Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

KomponentenTesty

Z samochodu na rower górski: Czy Goodyear Wrangler jest wierny swojej nazwie?

14. Października 2025 by Michała Faissa

Test: Goodyear, gigant branży oponiarskiej, wkracza na wymagający rynek rowerów górskich z modelem Wrangler Enduro. Znany z dekad dominacji w sektorze motoryzacyjnym, Goodyear wnosi teraz swoje doświadczenie na szlaki. Testowaliśmy oponę, zaprojektowaną do jazdy na suchej nawierzchni, przez kilka miesięcy w zróżnicowanym terenie, aby sprawdzić, czy ten znany producent sprawdzi się również na rowerach górskich. Test pokazuje solidną oponę o imponującej przyczepności na luźnych nawierzchniach, ale która osiąga swoje granice na mokrej nawierzchni.

Goodyear Wrangler w szczegółach: technologia i konstrukcja

Goodyear to marka nierozerwalnie związana z mobilnością od ponad wieku. Od początków swojej działalności w 1898 roku, kiedy to firma wprowadziła na rynek opony rowerowe i do wózków, znacząco wpłynęła na rozwój mieszanek gumowych i karkasów. To ogromne doświadczenie przekłada się obecnie na rozwój opon do rowerów górskich. Według producenta, model Wrangler został zaprojektowany specjalnie z myślą o agresywnych rowerach górskich i e-MTB, nastawionych na jazdę zjazdową, i ma pokazać swoje atuty przede wszystkim na suchych, zakurzonych i kamienistych nawierzchniach.



Karkas i mieszanka gumowa

Goodyear Wrangler jest dostępny w trzech wersjach: oprócz testowanej wersji Enduro, dostępna jest również opona Electricdrive przeznaczona do rowerów elektrycznych oraz wyjątkowo wytrzymała opona do jazdy zjazdowej. Karkas jest zawsze zaprojektowany z myślą o wytrzymałości i ochronie przed przebiciem, nawet w „najlżejszej” wersji Enduro.

W testowanej oponie zastosowano mieszankę Grip3S. Ta miękka, potrójna mieszanka została zaprojektowana tak, aby zapewnić równowagę między maksymalną przyczepnością, dobrym tłumieniem drgań i akceptowalnym zużyciem. Dostępna jest również wersja „Electricdrive” przeznaczona specjalnie do rowerów elektrycznych, w której zastosowano twardszą mieszankę gumową, aby przeciwdziałać zwiększonemu zużyciu spowodowanemu przez napęd elektryczny.



Profil i warianty

Inspirowany motocrossem bieżnik Wranglera charakteryzuje się głębokimi, gęsto rozmieszczonymi centralnymi klockami bieżnika, które zmniejszają opory toczenia. Agresywne klocki boczne zapewniają niezbędną przyczepność na zakrętach. Opona jest dostępna w popularnych rozmiarach 27,5" i 29" oraz szerokościach 2,4" i 2,6". Nasza konfiguracja testowa składała się z konfiguracji typu mulet z przednią oponą o szerokości 29" i tylną 27,5", obie o szerokości 2,6".

Zasadniczo opona jest dostępna w wersji przeznaczonej na przednie i tylne koło, nazywanej MTF (=przód) i MTR (=tył).



Na szlaku: nasze wrażenia z testów

W teście praktycznym Goodyear Wrangler został zamontowany na e-MTB o skoku 170 mm – to prawdziwy test wytrzymałościowy, który wystawia ten materiał na próbę. Opony zamontowano na felgach o szerokości wewnętrznej 30 mm i testowano przez kilka miesięcy w zróżnicowanym terenie, od domowych tras w Niemczech i Austrii po zakurzone stoki Finale Ligure.

Pod względem masy nasze testowane opony dokładnie mieściły się w specyfikacji Goodyeara. Przednia opona ważyła 1.152 g, a tylna 1.320 g. Nie było też niespodzianek pod względem szerokości: obie opony zachowywały się zgodnie z oczekiwaniami dla obszernych opon o szerokości 2,6 cala.



Wydajność w warunkach suchych

Zgodnie z obietnicą producenta, Wrangler w pełni wykorzystuje swój potencjał na suchej nawierzchni. W tym przypadku opona zachwyciła bardzo łagodnym prowadzeniem, doskonałą przyczepnością i przyjemnym tłumieniem drgań. Zapewniała imponującą trakcję i kontrolę, szczególnie na luźnych nawierzchniach i w warunkach piaszczystych. Granica przyczepności jest przyjemnie szeroka, a jej utrata sygnalizowana jest wcześnie, dając kierowcy dużo czasu na reakcję. Wytrzymały karkas zapewnia odpowiednie wsparcie, dzięki czemu opona nie jest gąbczasta nawet przy niskim ciśnieniu powietrza. W porównaniu z konkurencyjnymi produktami o podobnej wadze, takimi jak opony z karkasem Exo+ lub SuperTrail, ochrona przed przebiciem jest nawet nieco lepsza, co pozwala na jazdę przy niższym ciśnieniu. W zależności od stylu jazdy i nawierzchni, należy dążyć do minimum: nawet lekko przepompowane opony zauważalnie tracą amortyzację.

Słabości w warunkach wilgotnych

Niestety, opona nie była w stanie utrzymać tego wysokiego poziomu, gdy tylko zrobiło się wilgotno lub mokro. W tym przypadku Wrangler wykazał wyraźną słabość: granica przyczepności wyraźnie się zmniejszyła, a do tego doszło kilka nagłych i nieprzewidzianych spadków przyczepności. Chociaż zdolność bieżnika do samooczyszczania się na głębokim leśnym podłożu i błocie nadal można określić jako dobrą, jej osiągi na mokrej nawierzchni nie dorównują osiągom opony uniwersalnej. Dlatego opona ta nadaje się tylko częściowo do jazdy mieszanej w naszych szerokościach geograficznych, gdzie wilgotne warunki są powszechne.

Zużycie i waga



Waga wersji Enduro jest konkurencyjna. Opory toczenia są dyskretne i solidne jak na oponę w tej klasie. Zużycie w teście E-MTB było średnie. Po około 500 kilometrach tylna opona wykazywała już wyraźne ślady zużycia w postaci połamanych i częściowo wyrwanych klocków bieżnika. Dlatego wersja „Electricdrive” z twardszą mieszanką gumową jest zdecydowanie zalecana do stosowania w rowerach E-MTB.

Podsumowanie: Goodyear Wrangler Enduro

Pro

  • Dobra waga i solidna ochrona przed przebiciem
  • Bardzo łagodny w suchych warunkach
  • Solidne właściwości toczne
  • Przyjemna amortyzacja

Contra

  • Wyraźne słabości w warunkach wilgotnych
  • Średnie zużycie

fakty

rok produktu2025
Cena
Sieć www.goodyearbike.com
Goodyear Wrangler Enduro to solidna i specjalistyczna opona, która doskonale sprawdza się zwłaszcza na suchej i luźnej nawierzchni. Oferuje doskonałą przyczepność, dobre tłumienie i przewidywalne prowadzenie. Jej masa i ochrona przed przebiciem są wysokie. Jednak w mokrych warunkach znacznie traci na osiągach i nie dorównuje dobrym oponom uniwersalnym. Dlatego jest polecana do jazdy w sprzyjających warunkach pogodowych, na letnie wizyty w bikeparkach lub wycieczki w suchych regionach. Osoby poszukujące opony na każde warunki powinny poszukać innej.
tagi:EnduropolecaneGoodyearoponakowboj

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Cratoni Skyvision

Recenzja Cratoni Skyvision: Mistrz stosunku ceny do jakości z drobnymi słabościami

Shimano Technium L

Shimano Technium L w recenzji: Świetne szkło, słaba rama?

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Bardziej przejrzysty wygląd dzięki połączeniu śrubowemu: Torby rowerowe Northwind

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Dirtlej Specs 02

Recenzja Dirtlej Specs 02: Duże, stabilne, wszechstronne – idealne gogle MTB?

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Trzy nowe modele z inteligentną technologią: Gazela Awinion 2026

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

Related Stories

  • Nowy wszechstronny produkt o optymalnej wydajności: Specialized S-Works Turbo TLR
  • składniki: Geax Sturdy 2.25 TNT: Wyczekiwany wszechstronny rower?
  • składniki: Geax Gato 2.3 TNT: włoski cud przyczepności
  • Solidne koła terenowe z wagą XC: Recenzja kół MTB Fulcrum Metal Carbon
  • Rower Crankbrothers Synthesis Alloy 2.0 E-MTB w teście: Bezproblemowy pakiet na trudne misje?
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH