Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

E-rowerykompletne kołaTesty

Recenzja Rotwild R.X735 Pro: Stara wyrocznia czy nadal gorąca rada?

21. Sierpnia 2025 by Michała Faissa

Test / E-MTB: Rotwild R.X735 Pro jest na rynku od ponad dwóch lat – to mała wieczność w dynamicznie rozwijającej się branży rowerów elektrycznych. Podczas gdy wielu producentów co roku prezentuje nowe produkty, pojawia się pytanie, czy sprawdzona koncepcja, taka jak R.X735, nadal może dotrzymać kroku obecnym modelom. Połączenie niskiej wagi, silnika o pełnej mocy i wymiennego akumulatora wciąż jest rzadkością. W połączeniu ze znacznie atrakcyjniejszą ceną, rower all-mountain firmy Dieburg może być obecnie doskonałą propozycją dla wymagających rowerzystów szlakowych. Testujemy R.X735 Pro, aby sprawdzić, czy to już przeszłość, czy nadal sprawdza się na szlakach.

Rotwild R.X735 w szczegółach

R.X735 pozycjonuje się jako klasyczny rower all-mountain w bogatej ofercie Rotwild. Z 150 mm skoku z przodu i 144 mm z tyłu, w połączeniu z 29-calowymi kołami, dąży do maksymalnej wszechstronności. Został zaprojektowany tak, aby połączyć długie wycieczki z wymagającymi przygodami na szlaku, nie popadając w skrajności.



Rama i geometria

Sercem modelu R.X735 jest starannie wykonana rama w całości z włókna węglowego, co znacząco wpływa na jego niską masę całkowitą. Testowany model Pro waży niecałe 22 kilogramy, pomimo mocnego silnika i dużego akumulatora. Rama posiada homologację kategorii 4 i pozwala na obciążenie całkowite do 130 kg, co podkreśla jej solidną konstrukcję.

SMLXL
Zasięg (mm)430450475500
Stosy (mm)625625643652
rura podsiodłowa (mm)410440470506
Kąt skrętu (w °)67676767
Kąt siedziska (w °)75757575
górna rura (mm)597617647675
tylne widełki (mm)450450450450
główka ramy (mm)110110130140
Spadek BB (mm)30303030

Rotwild przywiązał szczególną wagę do przemyślanych detali. Na przykład zrezygnowano z prowadzenia kabli przez stery. Zamiast tego kable wchodzą do ramy z boku główki ramy, co znacznie ułatwia konserwację bez uszczerbku dla czystego designu. Tylny trójkąt również jest w całości wykonany z karbonu; jedynie jarzmo łączące amortyzator jest aluminiowe.



Osłony ramy na tylnych widełkach i rurach podsiodłowych są solidnie wykonane i skutecznie chronią kosztowną karbonową ramę przed uderzeniami łańcucha. Jedynie rura dolna nie jest fabrycznie zabezpieczona; zaleca się nałożenie folii ochronnej w tym miejscu. Pomimo bocznego montażu akumulatora, w trójkącie ramy jest miejsce na koszyk na bidon, co dodatkowo zwiększa jej przydatność do turystyki.



Napęd: Shimano EP801 i akumulator Rotwild

Za napęd odpowiada sprawdzony silnik Shimano EP801. Z maksymalnym momentem obrotowym 85 Nm i mocą szczytową do 600 watów, nie plasuje się już w ścisłej czołówce w porównaniu z najnowszymi silnikami Bosch czy DJI, ale różnica w praktyce jest mniejsza niż oczekiwano. Silnik zapewnia mocne i łatwe w sterowaniu wspomaganie, wystarczające nawet na najbardziej stromych podjazdach.

Dobrze znaną cechą silnika Shimano jest jego grzechotanie podczas zjazdów, które występuje również w modelu R.X735. Odczuwanie tego hałasu jest subiektywne: niektórzy rowerzyści uważają go za stale irytujący, podczas gdy inni po pewnym czasie przyzwyczajenia się do niego w ogóle go nie zauważają.



Zasilanie zapewnia akumulator o pojemności 720 Wh opracowany przez firmę Rotwild, umieszczony w karbonowej obudowie. Jego unikalną cechą jest mechanizm wyjmowania: za naciśnięciem przycisku, około 3,5-kilogramowy akumulator można szybko wyjąć z boku rury dolnej. To rozwiązanie jest jednym z najlepszych na rynku i niezwykle łatwe w obsłudze. Jedynym minusem jest brak blokady akumulatora, co stwarza potencjalne ryzyko kradzieży, gdy rower jest zaparkowany w miejscu publicznym.

Warianty wyposażenia: Model Pro jako złoty środek

R.X735 jest dostępny w trzech wersjach: Core, Pro i Ultra. Testowany tutaj model Pro często stanowi najlepszy kompromis między ceną a wydajnością.



Zawieszenie pochodzi od firmy Fox i składa się z widelca 36 Performance Elite z wkładem FIT4 oraz dampera Float X Performance. To połączenie idealnie sprawdza się w jeździe all-mountain. Widelec oferuje praktycznie taką samą wydajność jak model fabryczny, a dzięki wkładowi FIT4 jest szybki i łatwy w regulacji. Tylny most jest czuły, zapewnia dobre wsparcie i ma wystarczającą progresję drgań, aby pokonywać mocniejsze uderzenia.



Ramki do zdjęć Rotwild R.X735 Carbon
widelec amortyzowany Fox 36 Performance Elite Fit4
napęd ShimanoEP801
akumulator 720 Wh
niemy Wydajność Fox Float X
wirniki Crankbrothers Synthesis Enduro I9
Opona VR Schwalbe Magic Mary Soft SuperGround
Tętno opon Miękki SuperTrail Schwalbe Hans Dampf
przerzutka tylna Shimano XT Di2 8150
dźwignia zmiany biegów Shimano XT Di2 8150
korba e*thirteen Plus
przerzutka Ohne
Hamulec ShimanoXT M8120
tarcze hamulcowe Shimano XT 203/203mm
sztyca 8-pinowy H01
siodło Ergon SM Comp
trzon e*thirteen Plus
Lenker e*thirteen Plus

Najważniejszym elementem wyposażenia jest elektroniczny, 2-biegowy napęd Shimano XT Di12. W połączeniu z silnikiem Shimano umożliwia on funkcję „Free Shift”: zmianę biegów bez pedałowania. Funkcja, którą szybko docenisz, zwłaszcza na zjazdach przed kolejnym podjazdem. Niezawodne, 4-tłoczkowe hamulce z tarczami o średnicy 203 mm z przodu i z tyłu również pochodzą z grupy XT.



W przypadku kół Rotwild stawia na wysokiej jakości aluminiowy zestaw Crankbrothers Synthesis Enduro, który łączy wytrzymałość z umiarkowaną masą. Opony, z karkasem Schwalbe Magic Mary SuperGround z przodu i karkasem Hans Dampf SuperTrail z tyłu, stanowią kompromis między przydatnością do jazdy turystycznej a oszczędnością masy. Do bardziej agresywnej jazdy w trudnym terenie, pożądana byłaby bardziej stabilna karkas (np. SuperTrail) z przodu.

Rotwild R.X735 w testach praktycznych

Na szlaku R.X735 zaskakuje znacznie bardziej sportowym charakterem, niż sugerowałaby jego specyfikacja. Nie jest to typowy rower turystyczny, a raczej sprawny rower all-mountain o wyraźnie zwinnym charakterze.



Wydajność pod górę

Rower czerpie korzyści ze swojej wyważonej geometrii podczas podjazdów. Stosunkowo ostry kąt siodełka zapewnia centralne położenie rowerzysty nad suportem, co przekłada się na duży nacisk na przednie koło. Nawet na bardzo stromych podjazdach przednie koło pozostaje na podłożu, a przyczepność jest doskonała. Podjazdy są łatwe i pewne. Na płaskich odcinkach i leśnych szlakach ta sportowa konstrukcja zapewnia kompaktową pozycję siedzącą z odczuwalnym naciskiem na dłonie. Rowerzyści preferujący wyprostowaną i wygodną postawę powinni rozważyć tę opcję podczas jazdy próbnej.

Charakterystyka szlaku i zjazdu

Na zjazdach R.X735 ujawnia swój pełen potencjał. Jest zwinny i dynamiczny, manewruje z gracją w zakrętach i zachęca do odpychania się od krawędzi. Stosunkowo niska masa znacząco przyczynia się do tego lekkiego prowadzenia. Podwozie zapewnia doskonałe czucie podłoża i natychmiast reaguje na polecenia kierowcy.

Pomimo swojego swobodnego charakteru, rower emanuje ogromną pewnością siebie, gdy robi się szybciej i trudniej. Choć nie jest rasowym „wystrzałowcem” do bikeparku, radzi sobie również znakomicie w wymagającym terenie enduro. Progresywny tylny most oferuje spore rezerwy mocy i skutecznie zapobiega dobijaniu do dna. Ogólnie rzecz biorąc, równowaga między geometrią, zawieszeniem i masą jest bardzo dobrze wyważona i doskonale oddaje charakter nowoczesnego roweru all-mountain.



Wniosek: Rotwild R.X735 Pro

Pro

  • Całkiem łatwe
  • Świetnie rozwiązany problem wyjmowania baterii
  • Wszechstronne właściwości jezdne
  • Okrągły sprzęt

Contra

  • Grzechoczący silnik
  • Już nie najnowsza technologia

fakty

materiał ramyWęgiel
rozmiar koła29 cali
typ napęduShimanoEP801
podróż150 / mm 144
Waga21,9 kg (rozmiar L)
Cena9.990 Euro
Sieć www.rotwild.com
SpadekUphill
 
płynne działanieZwinny
 
Rotwild R.X735 Pro imponująco udowadnia w testach, że przemyślana koncepcja nie potrzebuje corocznych aktualizacji, aby zachwycić. W żadnym wypadku nie jest przestarzały. Połączenie lekkiej, sztywnej ramy z włókna węglowego, mocnego napędu Shimano i doskonałego, wyjmowanego akumulatora wciąż stanowi klasę samą w sobie. Prowadzenie jest sportowe, zwinne, a jednocześnie bezpieczne, co czyni rower niezwykle wszechstronnym towarzyszem na niemal każdy teren. Drobne niedociągnięcia, takie jak grzechoczący silnik czy lekkie przednie opony, są do zniesienia. Biorąc pod uwagę, że R.X735 można teraz znaleźć w cenach znacznie niższych niż pierwotna cena katalogowa, wynosząca nieco poniżej 10.000 735 euro, oferuje on ogromny potencjał jako okazja. Jeśli szukasz wysokiej jakości, lekkiego i mocnego elektrycznego roweru all-mountain od marki premium i niekoniecznie potrzebujesz najnowszych technologii, Rotwild R.X2025 to elektryczny rower górski, który nadal będzie dostarczał mnóstwo frajdy z jazdy w XNUMX roku i oferuje doskonały stosunek jakości do ceny.
tagi:E-RowerE-MTBpolecanejeleńShimano

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Test: Okulary fotochromatyczne: Święty Graal dla kolarzy górskich?

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Dirtlej Specs 02

Recenzja Dirtlej Specs 02: Duże, stabilne, wszechstronne – idealne gogle MTB?

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

Recenzja Propain Sresh SL: Idealny rower elektryczny dla „bio-rowerzystów”?

Nowy elektroniczny system zmiany przełożeń dla rowerów szutrowych: Campagnolo Super Record X

Rower elektryczny MTB klasy podstawowej z wyraźnie większą domieszką cech roweru górskiego: Nowy Focus Jarifa² 2026

Niro-Renner teraz także w UDH: Standard Parter 2026

Related Stories

  • Lidl E-MTB Crivit Peak 709 w teście: Świetny stosunek jakości do ceny?
  • Santa Cruz Vala E-MTB w teście: Wyjątkowa wszechstronność z napędem Bosch
  • BH iLynx+ SL w pierwszym teście: 85 Nm i 630 Wh poniżej 19 kg!
  • Porsche eBike Cross Performance EXC: Nieco inny test roweru elektrycznego
  • Cube AMS Hybrid One44 w teście: Bezkompromisowo dobry?
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH