Najlepsza lista bagażników rowerowych na haki holownicze
Jeśli chcesz przewozić rowery elektryczne samochodem, nie sposób uniknąć bagażnika rowerowego na hak holowniczy. Velomotion wypróbował siedem modeli i podaje informacje, na co ogólnie należy zwracać uwagę przy zakupie.
Rower elektryczny i samochód? Jeśli chcesz przewozić jedno z drugim, nie ma zbyt wielu opcji. Tylko ci, którzy są właścicielami autobusu (wystarczy go załadować) lub prowadzą pickupa (połóż go na łóżku i pozwól, aby widelec swobodnie zwisał z tyłu) nie muszą się martwić o systemy nośne. Dla wszystkich innych oznacza to: bagażnik dachowy, bagażnik na tylną klapę czy bagażnik na hak?
Pierwsze dwa warianty raczej nie są opcją dla rowerzystów elektrycznych. W przypadku bagażnika dachowego pojawia się po prostu problem z podniesieniem roweru elektrycznego – nawet jeśli obciążenie dachu używanego pojazdu jest wystarczająco duże (zwykle 75 do 100 kilogramów), załadunek nie powiedzie się. W przypadku rowerów elektrycznych należy również wziąć pod uwagę obciążenie dynamiczne wynikające z dużej masy; Zwiększone zużycie paliwa, podatność na boczny wiatr i uszkodzenia roweru przez wilgoć również przemawiają przeciwko transportowi na dachu.
Tylna klapa też nie wygląda lepiej. Bagażniki przeznaczone do tego położenia należy montować bardzo ostrożnie, aby uniknąć uszkodzenia pojazdu. Maksymalne obciążenie jest zwykle ograniczone do 45 kilogramów; zużycie paliwa może drastycznie wzrosnąć, szczególnie przy wyższych prędkościach. Aby otworzyć klapę, należy najpierw wyjąć rower lub rower elektryczny.
Warunek: sprzęg przyczepy
Pozostaje więc nośnik sprzęgła. Warunkiem użycia jest oczywiście hak do przyczepy, którego modernizacja może kosztować nawet 1.000 euro. Gdy już to zrobimy, trzeba będzie kupić przewoźnika za kilkaset euro; Ale wtedy wszystko jest bardzo proste. Większość współczesnych nośników można łatwo i bezpiecznie zamontować na głowicy kulowej sprzęgła; Dzięki niskiej wysokości załadunku założenie roweru elektrycznego nie stanowi żadnego problemu – a jeśli jest za ciężki, znajdują się szyny umożliwiające jego podniesienie.
Należy jednak wziąć pod uwagę jedną lub dwie rzeczy: Ważnym czynnikiem jest obciążenie sprzęgu, które w przypadku mniejszych pojazdów może wynosić 60 kilogramów i zwykle wynosi od 75 do 100 kilogramów w przypadku większych. Oczywiście masa nośnika i ładunku nie może być wyższa niż obciążenie nośne. Masa wspornika sprzęgła ma również znaczenie podczas montażu – zdarzają się modele, które są tak ciężkie, że nie da się ich zamontować na samym sprzęgle.
Jakie jest maksymalne obciążenie stojaków rowerowych?
W naszej testowej serii bagażników rowerowych na hak holowniczy wszystkie modele przeznaczone na dwa (e-)rowery miały maksymalne obciążenie 60kg.
Jak mały może być złożony bagażnik rowerowy?
Jeśli chodzi o obsługę, istotne są również inne właściwości. Istotnym czynnikiem jest rozmiar po złożeniu, który oczywiście powinien być jak najmniejszy, jeśli bagażnik przechowywany jest w piwnicy lub garażu. W naszym teście miał najmniejszy rozmiar po złożeniu Złe i21 o wymiarach 20 x 60 x 70 cm.
Ważna jest także konstrukcja i jakość zacisków i pasków - nie chcesz zbyt mocno trzymać ram z włókna węglowego i oczywiście nie chcesz zarysować lakieru żadnego roweru. Szczególnie rowerzyści górscy powinni również zwracać uwagę na wystarczająco szerokie i długie szyny; muszą być one dostosowane do szerokich opon i dużego rozstawu osi.
W ten sposób testowaliśmy tylne bagażniki rowerowe
Od początku wiedzieliśmy, że odpowiednie przetestowanie siedmiu tylnych bagażników rowerowych nie będzie łatwe. Docelowo jako redaktor chcesz wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych czytelników poprzez test praktyczny. Ponadto kombinacja różnych typów rowerów – od rowerów szutrowych po rowery elektryczne o niskim wejściu – zachowuje się inaczej na każdym tylnym bagażniku, a różnorodność wydaje się niemal nieograniczona.
Z tego powodu zdecydowaliśmy się na wysiłek zespołowy. Wszyscy zaangażowani redaktorzy zdobyli już doświadczenie z różnymi tylnymi bagażnikami – prywatnie lub „w interesach” – i dlatego mają różne oczekiwania podczas testu. Każdy przewoźnik był oceniany przez kilku redaktorów, od rozpakowania i wstępnego montażu po montaż na pojeździe i załadunek (e-)rowerów. Aby zachować niezmienne warunki ramowe, zawsze montowaliśmy siedem nośników na tym samym pojeździe.
Świadomie wybraliśmy jeden do pojazdu testowego Kia EV6 zdecydowany. Decydujący był nie tylko sportowy, nowoczesny design czy dane techniczne, ale fakt, że na przykład rowery elektryczne można ładować także na elektrycznej KIA EV6 za pomocą adaptera umieszczonego w gnieździe ładowania. Brzmi prosto i logicznie, w końcu w pojeździe zawsze masz przy sobie akumulator o pojemności 77,4 kWh. Jednak ta przydatna aplikacja nie jest aż tak powszechna, o czym świadczy zdziwienie na twarzach wielu redaktorów.

Dane techniczne samochodu testowego KIA EV6:
- Rodzaj napędu: W pełni elektryczny, z napędem na wszystkie koła
- Leistung: 325 PS (239 kW)
- Akumulator: 77,4 kWh, technologia 800 V
- Szybkie ładowanie: Od 10 do 80% w około 18 minut
- Maksymalne obciążenie przyczepy: 1.600 kg
Thule, Uebler czy Westfalia – Który bagażnik rowerowy na hak holowniczy będzie najlepszy?
Niezależnie od tego, czy chodzi o cenę, wagę, obsługę czy konstrukcję: firma Velomotion zebrała wszystkie istotne fakty dla siedmiu różnych nośników sprzęgła. Oczywiście je również zmontowaliśmy, aby dać realistyczne wrażenie funkcjonalności każdego nośnika. Oto nasza lista najlepszych bagażników rowerowych na hak holowniczy: