Knog Plug StVZO (niemieckie przepisy o ruchu drogowym): Przystępna cena, atrakcyjny design – ale czy mogą być też jasne? Oczywiście! Lampy Knog z logo „Plug” i „Plus” zapewniają bezpieczeństwo i widoczność, a nawet funkcjonariusze organów ścigania patrzą na nie z uznaniem.
Na drogach pojawia się coraz więcej rowerów bez zamontowanych na stałe świateł – czy to wszechstronny rower szutrowy do dojazdów do pracy, czy retro rower wyścigowy na wypady do lodziarni czy ogródka piwnego. Dostępne są również rowery górskie oraz rowery dziecięce i młodzieżowe bez świateł.
To jest w porządku, a nawet dozwolone; jednak gdy tylko robi się ciemno, rower musi być oświetlony. I nie tylko ze strachu przed policjantem – każdy, kto jest słabo widoczny i ma słabą widoczność, naraża się na ryzyko przeoczenia w ruchu drogowym, a także na przeoczenie przeszkód i zagrożeń.
Knog Plug StVZO: Zobacz i bądź widoczny
Knog to jeden z licznych dostawców, którzy mają coś do zaoferowania. Australijski specjalista od oświetlenia, który zadebiutował prawie 20 lat temu, oferując małe światła pozycyjne w eleganckich silikonowych obudowach, a obecnie może pochwalić się bogatym portfolio, w wielu swoich produktach pozostał wierny organicznemu wzornictwu i charakterowi swoich wczesnych lat. Dotyczy to również przednich i tylnych świateł z serii Knog Plug StVZO, które charakteryzują się zaokrąglonymi kształtami i antypoślizgową powierzchnią pokrytą TPU. Stylowy wygląd zestawu lamp podkreślają obudowy dostępne w kolorze czarnym, czerwonym i jasnoszarym.
Co najważniejsze, kompaktowe lampki są dostępne w wersji zgodnej z przepisami StVZO, rozpoznawalnej po numerze K i falistej linii. Tylko te lampki są dopuszczone do sprzedaży i użytkowania jako oświetlenie rowerowe w Niemczech; można je rozpoznać po braku trybu migania i specjalnej konstrukcji stożka świetlnego reflektora. Podczas gdy niezatwierdzone lampy Knog po prostu świecą we wszystkich kierunkach, wersja zgodna z przepisami StVZO ma wyraźną linię odcięcia, która ma zapobiegać oślepianiu nadjeżdżających pojazdów. Działa to oczywiście tylko wtedy, gdy lampa jest prawidłowo ustawiona.
Dostosowany do nowoczesnych standardowych kierownic
Obudowa reflektora posiada okrągłe wycięcie przeznaczone do kierownic o średnicy 31,8 mm; wtyczkę można bezpiecznie zamocować również na węższych kierownicach. W przypadku tylnego światła, dwa wypustki na miękkiej osłonie gniazda ładowania zapewniają bezpieczne mocowanie na kierownicach o różnych średnicach. Za właściwe mocowanie odpowiadają paski rzepowe z kwadratowymi pierścieniami. Należy zachować ostrożność: paski rzepowe do przedniego i tylnego światła mają tę samą długość, ale kwadratowe pierścienie różnią się rozmiarem i tylko te większe można zaczepić o obudowę reflektora.

Mocna gumowa powłoka pasków na rzepy zapewnia łatwy i bezpieczny montaż lampki. Ładowanie odbywa się przez micro-USB, a po jego podłączeniu czas na jazdę próbną w ciepły, późny, letni wieczór. Przy mocy 140 lumenów, mała lampka Knog Plug jest dość jasna i zapewnia dobrą widoczność z daleka; brakuje jej jednak wyraźnego oświetlenia z bliska. Rozproszone światło zapewnia jednak wystarczające oświetlenie obszaru bezpośrednio przed motocyklem.
Producent nie oferuje różnych trybów świecenia, co naturalnie oznacza, że nie można oszczędzać energii, używając niższego ustawienia. Knog podaje czas świecenia wynoszący dwie i pół godziny dla światła przedniego i trzy i pół godziny dla światła tylnego o mocy 10 lumenów, co z pewnością wystarczy na wiele krótszych, codziennych przejażdżek. A ponieważ i tak nie zostawiasz lampek na rowerze, ich naładowanie na czas nie powinno stanowić problemu.

Knog Plus: Uniwersalne dodatkowe światło z klipsem
Potrzebujesz jeszcze lepszej widoczności? Jako dodatkowe źródło światła do tyłu, Knog oferuje lampkę rowerową Plus Rear StVZO – również certyfikowaną, ale z drugim poziomem światła, który podwaja moc do 20 lumenów, ale skraca czas świecenia z 3,5 do dwóch godzin. Aby naładować lampkę, wystarczy podłączyć ją do portu USB w komputerze. Lampkę Plus można przymocować do sztycy siodełka za pomocą rzepu lub silikonowego pierścienia, choć mały przycisk może być nieco trudny w obsłudze. Jej prawdziwym przeznaczeniem jest jednak odłączenie lampki w kształcie pręta od uchwytu i przymocowanie jej do ubrania, torby lub czegoś podobnego za pomocą świetlnego „klipsa”. Oczywiście nie jest to rozwiązanie przeznaczone tylko do jazdy na rowerze – każdy, kto uprawia jogging lub wychodzi na dwór z psem, może w ten sposób poprawić swoją widoczność. Na rowerze, na przykład, można ją przymocować do złożonej nogawki spodni – wtedy okrężny ruch źródła światła jeszcze bardziej zwiększa widoczność.

Dość mały i niezbyt drogi
Lampki Knog są dość kompaktowe: przednia lampka ma 7,5 cm długości i, podobnie jak tylna, średnicę 3,3 cm. Przy wadze odpowiednio 65 i 30 gramów, lampki zasilane bateriami są tak lekkie, że nie obciążają nawet kieszeni kurtki – dzięki czemu jazda z włączonymi lampkami nie powoduje żadnych niepożądanych efektów ubocznych. Ceny są również umiarkowane: przednia lampka rowerowa Plug StVZO kosztuje 28,95 euro, tylna lampka rowerowa Plug StVZO 23,95 euro, a tylna lampka rowerowa Plus StVZO 20,95 euro.






