Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

Nowości produktowe

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

5 Listopad 2025 by Kacper Gebel

Recenzja opony Specialized Mondo TLR: Ta opona do dalekich tras od amerykańskiego producenta toczy się dość płynnie, zapewnia doskonałą przyczepność i obiecuje większą odporność na przebicia niż standardowe opony szosowe dzięki wzmocnionym ściankom bocznym. Powinna być odpowiednim wyborem na wymagające trasy z kiepskim asfaltem, kocimi łbami lub odcinkami żwirowymi.

Nowoczesne rowery wyścigowe mogą teraz pomieścić opony, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia. Nawet wysokiej klasy włoskie rowery wyścigowe mieszczą opony o szerokości 30 mm; rowery bardziej zorientowane na jazdę „w terenie” mają wystarczająco dużo miejsca na opony o szerokości 32 mm. A kiedy słyszysz o rowerach „endurance”, możesz spodziewać się opon o szerokości od 35 do 40 mm.

Jakie są korzyści z tak dużego prześwitu na opony? Po prostu, znacznie większa swoboda w wyborze trasy. Tam, gdzie można już założyć wąską oponę przełajową, można pokonywać odpowiedni teren (przynajmniej na suchej nawierzchni) – rower szosowy staje się w zasadzie „lekkim rowerem szutrowym”. I oczywiście można zapuszczać się w teren, który, choć uważany za „asfalt”, ma niewiele wspólnego z normalnymi drogami – na przykład legendarne brukowane drogi Belgii i północnej Francji.



Test Specialized Mondo TLR: Sprawdzony na torze Paryż-Roubaix

I właśnie tutaj Specialized Mondo TLR już się sprawdził: belgijska mistrzyni świata w kolarstwie, Lotte Kopecky, zwyciężyła na tej oponie wiosną 2024 roku w wyścigu Paryż-Roubaix, co stanowiło niemal ostateczny test wytrzymałości dla opon wyścigowych. Powinno to zainteresować każdego, kto szuka solidnej opony na kiepski asfalt i umiarkowanie wymagające drogi szutrowe.

Polecamy również „starą” oponę Mondo – Specialized zmienił w niej jedynie konstrukcję.

Co jest takiego wyjątkowego w tej „długodystansowej oponie” tego amerykańskiego producenta? Warto zauważyć, że Specialized nie zmienił tej opony w ramach swojej odświeżonej gamy rowerów szosowych – nowe jest jedynie logo na ścianie bocznej. Prezentowana tutaj opona „Mondo 2BlissReady” na rok 2024 jest zatem najnowocześniejsza pod względem konstrukcji karkasu i mieszanki gumowej.



Przyczepne barki, solidny bieżnik

Specialized zdecydował się również na mieszankę „Gripton T2/T5” w tej oponie, charakteryzującą się trwałym bieżnikiem i przyczepnymi barkami. Jednak unikalną cechą Mondo jest tkanina poliamidowa, która wzmacnia ścianę boczną, dzięki czemu jest ona o około 50% grubsza niż na przykład w nowym Specialized S-Works Turbo TLR. Wiele opon szutrowych nie zapewnia również takiego poziomu ochrony, jak Mondo w tym obszarze.

Sekret Mondo tkwi we wzmocnionych ścianach bocznych.
Wersja 32 mm jest szczególnie interesująca, ponieważ pasuje do wielu współczesnych maszyn wyścigowych.
Mimo że Mondo jest cięższy niż podano, jest nadal stosunkowo lekki.

Wzmocniona ściana boczna opony Mondo jest jej główną zaletą, zgodnie z jej przeznaczeniem. Niezależnie od tego, czy chodzi o szczeliny między kanciastymi kostkami bruku, ostre krawędzie dziur w jezdni, czy ostre kamienie wystające z ubitej drogi gruntowej: wszystkie te przeszkody mogą stanowić zagrożenie dla stosunkowo lekkiej opony wyścigowej, podczas gdy szeroka opona szutrowa po prostu się po nich toczy, a jej ściany boczne nie stykają się z potencjalnymi punktami uszkodzeń. Dostępna w szerokościach 32 lub 35 mm (Mondo jest również oferowana w szerokości 28 mm), opona może pracować przy stosunkowo niskim ciśnieniu, co dodatkowo zmniejsza ryzyko przebicia. W przypadku uderzenia w twardy obiekt, opona ulegnie ściśnięciu, a nie uszkodzeniu.



Łatwy montaż bezdętkowy

Zatem trafia na obręcz, co, z mojego doświadczenia, działa bez problemu z oponami Specialized. Mondo wsuwa się na stopkę obręczy bez większego wysiłku i natychmiast uszczelnia się podczas montażu bezdętkowego; nie potrzeba nawet kompresora. Aha, waga wskazuje 360 ​​gramów dla wersji 32 mm, czyli nieco więcej niż deklarowana przez producenta. Mimo to jest to tylko około 30 gramów cięższe niż niektóre 30-milimetrowe opony szosowe renomowanych producentów.

Specialized Mondo sprawdza się najlepiej, gdy absolutnie nie chcesz ryzykować awarii.

Wrażenia z jazdy nie różnią się zbytnio od tych opon. Przyczepność Mondo jest niezawodnie dobra, zwłaszcza przy nieznacznie obniżonym ciśnieniu w oponach; w terenie drobny bieżnik zapewnia odczuwalną przyczepność. Korzyści z tego doświadczyliśmy na własnej skórze podczas „Toerversie” podczas wyścigu Amstel Gold Race w kwietniu 2025 roku: kiedy musisz zjechać na trawiasty pobocze o nachyleniu prawie 20%, aby wyprzedzić wolniejszego kolarza, zdecydowanie nie chcesz, żeby tylne koło się obróciło – w przeciwnym razie będziesz musiał pchać rower przez resztę drogi.



W porównaniu z nowym Specialized Turbo, Mondo toczy się nieco mniej płynnie, nie sprawiając wrażenia spowolnionego. Wrażenie to potwierdzają wyniki testów przeprowadzonych na platformie Bicyclerollingresistance.com: przy stosunkowo niskim ciśnieniu (3,7 bara) różnica między Specialized Turbo TLR 28 a Mondo 28 wynosi około 2,5 bara. 32-calowy Mondo prawdopodobnie toczy się nieco lżej niż 28-calowy ze względu na swoją szerokość.

Prawdopodobnie użyjesz jej, gdy lekka opona wyścigowa nie będzie właściwym wyborem: podczas długich zimowych treningów lub, jak wspomniano, podczas sprawdzania tras północnych klasyków wiosennych; zasadniczo zawsze, gdy wolisz uniknąć przebitej opony i natknięcia się na błoto i śliskie kamienie. Jedyną wadą Specialized Mondo jest jej zazwyczaj wysoka cena. Nawet sprzedawcy internetowi rzadko oferują niższe ceny niż sugerowana cena detaliczna wynosząca 69 euro; jednak wysoki przebieg opony może być pocieszeniem.

www.specialized.com



 

tagi:oponaOpony do rowerów szosowychSpecialized

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Bardziej przejrzysty wygląd dzięki połączeniu śrubowemu: Torby rowerowe Northwind

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Test: Okulary fotochromatyczne: Święty Graal dla kolarzy górskich?

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Trzy nowe modele z inteligentną technologią: Gazela Awinion 2026

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

Recenzja Propain Sresh SL: Idealny rower elektryczny dla „bio-rowerzystów”?

Nowy elektroniczny system zmiany przełożeń dla rowerów szutrowych: Campagnolo Super Record X

Related Stories

  • Nowa opona szutrowa do wszechstronnego użytku: Specjalistyczny Tracer TLR 2025
  • Nowości produktowe: Specjalistyczne laboratorium opon: Wizyta w cukierni gumowej
  • Nowości produktowe: Specjalistyczne ulepszenia: 650B i więcej ochrony przed przebiciem w widoku
  • Nowy wszechstronny produkt o optymalnej wydajności: Specialized S-Works Turbo TLR
  • Lekka konstrukcja miejska dla nowoczesnego świata: Nowiutki rower elektryczny Specialized Vado SL 2
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH