Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

Ogólne

Uniwersalny rower szosowy o przekonujących osiągach: Pirelli P Zero Race TLR

11. Września 2025 by Kacper Gebel

Test Pirelli P Zero Race TLR: Opona drugiej generacji w ofercie włoskiego producenta do rowerów szosowych może mieć nieco większe opory toczenia niż topowy model. Jednak opona ta zdobywa również punkty za płynne toczenie i wyjątkowo dobrą przyczepność – a aby wykorzystać ochronę przed przebiciem do granic możliwości, trzeba się będzie sporo napracować.

Każdy, kto szuka dziś opony do roweru szosowego, ma zazwyczaj trzy opcje. Większość dostawców oferuje z jednej strony opony wyczynowe o niskich oporach toczenia, a czasem zoptymalizowane pod kątem wagi, co wymaga kompromisów w zakresie ochrony przed przebiciem i trwałości. Z drugiej strony, istnieją wytrzymałe opony treningowe, zaprojektowane z myślą o długim przebiegu i maksymalnej ochronie przed defektami. Są one (jak można się spodziewać) dość ciężkie i odpowiednio się toczą; czasami przyczepność na mokrej nawierzchni pogarsza się również dzięki twardej, odpornej na ścieranie mieszance gumowej.

Pirelli P Zero Race TLR: Wszechstronna opona o płynnej jeździe i dobrej ochronie przed przebiciem

Najciekawszą kategorią jest trzecia: opony oferujące dobre, wszechstronne osiągi – czyli takie, które dążą do rozwiązania „konfliktu” między przyczepnością, oporami toczenia, ochroną przed przebiciem i przebiegiem poprzez harmonijne współdziałanie wszystkich czterech czynników. Przyczepność to najmniejszy z problemów, a w przypadku nowoczesnych opon bezdętkowych przebicie nie stanowi już poważnego problemu – dobry środek uszczelniający może naprawić nawet większe przebicia.



Zamiast tego, głównym celem jest zapewnienie długiej żywotności przy rozsądnych oporach toczenia. Opony wyścigowe są czasami o połowę cieńsze od opon uniwersalnych, mierzonych na bieżniku; rezygnacja z paska zabezpieczającego przed przebiciem i użycie mniejszej ilości gumy pozwala znacznie zmniejszyć opory toczenia. Jednak taka opona będzie się również szybciej zużywać i wymagać wymiany. Ponadto wzrasta ryzyko wystąpienia usterek, którym nie zapobiegnie żaden uszczelniacz.

Pirelli P Zero Race TLR: opona o wysokiej przyczepności, wysokim komforcie i niskich oporach toczenia.

Dzięki oponie P Zero Race TLR włoski producent Pirelli oferuje wszechstronną oponę wyścigową, która bardzo przypomina flagowy model P Zero Race TLR RS. Wizualnie obie włoskie opony są niemal nie do odróżnienia, a różnice w osiągach są również minimalne: Pirelli wykorzystuje w obu modelach karkas SpeedCore z dwiema warstwami materiału po bokach i trzema pod bieżnikiem; wewnątrz znajduje się również warstwa hermetyczna. Mieszanka gumowa jest również identyczna: „SmartEVO”.2„tak Pirelli nazywa mieszankę, którą kolarze zawdzięczają doświadczeniu firmy w sportach motorowych.



W przeciwieństwie do Race TLR RS, standardowy Race TLR ma warstwę zabezpieczającą przed przebiciem.
Obecną wersję można rozpoznać po napisie „Made in Italy”.

Tym, co odróżnia te dwie opony i sprawia, że ​​model RS jest o kilka watów szybszy od modelu uniwersalnego, jest dodatkowa warstwa antyprzebiciowa. Ma ona znacznie zwiększyć odporność opony na przebicie, co potwierdzają również wyniki testów niezależnego serwisu testującego opony. Bicyclerollingresistance.com RS jest już dość stabilny w porównaniu z oponami o podobnej konstrukcji. Pytanie brzmi, czy dodatkowa ochrona przed przebiciem nie wpłynie znacząco na opory toczenia.

Przede wszystkim, bardziej stabilna opona Pirelli jest o dwanaście euro tańsza (79,90 w porównaniu z 91,90 euro), a niekoniecznie cięższa: przy szerokości 30 mm opona P Zero Race TLR waży około 340 gramów (trzy nasze egzemplarze testowe ważyły ​​odpowiednio 334, 341 i 344 gramy); 28-calowa opona RS jest niewiele lżejsza – 298 gramów. Ogólnie rzecz biorąc, oba modele są dość ciężkie w porównaniu z podobnie szerokimi oponami konkurencji.



Na obręczy Mavic o szerokości wewnętrznej 23 mm, Pirelli ma szerokość około 31,5 mm i jest odpowiednio komfortowe.

Proces montażu jest dość złożony: oponę Pirelli można zamontować na aktualnej obręczy Mavic tylko za pomocą łyżek do opon; jednak opona uszczelnia się natychmiast, a do napompowania wystarczy zwykła pompka podłogowa. Na obręczy bez haka w Zipp 303, oponę P Zero Race TLR można nasunąć na kołnierz obręczy kciukami, ale dalsze pompowanie jest możliwe tylko za pomocą kompresora. Pirelli oferuje własne uszczelniacze, z różnymi mieszankami do rowerów szosowych i szutrowych. Uszczelniacz P Zero wydziela charakterystyczny ostry zapach amoniaku i jest wykonany z lateksu oraz cząsteczek granulatu. Ta mieszanka zapewnia szybkie uszczelnienie w przypadku uszkodzeń, minimalizując w ten sposób utratę powietrza – więcej o jej funkcji później.

Pirelli produkuje żółte mleko lateksowe specjalnie do opon wyścigowych.
Cząsteczki są wyraźnie widoczne i skutecznie pomagają w razie awarii.


Na obręczy o szerokości wewnętrznej 23 mm, opona Pirelli jest o około 1,5 mm szersza niż zalecane 30 mm, co czyni ją dość masywną. Stanowi to problem tylko wtedy, gdy opona ma być węższa od obręczy, aby uzyskać optymalną aerodynamikę – w takim przypadku 28 mm byłoby prawdopodobnie lepszym wyborem. Jeśli chodzi o prowadzenie, nie ma jednak żadnych wad; wręcz przeciwnie: nieco szersza opona powinna oferować jeszcze niższe opory toczenia, kompensując tym samym wszelkie potencjalne wady aerodynamiczne.

Szeroka opona o płynnym toczeniu

W każdym razie, numer dwa w ofercie opon szosowych Pirelli robi bardzo dobre wrażenie: przy ciśnieniu około 4,5 bara opona zapewnia płynną i szybką jazdę, oferując jednocześnie wysoki poziom komfortu. Po spuszczeniu powietrza równowaga między toczeniem a komfortem naturalnie się zmienia, ale Pirelli pozostaje stabilna. To sprawia, że ​​kręte zjazdy, gdzie „SmartEVO” jest kuszące, są wręcz kuszące.2Mieszanka „zazębia się” z asfaltem w sposób dodający pewności siebie. Jednak niewielu motocyklistów będzie faktycznie wykorzystywać przyczepność opony do granic możliwości, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Gdy opona jest nowa, pewien poziom hałasu wskazuje, że większy kąt pochylenia nie jest możliwy, ale wkrótce będziesz prowadzić maszynę wyścigową z całkowitą nieostrożnością. Oprócz komfortu, nieco niższe ciśnienie w oponach również korzystnie wpływa na przyczepność.

Szczegółowe informacje dotyczące ciśnienia w oponach można znaleźć na ich boku.
Rowki bieżnika oprócz kierunku jazdy wskazują także drogę.


Żółty uszczelniacz działa!

Bezpośrednie porównanie opon Pirelli P Zero Race TLR i Pirelli P Zero Race TLR RS na Bicyclerollingresistance.com ujawnia wzrost oporu toczenia o dobre 25%, czyli od 2,5 do 3,5 wata, w zależności od ciśnienia w oponach. Oczywiście, w przypadku opon przednich i tylnych opór jest dwukrotnie większy, co oznacza, że ​​potrzeba dodatkowych 7 watów, aby skorzystać z lepszej ochrony przed przebiciem. Trudno ocenić skuteczność tego rozwiązania w normalnych warunkach jazdy; jednak jeśli przesadzisz, zniszczysz również Pirelli P Zero Race TLR. Zmiana z asfaltu na nierówny żwir w szybkim tempie spowodowała powstanie 5-milimetrowej „rany” w przedniej oponie, powodując swobodne rozpryskiwanie się żółtego środka uszczelniającego. Jednak efekt nie trwał długo; środek uszczelnił przecięcie, aczkolwiek po tak znacznej utracie powietrza, że ​​oponę trzeba było ponownie napompować. To wystarczyło na 40 km do mety, ale lateksowy korek wytrzymał tylko nieco poniżej 2,5 bara.

Szkoda tej pięknej opony, ale jedno można uznać za udowodnione: w normalnych warunkach jazdy Pirelli powinna w dużej mierze chronić przed przebiciem. Żółty środek uszczelniający powinien również niezawodnie uszczelnić drobne przebicia. W każdym razie uszkodzony obszar na testowanej oponie znajduje się tuż obok paska zabezpieczającego przed przebiciem; inne uniwersalne opony wyścigowe prawdopodobnie są bezsilne wobec tego typu przebić.

Na dolnej rurze wyraźnie widać ślady uszczelniacza.
Żółty uszczelniacz jest w stanie zatkać nawet tak duże rozcięcie.


Podsumowanie: opona godna polecenia

Opona Pirelli P Zero Race TLR jest zdecydowanie godna polecenia. Według Bicyclerollingresistance.com jej ochrona przed przebiciem przewyższa wiele podobnie zaprojektowanych opon, a biorąc pod uwagę jej imponujące osiągi na drodze, chętnie zamieniłbyś to dobre poczucie bezpieczeństwa na kilka watów tarcia tocznego. Nawet wysoka cena, nieco poniżej 80 euro, zyskuje na znaczeniu, gdy weźmie się pod uwagę „ceny uliczne”, które czasami przekraczają nieco 50 euro. Warto jednak upewnić się, że kupujesz najnowszą wersję opony – rozpoznawalną po wyraźnie wytłoczonym napisie „Made in Italy”.

www.pirelli.pl

 



tagi:#VMroadoponypolecanePirellioponabiegaczopony wyścigowe

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Test: Okulary fotochromatyczne: Święty Graal dla kolarzy górskich?

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Dirtlej Specs 02

Recenzja Dirtlej Specs 02: Duże, stabilne, wszechstronne – idealne gogle MTB?

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

Recenzja Propain Sresh SL: Idealny rower elektryczny dla „bio-rowerzystów”?

Nowy elektroniczny system zmiany przełożeń dla rowerów szutrowych: Campagnolo Super Record X

Rower elektryczny MTB klasy podstawowej z wyraźnie większą domieszką cech roweru górskiego: Nowy Focus Jarifa² 2026

Niro-Renner teraz także w UDH: Standard Parter 2026

Related Stories

  • Nowy wszechstronny produkt o optymalnej wydajności: Specialized S-Works Turbo TLR
  • Oldschool staje się Allroad: Specialized Aethos 2 2026
  • Lekki zestaw kół o silnych właściwościach aerodynamicznych: Mavic Cosmic SLR 45 2026
  • Wyważone siodło 3D w ciekawej cenie: Fizik Vento Argo Adaptive
  • Rower wyczynowy od bezpośredniego spedytora z Bocholt: ROSE XLITE 06 Ultegra Di2 w teście
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH