Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

OgólneNowości produktowe

Wyważone siodło 3D w ciekawej cenie: Fizik Vento Argo Adaptive

22. Sierpnia 2025 by Kacper Gebel

Test Fizik Vento Argo Adaptive: Włoski producent uzupełnia swój program 3D o stosunkowo niedrogi model, który obiecuje wysoki komfort przy zróżnicowanym poziomie twardości wyściółki – i w dużej mierze spełnia te oczekiwania.

 

W dziedzinie siodełek rowerowych modele 3D nadal wyznaczają ton technologiczny. Te poduszki, wykonane innowacyjnymi metodami i składające się z cienkich elementów wzmacniających, które można zaprojektować komputerowo w dowolnym pożądanym kształcie, oferują producentom zupełnie nowe możliwości: elastyczność lub twardość można precyzyjnie regulować, dzięki czemu gotowe siodełko zapewnia lepsze wsparcie w określonych obszarach, a jednocześnie lepszą amortyzację w innych.



Fizik Vento Argo Adaptive: Wstęp do świata siodeł 3D

Teoretycznie pozwala to na optymalne rozłożenie nacisku, a tym samym na idealny komfort siedzenia, ale w praktyce sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Nie ma jednego siodła, które pasowałoby każdemu; różne podejścia konstrukcyjne, niezliczone kształty i zróżnicowane szerokości utrudniają wybór. Wybór konkretnego modelu siodła może zająć lata.

W przypadku siodeł 3D wysokie ceny dodatkowo utrudniają wypróbowanie. Chyba że trafisz na Fizik Vento Argo Adaptive: za 259 euro ten model od pioniera siodeł 3D jest wciąż dość drogi, ale o 100–150 euro tańszy niż topowe modele wielu producentów. I nie oszczędzają na wyściółce – czy to siodełko wygrywa pod względem stosunku ceny do komfortu?



Stosunkowo niska waga bez elementów węglowych

Ważąc 258 gramów w wersji o szerokości 150 mm (dostępna jest również wersja węższa o 10 mm), Fizik Vento Argo Adaptive nie jest szczególnie ciężki. Argo wykorzystuje metalowe rurki Kium zamiast karbonowej ramy i plastikową skorupę siodełka – oba te rozwiązania są trwałe i łatwe w obsłudze. Skorupa ma wydłużone wycięcie pośrodku, widoczne tylko od dołu – trójwymiarowa wyściółka pokrywa całą powierzchnię siodełka, co niektórym może się bardziej podobać niż „otwór” w siodle.

Siodło Fizik charakteryzuje się miękkim środkiem i twardym nosem.
Dopiero na drugi rzut oka widać, że miska jest otwarta.
Od dołu widać duże wgłębienie.

Jeśli lekko naciśniesz materiał, natychmiast zauważysz strefy o różnej twardości: trójwymiarowa rama w kształcie plastra miodu jest wyraźnie bardziej miękka z tyłu i w środku; boki są twarde, a nosek również dość napięty. Wyraźnie widoczna krawędź wokół wycięcia jest z kolei dość miękka, co zapobiega powstawaniu punktów nacisku w tym obszarze.



Siodło średniej długości zapewniające stałą pozycję siedzącą

Z profilu, siodełko o długości 265 mm jest płaskie; osoby, które lubią opierać się na tylnej części siodełka podczas podjazdów, mogą czuć się bardziej komfortowo z Fizik Tempo Aliante, który ma wyraźnie stromy tył. Z Vento Argo łatwiej jest znaleźć wygodną, ​​stabilną pozycję i w niej pozostać – materiał zapewnia również dobrą przyczepność, zapobiegając przypadkowemu przesuwaniu się w przód i w tył.

Powierzchnia antypoślizgowa gwarantuje stabilne trzymanie w ulubionej pozycji siedzącej.

Jak więc sprawdza się amortyzacja 3D? Na pierwszy rzut oka jest dyskretna. Istnieją siodełka 3D, które oferują zauważalnie lepszą amortyzację, ale potem wydają się nieco gąbczaste. Fizik jest stosunkowo twardy i zapewnia solidne wsparcie, a jednocześnie jest przyjemnie wygodny, szczególnie w środkowej części. Osoby przyzwyczajone do węższych siodełek powinny wybrać Vento Argo Adaptive w wersji 140 mm lub ustawić się nieco bardziej do przodu w szerszym modelu. Jednak tam usztywnienie przodu jest wyczuwalne i zdecydowanie mogłoby być bardziej wyrozumiałe.



To samo dotyczy tego siodełka 3D: osoby, którym odpowiada jego kształt i które przesiadają się, powiedzmy, z tańszego Fizik Vento Argo, docenią zaawansowaną technologicznie wyściółkę jako znaczący atut w kwestii komfortu. Pozostali powinni porównać kontur i profil ze swoim obecnym siodłem i zastanowić się, co jest dla nich najważniejsze. Fizik również nie jest panaceum. Pomimo stosunkowo niskiej ceny, z pewnością oferuje wysoki poziom komfortu.

fizik.com

tagi:#VMgravel#VMroadSiodło 3DpolecaneFizikbiegaczSiodło wyścigowe

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Funkcjonalne i stylowe: Torby rowerowe firmy Platzangst

Nowy elektryczny SUV z Kolonii: Byki Iconic EVO 1

Alpina Turbo Pro V

Recenzja Alpiny Turbo Pro V: Solidny, wszechstronny zawodnik z niewielkimi słabościami.

Pełna prędkość w super specjalnych cenach: Czarny Tydzień Rowerowy Storck

Recenzja Mavic MVS Shield: Kiedy wrażenie nie pasuje do wyglądu

Cilo Kyano C2

Recenzja Cilo Kyano C2: Mocny silnik – mały akumulator – wszechstronna koncepcja?

Komfort i wydajność na co dzień: Byki Iconic EVO FS

Loteria: Wygraj nowego Scott Addict 30!

Ryś amerykański Smith

Recenzja Smith Bobcat: Fotochromowy, wszechstronny model na szlak

Cratoni Skyvision

Recenzja Cratoni Skyvision: Mistrz stosunku ceny do jakości z drobnymi słabościami

Shimano Technium L

Shimano Technium L w recenzji: Świetne szkło, słaba rama?

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Bardziej przejrzysty wygląd dzięki połączeniu śrubowemu: Torby rowerowe Northwind

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Related Stories

  • System dozowania Squeezy: Praktyczna i zrównoważona alternatywa dla żelu energetycznego
  • Oldschool staje się Allroad: Specialized Aethos 2 2026
  • Uniwersalny rower szosowy o przekonujących osiągach: Pirelli P Zero Race TLR
  • Lekki zestaw kół o silnych właściwościach aerodynamicznych: Mavic Cosmic SLR 45 2026
  • Ponowne uruchomienie z silnikiem Bosch SX: BH iGravelX NX
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH