Tablica liderów: Trail hardtails 2021 - beztroskie maszyny do zabawy
Dlaczego hardtail na szlak?
Trasy to teraz terytorium rowerów górskich z pełnym zawieszeniem. Nawet w segmencie maratonów i biegów przełajowych, gdzie kiedyś dominowały hardtaile, w pełni można znaleźć prawie bez wyjątku. Ale: Rowery górskie ze sztywnym tyłem wcale nie są przestarzałe, ponieważ mają też wymierne zalety. Mniej skomplikowane ramy są zwykle nie tylko lżejsze i tańsze niż ich odpowiedniki z pełnym zawieszeniem, ale także wymagają znacznie mniej konserwacji. Rezygnując z amortyzatora i żadnych przegubów, łożysk itp. w tylnym trójkącie, nie ma nic, co mogłoby się zużywać, piszczeć lub pękać. Jest to jeden z powodów, dla których często jeżdżący kierowcy trzymają swoje pełne zapasy w garażu przez zimę – na korzyść hardtaila.
Zwykłe hardtaile są zwykle inspirowane dobrze znanymi rowerami XC i maratonowymi i zapewniają odpowiednią orientację - mały skok sprężyny, geometrię zaprojektowaną bardziej pod kątem napędu i osprzęt zoptymalizowany pod kątem wagi, a nie przydatności do jazdy po szlakach. Nawet jeśli takie rowery nadal cieszą się sporym powodzeniem i doskonale sprawdzają się w życiu codziennym, jako prawdziwy „zamiennik” pełni mają ograniczone zastosowanie. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku hardtaili na szlaki: zarówno pod względem geometrii, jak i wyposażenia, często odpowiadają one temu, czego można oczekiwać od pełnego skoku sprężyny 140 mm lub więcej - z wyjątkiem sztywnego tyłu.
Oczywiście, w zależności od trasy, na hardtailu trzeba nieco zwolnić prędkość zjazdu. Ale nowoczesne geometrie, wygodne ramy, dobre opony i mocne amortyzowane widelce pozwalają na dużo zabawy na szlaku - bez tylnego zawieszenia. To ograniczenie może być również zaletą: możesz w pełni odkryć szlaki, które znasz od podszewki. Hardtail zmusza Cię do wybrania bardziej precyzyjnej linii i stawia przed Tobą zupełnie nowe wyzwania.
Lepsze all-roundery?
Pójdziemy nawet o krok dalej i zapytamy, czy hardtail na szlaki nie byłby lepszym wszechstronnym rowerem - w porównaniu z większością innych hardtaili MTB, które można znaleźć na rynku. Bo z ręką na sercu każdy, kto kupuje hardtaila do użytku sportowego, zazwyczaj szuka taniego, beztroskiego roweru, na którym można się dobrze bawić na szlaku, ale także wybrać się na wycieczkę pod oponami z kolcami. Hardtail na szlaki oferuje tutaj ekscytujący kompromis: dzięki nowoczesnej geometrii i doborowi komponentów prowadzenie na szlaku jest znacznie płynniejsze, a rowery znacznie wybaczają błędy podczas jazdy. Jest to szczególnie interesujące dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z MTB, ale po prostu nie mogą lub nie chcą pozwolić sobie na w pełni (jeszcze?).
Kompromisy, które musisz zrobić, aby uzyskać większą przydatność na szlaku, są utrzymywane w wąskich granicach. Tak, Trail HT są zwykle o kilka euro droższe. Do tego kilka gramów cięższy – to prawda. Dla nas jest to jednak – w zależności od obszaru zastosowania – absolutnie nieistotne i proporcjonalne do wielkich zalet.
Hardtail na szlaki to nie hardtail na szlaki
Kategoria hardtaili na szlaki jest bardzo zróżnicowana: koncepcje, które się za nią kryją, obejmują zarówno klasyczny rower enduro bez amortyzacji, jak i rower XC z nieco większym skokiem zawieszenia i chowaną sztycą podsiodłową. Tutaj ważne jest, aby dokładnie przemyśleć zamierzony obszar zastosowania przed dokonaniem zakupu i odpowiednio podjąć decyzję. Oczywiście są też wszechstronni, którzy są pośrodku skrajnych biegunów. Ze względu na tak szeroką gamę zdecydowaliśmy się również, wbrew naszej zwykłej procedurze, nie stosować ocen procentowych w tym zestawieniu najlepszych i zamiast tego sklasyfikować rowery według obszarów ich użytkowania.
Recenzja Canyon Grand Canyon 9: Sprawdzone właściwości jezdne i najlepsze wyposażenie
Test: Na papierze Canyon Grand Canyon 9 przekonuje bardzo wysokiej jakości sprzętem w uczciwej cenie i uniwersalną ogólną koncepcją między trasą a trasą. Czy równoważenie się powiodło? Canyon Grand Canyon 9: fakty Materiał ramy: aluminium Skok zawieszenia: 120 mm Rozmiar kół: 29 cali (27,5″ w XS/S) Waga: 13,43 kg Cena: 1.749 euro The Grand […]
Recenzja Orange Crush Pro: Zabawny drapieżnik szlakowy
Test: W Wielkiej Brytanii hardtaile na szlaki już dawno stały się głównym nurtem. Oczywiście chłopaki z Orange Bikes też mają w swojej ofercie kilka modeli - na przykład Crush. Ze 150 mm i żwawymi kołami 650b powinien zapewnić dużo frajdy na szlaku. Orange Crush Pro: Fakty Materiał ramy: […]
Rennstahl 853 MTB Trail przetestowany: Wszechstronny, elegancki i konfigurowalny
Test: Rennstahl 853 MTB Trail to ekskluzywny rower na szlaki z bardzo ładną stalową ramą i szerokim zakresem zastosowań. Ponieważ możesz samodzielnie zmontować sprzęt za pomocą systemu modułowego, otrzymujesz indywidualny, przekonujący pakiet całościowy, który jednak ma również swoją cenę. Rennstahl 853 MTB Trail: fakty Materiał ramy: stal Skok zawieszenia: 120 mm - 140 mm Rozmiar kół: […]
Cube ReactionTM w trakcie testów: Koncepcja hardtaila na sukces
Test: Wraz z wersją Trailmotion ich udanego hardtaila, Cube ma atrakcyjny, zabawny hardtail w swojej ofercie w naprawdę atrakcyjnej cenie. Czy koncepcja Cube Reaction TM sprawdzi się również w praktyce? Cube Reaction TM: Fakty Materiał ramy: aluminium Skok zawieszenia: 130 mm Rozmiar kół: 29 cali Cena: 1.169 euro Modele „Trailmotion” z gamy Cube mają […]
Cannondale Trail SE 1 w teście: Innowacyjny i wygodny hardtail na szlaki
Test: Z Trail SE 1, Cannondale naprawdę trafił w dziesiątkę. W naprawdę atrakcyjnej cenie otrzymujesz bardzo wszechstronnego hardtaila z przemyślaną ramą i solidnym wyposażeniem bez większych wpadek. Cannondale Trail SE 1: Fakty Materiał ramy: aluminium Skok zawieszenia: 120 mm Rozmiar kół: 29 cali Waga: 14,04 kg Cena: 1.499 euro The Trail […]
Testowanie Marine El Roy: Enduro ze sztywnym ogonem
Test: pełny gaz! Nowy Marin El Roy to agresywny hardtail na szlaki ze stalową ramą, w którym Kalifornijczycy posunęli się do granic możliwości zarówno pod względem geometrii, jak i wyposażenia. Rezultatem jest maksymalna wydajność szlaku. Marin El Roy: Fakty Materiał ramy: stal Skok: 140 mm Rozmiar kół: 29 cali Waga: 14,85 kg Cena: 2.799 euro [...]
Merida Big.Trail 600 w teście: Udany hardtail o wielu twarzach
Test: Wraz z Big.Trail Merida wprowadza na rynek niezwykle wszechstronny hardtail na szlaki, który z jednej strony wyróżnia się przekonującym wyposażeniem i progresywną geometrią, ale którego rama ma również cechy dla codziennych pilotów i rowerzystów. Merida Big.Trail 600: fakty Materiał ramy: aluminium Skok zawieszenia: 140 mm Rozmiar kół: 29 cali Cena: 1.599 euro Big.Trail to […]
Radon Cragger 8.0 w recenzji: Wszechstronna koncepcja w doskonałej cenie
Test: Za niepozorną fasadą Radon Cragger 8.0 kryje się klasyczny, wszechstronny i świetnie wyposażony hardtail na szlaki. W teście można przeczytać, jak rower wysyłkowej firmy z Bonn radzi sobie na szlaku. Radon Cragger 8.0: fakty Materiał ramy: aluminium Skok zawieszenia: 130 mm Rozmiar kół: 29 cali Waga: 13,22 kg Cena: 1.699 euro Z Cragger […]