Campagnolo Super Record X: Nowa elektroniczna grupa osprzętu do rowerów szutrowych, następczyni modelu Super Record Wireless wprowadzonego tego lata, wykorzystuje bezprzewodową transmisję sygnału. Grupa ta jest również wyposażona w nową kasetę z przełożeniami oraz wersje all-road z jedną lub dwiema tarczami.
Pięć lat po przynieśćPo modelu Ekar, pierwszej tradycyjnej grupie osprzętu szutrowego tej firmy, która była również pierwszym na rynku mechanicznym 13-biegowym systemem przerzutki, Campagnolo oferuje teraz elektroniczną grupę osprzętu do jazdy szutrowej i terenowej, ale nie nazywa się ona już Ekar.
Campagnolo Super Record X: Najważniejsze cechy
- Bezprzewodowy napęd 1x13 do rowerów szutrowych
- Dwie kasety: 9-42 i 10-48
- Przerzutka „Nano Clutch” zapewniająca optymalne napięcie łańcucha
- Siedem rozmiarów tarcz łańcuchowych, opcjonalny miernik mocy
- Cena od 3.375 Euro

Campagnolo Super Record X: elektroniczna grupa osprzętu szutrowego z biegami 1×13 i bezprzewodową zmianą biegów.
Dźwignia ergonomii nowego Super Record
Campagnolo nazywa swoją nową grupę Super Record X, podkreślając jej bliskie pokrewieństwo z obecną grupą szosową Super Record z napędem 2x13, która została wprowadzona dopiero latem 2025 roku (wkrótce odbędą się testy długoterminowe). Oczywiście, nowa grupa gravelowa korzysta z różnych komponentów i funkcji z niej. SR X jest bezprzewodowa; prawa dźwignia Ergopower, służąca do hamowania i zmiany przełożeń, jest identyczna jak w grupie szosowej. Po lewej stronie znajduje się dedykowana dźwignia hamulca, ale jej kształt znacząco różni się od kształtu grupy Ekar: ma ergonomicznie zoptymalizowany kontur Super Record.

Lekka przerzutka dostępna w dwóch długościach – szutrowa i szosowa
Tylna przerzutka nowej grupy 1x13 to delikatna, nieco misternie zaprojektowana konstrukcja z elementami z włókna węglowego formowanymi wtryskowo. Wygląda niemal identycznie jak przerzutka Super Record, ale różni się dłuższym wózkiem i łożyskiem „Nano Clutch”, które ma za zadanie utrzymywać łańcuch w stałym napięciu, zapobiegając w ten sposób jego zsuwaniu się na nierównych nawierzchniach. Campagnolo podaje wagę przerzutki, łącznie z akumulatorem, na 347 gramów, co czyni ją o całe 50 gramów lżejszą od przerzutki obecnego SRAM Red XPLR.
Nowa grupa osprzętu Campagnolo obejmuje dwie opcje kaset: 9-42 (9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42) i 10-48 (10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42-48). Pierwsza z nich jest stosowana od 2020 roku w mechanicznej kasecie Ekar, druga natomiast jest całkowicie nowa. Posiada pięć zębatek o skoku co jeden ząb (10-14), co daje jej o jeden skok więcej w zakresie wysokich prędkości niż kasety SRAM. Z 48 zębami oferuje również nieco łatwiejsze przełożenie podjazdowe. Dzięki temu nowa kaseta Campagnolo jest najlepszym połączeniem bliskich przełożeń i szerokiego zakresu przełożeń dostępnych obecnie na rynku. Waga wynosi odpowiednio 322 i 364 gramy.
Należy zauważyć, że nowe kasety mają zoptymalizowane profile zębów, zaprojektowane specjalnie dla nowej przerzutki. Według Campagnolo, kasety Ekar nie są kompatybilne z bezprzewodowym systemem zmiany przełożeń i nie powinny być używane.
Do precyzyjnego dostrojenia przełożenia Campagnolo oferuje łącznie siedem tarcz: od 38 do 48 zębów (w krokach co dwa) oraz tarczę 52-zębową. Dostępne są korby o długości od 165 do 175 mm, a także korby z wbudowanym miernikiem mocy.
Allroad z przełożeniami 2x13, rower szosowy z napędem 1x13
Oprócz nowej grupy 1x13, Campagnolo oferuje wersję Allroad z podwójną tarczą, która różni się od znanej grupy szosowej przede wszystkim tylną przerzutką „Nano Clutch”. Ta przerzutka ma krótszy wahacz i maksymalną pojemność tarczy 36 zębów. Nowością są również manetki na sztycy, które są połączone linką z odpowiednimi dźwigniami Ergopower i można je dowolnie ustawić na kierownicy. Grupa Allroad oferuje te same przełożenia co grupa szosowa Super Record: cztery opcje kaset (10-29, 10-33, 11-32 i 11-36) i siedem kombinacji tarcz w zakresie od 45/29 do 55-39.

Na koniec, Campagnolo oferuje teraz również grupę osprzętu szosowego 1x13 opartą na przerzutce Allroad, ale poza tym identyczną z grupą gravelową – pomijając nieco wyższą cenę. A skoro już o tym mowa: ile kosztują nowe grupy osprzętu Campagnolo? Cena Super Record X 1x13 zaczyna się od 3.375 euro; cena grupy szosowej 1x13 to 3.410 euro. Cena grupy Allroad z przełożeniami 2x13 to 4.370 euro. Miernik mocy jest dostępny za dodatkową opłatą 1.167 euro.

Poza drogim miernikiem mocy, Campagnolo oferuje niższe ceny SRAM Red XPLR 1x13, który oficjalnie kosztuje około 3.900 euro. Funkcjonalnie identyczny SRAM Force, z sugerowaną ceną detaliczną około 2.000 euro, jest znacznie tańszy niż Campagnolo SR X, a mechaniczny Campagnolo Ekar GT kosztuje nieco poniżej 1.350 euro. Nowa elektroniczna grupa osprzętu gravelowego z pewnością przypadnie do gustu wielu fanom Campagnolo, ale aby przyciągnąć nowych klientów, Włosi muszą w końcu powrócić do bardziej przystępnych cen.



