Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa
4 Listopad 2025z Michała Faissa

Najlepsza lista okularów fotochromowych dla kolarzy górskich

Okulary fotochromowe dla kolarzy górskich – test 2025: Okulary rowerowe z soczewkami samoprzyciemniającymi to idealne, uniwersalne rozwiązanie dla kolarzy – zawsze odpowiednie w danej sytuacji. Przyjrzeliśmy się 11 dostępnym obecnie okularom fotochromowym, przetestowaliśmy je w warunkach MTB i zadaliśmy fundamentalne pytanie: kto powinien rozważyć okulary z tymi specjalnymi soczewkami?

Kto tego nie doświadczył? Pędzisz skąpaną w słońcu wiejską drogą, mrużąc oczy jak szparki, by uniknąć oślepienia blaskiem. Kilka sekund później wjeżdżasz w gęsty las i masz wrażenie, jakbyś wjechał w ścianę czerni. To ciągłe przeskakiwanie między światłem a ciemnością nie tylko męczy oczy, ale stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Właśnie tutaj wkracza technologia równie pomysłowa, co praktyczna – przynajmniej w teorii: soczewki fotochromowe, czyli samoprzyciemniające się okulary rowerowe. Okulary, które same myślą. Soczewki, które dostosowują się do otoczenia niczym kameleon. To jedyny towarzysz, który obiecuje zagwarantować idealne widzenie w niemal każdych warunkach oświetleniowych. Ale, jak to często bywa w życiu, diabeł tkwi w szczegółach. Czy technologia spełnia swoje obietnice? Czy wszystkie okulary samoprzyciemniające się działają równie dobrze? I czy ich wydajność uzasadnia niekiedy wysoką cenę? Krótko mówiąc: Które są najlepsze fotochromowe okulary rowerowe MTB?

Zmierzyliśmy się z tymi pytaniami i poddaliśmy jedenaście dostępnych obecnie fotochromowych okularów do rowerów górskich rygorystycznym testom. Poddaliśmy je rygorystycznym testom na zakurzonych szlakach, w ciemnych lasach i w palącym słońcu. Jedno możemy powiedzieć od razu: różnice są znaczące. Zanim jednak zagłębimy się w zawiłości naszego pola testowego, włączmy na chwilę światło i przyjrzyjmy się technologii, która za nim stoi.

Lekcja teoretyczna: Co kryje się za soczewkami fotochromowymi?

Termin „fotochromowy” pochodzi od greckich słów „phos” (światło) i „chroma” (kolor). Zasadniczo opisuje on materiały, które zmieniają kolor pod wpływem światła – a dokładniej, promieniowania ultrafioletowego (UV). W soczewkach osadzone są specjalne, światłoczułe cząsteczki. Gdy promieniowanie UV pada na te cząsteczki, zmieniają one swoją strukturę chemiczną. Rozszerzają się one, a w rezultacie pochłaniają większą część światła widzialnego. W rezultacie soczewka ciemnieje. Gdy promieniowanie UV maleje, na przykład podczas wjazdu do zacienionego lasu, cząsteczki wracają do stanu pierwotnego, a soczewka znów staje się jaśniejsza. Ten proces jest ciągłym, dynamicznym cyklem.

Korzyści dla nas, motocyklistów, są oczywiste.

  • Jedna soczewka na (prawie) każdą sytuację: Potrzebujesz tylko jednej pary okularów w różnych warunkach, od pochmurnych poranków po słoneczne popołudnia. Koniec z kłopotami związanymi z wymiennymi soczewkami.
  • Skup się na szlaku: Twoje oczy muszą pracować mniej, aby kompensować zmieniające się warunki oświetleniowe. To zmniejsza zmęczenie i zwiększa koncentrację na tym, co najważniejsze: szlaku przed Tobą.
  • Bezpieczeństwo: Płynne przejście ze światła do ciemności i odwrotnie zapobiega obawianemu „ślepemu lotowi” przy wchodzeniu do lasu i wychodzeniu z niego.
  • Stała ochrona przed promieniowaniem UV: Bez względu na to, jak jasne lub ciemne jest szkło, ochrona przed promieniowaniem UV jest zawsze w 100% aktywna.

Ale tam, gdzie jest światło, jest też cień. Fizyka stojąca za tą technologią niesie ze sobą również kilka ograniczeń systemowych, o których należy pamiętać:

  • Zależność od temperatury: To prawdopodobnie najważniejszy czynnik. Soczewki fotochromowe reagują silniej i szybciej w niskich temperaturach. W chłodny, słoneczny zimowy dzień okulary staną się zatem bardzo ciemne. Jednak w upalne lato reakcja spowalnia, a maksymalne przyciemnienie często nie jest osiągane.
  • Czas reakcji: Transformacja nie następuje po naciśnięciu przycisku. W zależności od modelu, całkowita ciemność trwa od 30 do 120 sekund, podczas gdy rozjaśnienie zazwyczaj trwa nieco dłużej, czasami kilka minut. Natychmiastowa zmiana, taka jak oferowana przez włącznik światła, jest fizycznie niemożliwa.
  • Ograniczony zakres: Większość soczewek nie staje się w 100% przejrzysta po rozjaśnieniu, ani tak ciemna po przyciemnieniu, jak specjalistyczne szkła lodowcowe. Obejmują one bardzo szeroki, ale nie absolutnie ekstremalny zakres.

Nasze pole testowe: porównanie 11 aktualnych okularów fotochromowych dla kolarzy górskich

Do naszego testu porównawczego okularów fotochromowych celowo wybraliśmy szeroką gamę kandydatów. Uznani producenci premium spotykają się tu z obiecującymi nowicjuszami, a wygórowane ceny designerskich modeli spotykają się z bezkonkurencyjnymi ofertami w stosunku jakości do ceny. Od dyskretnych, uniwersalnych okularów po modne, wyraziste okulary – wszystko, co chce dobrze wyglądać na szlaku, jest reprezentowane.

Przyjrzeliśmy się następującym jedenastu modelom:

  • Alpina Turbo Pro V
  • Cratoni C-Matic
  • Cratoni Skyvision
  • Dirtlej Specs 02
  • Tarcza Mavic MVS
  • POC Aspire
  • Rudy Project Spinshield Pro
  • Scott Torica
  • Shimano Technium L
  • Ryś amerykański Smith
  • Uvex Sportstyle 235V

Przedział cenowy wynosi nieco poniżej 80 euro dla Cratoni Skyvision aż do soczystych 260 Euro Dla POC Aspire. Chcieliśmy wiedzieć: Czy więcej pieniędzy naprawdę oznacza lepszą wydajność? Gdzie oszczędza się na kosztach, a gdzie maksymalizuje się funkcjonalność? I które okulary najlepiej pasują do danego typu kierowcy?

Gotowi, do startu, start! Które okulary ciemnieją najszybciej?

Oczywiście, szybkość ma kluczowe znaczenie dla praktyczności okularów fotochromowych i ich soczewek. Jaki pożytek z technologii, jeśli okulary reagują na zmiany światła ze znacznym opóźnieniem? Dlatego przeprowadziliśmy analogiczny test z udziałem wszystkich naszych kandydatów. W słoneczny dzień, przy temperaturze zewnętrznej około 20°C, każdy kandydat musiał odczekać w ochronnej ciemności kartonowego pudełka przed użyciem. Następnie każda para okularów została natychmiast wystawiona na działanie jasnego światła słonecznego – kamera zarejestrowała proces przyciemniania.

Głównym odkryciem było to, że chociaż różnice w szybkości były zauważalne, nie były one tak znaczące, jak oczekiwaliśmy przed testem. Wszystkie okulary ciemniały zauważalnie po około 10 sekundach, a większość była prawie całkowicie ciemna po 30 sekundach. Proces zakończył się najpóźniej po 90 sekundach. Rozjaśnianie trwało dłużej – we wszystkich okularach. Jednak zmierzenie tego czasu było trudne. Niemniej jednak obserwacje były takie same: różnice nie były ogromne, a okulary, które ciemniały szybko, rozjaśniały się najszybciej.

Aby zobrazować różnice, stworzyliśmy przegląd wszystkich okularów, w tym zdjęcia wykonane po 3, 10, 30, 60, 90 i 120 sekundach. Dzięki temu możesz je porównać. Zdjęcia w wyższej rozdzielczości znajdziesz w indywidualnych recenzjach każdej pary okularów.

Wyniki naszego testu gogli MTB

Po licznych kilometrach testowych, wyczerpujących podjazdach i gwałtownych zjazdach wyłonił się wyraźny obraz. Niektóre odkrycia były spodziewane, inne nas zaskoczyły.

1. Szkło jest królem, ale rama jest jego królestwem.
Jednym z uderzających spostrzeżeń było to, jak często obiektyw najwyższej jakości zawodzi w starciu z przeciętną oprawką. Doskonałym przykładem są... Shimano Technium L i Tarcza Mavic MVSOba modele oferują imponującą jakość soczewek: szeroki zakres odcieni i szybką regulację. Jednak gdy tylko weźmiesz je do ręki, skrzypiące oprawki i chybotliwe zauszniki znacząco psują ogólne wrażenie. To ewidentny przykład cięcia kosztów w niewłaściwym miejscu. Okulary takie jak [przykład innego modelu] pokazują dokładnie coś przeciwnego. POC AspireŻe Rudy Project Spinshield Pro lub Cratoni C-MaticIch ramy są niezwykle wytrzymałe, sztywne skrętnie i po prostu sprawiają wrażenie niezwykle wysokiej jakości. Ta solidność zapewnia nieocenione poczucie bezpieczeństwa na szlaku.

2. Gama VLT: Nie każdy model jest taki sam.
Przepuszczalność światła widzialnego (VLT) wskazuje, ile światła przepuszcza szkło. Niski procent oznacza ciemny odcień, wysoki – szkło przezroczyste. I to właśnie tutaj oddziela się ziarno od plew. Modele takie jak Shimano Technium L (17-85%), które Cratoni C-Matic (11-86%) lub POC Aspire (18-84%) pokrywają ogromny zakres i stają się niemal całkowicie przejrzyste w jasnym świetle. To prawdziwie wszechstronne okulary, które można nosić od zmierzchu do palącego słońca w południe.

Inni, jak np. Rudy Project Spinshield Pro (8-48%) są wyraźnie zaprojektowane do jazdy w słonecznych warunkach. Przy maksymalnym przyciemnieniu 48% są już za ciemne w zacienionych obszarach leśnych, ale naprawdę błyszczą w jasne, słoneczne dni. Dlatego ważne jest, aby dokładnie rozważyć, który zakres przyciemnienia najlepiej pasuje do Twojego stylu jazdy.

3. Dopasowanie i wygoda: cisi bohaterowie
Najlepsza optyka jest bezużyteczna, jeśli okulary uciskają, zsuwają się lub ograniczają pole widzenia w przypadku szerokiej oprawki. Testy ujawniły kilku wyraźnych specjalistów: Scott Torica Dzięki smukłej konstrukcji i wysokiej szybie jest to odkrycie dla motocyklistów o mniejszych twarzach, podczas gdy Dirtlej Specs 02 Ze względu na swoją szerokość, okulary te są wyraźnie zaprojektowane dla większych głów. Byliśmy pod wrażeniem wyjątkowych detali: pomysłowego, regulowanego mostka nosowego w okularach Dirtlej, czy wkładek „Megol” w okularach Ryś amerykański SmithFunkcje, które jeszcze bardziej zwiększają przyczepność w kontakcie z potem, przenoszą komfort noszenia na nowy poziom.

4. Małe, ale ważne różnice
Często to właśnie detale decydują o tym, czy wrażenie jest dobre, czy doskonałe. To wręcz obraza, gdy producenci tacy jak Rudy Project czy Cratoni rezygnują z ochronnego, twardego etui do gogli kosztujących ponad 170 euro i dołączają jedynie woreczek z mikrofibry. Smith udowadnia, że ​​można to zrobić inaczej w przypadku Bobcata: jest on wyposażony nie tylko w solidne etui, ale nawet w całkowicie przezroczyste, wymienne soczewki do jazdy nocą. Ten „bezproblemowy pakiet” uzasadnia wysoką cenę i pokazuje, że projekt został przemyślany. Na pochwałę zasługuje również Cratoni Skyvision: to niekwestionowany „przełom cenowy” w tym teście. Za mniej niż 80 euro oferuje absolutnie doskonałą wydajność na szlaku. Owszem, wrażenia z jazdy są prostsze, a rama skrzypi, ale sama funkcjonalność jest po prostu znakomita w tej cenie.

Ograniczenia technologii: Czy okulary fotochromowe są zawsze najlepszym wyborem?

Bądźmy szczerzy: pomimo wszystkich postępów technologicznych, soczewki fotochromowe wciąż stanowią kompromis. Czas reakcji jest kluczowym czynnikiem. Nawet najszybsze modele w naszych testach wymagają zauważalnego momentu rozjaśnienia. Podczas błyskawicznego przejścia z otwartej łąki do ciemnego lasu sosnowego, to opóźnienie może oznaczać „błądzenie w ciemności” przez kilka, ale kluczowych, metrów. Dla kogo zatem konwencjonalne okulary ze stałym, jasnym przyciemnieniem mogą być lepszym rozwiązaniem? Tu właśnie wkraczają puryści lub kolarze. Osoby, które jeżdżą głównie w stałych warunkach – takich jak gęste lasy lub przy stale zachmurzonym niebie – mogą odnieść większe korzyści z okularów z pojedynczą soczewką, ale idealnie zoptymalizowaną do tego celu. Wysokiej jakości soczewki z jasnym przyciemnieniem często nie mają sobie równych pod względem zdolności do poprawy kontrastu. Oferują absolutnie przewidywalne i spójne widzenie. Soczewki fotochromowe pozostają królową wszechstronności dla rowerzystów-turystów, którzy spędzają godziny na drodze, pokonując każdą możliwą sytuację oświetleniową.

Wniosek: Nie ma idealnych okularów fotochromowych.

Jeśli nasz test pokazał jedno, to to: nie ma idealnych okularów fotochromowych dla każdego. Zamiast tego, istnieją idealne okulary dla Ciebie. To kwestia priorytetów. Cenisz sobie bezkompromisową jakość wykonania i jesteś gotów zapłacić więcej oraz zaakceptować nieco większą wagę? W takim razie POC Aspire to okulary dla Ciebie. Szukasz najbardziej przemyślanego zestawu z doskonałym dopasowaniem, solidną optyką i przydatnymi akcesoriami? W takim razie Smith Bobcat to praktycznie must-have. Jesteś kolarzem jeżdżącym na rowerze od dobrych warunków atmosferycznych, dla którego minimalna waga, ogromne pole widzenia i perfekcyjne wykonanie to podstawa? W takim razie pokochasz Rudy Project Spinshield Pro. Masz ograniczony budżet, ale nadal nie chcesz iść na kompromis w kwestii niezawodnej funkcjonalności fotochromowej? W takim razie Cratoni Skyvision to bezkonkurencyjna oferta. A dla tych, dla których najważniejsza jest jakość szkła i którzy są w stanie przymknąć oko na drobne niedociągnięcia, modele takie jak Shimano Technium L lub Alpina Turbo Pro V są dobrymi kandydatami.

Każda para okularów w naszym teście ma swoje miejsce, swoje mocne i słabe strony. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szczegółowymi recenzjami. Znajdziesz tam wszystko, czego potrzebujesz, aby znaleźć idealny model, który będzie Ci towarzyszył w niezliczonych przygodach i zawsze zagwarantuje jedno: doskonałą widoczność.

Ryś amerykański Smith

Ryś amerykański Smith

24 g | 230 euro
ocena
92%
Cena-wydajność
82%
0 komentarze
Rudy Project Spinshield Pro

Rudy Project Spinshield Pro

24 g | 214,90 euro
ocena
91%
Cena-wydajność
79%
0 komentarze
Uvex Sportstyle 235V

Uvex Sportstyle 235V

31 g | 159,95 euro
ocena
90%
Cena-wydajność
91%
0 komentarze
Dirtlej Specs 02

Dirtlej Specs 02

32 g | 199 euro
ocena
86%
Cena-wydajność
83%
0 komentarze
Cratoni Skyvision

Cratoni Skyvision

28 g | 79,95 euro
ocena
80%
Cena-wydajność
93%
0 komentarze
Shimano Technium L

Shimano Technium L

26 g | 129,95 euro
ocena
77%
Cena-wydajność
77%
0 komentarze
4 Listopad 2025z Michała Faissa
Cratoni Skyvision

Recenzja Cratoni Skyvision: Mistrz stosunku ceny do jakości z drobnymi słabościami

Shimano Technium L

Shimano Technium L w recenzji: Świetne szkło, słaba rama?

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Bardziej przejrzysty wygląd dzięki połączeniu śrubowemu: Torby rowerowe Northwind

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Dirtlej Specs 02

Recenzja Dirtlej Specs 02: Duże, stabilne, wszechstronne – idealne gogle MTB?

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Trzy nowe modele z inteligentną technologią: Gazela Awinion 2026

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH