Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

Ogólnerowery szutrowekompletne kołaTesty

Aluminiowe pojazdy dojeżdżające do pracy po drogach szutrowych i drogowych: BH GravelX 1.8

25. Września 2025 by Kacper Gebel

Recenzja BH GravelX 1.8: Nowa aluminiowa wersja GravelX zachwyca sportowymi osiągami, wysokiej jakości komponentami i atrakcyjnym wyglądem. Zwłaszcza w wersji 2×12-biegowej, jest bardzo podobna do roweru szosowego – dlatego każdy, kto szuka niedrogiego roweru na szutrowe i asfaltowe szlaki, powinien bliżej przyjrzeć się modelowi BH.

Rower szutrowy musi mieć karbonową ramę – prawda? Nie jest to takie pewne w przypadku braci Beistegui z Kraju Basków. Możliwe, że ktoś lubi sportową jazdę na rowerze szutrowym, ale nie chce wydawać na niego zbyt dużo pieniędzy. Albo szuka drugiego roweru, który plasuje się gdzieś pomiędzy szutrem, szosą i przełajem.

To właśnie tutaj znajduje się nowy model BH GravelX 1.8, aluminiowa siostra modelu zaprezentowanego nieco ponad rok temu. GravelX Evo (dawniej GravelX R). Już wcześniej bardzo lubiłem ten rower jako połączenie off-roadu i szosy, więc było oczywiste, że BH GravelX 1.8 przypadnie mi do gustu. A zatem: czy ten rower, w atrakcyjnej cenie 2.499 euro, może dorównać modelowi karbonowemu, który kosztuje dwa razy więcej?



BH GravelX 1.8
BH GravelX 1.8: aluminiowy rower szutrowy o sportowym prowadzeniu.

Koła aluminiowe i karbonowe o tej samej geometrii

Oprócz w dużej mierze identycznej geometrii, oba rowery gravelowe są również bardzo podobne wizualnie. Widelec jest nawet taki sam jak w karbonowym modelu z 2024 roku – obecny topowy model nie ma już gwintowanych otworów. Rowery aluminiowe i karbonowe mają również niemal identyczne lakiery. Nowa aluminiowa rama charakteryzuje się również pięknie wykończonymi spawami, które nadają metalowym rurom gładki, karbonowy wygląd. Technicznie GravelX 1.8 ma nawet niewielką przewagę nad swoim starszym bratem: model aluminiowy jest pierwszym rowerem gravelowym BH z… Standard UDH, więc można by go też wyposażyć w nowe przerzutki szutrowe firmy SRAM.

GravelX 1.8 to pierwszy rower szutrowy BH ze standardem UDH.
Bardzo ładnie wygładzone: przejścia między rurami.


Jako pierwszy aluminiowy rower szutrowy tej marki, BH GravelX 1.8 oferuje również w pełni zintegrowane prowadzenie linek w kokpicie. A to naprawdę oznacza „w pełni zintegrowane”, ponieważ wszystko działa im Kierownica i przez Mostek. Nie widuje się czegoś takiego na co dzień, ale oznacza to również, że wymiana kierownicy lub mostka to sporo pracy.

Kokpit z całkowicie niewidocznymi kablami

Ale po co miałbym w ogóle myśleć o zmianie mostka? Testowany rower, który dostałem w rozmiarze SM, byłby dla mnie o dwa rozmiary za mały, przy moim wzroście 184 cm, według kalkulatora rozmiaru biustonosza. Sztycę siodełka można jednak wysunąć na tyle daleko, a 120-milimetrowa główka ramy zapewnia poziom podniesienia, który wydaje się idealny do jazdy sportowej. Rower jest dość krótki i nawet 7 mm dodatkowego zasięgu w kolejnym rozmiarze niewiele to zmienia. Wybór mniejszego roweru ma jednak jeszcze jedną wadę: przód jest tak krótki, że przy rozmiarze buta 44, mój but uderza w oponę przy gwałtownym skręcie kierownicy. Rozmiar MD oferuje o 11 mm więcej miejsca. Jednak „nakładanie się palców” praktycznie nigdy nie występuje podczas jazdy.

Długą aluminiową podporę można znacznie wysunąć.
Kable i przewody widoczne są tylko przy suporcie.


Nieco dłuższy mostek z pewnością sprawiłby, że niezwykle zwrotny BH GravelX 1.8 jeździłby płynniej, choć do super responsywnego układu kierowniczego trzeba się przyzwyczaić. Rower reaguje natychmiast na komendy kierownicy, a każdy, kto zapuści się na kręte, korzeniste ścieżki z Hutchinson Touareg o szerokości prawie 42 mm, szybko doceni doskonałą zwrotność tego gravelowego roweru. Podobnie, solidny napęd pozwala zapomnieć o dość dużej wadze BH. Ledwo zamontowany, rower waży dokładnie 10 kilogramów i 40 gramów; podczas stosunkowo płaskiej jazdy testowej nie wykazuje zatem efektu hamowania. Zestaw kół waży 3,8 kilograma – z karbonowym zestawem kół z zeszłorocznego BH GravelX R 6.5 zaoszczędziłbyś aż 500 gramów i prawie o połowę zmniejszył różnicę w wadze między tymi dwoma rowerami. Można by też wprowadzić inne modyfikacje, np. dodać do biustonosza karbonową sztycę siodełka – zwiększyłoby to wagę o 100 gramów i zapewniło pewien komfort.

Opony o szerokości prawie 42 mm zapewniają komfort i przyczepność w terenie.
Widelec pochodzi z roweru karbonowego i można go wyposażyć w bagażnik.

Rower do jazdy po drogach i w terenie

Na pierwszy rzut oka aluminiowy rower nie wydaje się szczególnie twardy. Szerokie opony, napompowane do 2,2 bara, wygładzają wyboiste, żwirowe ścieżki; jednak stosunkowo niskie ciśnienie oznacza, że ​​opory toczenia na asfalcie są odczuwalne. BH idealnie nadaje się do płynnego przejścia między jazdą terenową a szosową. Baskijska marka wyposaża model 1.8 w napęd Shimano GRX 2×12, wykorzystujący korbę GRX-610 46/30 zębów i kasetę 11-34. Dzięki temu rower gravelowy jest równie płynny, choć ma nieco krótsze przełożenie, jak (a raczej niż) rower szosowy, a szerokie opony zapewniają nieco większy zasięg. Jeśli nie masz ambicji szosowych i wolisz szybszą zmianę biegów dzięki przełożeniu 1x, rower jest również dostępny w wersji GravelX 1.5 z napędem Shimano GRX 610/820 1×12, w tym przypadku z zębatką 11-45 zębów i tarczą 40 zębów. Ta wersja jest o całe 500 euro tańsza, ale oferuje te same funkcje, z wyjątkiem zestawu kół Shimano i innej mieszanki GRX.



Alternatywą dla kombinacji 46/30 jest BH dostępny również z pojedynczą tarczą.
Tylna część pojazdu jest w stanie pomieścić oponę o szerokości 50 mm, natomiast przednia — oponę o szerokości 45 mm.

Z napędem 1x 500 euro taniej

Niezależnie od wybranej wersji, radość z jazdy na tym eleganckim aluminiowym rowerze wyścigowym jest gwarantowana. Pomimo zwinności, rower nie ma w sobie nic nieprzyjemnego i prowadzi się bardzo neutralnie; precyzyjnie wyprofilowane opony zapewniają doskonałą przyczepność nawet na luźnej nawierzchni. Kierownica nie jest przesadnie szeroka, co jest dobre dla aerodynamicznej pozycji za kierownicą, ale nie jest wadą na szlakach. Jest jednak jeden lub dwa drobne detale, które BH mogłoby poprawić. Cztery gwintowane otwory w dolnej rurze nadal pozostawiają wiele do życzenia: koszyk na bidon jest po prostu umieszczony za wysoko; gdyby górną parę śrub przesunąć o 2,5 cm niżej, można by było wybierać między dwoma pozycjami koszyka. Wszystko jest skoordynowane z firmowymi bidonami aerodynamicznymi i skrzynką narzędziową.

Górna para śrub na rurze dolnej powinna przesuwać się w dół o 25 mm.
Z tyłu kable i przewody poprowadzono na zewnątrz – istnieją inne sposoby, aby to zrobić.


Szkoda również, że idealne poprowadzenie przewodów wewnątrz kokpitu nie znalazło odzwierciedlenia w tylnym widełku - tutaj linka zmiany biegów i przewód hamulcowy poprowadzono na zewnątrz, co nie jest już rozwiązaniem nowoczesnym, ale oczywiście ułatwia montaż.

Nie ma jednak nic do zarzucenia, a biorąc pod uwagę dobre osiągi BH GravelX 1.8, te dwa punkty można zignorować. Jako niedrogi, sportowy aluminiowy rower szutrowy, rower braci Beistegui jest absolutnym zwycięzcą.

www.bhbikes.com



Podsumowanie: BH GravelX 1.8

Pro

  • Sportowy wygląd
  • Zwinne prowadzenie
  • Wysokiej jakości sprzęt
  • Złożone prowadzenie kabli

Contra

  • Źle rozmieszczone otwory na butelki

fakty

materiał ramyaluminium
HamulecHamulec tarczowy Hydrauliczny
Waga10,04 kg (op)
Cena2.499 Euro
Sieć www.bhbikes.com
Nowa aluminiowa wersja GravelX, Beistegui Hermanos, oferuje interesującą alternatywę dla dobrze znanego roweru karbonowego. Przystępna cena i wysokiej jakości komponenty sprawiają, że nowy model to dobry wybór dla osób, które jeżdżą zarówno w terenie, jak i na szosie i poszukują zwinnego roweru wyścigowego ze sportową pozycją za kierownicą.
tagi:#VMgravelRowery BHpolecaneżwirWyścig szutrowy

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Test: Okulary fotochromatyczne: Święty Graal dla kolarzy górskich?

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Dirtlej Specs 02

Recenzja Dirtlej Specs 02: Duże, stabilne, wszechstronne – idealne gogle MTB?

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

Recenzja Propain Sresh SL: Idealny rower elektryczny dla „bio-rowerzystów”?

Nowy elektroniczny system zmiany przełożeń dla rowerów szutrowych: Campagnolo Super Record X

Rower elektryczny MTB klasy podstawowej z wyraźnie większą domieszką cech roweru górskiego: Nowy Focus Jarifa² 2026

Niro-Renner teraz także w UDH: Standard Parter 2026

Related Stories

  • Nowa wersja wyścigówki szutrowej: Cannondale SuperX 2025
  • Zawodnik szutrowy, który czuje się jak na rowerze wyścigowym: BH GravelX R 6.5
  • Buty wyczynowe CX o doskonałym dopasowaniu: Shimano S-Phyre SH-XC902
  • Najnowocześniejsze marzenie dotyczące tytanu: Byki Mache-Ti
  • Lekki zestaw kół szutrowych z ładnym dźwiękiem: Przetestuj żwir węglowy 35
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH