Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa
27 Grudzień 2020z Michała Faissa

Tablica liderów: Trail hardtails 2021 - beztroskie maszyny do zabawy

Dlaczego hardtail na szlak?

Trasy to teraz terytorium rowerów górskich z pełnym zawieszeniem. Nawet w segmencie maratonów i biegów przełajowych, gdzie kiedyś dominowały hardtaile, w pełni można znaleźć prawie bez wyjątku. Ale: Rowery górskie ze sztywnym tyłem wcale nie są przestarzałe, ponieważ mają też wymierne zalety. Mniej skomplikowane ramy są zwykle nie tylko lżejsze i tańsze niż ich odpowiedniki z pełnym zawieszeniem, ale także wymagają znacznie mniej konserwacji. Rezygnując z amortyzatora i żadnych przegubów, łożysk itp. w tylnym trójkącie, nie ma nic, co mogłoby się zużywać, piszczeć lub pękać. Jest to jeden z powodów, dla których często jeżdżący kierowcy trzymają swoje pełne zapasy w garażu przez zimę – na korzyść hardtaila.

Zwykłe hardtaile są zwykle inspirowane dobrze znanymi rowerami XC i maratonowymi i zapewniają odpowiednią orientację - mały skok sprężyny, geometrię zaprojektowaną bardziej pod kątem napędu i osprzęt zoptymalizowany pod kątem wagi, a nie przydatności do jazdy po szlakach. Nawet jeśli takie rowery nadal cieszą się sporym powodzeniem i doskonale sprawdzają się w życiu codziennym, jako prawdziwy „zamiennik” pełni mają ograniczone zastosowanie. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku hardtaili na szlaki: zarówno pod względem geometrii, jak i wyposażenia, często odpowiadają one temu, czego można oczekiwać od pełnego skoku sprężyny 140 mm lub więcej - z wyjątkiem sztywnego tyłu.

Oczywiście, w zależności od trasy, na hardtailu trzeba nieco zwolnić prędkość zjazdu. Ale nowoczesne geometrie, wygodne ramy, dobre opony i mocne amortyzowane widelce pozwalają na dużo zabawy na szlaku - bez tylnego zawieszenia. To ograniczenie może być również zaletą: możesz w pełni odkryć szlaki, które znasz od podszewki. Hardtail zmusza Cię do wybrania bardziej precyzyjnej linii i stawia przed Tobą zupełnie nowe wyzwania.

Lepsze all-roundery?

Pójdziemy nawet o krok dalej i zapytamy, czy hardtail na szlaki nie byłby lepszym wszechstronnym rowerem - w porównaniu z większością innych hardtaili MTB, które można znaleźć na rynku. Bo z ręką na sercu każdy, kto kupuje hardtaila do użytku sportowego, zazwyczaj szuka taniego, beztroskiego roweru, na którym można się dobrze bawić na szlaku, ale także wybrać się na wycieczkę pod oponami z kolcami. Hardtail na szlaki oferuje tutaj ekscytujący kompromis: dzięki nowoczesnej geometrii i doborowi komponentów prowadzenie na szlaku jest znacznie płynniejsze, a rowery znacznie wybaczają błędy podczas jazdy. Jest to szczególnie interesujące dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z MTB, ale po prostu nie mogą lub nie chcą pozwolić sobie na w pełni (jeszcze?).

Kompromisy, które musisz zrobić, aby uzyskać większą przydatność na szlaku, są utrzymywane w wąskich granicach. Tak, Trail HT są zwykle o kilka euro droższe. Do tego kilka gramów cięższy – to prawda. Dla nas jest to jednak – w zależności od obszaru zastosowania – absolutnie nieistotne i proporcjonalne do wielkich zalet.

Hardtail na szlaki to nie hardtail na szlaki

Kategoria hardtaili na szlaki jest bardzo zróżnicowana: koncepcje, które się za nią kryją, obejmują zarówno klasyczny rower enduro bez amortyzacji, jak i rower XC z nieco większym skokiem zawieszenia i chowaną sztycą podsiodłową. Tutaj ważne jest, aby dokładnie przemyśleć zamierzony obszar zastosowania przed dokonaniem zakupu i odpowiednio podjąć decyzję. Oczywiście są też wszechstronni, którzy są pośrodku skrajnych biegunów. Ze względu na tak szeroką gamę zdecydowaliśmy się również, wbrew naszej zwykłej procedurze, nie stosować ocen procentowych w tym zestawieniu najlepszych i zamiast tego sklasyfikować rowery według obszarów ich użytkowania.

Kanion Wielki Kanion 9

13,43kg | 1.749 euro
ocena
70%
Cena-wydajność
70%
0 komentarze

Orange Crush Pro

TBA | 2.700 euro
ocena
70%
Cena-wydajność
77%
0 komentarze

Trasa rowerowa Rennstahl 853

ok. 13 kg | ok. 4.850 euro
ocena
70%
Cena-wydajność
78%
0 komentarze

Sześcianowa reakcja™

14,0 kg (dane producenta) | 1.169 euro
ocena
Cena-wydajność
0 komentarze

Szlak Cannondale SE 1

14,04kg | 1.499 euro
ocena
Cena-wydajność
0 komentarze
Marina El Roya

Marina El Roya

14,85kg | 2.799 euro
ocena
Cena-wydajność
0 komentarze

Merida Big Trail 600

13,64 kg (dane producenta) | 1.599 euro
ocena
Cena-wydajność
0 komentarze

Radon Cragger 8.0

13,22kg | 1.649 euro
ocena
Cena-wydajność
0 komentarze
27 Grudzień 2020z Michała Faissa
Cilo Kyano C2

Recenzja Cilo Kyano C2: Mocny silnik – mały akumulator – wszechstronna koncepcja?

Komfort i wydajność na co dzień: Byki Iconic EVO FS

Loteria: Wygraj nowego Scott Addict 30!

Nowy Giant Anthem Advanced SL

Światowej klasy – rower mistrza świata XC: Nowy Giant Anthem Advanced SL

Ryś amerykański Smith

Recenzja Smith Bobcat: Fotochromowy, wszechstronny model na szlak

Cratoni Skyvision

Recenzja Cratoni Skyvision: Mistrz stosunku ceny do jakości z drobnymi słabościami

Shimano Technium L

Shimano Technium L w recenzji: Świetne szkło, słaba rama?

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Test: Okulary fotochromatyczne: Święty Graal dla kolarzy górskich?

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH