Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

Allgemein

Elektroniczne, automatyczne – i bez baterii: Kije Shimano Q'Auto

27 Czerwca 2025 by Kacper Gebel

Przetestuj Q'Auto Shimano Cue: Nowy automatyczny system przełożeń dla rowerów bezsilnikowych jest adaptacyjny i działa całkowicie bez akumulatora. Przy odrobinie praktyki nigdy więcej nie będziesz musiał martwić się o zmianę biegów. Velomotion przetestował innowacyjny system przełożeń na Eurobike 2025.

Rowery elektryczne z elektronicznymi systemami zmiany biegów są już znane, a automatyczna zmiana biegów nie jest już kwestią przyszłości. Zwłaszcza że w przypadku roweru elektrycznego nie jest ważne, aby zawsze jeździć na dokładnie właściwym biegu (tj. dokładnie w odpowiedniej kadencji): wspomaganie silnika zapewnia, że ​​„zakres prędkości” jest szerszy podczas jazdy na rowerze. Inaczej jest w przypadku „biorowaka”: pedałowanie zbyt wolno wyczerpuje energię, a pedałowanie zbyt szybko sprawi, że zabraknie tchu. Automatyczna zmiana biegów musi zatem trafić dokładnie w odpowiednią kadencję, a także zmieniać biegi we właściwym momencie. Ale skąd ma wiedzieć, jakie są indywidualne preferencje?

Układ elektroniczny bez baterii

Kurtyna w górę dla Shimano Cue Q'Auto – prawdopodobnie pierwszego w branży adaptacyjnego systemu zmiany biegów. Japońska firma wprowadza sztuczną inteligencję do roweru i wyposaża go we własne źródło zasilania. Na kierownicy znajduje się również blok przycisków, który komunikuje się bezprzewodowo z systemem zmiany biegów.



Rose Sneak 3 EQ, sportowy, lekki rower do codziennej jazdy, zyskuje na komforcie i przyjemności z jazdy dzięki automatycznej zmianie biegów.

Velomotion przetestowało, co Shimano Cues Q'Auto potrafi na Eurobike. Podstawowy pomysł jest prosty: system przełożeń mierzy kadencję i moment obrotowy – ustalając w ten sposób, jak szybko i mocno pedałujesz – a także Twoją prędkość. Parametry te służą do określenia optymalnego przełożenia i właściwego momentu zmiany biegów. Jazda na nowym Rose Sneak 3 EQ, który jest wyposażony w nowy system, pokazuje, jak to jest: najpierw musisz przejechać kilka metrów, aby niezwykle płynnie pracujące dynamo w piaście tylnego koła zgromadziło wystarczającą ilość energii w kondensatorze, aby uruchomić system. Jedno naciśnięcie małego przycisku aktywacji na przełączniku kierownicy i Shimano Cues Q'Auto jest gotowe do jazdy.

Układ czerpie moc z tylnego dynama, które działa praktycznie bez oporu.
Elektroniczny zmieniacz obsługuje kasetę 11-46.


Płynna zmiana biegów, ale jeszcze trochę za wcześnie

Ruszam na łatwym biegu i po kilku metrach na sztywnym, łatwym w prowadzeniu aluminiowym rowerze, moja prędkość jest tak wysoka, że ​​zmiana biegów załącza się po raz pierwszy. Zmiana biegu trwa tak długo, aż trochę zmniejszę nacisk na pedał – zmiana biegów nie zawsze działa optymalnie przy pełnym obciążeniu. Następnie łańcuch przesuwa się płynnie i dość cicho do następnej mniejszej zębatki. Jeśli pozwolisz mu się toczyć (na przykład przed zakrętem) i zahamujesz, na początku nic się nie dzieje, ponieważ oczywiście nie zmieniasz biegów podczas pedałowania. Kiedy kręcisz korbami powoli, łańcuch szybko przesuwa się na łatwe biegi, dzięki czemu możesz ponownie przyspieszyć z wygodnego przełożenia po zakręcie. Ale szybko zauważam: automatyczna skrzynia biegów zmienia biegi na wyższe zbyt szybko, jak na mój gust – chciałbym dłuższej fazy przyspieszania z większą częstotliwością.

Przełącznik bezprzewodowy umożliwia ręczną obsługę systemu i wykorzystanie go do celów szkoleniowych.
Kierownica Rose'a jest wyposażona w dźwignie hamulców hydraulicznych i zintegrowane przednie światło LED.

Shimano Cues Q'Auto: adaptacyjny system zmiany przełożeń

Tutaj wkracza klawiatura i wspomniana wcześniej sztuczna inteligencja: Oczywiście zawsze masz możliwość ręcznej obsługi systemu. To właśnie dzięki tym interwencjom dźwignia zmiany biegów uczy się swojego użytkownika i ostatecznie wie, kiedy jest idealny moment na zmianę biegów. Oznacza to również, że powinieneś aktywnie trenować system podczas pierwszych kilku kilometrów; możesz również dostosować różne parametry za pomocą aplikacji. Dźwignia zmiany biegów pozwala również wybrać jeden z trzech trybów z różnymi zakresami kadencji.



System oświetleniowy posiada własne dynamo w przednim kole.
System składa się z trzech komponentów: piasty tylnej, przerzutki tylnej i klawiatury.
Ponieważ Cues Q'Auto ma system przełożeń 1x11, nie wymaga przedniej przerzutki.

Według Shimano proces nauki zmiany przełożeń przebiega dość szybko, czego nie udało się sprawdzić na rowerze testowym na targach — na rowerze Rose jechało po prostu zbyt wielu różnych rowerzystów.

Czy Shimano Cues Q'Auto to dobry pomysł? Zdecydowanie, ponieważ wciąż jest mnóstwo osób, które nie czują się komfortowo podczas zmiany biegów, obciążając siebie (i swoje biegi) poprzez mozolną zmianę wysokich biegów i nawet nie wykorzystując pełnego zakresu swoich biegów. Dzięki Sneak 3 EQ firma Rose kieruje swoją ofertę do sportowych, codziennych rowerzystów, którym należy zaufać, że będą świadomie zmieniać biegi. System jest z pewnością interesujący i przyszłościowy, ale nie jest przesadnie drogi: testowany rower kosztuje 2.399 euro, o 400 euro więcej niż identyczny Rose Sneak 2 EQ z Shimano Cues 2×11.



rower.shimano.com

www.rosebikes.de

tagi:Automatycznyprzełącznik elektronicznyEurorower 2025polecaneRóżaSchaltungKije Shimano Q'Auto

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 7: Pogacar ponownie otrzymuje żółtą kartkę w Mûr-de-Bretagne

Tour de France w Mur-de-Bretagne

Zapowiedź Tour de France nr 7: Mûr-de-Bretagne zaprasza na kolejną walkę

Healy Tour de France

Tour de France nr 6: Healy wygrywa po 43 kilometrach solo

Dyskretnie i stylowo przez miasto: Pegasus Versario EVO

Zmieniony E-Hardtail dla wszechstronnego zastosowania: BYKI Copperhead EVO 29

Magura Louise Elite

Recenzja Magura Louise Elite: Jaki jest punkt odniesienia dla stosunku ceny do jakości w średniej klasie rowerów elektrycznych E-MTB?

Prognoza Tour de France

Zapowiedź Tour de France nr 6: Ciągły wzrost i spadek

Evenepoel Tour de France

Tour de France nr 5: Evenepoel pewnie wygrywa jazdę na czas

Evenepoel Criterium du Dauphine

Zapowiedź Tour de France nr 5: Kto wygra jazdę na czas w Caen?

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 4: Pogacar świętuje swoje 100. zwycięstwo w karierze zawodowej

Tour de France Pogacar

Zapowiedź Tour de France nr 4: Pogacar chce zemsty w Rouen

Lepszy Tour de France

Tour de France nr 3: Merlier wygrywa po chaosie spowodowanym wypadkiem na spokojnym etapie

Lustro S-Works Power Evo: Komfort spotyka się z wydajnością

Atera Forza M: Wygraj bagażnik na rower, aby przeżyć więcej przygód

Related Stories

  • Rower wyczynowy od bezpośredniego spedytora z Bocholt: ROSE XLITE 06 Ultegra Di2 w teście
  • Dyskretnie i stylowo przez miasto: Pegasus Versario EVO
  • Zmieniony E-Hardtail dla wszechstronnego zastosowania: BYKI Copperhead EVO 29
  • Grupa bezprzewodowa do rowerów szutrowych: Shimano GRX Di2 1x12
  • Między odejściem a rzeczywistością: Recenzja i prognozy Eurobike 2025 na 2026 r.
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH