia Markus Hachmeyer, starszy menedżer produktu. Przy obecnym trendzie w kierunku szerokich felg, właściwości jezdne opon o niskim ciśnieniu powietrza stają się znacznie lepsze i słabsze gąbczasty, ale ryzyko awarii pozostaje takie samo.
Rozwiązaniem powinien być innowacyjny system dwukomorowy. Wewnątrz widocznej opony znajduje się kolejna komora powietrzna. Ta wewnętrzna komora jest wypełniona powietrzem o wysokim ciśnieniu i ma na celu zapobieganie przebijaniu opony przez krawędź felgi. Jednocześnie system wewnętrzny powinien stabilizować oponę na feldze i zapobiegać niebezpieczeństwu Burping, utrata powietrza w systemie bezdętkowym przy niskim ciśnieniu.
W zależności od zastosowania ciśnienie powietrza w komorze zewnętrznej można teraz bezpiecznie obniżyć do 1 bara. „Do tej pory wszyscy kierowcy testowi byli entuzjastycznie nastawieni do nowych możliwości”, informuje Markus Hachmeyer i podsumowuje opinie:
- Z kierownicą przyczepność opon jest gigantyczna. Powierzchnia styku jest bardzo duża, a opony prawie nigdy nie ślizgają się po luźnych nawierzchniach. Nawet w najtrudniejszym terenie opony dosłownie przyklejają się do podłoża.
- Opona to najbardziej wrażliwy element zawieszenia w rowerze. Większa amortyzacja i przyczepność przy niskim ciśnieniu powietrza prowadzi do znacznie lepszej kontroli nad rowerem i umożliwia znacznie większe prędkości.
- Brak płytek przez przebicia. Nie ma też bardziej wgniecionych felg. Nawet w trudnych warunkach można używać znacznie lżejszych opon. Ponadto dodatkowa komora powietrzna zapewnia doskonałe właściwości pracy awaryjnej.
Aby skorzystać z niskiego ciśnienia w oponach bez ryzyka przebicia, Schwalbe i Syntace niezależnie pracowali nad tym samym pomysłem, a także złożyli wniosek o patent. Obie firmy pracują teraz wspólnie nad przygotowaniem systemu do wprowadzenia na rynek. „Najpóźniej na Eurobike przedstawimy dokładne informacje o projekcie i cenach”, zapowiada Markus Hachmeyer. Schwalbe będzie produkować i sprzedawać system, który ma być kompatybilny z konwencjonalnymi oponami i felgami i ważyć mniej niż 200 gramów.