Test / SUV-owy rower elektryczny: Haibike Adventr 11 ABS został zaprojektowany z myślą o konsekwentnym dążeniu do utrzymania pozycji w kategorii e-SUV-ów. Jako rower z pełnym zawieszeniem do jazdy na co dzień i na wyprawy, z ramą z obniżonym siedziskiem, skokiem 140 mm, systemem Bosch CX Smart i zintegrowanym ABS, został zaprojektowany tak, aby zapewnić równowagę między najwyższym komfortem, możliwościami terenowymi i bezpieczeństwem w mieście. Zbadaliśmy szczegóły techniczne roweru i, w teście praktycznym, wyjaśniliśmy, czy koncepcja się sprawdza, jakie są mocne strony tego wszechstronnego modelu i na jakie kompromisy muszą się zgodzić kupujący.
Haibike Adventr 11 ABS: Nowa definicja SUV-a?
Marka Haibike jest przez wielu uważana za jednego z pionierów w segmencie elektrycznych rowerów górskich. Firma wcześnie dostrzegła potencjał silników centralnie umieszczonych w sportowym terenie i odegrała znaczącą rolę w kształtowaniu tej kategorii. Wprowadzając na rynek Adventr 11 ABS, Haibike koncentruje się obecnie intensywnie na tzw. segmencie elektrycznych rowerów SUV – kategorii, która często jest niejasno definiowana i obejmuje rowery plasujące się pomiędzy w pełni wyposażonymi rowerami górskimi a solidnymi rowerami trekkingowymi.
Jednak Adventr 11 ABS dąży do tego, by być czymś więcej niż tylko zmodyfikowanym rowerem z innego gatunku. Został opracowany od podstaw jako samodzielna koncepcja, łącząca solidność i komfort zawieszenia roweru górskiego z codzienną praktycznością i ergonomią roweru turystycznego lub miejskiego. Skupiamy się na testowanym modelu, wyposażonym w „niską” ramę, charakterystyczną konstrukcję z obniżonym przekrokiem, która zapewnia maksymalny komfort podczas wsiadania i zsiadania.
Szczegóły struktury: Dwa światy, dwie koncepcje
Sercem Adventr 11 ABS jest aluminiowa rama. Haibike oferuje ten model w dwóch zasadniczo różnych wersjach: testowanej tutaj wersji „Low” z niskim przekrokiem (dostępnej w rozmiarach S, M i L) oraz wersji „High” z klasyczną geometrią ramy typu „diamond” i wyższą rurą górną (dostępnej w rozmiarach S, M, L i XL).
Co ciekawe, te dwie wersje różnią się nie tylko kształtem ramy, ale także kinematyką tylnego trójkąta. Podczas gdy wersja „High” opiera się na klasycznym, czteropunktowym tylnym trójkącie z ogniwem Horsta (punktem obrotu w dolnym widełkach), jak w wielu rowerach górskich, w wersji z niskim przekrokiem trzeba było znaleźć inne rozwiązanie.
Kinematyka: Połączenie pojedynczego punktu obrotu z nowoczesnym połączeniem amortyzatora
Aby uzyskać niskie przekroki w modelu „Low” bez uszczerbku dla konstrukcji ramy, Haibike zastosował tylny trójkąt z jednym punktem obrotu. Oznacza to, że cały tylny trójkąt obraca się wokół jednego, centralnego punktu obrotu. Ta konstrukcja sama w sobie jest prostsza, ale stawia większe wymagania układowi zawieszenia, który kontroluje wpływ napędu i hamulców.
Haibike rozwiązuje ten problem, stosując wielopunktowe zawieszenie amortyzatora. Amortyzator nie jest sterowany bezpośrednio przez tylny trójkąt, lecz za pośrednictwem układu składającego się z popychacza i wahacza. Ten złożony system dźwigni został zaprojektowany tak, aby progresywnie kształtować charakterystykę amortyzatora i zapewnić czułą reakcję. Wybór amortyzatora jednopunktowego może niektórym obserwatorom przypominać wcześniejsze generacje rowerów górskich, ale w połączeniu z nowoczesnymi amortyzatorami pneumatycznymi pozwala on osiągnąć wysoką wydajność – zasada, która od lat sprawdza się również w wyścigach motocyklowych (MotoGP i motocross).
Użyteczność: pochwała za prowadzenie kabli
Jednym z punktów, który wyróżnia się w dobie w pełni zintegrowanych kokpitów, jest decyzja Haibike o rezygnacji z prowadzenia kabli przez stery. Podczas gdy wielu producentów misternie przeciąga kable przez łożyska sterów i mostek, aby uzyskać rzekomo schludny wygląd, Adventr 11 ABS stawia na bardziej tradycyjne podejście.
Kable są prowadzone do ramy przez starannie wykończone wloty w rurze górnej, bezpośrednio za główką ramy. Z punktu widzenia serwisowania jest to ogromna zaleta. Konserwacja, wymiana przewodu hamulcowego czy serwisowanie łożyska sterów są znacznie łatwiejsze, a zatem potencjalnie bardziej opłacalne dla użytkownika końcowego. Purzyści mogą uznać to za „mniej schludne”, ale dla każdego mechanika i miłośnika rowerów to rozwiązanie to prawdziwe błogosławieństwo.
Napęd i komponenty: serce firmy Bosch
Jako topowy model w serii, Adventr 11 ABS jest wyposażony w odpowiednio wysokiej jakości funkcje. Nacisk położono na trwałość, wydajność i bezpieczeństwo.
silnik i akumulator
W układzie napędowym zastosowano sprawdzony system Bosch Performance CX Smart, który generuje moment obrotowy 85 Nm. W razie potrzeby moment obrotowy i moc można zwiększyć odpowiednio do 100 Nm i 750 watów za pomocą aplikacji Flow. Silnik jest sprzężony z wyświetlaczem Bosch Kiox 300 i praktycznym pilotem LED na kierownicy. System Smart oferuje nowoczesne funkcje, takie jak czułe czujniki, indywidualnie regulowane poziomy wspomagania oraz funkcję Hill Hold, która zapobiega staczaniu się pojazdu na wzniesieniach.
Akumulator Bosch PowerTube o pojemności 800 Wh zapewnia niezbędną wytrzymałość. Jest zintegrowany z solidną rurą dolną i zapewnia niski środek ciężkości. W razie potrzeby można go również łatwo zdemontować do ładowania. Szczególnie przydatne dla rowerzystów turystycznych: system jest kompatybilny z systemem „Range Extender Ready”, co oznacza, że w razie potrzeby można doposażyć go w dodatkowy akumulator, aby znacznie zwiększyć zasięg.
Podwozie i koła
W kwestii zawieszenia, Haibike stawia na komponenty SR Suntour. Z przodu znajduje się widelec XCR 34 Air LOR, a z tyłu amortyzator pneumatyczny Edge LOR8. Zapewnia to imponujące 140 mm skoku z przodu i 130 mm z tyłu. To imponująca wartość jak na SUV-a i obiecuje duży margines komfortu, nawet w trudnym terenie.
27,5-calowe koła wyposażone są w opony Schwalbe Johnny Watts. Te opony o szerokości 60 mm to klasyczne, uniwersalne opony, które łatwo toczą się po asfalcie, ale dzięki bieżnikowi zapewniają również wystarczającą przyczepność na żwirowych ścieżkach i lekkim terenie.
Zmiana biegów i hamulce: bezpieczeństwo dzięki ABS
Za zmianę przełożeń odpowiada 12-biegowy napęd Shimano, który łączy komponenty z solidnej grupy Deore (dźwignia zmiany biegów M6100) z wysokiej jakości tylną przerzutką Deore XT (M8100). Kaseta 10-51 oferuje szeroki zakres przełożeń, który w połączeniu z silnikiem Bosch CX gwarantuje, że żaden podjazd nie będzie zbyt stromy.
Najważniejszym elementem wyposażenia, od którego pochodzi nazwa roweru, jest układ hamulcowy. Haibike montuje hamulec Magura MTC – jego wyjątkowość polega na połączeniu go z systemem ABS firmy Bosch. Ten system zapobiegający blokowaniu kół zapobiega blokowaniu się przedniego koła podczas hamowania awaryjnego, zmniejszając ryzyko przewrócenia się lub poślizgu. To ostatnie stanowi istotną zaletę pod względem bezpieczeństwa, szczególnie na luźnych lub mokrych nawierzchniach.
| Ramki do zdjęć | Wysoka zawartość aluminium |
| widelec amortyzowany | SR Suntour MOBIE36-Boost EQ |
| napęd | Boscha CX |
| akumulator | 800 Wh |
| wirniki | Dysk Schurmann YAK |
| opona | Połknąć Johnny'ego Wattsa |
| przerzutka tylna | ShimanoXT M8100 |
| dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore M6100 |
| korba | Miranda Crius |
| przerzutka | Ohne |
| Hamulec | Magura MTC ABS |
| sztyca | Sztyca regulowana Limotec A4H |
| siodło | Prologo Proxim W400 |
| trzon | Haibike |
| Lenker | Haibike Flat bar TheBar++ |
Sprzęt „SUV” w testach praktycznych
To, co czyni Adventra 11 ABS prawdziwym SUV-em, to jego bogate wyposażenie. Obejmuje ono między innymi jasne oświetlenie Trelock, a także solidne błotniki i bagażnik.
Problem z grzechotaniem? Testowanie codziennych akcesoriów
Grzechoczące elementy mocujące są często uciążliwe, zwłaszcza w w pełni wyposażonych motocyklach z pełnym zawieszeniem. Podobne konstrukcje często ucierpiały z powodu hałasu dochodzącego z błotników lub bagażników w terenie. Jednak w testach praktycznych na drogach gruntowych i łatwych szlakach, Adventr 11 ABS okazał się przyjemnie cichy.
Mocowania okazały się niezwykle solidne. Ani bagażnik, ani błotniki nie wydawały irytującego grzechotania ani stukotu. Błotniki są wykonane z aluminium. Fakt, że słychać kamyki wyrzucane przez opony o bieżniku aluminiowym, wynika z natury materiału i nie świadczy o słabym mocowaniu. Konstrukcja sprawia wrażenie stabilnej i przemyślanej.
Haibike Adventr 11 ABS: wrażenia z testów
W praktyce rower musi udowodnić, czy teoria, która na papierze wydaje się prawdopodobna, sprawdzi się również na szlaku i podczas wycieczki.
Podwozie i kinematyka: Czy układ jednopunktowy działa?
Kinematyka roweru z niskim przekrokiem rodzi pytanie, czy jednopunktowy tylny most jest wystarczająco mocny. W praktyce, w przypadku tak wszechstronnego roweru turystycznego jak Haibike, odpowiedź brzmi: tak!
W teście drogowym zawieszenie Suntour okazało się wydajne i dobre. Choć w segmencie high-end jest mniej popularne niż liderzy rynku, Fox czy RockShox, oferuje absolutnie wystarczającą wydajność do zamierzonego, wszechstronnego użytkowania. Niezawodnie amortyzuje wstrząsy i dobrze radzi sobie nawet w lekkim terenie. Jak na rower plasujący się gdzieś pomiędzy rowerem górskim a rowerem dojazdowym, zawieszenie jest więcej niż odpowiednie.
Nasze najważniejsze informacje o Haibike Adventr 11 ABS
Test ujawnił trzy główne zalety wyróżniające koncepcję Adventr 11 ABS.
1. Koncepcja silnika i akumulatora: Silnik Bosch CX to jeden z ulubionych silników testera na rynku. Połączenie mocnej jednostki, dużego akumulatora o pojemności 800 Wh i opcjonalnego wzmacniacza zasięgu sprawia, że motocykl ten to prawdziwy „motocykl turystyczny”. Daje pewność, że nawet bardzo długie trasy z dużym bagażem i stromymi podjazdami będą łatwe do pokonania. Do tego dochodzi przyjemnie cichy układ napędowy. jego konfigurowalność i udanej aplikacji.
2. Układ ABS: Kolejnym atutem jest system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) – funkcja wciąż niedoceniana w świecie kolarstwa. Podczas gdy kolarze są przyzwyczajeni do precyzyjnego sterowania hamulcami, ABS oferuje ogromną przewagę w zakresie bezpieczeństwa biernego. Możliwość „gwałtownego naciśnięcia obu hamulców bez żadnych ograniczeń” na żwirowych lub mokrych drogach bez ryzyka poślizgu lub dachowania przedniego koła to nieoceniona zaleta.
3. Ogólna koncepcja SUV-a: Trzecim plusem jest sam rower. Adventr 11 ABS nie sprawia wrażenia kompromisu – ani „przerośniętego roweru trekkingowego”, ani roweru górskiego z prowizorycznymi dodatkami do codziennego użytku. Sprawia wrażenie „nowej, lepszej odmiany SUV-a”, zaprojektowanej od podstaw jako taka. Sprawia wrażenie autentycznego i sprawnego w obu światach – zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i w lekkim terenie.
Szczegółowa krytyka: Gdzie jest jeszcze miejsce na poprawę?
Pomimo ogólnego pozytywnego wrażenia, test ujawnił również pewne punkty krytyczne, które mogą mieć znaczenie w zależności od profilu wymagań kupującego.
1. Nośność bagażnika: Elegancko zintegrowany bagażnik ma nośność zaledwie 15 kg. To niewiele jak na rower tak przystosowany do turystyki. Każdy, kto planuje korzystać z sakw na wielodniowej wycieczce lub chce zamontować fotelik dziecięcy (który często wymaga nośności do 27 kg), szybko osiągnie swój limit.
2. Osłona łańcucha: Jednak jednym drobnym szczegółem, który się wyróżniał, była fabrycznie montowana osłona tylnego trójkąta. Jest ona dość mała i nie zakrywa całkowicie tylnego trójkąta. Można przewidzieć, że podczas jazdy w terenie łańcuch może uszkodzić lakier poza osłoną. Osłona mogłaby być nieco większa i umieszczona dalej z tyłu – wada, którą dealer może łatwo naprawić.
3. Maksymalna dopuszczalna waga: Najpoważniejsza krytyka dotyczy dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 150 kg. Chociaż wartość ta jest obecnie powszechnym standardem w branży, proste obliczenia ujawniają ograniczenia w praktyce:
Jeśli odejmiemy maksymalny udźwig bagażu (15 kg) od masy całkowitej (150 kg), otrzymamy 135 kg. Po odjęciu masy własnej roweru (29,2 kg według producenta) pozostaje zaledwie 106 kg. Jeśli doliczymy do tego kask, plecak, odzież i buty, waga rowerzysty nie może przekraczać trzycyfrowego przedziału kilogramów. Dla cięższych rowerzystów, którzy chcą dodatkowo załadować na rower bagaż, limit udźwigu jest zbyt niski i wyklucza pewną grupę klientów.
Dla kogo przeznaczony jest Adventr 11 ABS?
Haibike Adventr 11 ABS udowadnia w testach, że jest to niezwykle zaawansowany i kompetentny elektryczny SUV. Spełnia on swoje zadanie, by zdefiniować własną kategorię, a nie być jedynie kompromisem. Jego atuty to przede wszystkim wyjątkowy komfort ramy z obniżonym progiem, mocny i wytrzymały układ napędowy Bosch oraz autentyczna poprawa bezpieczeństwa zapewniana przez ABS.
Praktyczne detale, takie jak łatwe w serwisowaniu prowadzenie kabli, są również szczególnie pozytywne. Podwozie oferuje więcej niż wystarczające rezerwy mocy na wyprawy poza utartymi szlakami.
Wadą jest niska ładowność bagażnika (15 kg) i dopuszczalna masa całkowita, która jest ograniczona dla osób o dużej wadze. Jednak każdy, kto zmieści się w tych limitach, otrzyma doskonały pakiet.
Sugerowana cena detaliczna roweru wynosi 6.499 euro. W momencie testów model był już dostępny w sklepach ze znaczną zniżką, wynoszącą około 5.000 euro – ale rower oferuje bardzo dobry i uczciwy pakiet.


















