Test / E-MTB: Rotwild R.X735 Pro jest na rynku od ponad dwóch lat – to mała wieczność w dynamicznie rozwijającej się branży rowerów elektrycznych. Podczas gdy wielu producentów co roku prezentuje nowe produkty, pojawia się pytanie, czy sprawdzona koncepcja, taka jak R.X735, nadal może dotrzymać kroku obecnym modelom. Połączenie niskiej wagi, silnika o pełnej mocy i wymiennego akumulatora wciąż jest rzadkością. W połączeniu ze znacznie atrakcyjniejszą ceną, rower all-mountain firmy Dieburg może być obecnie doskonałą propozycją dla wymagających rowerzystów szlakowych. Testujemy R.X735 Pro, aby sprawdzić, czy to już przeszłość, czy nadal sprawdza się na szlakach.
Rotwild R.X735 w szczegółach
R.X735 pozycjonuje się jako klasyczny rower all-mountain w bogatej ofercie Rotwild. Z 150 mm skoku z przodu i 144 mm z tyłu, w połączeniu z 29-calowymi kołami, dąży do maksymalnej wszechstronności. Został zaprojektowany tak, aby połączyć długie wycieczki z wymagającymi przygodami na szlaku, nie popadając w skrajności.
Rama i geometria
Sercem modelu R.X735 jest starannie wykonana rama w całości z włókna węglowego, co znacząco wpływa na jego niską masę całkowitą. Testowany model Pro waży niecałe 22 kilogramy, pomimo mocnego silnika i dużego akumulatora. Rama posiada homologację kategorii 4 i pozwala na obciążenie całkowite do 130 kg, co podkreśla jej solidną konstrukcję.
| S | M | L | XL | |
|---|---|---|---|---|
| Zasięg (mm) | 430 | 450 | 475 | 500 |
| Stosy (mm) | 625 | 625 | 643 | 652 |
| rura podsiodłowa (mm) | 410 | 440 | 470 | 506 |
| Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 |
| Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
| górna rura (mm) | 597 | 617 | 647 | 675 |
| tylne widełki (mm) | 450 | 450 | 450 | 450 |
| główka ramy (mm) | 110 | 110 | 130 | 140 |
| Spadek BB (mm) | 30 | 30 | 30 | 30 |
Rotwild przywiązał szczególną wagę do przemyślanych detali. Na przykład zrezygnowano z prowadzenia kabli przez stery. Zamiast tego kable wchodzą do ramy z boku główki ramy, co znacznie ułatwia konserwację bez uszczerbku dla czystego designu. Tylny trójkąt również jest w całości wykonany z karbonu; jedynie jarzmo łączące amortyzator jest aluminiowe.
Osłony ramy na tylnych widełkach i rurach podsiodłowych są solidnie wykonane i skutecznie chronią kosztowną karbonową ramę przed uderzeniami łańcucha. Jedynie rura dolna nie jest fabrycznie zabezpieczona; zaleca się nałożenie folii ochronnej w tym miejscu. Pomimo bocznego montażu akumulatora, w trójkącie ramy jest miejsce na koszyk na bidon, co dodatkowo zwiększa jej przydatność do turystyki.
Napęd: Shimano EP801 i akumulator Rotwild
Za napęd odpowiada sprawdzony silnik Shimano EP801. Z maksymalnym momentem obrotowym 85 Nm i mocą szczytową do 600 watów, nie plasuje się już w ścisłej czołówce w porównaniu z najnowszymi silnikami Bosch czy DJI, ale różnica w praktyce jest mniejsza niż oczekiwano. Silnik zapewnia mocne i łatwe w sterowaniu wspomaganie, wystarczające nawet na najbardziej stromych podjazdach.
Dobrze znaną cechą silnika Shimano jest jego grzechotanie podczas zjazdów, które występuje również w modelu R.X735. Odczuwanie tego hałasu jest subiektywne: niektórzy rowerzyści uważają go za stale irytujący, podczas gdy inni po pewnym czasie przyzwyczajenia się do niego w ogóle go nie zauważają.
Zasilanie zapewnia akumulator o pojemności 720 Wh opracowany przez firmę Rotwild, umieszczony w karbonowej obudowie. Jego unikalną cechą jest mechanizm wyjmowania: za naciśnięciem przycisku, około 3,5-kilogramowy akumulator można szybko wyjąć z boku rury dolnej. To rozwiązanie jest jednym z najlepszych na rynku i niezwykle łatwe w obsłudze. Jedynym minusem jest brak blokady akumulatora, co stwarza potencjalne ryzyko kradzieży, gdy rower jest zaparkowany w miejscu publicznym.
Warianty wyposażenia: Model Pro jako złoty środek
R.X735 jest dostępny w trzech wersjach: Core, Pro i Ultra. Testowany tutaj model Pro często stanowi najlepszy kompromis między ceną a wydajnością.
Zawieszenie pochodzi od firmy Fox i składa się z widelca 36 Performance Elite z wkładem FIT4 oraz dampera Float X Performance. To połączenie idealnie sprawdza się w jeździe all-mountain. Widelec oferuje praktycznie taką samą wydajność jak model fabryczny, a dzięki wkładowi FIT4 jest szybki i łatwy w regulacji. Tylny most jest czuły, zapewnia dobre wsparcie i ma wystarczającą progresję drgań, aby pokonywać mocniejsze uderzenia.
| Ramki do zdjęć | Rotwild R.X735 Carbon |
| widelec amortyzowany | Fox 36 Performance Elite Fit4 |
| napęd | ShimanoEP801 |
| akumulator | 720 Wh |
| niemy | Wydajność Fox Float X |
| wirniki | Crankbrothers Synthesis Enduro I9 |
| Opona VR | Schwalbe Magic Mary Soft SuperGround |
| Tętno opon | Miękki SuperTrail Schwalbe Hans Dampf |
| przerzutka tylna | Shimano XT Di2 8150 |
| dźwignia zmiany biegów | Shimano XT Di2 8150 |
| korba | e*thirteen Plus |
| przerzutka | Ohne |
| Hamulec | ShimanoXT M8120 |
| tarcze hamulcowe | Shimano XT 203/203mm |
| sztyca | 8-pinowy H01 |
| siodło | Ergon SM Comp |
| trzon | e*thirteen Plus |
| Lenker | e*thirteen Plus |
Najważniejszym elementem wyposażenia jest elektroniczny, 2-biegowy napęd Shimano XT Di12. W połączeniu z silnikiem Shimano umożliwia on funkcję „Free Shift”: zmianę biegów bez pedałowania. Funkcja, którą szybko docenisz, zwłaszcza na zjazdach przed kolejnym podjazdem. Niezawodne, 4-tłoczkowe hamulce z tarczami o średnicy 203 mm z przodu i z tyłu również pochodzą z grupy XT.
W przypadku kół Rotwild stawia na wysokiej jakości aluminiowy zestaw Crankbrothers Synthesis Enduro, który łączy wytrzymałość z umiarkowaną masą. Opony, z karkasem Schwalbe Magic Mary SuperGround z przodu i karkasem Hans Dampf SuperTrail z tyłu, stanowią kompromis między przydatnością do jazdy turystycznej a oszczędnością masy. Do bardziej agresywnej jazdy w trudnym terenie, pożądana byłaby bardziej stabilna karkas (np. SuperTrail) z przodu.
Rotwild R.X735 w testach praktycznych
Na szlaku R.X735 zaskakuje znacznie bardziej sportowym charakterem, niż sugerowałaby jego specyfikacja. Nie jest to typowy rower turystyczny, a raczej sprawny rower all-mountain o wyraźnie zwinnym charakterze.
Wydajność pod górę
Rower czerpie korzyści ze swojej wyważonej geometrii podczas podjazdów. Stosunkowo ostry kąt siodełka zapewnia centralne położenie rowerzysty nad suportem, co przekłada się na duży nacisk na przednie koło. Nawet na bardzo stromych podjazdach przednie koło pozostaje na podłożu, a przyczepność jest doskonała. Podjazdy są łatwe i pewne. Na płaskich odcinkach i leśnych szlakach ta sportowa konstrukcja zapewnia kompaktową pozycję siedzącą z odczuwalnym naciskiem na dłonie. Rowerzyści preferujący wyprostowaną i wygodną postawę powinni rozważyć tę opcję podczas jazdy próbnej.
Charakterystyka szlaku i zjazdu
Na zjazdach R.X735 ujawnia swój pełen potencjał. Jest zwinny i dynamiczny, manewruje z gracją w zakrętach i zachęca do odpychania się od krawędzi. Stosunkowo niska masa znacząco przyczynia się do tego lekkiego prowadzenia. Podwozie zapewnia doskonałe czucie podłoża i natychmiast reaguje na polecenia kierowcy.
Pomimo swojego swobodnego charakteru, rower emanuje ogromną pewnością siebie, gdy robi się szybciej i trudniej. Choć nie jest rasowym „wystrzałowcem” do bikeparku, radzi sobie również znakomicie w wymagającym terenie enduro. Progresywny tylny most oferuje spore rezerwy mocy i skutecznie zapobiega dobijaniu do dna. Ogólnie rzecz biorąc, równowaga między geometrią, zawieszeniem i masą jest bardzo dobrze wyważona i doskonale oddaje charakter nowoczesnego roweru all-mountain.









