Test / E-MTB: Pivot Shuttle AM był przez wielu uważany za jeden z najlepszych elektrycznych rowerów górskich swoich czasów i nadal może konkurować z najlepszymi rowerami dostępnymi na rynku. Oczekiwania wobec wprowadzanej właśnie drugiej generacji były odpowiednio wysokie. Dzięki nowemu systemowi Bosch Smart, akumulatorowi 800 Wh i udoskonalonym detalom, specjalista od rowerów all-mountain z Arizony przygotowuje się do ponownego podniesienia poprzeczki. Przetestowaliśmy go szczegółowo, aby sprawdzić, czy mu się to uda i czy nowy Shuttle AM dorówna imponującym osiągnięciom swojego poprzednika.
W bogatym portfolio Pivot, Shuttle AM to rower uniwersalny. Ze 160 mm skoku z przodu i 150 mm z tyłu, idealnie wpisuje się w nowoczesny segment all-mountain – gamę, która okazała się idealnym kompromisem dla e-MTB do turystyki, technicznych tras, a nawet do jazdy w bikeparku. To model uniwersalny w najlepszym tego słowa znaczeniu, ale, jak pokazują nasze testy, nie można mu odmówić wyraźnego ukierunkowania na sportową jazdę zjazdową.
Rama w szczegółach
Sercem Shuttle AM jest wyrafinowana karbonowa rama. Wyższe modele Pro i Team posiadają również tylny trójkąt z włókna węglowego, a model podstawowy „Ride” – aluminiowy. Niezależnie od wariantu, rama zachwyca doskonałym wykonaniem i jakością lakieru. Nawet po intensywnych jazdach testowych w skalistym terenie nie zaobserwowano żadnych odprysków lakieru – co świadczy o jej solidności.
Pivot zadbał o kompleksową ochronę wszystkich istotnych obszarów: oprócz obowiązkowego tylnego trójkąta, również dolny trójkąt siodełka, spód rury dolnej, a nawet wrażliwy obszar między wahaczami tylnego trójkąta są pokryte solidnymi ochraniaczami. Zapobiega to nie tylko zarysowaniom, ale także chroni karbonową ramę przed uszkodzeniami spowodowanymi przez kamienie, które mogłyby wpaść w ten obszar podczas jazdy.
Przemyślane szczegóły i mała łyżka dziegciu w beczce miodu
Prowadzenie kabli to prawdziwa gratka dla każdego mechanika. Pivot porzucił kontrowersyjny trend prowadzenia kabli i przewodów przez stery. Zamiast tego firma wykorzystuje klasyczne, elegancko zintegrowane porty na główce ramy. Nowa konstrukcja z dwoma portami pozwala na poprowadzenie dwóch kabli przez ten sam port, co upraszcza prowadzenie i zapewnia estetyczny wygląd.
Kolejnym przemyślanym detalem jest przeprojektowana osłona portu ładowania. Zamiast standardowej gumowej zaślepki Bosch, Pivot opracował własne rozwiązanie z magnetycznym zamknięciem i podwójnym uszczelnieniem, które podkreśla prestiżowy charakter motocykla i idealnie integruje się z ramą. Osłonę można również całkowicie zdjąć, aby zrobić miejsce na opcjonalny moduł PowerMore 250 Range Extender.
Warto zwrócić uwagę na akumulator o pojemności 800 Wh, który jest na stałe zintegrowany z rurą dolną. Nie można go wyjąć do ładowania. Taka konstrukcja pozwala zmniejszyć wagę i zwiększyć sztywność ramy, ale wymaga możliwości ładowania bezpośrednio w miejscu przechowywania roweru.
Cechą szczególną Pivota jest tylny trójkąt Super Boost Plus z zwisem 157 mm. Wadą jest ograniczony wybór kompatybilnych piast i kół, co warto wziąć pod uwagę, jeśli koło ulegnie awarii podczas wakacji lub potrzebujesz drugiego kompletu kół.
Geometria i zdolność adaptacji
Firma Pivot starannie zmodernizowała geometrię Shuttle AM w porównaniu z poprzednikiem, nie rezygnując z jego zrównoważonego charakteru. Z kątem główki ramy wynoszącym 64,1 stopnia w ustawieniu luzu i umiarkowanym zasięgiem (476 mm w rozmiarze L), model ten pozycjonuje się jako sportowy i wszechstronny rower, łączący płynność prowadzenia ze zwinnością.
| SM | MD | LG | XL | |
|---|---|---|---|---|
| Zasięg (mm) | 435 | 465 | 480 | 500 |
| Stosy (mm) | 629 | 638 | 647 | 656 |
| rura podsiodłowa (mm) | 378 | 399 | 432 | 470 |
| Kąt skrętu (w °) | 64.5 | 64.5 | 64.5 | 64.5 |
| Kąt siedziska (w °) | 76.9 | 76.9 | 76.9 | 76.9 |
| górna rura (mm) | 598 | 630 | 647 | 670 |
| tylne widełki (mm) | 444 | 444 | 444 | 444 |
| główka ramy (mm) | 110 | 120 | 130 | 140 |
| Spadek BB (mm) | 24 | 24 | 24 | 24 |
Flip-chip na mocowaniu amortyzatora umożliwia dopasowanie geometrii do indywidualnych preferencji lub różnych rozmiarów kół. W ustawieniu „High” suport jest podniesiony, a kąty główki ramy i siodełka są skrócone o 0,5 stopnia. Ustawienie to jest zalecane do technicznie wymagających podjazdów lub przy zmianie na konfigurację typu mulet z tylnym kołem 27,5 cala. Ustawienie „Low” zapewnia maksymalną stabilność i kontrolę na szybkich i stromych zjazdach.
Dzięki krótkim rurom podsiodłowym i dużej głębokości montażu (330 mm w rozmiarze L) możliwe jest zamontowanie sztyc podsiodłowych Vario o bardzo długim skoku, co zapewnia maksymalną swobodę ruchów na szlaku.
Silnik, akumulator i elektronika: serce Shuttle AM
Shuttle AM napędzany jest najnowszą generacją silników Bosch. Model Ride bazuje na sprawdzonym silniku Performance Line CX, natomiast wersje Pro i Team wyposażone są w ekskluzywny silnik Performance Line CX-R (Race). Oba silniki generują maksymalny moment obrotowy 100 Nm i moc szczytową 750 watów. CX-R jest o 100 gramów lżejszy, wyposażony w tytanowy wał korbowy i ceramiczne łożyska oraz oferuje ekskluzywny tryb „Race”, zapewniający wyjątkowo bezpośrednie i agresywne oddawanie mocy.
Wszystkie modele są wyposażone w duży akumulator o pojemności 800 Wh, który zapewnia wystarczającą pojemność nawet na długie trasy ze znacznym przewyższeniem. Osoby potrzebujące jeszcze większego zasięgu mogą rozszerzyć system o moduł Bosch PowerMore Range Extender o pojemności 250 Wh.
System jest obsługiwany za pomocą bezprzewodowego minipilota na kierownicy. Podczas gdy model Ride korzysta z kontrolera systemu zintegrowanego z rurą górną, modele Pro i Team posiadają nowy, znakomity kolorowy wyświetlacz Kiox 400C. Jest on idealnie zintegrowany z rurą górną i oferuje indywidualnie konfigurowalne pola danych.
Warianty wyposażenia w skrócie
Shuttle AM oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia, z których każda wiąże się z dużym wydatkiem.
- Przejazd (8.599 €): Z rowerem Bosch Performance Line CX, widelcem RockShox Lyrik Select+, amortyzatorem Super Deluxe Select i mechaniczną przekładnią SRAM Eagle.
- Za (11.999 €): Z silnikiem CX-R, widelcem RockShox ZEB Ultimate, amortyzatorem Super Deluxe Ultimate, przekładnią SRAM XO Eagle i mocnymi hamulcami SRAM Maven Silver.
- Zespół (13.999 €): Najwyższy model waży zaledwie 21,5 kg i wyposażony jest w silnik CX-R, ramę Fox Factory (widelec 36 i damper Float X), koła z włókna węglowego DT Swiss, przełożenie SRAM XX Eagle i hamulce SRAM Maven Ultimate.
W modelu Team dostępna jest również modernizacja elektronicznego zawieszenia Fox Live Valve Neo w cenie 1.300 euro.
W naszym teście wykorzystaliśmy model Pro, którego funkcje nie pozostawiają wiele do życzenia.
| Ramki do zdjęć | Prom AM V2 Carbon |
| widelec amortyzowany | RockShox Zeb Ultimate |
| napęd | Bosch CX-R |
| akumulator | 800 Wh |
| niemy | RockShox Super Deluxe Ultimate |
| wirniki | DT Swiss HX1501 |
| Opona VR | Maxxis Minion DHF MaxxTerra Exo+ |
| Tętno opon | Maxxis Minion DHR II MaxxTerra Exo+ |
| przerzutka tylna | Przekładnia Sram X0 Eagle |
| dźwignia zmiany biegów | Podstawa Sram AXS |
| korba | Korby elektryczne ze stopu Practice Alloy |
| przerzutka | Ohne |
| Hamulec | Sram Maven Silver |
| tarcze hamulcowe | Sram HS2 200/200mm |
| sztyca | One Up Dropper V3 |
| siodło | Rower elektryczny Pivot Ride |
| trzon | Zespół Enduro Phoenix |
| Lenker | Karbonowe buty Phoenix Race o niskim wzroście |
Pivot Shuttle AM na szlaku
Po szczegółowym przyjrzeniu się technologii pojawia się kluczowe pytanie: czy nowy Shuttle AM spełni wysokie oczekiwania na szlaku? Krótka odpowiedź: tak, pod każdym względem. Robi wszystko, co jego poprzednik, dobrze, tylko trochę lepiej pod każdym względem.
Pierwsze wrażenie i obsługa
Już od pierwszych metrów poczujesz się jak w domu na Shuttle AM. To intuicyjny rower, do którego nie trzeba się długo przyzwyczajać i który od samego początku wzbudza wysoki poziom pewności siebie. Zachowuje doskonałą równowagę: nie pokonuje zakrętów nerwowo, ale nie jest też typowym „wybuchem”. Stabilnie trzyma się trasy, a jednocześnie zapewnia rowerzyście wyraźne czucie podłoża przez cały czas. To zrównoważone prowadzenie sprawia, że jest idealnym towarzyszem na szerokiej gamie tras i stylów jazdy.
Wydajność pod górę
Shuttle AM doskonale radzi sobie również pod górę. Tylny most DW-Link pracuje niezwykle wydajnie i w połączeniu z mocnym silnikiem Bosch zapewnia imponującą przyczepność nawet na technicznych podjazdach. Tryb EMTB+ dynamicznie dostosowuje wspomaganie i zapewnia bardzo naturalne prowadzenie. Ekskluzywny tryb Race silnika CX-R jest niezwykle agresywny i wymaga wprawy, ale jego dynamikę można regulować za pomocą aplikacji. Dla większości rowerzystów tryby Tour+ i EMTB+ to prawdopodobnie najlepszy wybór na techniczne podjazdy.
Jakość zjazdowa
Shuttle AM jest w swoim żywiole na zjazdach. Mocna rama – w naszym testowanym rowerze połączenie widelca RockShox ZEB i dampera Super Deluxe – z łatwością pokonuje nawet trudny teren. Tylny most staje się przyjemnie progresywny pod koniec skoku, oferując dużą rezerwę mocy na skoki i mocne uderzenia. Rower pozostaje sterowny i budzi zaufanie. To rower, który zapewnia równie dużo frajdy na płynnych trasach, jak i na wymagających trasach enduro.
Zdecydowaną poprawą w porównaniu z poprzednikiem jest poziom hałasu. Nowy Shuttle AM jest niezwykle cichy. Zniknął typowy dla starego silnika Boscha stukot, a z ramy nie wydobywają się żadne irytujące dźwięki. Zjazdy są cichsze niż w wielu rowerach bez silnika, co podkreśla ogólne wrażenie wysokiej jakości.



