Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

KomponentenTesty

TQ HPR60 w teście: Whisper Turbo dla purystów?

3 Czerwca 2025 by Michała Faissa

Test / Komponenty: TQ-HPR50 już wywołał spore zamieszanie w świecie lekkich e-MTB. Teraz TQ podnosi stawkę i wprowadza na rynek następną generację, HPR60. Obiecują: większy moment obrotowy i większą moc w tej samej, superkompaktowej przestrzeni. Jednocześnie chcą zauważalnie zwiększyć wydajność, jeszcze bardziej zmniejszyć hałas i zoptymalizować chłodzenie. Na pierwszy rzut oka brzmi to jak idealne rozwiązanie dla każdego, kto chce mieć e-rower, który nie sprawia wrażenia e-roweru. Przyjrzeliśmy się bliżej, aby sprawdzić, czy działa i co tak naprawdę potrafi układ napędowy „Precision Evolved”.

Czym jest TQ HPR60? Filozofia, która za tym stoi

TQ nie pozycjonuje HPR60 jako potęgi, która rozrzuca maksymalną moc. Zamiast tego skupia się na optymalnym stosunku mocy do masy i maksymalnej wydajności. Cel: harmonijne współdziałanie momentu obrotowego, mocy, reakcji i masy, które powinno zapewnić czyste wrażenia z jazdy. Możliwość dyskretnej integracji powinna pozwolić na zachowanie kinematyki roweru bez zmian – dla wrażeń z jazdy, które wydają się bezwysiłkowe i naturalne, z dyskretnym wsparciem i bez rozpraszania uwagi. Celem jest zaoferowanie najmniejszego, najlżejszego i najcichszego systemu w swojej klasie o najwyższej gęstości momentu obrotowego.

Wartości wewnętrzne: Co zostało zoptymalizowane?

W porównaniu do już bardzo dobrego modelu HPR50, HPR60 poszedł o krok dalej na papierze:



Większy moment obrotowy: Plus 10 Nm, co teraz oznacza 60 Nm maksymalnego momentu obrotowego – wzrost o 20%.
Bardziej wydajny: Moc silnika wzrosła o 50 watów, co daje moc maksymalną 350 watów – wzrost o 17%.
Wsparcie: Do 200% wkładu własnego.
Waga: Sam silnik waży 1.924 gramy. Cały system zaczyna się od około 3.525 gramów.
Współczynnik Q: Wąskie 135 mm.

Ponadto TQ obiecuje ulepszoną koncepcję chłodzenia, zapewniającą większą stabilność termiczną, zwiększoną wydajność i jeszcze mniejsze emisje hałasu. Krzywa wydajności pokazuje, że moc szczytowa 350 watów jest utrzymywana w szerokim zakresie prędkości od około 55 do ponad 120 obr./min.



Sekret w środku: technologia pierścienia Harmonic Pin

Sercem napędu TQ jest opatentowana przekładnia Harmonic Pin Ring (HPR). Technologia ta różni się zasadniczo od konwencjonalnych napędów e-bike, które często opierają się na wielu biegach, ale tylko kilka z nich jest włączonych jednocześnie. Z kolei przekładnia HPR wykorzystuje podwójną zębatkę z wieloma zębami włączonymi jednocześnie. Kształt zęba jest precyzyjnie skoordynowany, aby osiągnąć maksymalny nacisk powierzchniowy. Pozwala to na przeniesienie dużej mocy na niewielką liczbę części.

Zalety są oczywiste: niezwykle kompaktowa konstrukcja, mniej części, mniejsza strata mocy i wysoce wydajna praca. Ponieważ przekładnia przekazuje moc tak bezpośrednio, silnik może pracować przy niższych prędkościach, co z kolei prowadzi do mniejszego zużycia i, przede wszystkim, znacznej redukcji hałasu. Ta bezpośrednia reakcja jest również kluczem do często chwalonego naturalnego wrażenia z jazdy, ponieważ wspomaganie silnika można precyzyjnie i natychmiastowo dostosować do stylu jazdy.



Otaczający go system: baterie, wyświetlacz, itd.

W skład systemu HPR60 wchodzą również inne komponenty:

Akku: Dostępne są nowe opcje z 290 Wh (ok. 1.460 g) i 580 Wh (ok. 2.695 g). Znana bateria 360 Wh (ok. 1.835 g) również pozostaje w ofercie.



Wzmacniacz zasięgu: Kompaktowa, 160 Wh, 960-gramowa bateria pomocnicza, która wygląda jak mała butelka na wodę i może być przymocowana za pomocą uchwytu Fidlock lub w certyfikowanych koszykach na bidon. Sprytne: Może również niezależnie zasilać HPR60 i posiada inteligentną logikę ładowania w połączeniu z główną baterią.


Pokaz: Nowością jest kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, który płynnie integruje się z rurą górną i jest łatwy do odczytania nawet w bezpośrednim świetle słonecznym. Oferuje różne wskaźniki, łączność Bluetooth z aplikacją TQ i jest kompatybilny z komputerami rowerowymi ANT+.


Zdalny: Minimalistyczna jednostka z dwoma przyciskami na kierownicy służy do wybierania trybów jazdy (Eco, Mid, High) i wspomagania chodzenia. Czysta obsługa przycisków, bez zbędnych sztuczek.
Aplikacja i oprogramowanie: Parametry silnika, takie jak moc szczytowa, poziom wspomagania i reakcja pedału, można indywidualnie regulować za pomocą aplikacji TQ.



HPR60 na szlaku: szept zamiast syczenia

HPR50 był już cichym biegaczem, ale HPR60 podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. W większości sytuacji silnik nie jest po prostu cichy, jest niesłyszalny. Nawet hałas toczenia opon na asfalcie jest zwykle głośniejszy. Tylko podczas dłuższych, intensywnych podjazdów z dużą kadencją można usłyszeć buczenie, ale pozostaje ono niezwykle subtelne.

Wrażenia z jazdy? „Wbudowany tylny wiatr” prawdopodobnie podsumowuje to najlepiej. Silnik nie pcha agresywnie, ani nie ciągnie zauważalnie, ale raczej wspiera naturalny ruch pedałowania tak subtelnie, że po prostu czujesz się silny i sprawny. To ogromna różnica w porównaniu z wieloma innymi systemami, nawet w segmencie lekkiego wspomagania. Musisz jednak być przygotowany na włożenie w to więcej pracy. Jeśli spodziewasz się, że będziesz w stanie z łatwością pokonywać najstromsze podjazdy, HPR60 prawdopodobnie nie jest dla Ciebie. Chodzi o wrażenia, krajobrazy i uczucie podróżowania o własnych siłach – po prostu trochę łatwiejsze.



Jeśli chodzi o zasięg, przy małej baterii 290 Wh i masie systemu około 83-84 kg (rowerzysta plus sprzęt) oraz średnim wspomaganiu (około 200 watów mocy silnika i około 200 watów mocy rowerzysty) osiągnęliśmy około 1000 metrów przewyższenia. To solidna wartość jak na tak małą baterię. Stabilność termiczna również wydaje się być dobra: nawet po jeździe z niemal całkowicie rozładowaną baterią na raz, silnik nie wykazywał oznak przegrzania ani zmniejszonej wydajności i był tylko letni.

Dla kogo TQ HPR60 będzie odpowiednim towarzyszem?

Samo TQ twierdzi, że HPR60 jest dla sportowych rowerzystów, którzy chcą zmaksymalizować wrażenia z jazdy bez uszczerbku dla wrażeń z jazdy. To system dla każdego, kto kocha wygląd i prowadzenie klasycznego „bio-roweru”, ale pragnie dyskretnego, harmonijnego wsparcia. Ci, którzy chcą zachować pełną kontrolę i nie być „napędzani” przez silnik, znajdą tutaj odpowiedniego partnera. Nadaje się do niemal wszystkich segmentów, od jazdy miejskiej po rower górski. Jednak osoby poszukujące maksymalnej mocy i brutalnego przyspieszenia prawdopodobnie nie będą zadowolone z HPR60.

Wniosek: TQ HPR60

Pro

  • Niezwykle cichy
  • Bardzo naturalna reakcja
  • Baterie o dużej gęstości energii

Contra

  • Brak elektrowni

fakty

rok produktu2025
Cena-
Sieć www.tq-ebike.com
TQ-HPR60 to coś więcej niż tylko niewielka aktualizacja HPR50. Reprezentuje logiczną ewolucję filozofii mającej na celu stworzenie możliwie najbardziej naturalnych, cichych i dyskretnych wrażeń z jazdy. Wzrost wydajności jest mile widziany i zauważalny, bez rozcieńczania podstawowego charakteru. Każdy, kto szuka systemu e-bike, który sprawia wrażenie, jakby go w ogóle nie było i pomaga dyskretnie przekraczać granice, powinien zdecydowanie przetestować HPR60. To nie jest silnik dla każdego, ale dla purystów i miłośników dyskretnego wsparcia może być cholernie bliski ideału.
tagi:polecaneAsystent światłaLekki E-MTBTQtq hpr60

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Prezentacja zespołu ZEA Team Emirates 2025

Criterium du Dauphiné #7: Pogacar demonstruje swoją dominację

Pogacar Strade Bianche Vollering

Criterium du Dauphiné #6: Pogacar dominuje i wygrywa żółtą kartkę

Porady i jazdy próbne w miłej atmosferze: Centrum testowe rowerów elektrycznych Gazelle

Nowe siodło 3D o wysokim komforcie: Specialized Phenom Pro z lusterkiem

Solidna i niedroga ochrona D3O: Ochraniacze na kolana Rockrider Feel D_Strong D3O

Jake’a Stewarta Criterium du Dauphine

Criterium du Dauphiné #5: Jake Stewart świętuje pierwsze zwycięstwo w WorldTour

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask z Lidl-Trek – Trek Ballista Mips

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask Tudor: Oakley Velo Mach

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Movistar – Abus Gamechanger 2.0

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Jumbo – Lease-a-bike – Giro Eclipse Spherical

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Intermarché-Wanty – Uvex Surge Aero Mips

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Uno-X-Mobility: Sweet Protection Falconer Aero 2Vi

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od EF Education–EasyPost – POC Cytal

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Red Bull–Bora–hansgrohe i Soudal–Quick-Step – Specialized S-Works Evade 3

  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH