Test: Goodyear, gigant branży oponiarskiej, wkracza na wymagający rynek rowerów górskich z modelem Wrangler Enduro. Znany z dekad dominacji w sektorze motoryzacyjnym, Goodyear wnosi teraz swoje doświadczenie na szlaki. Testowaliśmy oponę, zaprojektowaną do jazdy na suchej nawierzchni, przez kilka miesięcy w zróżnicowanym terenie, aby sprawdzić, czy ten znany producent sprawdzi się również na rowerach górskich. Test pokazuje solidną oponę o imponującej przyczepności na luźnych nawierzchniach, ale która osiąga swoje granice na mokrej nawierzchni.
Goodyear Wrangler w szczegółach: technologia i konstrukcja
Goodyear to marka nierozerwalnie związana z mobilnością od ponad wieku. Od początków swojej działalności w 1898 roku, kiedy to firma wprowadziła na rynek opony rowerowe i do wózków, znacząco wpłynęła na rozwój mieszanek gumowych i karkasów. To ogromne doświadczenie przekłada się obecnie na rozwój opon do rowerów górskich. Według producenta, model Wrangler został zaprojektowany specjalnie z myślą o agresywnych rowerach górskich i e-MTB, nastawionych na jazdę zjazdową, i ma pokazać swoje atuty przede wszystkim na suchych, zakurzonych i kamienistych nawierzchniach.
Karkas i mieszanka gumowa
Goodyear Wrangler jest dostępny w trzech wersjach: oprócz testowanej wersji Enduro, dostępna jest również opona Electricdrive przeznaczona do rowerów elektrycznych oraz wyjątkowo wytrzymała opona do jazdy zjazdowej. Karkas jest zawsze zaprojektowany z myślą o wytrzymałości i ochronie przed przebiciem, nawet w „najlżejszej” wersji Enduro.
W testowanej oponie zastosowano mieszankę Grip3S. Ta miękka, potrójna mieszanka została zaprojektowana tak, aby zapewnić równowagę między maksymalną przyczepnością, dobrym tłumieniem drgań i akceptowalnym zużyciem. Dostępna jest również wersja „Electricdrive” przeznaczona specjalnie do rowerów elektrycznych, w której zastosowano twardszą mieszankę gumową, aby przeciwdziałać zwiększonemu zużyciu spowodowanemu przez napęd elektryczny.
Profil i warianty
Inspirowany motocrossem bieżnik Wranglera charakteryzuje się głębokimi, gęsto rozmieszczonymi centralnymi klockami bieżnika, które zmniejszają opory toczenia. Agresywne klocki boczne zapewniają niezbędną przyczepność na zakrętach. Opona jest dostępna w popularnych rozmiarach 27,5" i 29" oraz szerokościach 2,4" i 2,6". Nasza konfiguracja testowa składała się z konfiguracji typu mulet z przednią oponą o szerokości 29" i tylną 27,5", obie o szerokości 2,6".
Zasadniczo opona jest dostępna w wersji przeznaczonej na przednie i tylne koło, nazywanej MTF (=przód) i MTR (=tył).
Na szlaku: nasze wrażenia z testów
W teście praktycznym Goodyear Wrangler został zamontowany na e-MTB o skoku 170 mm – to prawdziwy test wytrzymałościowy, który wystawia ten materiał na próbę. Opony zamontowano na felgach o szerokości wewnętrznej 30 mm i testowano przez kilka miesięcy w zróżnicowanym terenie, od domowych tras w Niemczech i Austrii po zakurzone stoki Finale Ligure.
Pod względem masy nasze testowane opony dokładnie mieściły się w specyfikacji Goodyeara. Przednia opona ważyła 1.152 g, a tylna 1.320 g. Nie było też niespodzianek pod względem szerokości: obie opony zachowywały się zgodnie z oczekiwaniami dla obszernych opon o szerokości 2,6 cala.
Wydajność w warunkach suchych
Zgodnie z obietnicą producenta, Wrangler w pełni wykorzystuje swój potencjał na suchej nawierzchni. W tym przypadku opona zachwyciła bardzo łagodnym prowadzeniem, doskonałą przyczepnością i przyjemnym tłumieniem drgań. Zapewniała imponującą trakcję i kontrolę, szczególnie na luźnych nawierzchniach i w warunkach piaszczystych. Granica przyczepności jest przyjemnie szeroka, a jej utrata sygnalizowana jest wcześnie, dając kierowcy dużo czasu na reakcję. Wytrzymały karkas zapewnia odpowiednie wsparcie, dzięki czemu opona nie jest gąbczasta nawet przy niskim ciśnieniu powietrza. W porównaniu z konkurencyjnymi produktami o podobnej wadze, takimi jak opony z karkasem Exo+ lub SuperTrail, ochrona przed przebiciem jest nawet nieco lepsza, co pozwala na jazdę przy niższym ciśnieniu. W zależności od stylu jazdy i nawierzchni, należy dążyć do minimum: nawet lekko przepompowane opony zauważalnie tracą amortyzację.
Słabości w warunkach wilgotnych
Niestety, opona nie była w stanie utrzymać tego wysokiego poziomu, gdy tylko zrobiło się wilgotno lub mokro. W tym przypadku Wrangler wykazał wyraźną słabość: granica przyczepności wyraźnie się zmniejszyła, a do tego doszło kilka nagłych i nieprzewidzianych spadków przyczepności. Chociaż zdolność bieżnika do samooczyszczania się na głębokim leśnym podłożu i błocie nadal można określić jako dobrą, jej osiągi na mokrej nawierzchni nie dorównują osiągom opony uniwersalnej. Dlatego opona ta nadaje się tylko częściowo do jazdy mieszanej w naszych szerokościach geograficznych, gdzie wilgotne warunki są powszechne.
Zużycie i waga
Waga wersji Enduro jest konkurencyjna. Opory toczenia są dyskretne i solidne jak na oponę w tej klasie. Zużycie w teście E-MTB było średnie. Po około 500 kilometrach tylna opona wykazywała już wyraźne ślady zużycia w postaci połamanych i częściowo wyrwanych klocków bieżnika. Dlatego wersja „Electricdrive” z twardszą mieszanką gumową jest zdecydowanie zalecana do stosowania w rowerach E-MTB.




