Test / E-MTB: Kluczowe parametry Hepha All Mountain 7 Carbon LTD brzmią jak lista życzeń wielu miłośników e-rowerów: w pełni karbonowa rama, mocny silnik o momencie obrotowym 100 Nm i wytrzymały akumulator 804 Wh. Cena 4.799,00 euro jest imponująca, plasując rower znacznie poniżej wielu uznanych konkurentów. Ale gdzie jest haczyk? Czy to prawdziwy mistrz w swoim segmencie cenowym, który dorówna konkurencji, czy też poszliśmy na kompromisy w kluczowych obszarach? Poddaliśmy Hepha All Mountain 7 Carbon LTD testowi.
Hepha All Mountain 7 Carbon LTD w szczegółach
Na pierwszy rzut oka, zmontowana w Niemczech Hepha robi bardzo dobre wrażenie. Lakier w limitowanej, czarno-czerwonej edycji jest starannie nałożony, a ogólny wygląd jest harmonijny. Motocykl ma być wydajnym, wszechstronnym motocyklem na dłuższe trasy i jest skierowany do rowerzystów ceniących komfort i mocne wspomaganie silnika.
Rama karbonowa – solidny fundament?
Podstawą Hepha All Mountain 7 jest monocoque z pełnego włókna węglowego, który według producenta jest nie tylko lekki, ale także niezwykle wytrzymały dzięki przemyślanemu systemowi warstw. Dowodem zaufania do konstrukcji firmy jest homologacja dla dopuszczalnej masy całkowitej do 150 kg, co nie jest oczywiste w tym przedziale cenowym. Hepha zatwierdziła również ramę do kategorii 4, co oznacza, że nawet niewielkie skoki i trudny teren nie powinny stanowić problemu. Z tyłu znajduje się 4-linkowy tylny trójkąt Virtual Pivot, sprawdzony system zawieszenia, który zapewnia dobrą równowagę między neutralnością układu napędowego, czułością i skutecznością hamowania.
Geometria – Przystosowana do jazdy turystycznej, nie do ataku
Szybki rzut oka na dane geometryczne jasno pokazuje, dokąd to zmierza: zamiast progresywnego, wyścigowego DNA, Hepha stawia na bardziej konserwatywny, turystyczny design. Kąt główki ramy jest dość ostry i wynosi 66 stopni, co zapewnia rowerowi dużą zwinność przy niskich prędkościach, ale traci na stabilności przy dużych prędkościach. Kąt siodełka wynoszący 74 stopnie jest odpowiedni na dłuższe trasy, ale sportowcy preferujący podjazdy preferowaliby większy kąt, aby uzyskać jeszcze bardziej centralną pozycję nad suportem.
Kopia wabika Geometry YT (zwykłego)
| M | L | |
|---|---|---|
| rura podsiodłowa (w mm) | 440 | 480 |
| Zasięg (mm) | 455 | 475 |
| Stosy (mm) | 618 | 628 |
| Kąt skrętu (w °) | 66 | 66 |
| kąt siedziska ef. (w °) | 74 | 74 |
| Wysokość suportu (w mm) | -20 | -20 |
| tylne widełki (w mm) | 458 | 458 |
| Górna rura pozioma (w mm) | 632 | 655 |
| główka ramy (w mm) | 110 | 124 |
Największą wadą geometrii jest jednak niezwykle ograniczony wybór rozmiarów. Rower jest dostępny tylko w dwóch rozmiarach: M i L. To sprawia, że niscy i bardzo wysocy rowerzyści nie mają nic do zaoferowania. Na rynku, gdzie od dawna normą są cztery lub pięć rozmiarów ramy, jest to przestarzały kompromis i czynnik decydujący dla wielu potencjalnych nabywców.
Sedno sprawy – wyzwanie 100 niutonometrów dla konkurencji
Niekwestionowanym atutem i głównym atutem Hepha jest jego układ napędowy. Silnik Hepha P101C, wyprodukowany przez Gobao, zapewnia imponujący maksymalny moment obrotowy 100 Nm. Ta wartość gwarantuje ogromną siłę ciągu, dzięki której nawet najbardziej strome podjazdy stają się łatwym wyzwaniem. Aby zapewnić temu potężnemu pojazdowi niezbędną energię, Hepha instaluje akumulator o dużej pojemności 804 Wh. Zapewnia to doskonały zasięg podczas długich, jednodniowych wycieczek. Praktyczną i dobrze wdrożoną funkcją jest łatwe wyjmowanie akumulatora z dolnej rury ramy. Akumulator jest ładowany standardową szybką ładowarką 6 A, co znacznie skraca czas ładowania w porównaniu z konwencjonalnymi urządzeniami i umożliwia elastyczne korzystanie z niego w podróży lub jako ładowarki ściennej w domu. Dane dotyczące jazdy są kontrolowane i odczytywane za pośrednictwem dobrze zabezpieczonego wyświetlacza o przekątnej 1,96 cala, który dzięki technologii IPS pozostaje czytelny nawet w silnym świetle słonecznym.
Silnik został już przez nas gruntownie przetestowany na stanowisku testowym i jego wyniki były przekonujące:
Recenzja Gobao P100: Atak na najważniejsze osoby w firmie Bosch & Co.?
Test: Nazwa Gobao jest wciąż w tym kraju mało znana, ale chiński producent nie jest obcy branży jednośladów. Jako światowy lider rynku sterowników elektrycznych, firma posiada wieloletnie doświadczenie w elektromobilności. Od 2022 roku Gobao działa również w segmencie silników z napędem centralnym do rowerów elektrycznych, oferując tzw. serię P. W Niemczech technologia ta jest znana przede wszystkim z […]
Sprzęt – światło i cień
Aby utrzymać atrakcyjną cenę, producent nieuchronnie musi oszczędzać na komponentach. Pytanie brzmi, gdzie. Rozsądnym wyborem jest 10-biegowy napęd Shimano Cues. Technologia Linkglide, opracowana specjalnie z myślą o wysokim momencie obrotowym rowerów elektrycznych, zapewnia płynną zmianę biegów i gwarantuje długotrwałą wytrzymałość. Co więcej, części eksploatacyjne – kaseta i łańcuch – są atrakcyjnie przystępne cenowo.
Zawieszenie RockShox, składające się z widelca Psylo Silver RC i dampera Deluxe Select R, zapewnia solidną podstawę do zamierzonego zastosowania. Widelec wyposażony jest w solidną ramę o skoku 35 mm i tłumienie Motion Control, co gwarantuje przyzwoitą wydajność przy niskim budżecie.
| Ramki do zdjęć | Rama Hepha Monocoque Full Carbon |
| widelec amortyzowany | RockShox Psylo Silver RC |
| napęd | HEPHA P101C |
| akumulator | 804 Wh |
| niemy | Rock Shox Deluxe Select R |
| wirniki | Felgi Alex R25-1R |
| Opona VR | Schwalbe Nobby Nic Addix Speedgrip Superground |
| Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic Addix Speedgrip Superground |
| przerzutka tylna | Shimano wskazuje 10-biegową |
| dźwignia zmiany biegów | Shimano wskazuje 10-biegową |
| korba | Hepha Aluminium |
| przerzutka | Ohne |
| Hamulec | Tektro HD-M535 |
| tarcze hamulcowe | Tektro 203/180mm |
| sztyca | KS 900i Kroplomierz 150 mm |
| siodło | Sprzedam Royal Vivo |
| trzon | PIASKOWANIE 3D-KUTE R 7d |
| Lenker | aluminium 780 mm |
Piętą achillesową roweru są jednak hamulce i opony. Hamulec Tektro HD-M535 to wyraźny spadek jakości, a jego wydajność szczegółowo przeanalizujemy w naszym teście praktycznym. To samo dotyczy opon: Schwalbe Nobby Nic może być dobrze znaną marką, ale tutaj występuje w wersji z twardą mieszanką gumy Speedgrip i bieżnikiem, który przesuwa granice w wymagających warunkach.
Hepha All Mountain 7 Carbon LTD na szlaku
Dość teorii. Jak rower sprawuje się, gdy spuścisz go ze smyczy? Wybraliśmy Hephę na nasze lokalne szlaki, które oferują wszystko, od długich, żwirowych podjazdów po korzeniste, a czasem strome zjazdy.
Usiądź i odjedź: czynnik komfortu
Wskakujesz na siodło i od razu czujesz się jak w domu. Pozycja za kierownicą, zgodnie z oczekiwaniami wynikającymi z geometrii, jest dość wyprostowana i bardzo wygodna. Kierownica o szerokości 780 mm dobrze leży w dłoniach i zapewnia doskonałą kontrolę. Siodło Selle Royal Vivo okazało się wygodne nawet po kilku godzinach jazdy. Odczuwa się je jak na wygodnym i nieskomplikowanym rowerze turystycznym.
Wydajność pod górę: Moc 100 niutonometrów
Gdy tylko podjazdy stają się podjazdowe, Hepha pręży muskuły. To właśnie tam czuje się jak ryba w wodzie. Silnik pcha do przodu z imponującą mocą. Nawet ekstremalnie strome, techniczne podjazdy tracą swój grozę. Kontrola mocy jest dobra, choć nie do końca dorównuje czułością najlepszym systemom na rynku. Podczas testów zauważyliśmy lekko opóźnioną reakcję tuż przy ruszaniu, a także słabość przy bardzo wysokich kadencjach. Jednak te problemy prawdopodobnie będą przeszkadzać tylko bardzo sportowym rowerzystom; na co dzień osiągi są więcej niż przekonujące. Akustycznie silnik pozostaje przyjemnie powściągliwy: jest słyszalny pod obciążeniem, ale nigdy nie staje się irytująco głośny.
Na szlaku: najważniejszy jest komfort!
Jeśli pozostaniesz na płynnych szlakach i leśnych drogach, Hepha okaże się wygodnym towarzyszem. Jeździ się komfortowo i płynnie, daje poczucie bezpieczeństwa, a zawieszenie bez trudu tłumi nierówności. To rower, który wymaga od rowerzysty niewielkiego zaangażowania i po prostu chce się toczyć. Zawieszenie filtruje wiele nierówności, co zwiększa komfort, ale jednocześnie redukuje sprzężenie zwrotne z terenu.
Na granicy: Kiedy zabawa dobiega końca
To łagodne zachowanie ma jednak swoją wadę. Wraz ze wzrostem trudności terenu i tempa jazdy, rower osiąga swoje granice. Widelec RockShox Psylo, który przed chwilą był wygodny, traci równowagę przy szybkich, mocnych uderzeniach i nie nadąża już za nawierzchnią.
Największą wadą naszego testu były jednak hamulce. System Tektro był w zupełności wystarczający dla rowerzysty ważącego nieco poniżej 90 kg (150 funtów) na szlakach, ale nie oferował rezerwy mocy. Ciężsi rowerzyści, którzy korzystają z wysokiej dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej XNUMX kg (XNUMX funtów), zdecydowanie powinni rozważyć modernizację hamulców.
Opony pozostawiają mieszane uczucia: toczą się cicho i płynnie w umiarkowanym terenie, na żwirze, drogach i leśnych ścieżkach, ale szybko osiągają granice swoich możliwości, zwłaszcza na mokrym i/lub głębokim podłożu, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Jednak każdy, kto tylko okazjonalnie wybiera się na szlak z Hepha All Mountain 7 Carbon LTD, będzie bardzo zadowolony ze swojego wyboru.
Ścieżka dźwiękowa filmu „Downhill”: niechciany hałas w tle
Jeden irytujący czynnik psuje poza tym wrażenie wysokiej jakości karbonowej ramy: hałas. Podczas gdy silnik pracuje dyskretnie w tle podczas podjazdów, na zjazdach terkocze bardzo głośno. Do tego dochodzi wyraźnie słyszalny stukot łańcucha. Szkoda! Musimy przyznać: inne nowoczesne e-MTB radzą sobie z tym znacznie lepiej.









