Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

AllgemeinNowości produktoweTesty

Aerodynamika, lekka konstrukcja, płynna praca: Leeze CC 50 Disc Ultra

6 Czerwca 2025 by Kacper Gebel

Test: Leeze CC 50 Disc Ultra: Dzięki swojemu nowemu flagowemu modelowi producent z Münsterland przesuwa granice tego, co możliwe. Rezultatem jest aerodynamicznie zoptymalizowany zestaw kół ważący poniżej 1.300 gramów, który zachwyca płynnością jazdy i atrakcyjnym wyglądem – i może sprawić, że będziesz trochę szybszy w porównaniu do prostszych kół karbonowych.

Producent kół Leeze już dawno przestał być nowicjuszem. Nawet pierwszy zestaw kół, który Velomotion testował i zaprezentował osiem lat temu, był czymś niezwykłym jak na swoje czasy: bardzo lekki, ważący 1.330 gramów, a jednocześnie niezwykle przystępny cenowo, bo aż 499 euro. Oczywiście, był to zestaw kół do hamulców szczękowych, co byłoby dość wąskie według dzisiejszych standardów. Ale jego następca, AC 25 Allroad EVO WSTO, z 22 mm szerokością obręczy, jest dostosowany do nowoczesnych opon, dostrojony do hamulców tarczowych i waży zaledwie o 80 gramów więcej. A przy 599 euro, premia cenowa jest również umiarkowana.

Leeze CC 50 Disc Ultra: Wejście w nowy segment cenowy

Takie zestawy kół są obecnie oczywiście marginalnym aspektem oferty. Skupiono się na zestawach kół tarczowych z głębokimi karbonowymi obręczami, które teraz można oferować przy stosunkowo niskiej wadze i stosunkowo niskiej cenie. Przez długi czas silny stosunek ceny do jakości był USP różnych młodych producentów kół konkurujących z uznanymi markami, które działały w branży od dziesięcioleci. Jednak w miarę jak stopniowo rozszerzali oni swoją ofertę produktów, aby objąć znacznie bardziej przystępne cenowo warianty, producenci tacy jak Leeze przejęli segment high-end. Wiedza specjalistyczna jest dostępna – ale co jest co najmniej równie ważne: firma z siedzibą w Münsterlandzie od dawna ugruntowała swoją pozycję jako producent wysokiej jakości i może wiarygodnie reprezentować produkty absolutnie najwyższej klasy. Zestaw kół Leeze nie musi być decyzją budżetową – dlatego też portfolio może zostać teraz ukoronowane produktem takim jak Leeze CC 50 Disc Ultra, którego najlepsza wersja z łożyskami Ceramicsped kosztuje prawie 2.600 euro.



Leeze CC 50 Disc Ultra

Co Leeze oferuje za tę pokaźną sumę? Zdecydowanie zestaw kół, który nie wymaga żadnych kompromisów. A jeśli chodzi o koła, oznacza to przede wszystkim kompromis między aerodynamiką a wagą. Obręcz o głębokości 50 mm jest obecnie uważana za uniwersalną na każdą sytuację; wizualnie harmonizuje również z płaskim, nowoczesnym wyścigowym rowerem szosowym. A Leeze CC 50 Disc Ultra udowadnia, że ​​taki zestaw kół nie musi być ciężki: ważący 588 gramów dla koła przedniego i 688 gramów dla koła tylnego (z taśmą bezdętkową, bez zaworów) jest to niezwykle lekki zestaw kół. Konkurencyjne produkty, które osiągają te przedziały wagowe, mogą łatwo kosztować tysiąc euro więcej; ze standardowymi łożyskami zamiast ceramicznych, CC 50 Disc Ultra kosztuje również zaledwie 2.199 euro. Stosunek ceny do masy jest zatem również bezkompromisowy.

Zoptymalizowany aerodynamicznie dla opon 28 mm

Nie ma potrzeby iść na kompromis w kwestii szerokości opony. Dzięki szerokości wewnętrznej 21 mm i zewnętrznej 28 mm zestaw kół jest idealny do opon 28-calowych — zarówno pod względem oporu toczenia, jak i aerodynamiki. Ponieważ wykorzystuje obręcz haczykowatą, masz swobodę wyboru opon i ciśnienia. 35-calowa opona all-road również dobrze sprawdzi się z obręczą; jednak nie możesz używać Leeze CC 50 Disc Ultra na szutrze — będziesz potrzebować bardziej solidnego zestawu kół. Co sprowadza nas z powrotem do tematu wagi i pytania, jak uzyskać zestaw kół aero poniżej 1.300 gramów.



To, co wystaje z obręczy, to nie smoczek.
Podczas montażu szprychy najpierw przykręca się do piasty.

Magicznym słowem jest „szprychy węglowe”: Ważą one około 40% mniej niż szprychy stalowe, dzięki czemu cały zestaw kół jest lżejszy o około 80 gramów. Ponadto specjalne korpusy piast mogą być nieco lżejsze niż te do stalowych szprych o prostym naciągu. Jednak szprychy węglowe znacznie komplikują konstrukcję koła, co również przyczynia się do wysokiej ceny Leeze CC 50 Disc Ultra.

Kompleksowy montaż całkowicie ręczny

Najpierw potrzebujesz specjalnych piast i obręczy ze zintegrowanymi nyplami szprych; następnie montaż musi być wykonany całkowicie ręcznie – maszyna do prostowania „Holland Mechanics” w Leeze nie może pracować na szprychach Vonoa. Mają one gwint aluminiowy na każdym końcu i są najpierw wkręcane w piastę. Aby zbudować napięcie i centrować koło, musisz chwycić wewnętrzny nypel szprychy od góry. To, co wystaje z obręczy poniżej, to nie nypel, ale koniec gwintowanej tulei dociśniętej do szprychy. Jego kwadrat służy do utrzymywania szprychy węglowej na miejscu podczas centrowania, zapobiegając jej skręcaniu.



Leeze CC 50 Podstawowy R
Lekką maszynę wyścigową można odchudzić o kilkaset gramów dzięki modelowi Leeze CC 50 Basic R.

Leeze CC 50 Disc Ultra ma 21 szprych na koło, naturalnie w układzie szprych 2:1. To więcej niż wystarczające dla wysokiej stabilności i sztywności; ogólnie rzecz biorąc, szprychy węglowe są dość łatwe w obsłudze. Zaciśnięcie łyżki do opon za nimi podczas montażu opony nie stanowi problemu, a poza tym nie są one delikatne. Jednak jeśli transportujesz zestaw kół poza rowerem wyścigowym, powinieneś nadal używać podwójnej torby na koła, która jest dołączona do Leeze CC 50 Disc Ultra.

W zestawie znajduje się podwójna torba na kółkach, którą można nosić jak plecak.
Produkcja i tolerancje są dokładnie udokumentowane.



Podczas montażu zauważalne jest ścisłe dopasowanie opon; nawet podczas instalacji kusi użycie łyżki do opon. Jedną oponę Schwalbe Pro One można było nawet napompować pompką podłogową, nawet z zamontowanym rdzeniem zaworu; druga wymagała użycia kompresora. Zdejmowanie opon nie wymagało szczególnego wysiłku, a połączenie obręcz-opona pozostało trwale uszczelnione między montażem a demontażem.

W porównaniu z zestawem kół montowanym zazwyczaj w naszym testowym rowerze, Leeze CC 50 Disc Ultra oszczędza 300 gramów. Z oponami 28-calowymi, uszczelniaczem, tarczami hamulcowymi i kasetą waży 2.550 gramów; obręcze ważą nieco poniżej 400 gramów każda. Taka redukcja masy obrotowej powinna być zauważalna, prawda?

Leeze CC 50 Podstawowy R
Lekki zestaw kół korzystnie wpływa na prowadzenie i nie jest zbyt podatny na wiatr.



Poręczna postać i płynna praca

Testowany rower z Leeze Ultra wydaje się być całkiem łatwy w prowadzeniu i można go szybko rozpędzić. Nawet w wietrzne warunki jazda jest niezwykle płynna. Jasne, czasami możesz nie chcieć zakładać kurtki, gdy jedziesz bez użycia rąk – ale wiatr nigdy nie szarpie nieprzyjemnie przednim kołem. Obręcz, która została w dużej mierze opracowana w „wirtualnym tunelu aerodynamicznym”, jest nieco węższa niż zamontowana na niej 28-calowa opona Schwalbe; wnętrze obręczy jest delikatnie zaokrąglone, a nie stożkowe. Wszystko to przemawia za dobrą aerodynamiką, którą oczywiście trudno jest określić ilościowo w praktyce. Jednak dane dotyczące osiągów i średnia prędkość, skorelowane z wiatrem i warunkami na trasie, sugerują, że Leeze CC 50 Disc Ultra jest naprawdę szybki. Ceramiczne łożyska powinny również zaoszczędzić kilka watów, a wolnobieg z zapadką wyróżnia się przyjemnie niskim oporem. Na koniec warto wspomnieć o kołach z lśniącym włóknem węglowym i wyrazistymi szarymi szprychami, które cieszą oko, a namalowane loga dodatkowo dodają elegancji – to kolejny powód, dla którego warto wybrać Leeze spośród innych zestawów kół.

Leeze CC 50 Disc Ultra
Najlepszy model Leeze’a ma również coś do zaoferowania pod względem wizualnym.

Nie można powiedzieć, że szprychy karbonowe oferują jakąkolwiek przewagę w zakresie komfortu: zestaw kół nie wydaje się zbyt sztywny, ale jest z pewnością sportowy i napięty. Nie ma jednak również zauważalnego tłumienia drgań. To, wraz z wysoką sztywnością boczną, sugeruje, że CC 50 Ultra został zaprojektowany do wyścigów lub przynajmniej ambitnego użytku sportowego.



Dzięki CC 50 Disc Ultra firma Leeze przesuwa granice tego, co jest obecnie możliwe, i jest atrakcyjna dla tych, którzy szukają „marginalnych korzyści”, które sprawią, że ich rower szosowy będzie nieco szybszy. Szprychy karbonowe, łożyska ceramiczne i skomplikowany proces produkcyjny podnoszą cenę; jednak przy cenie nieco poniżej 2.600 euro za ten bezkompromisowy zestaw kół jest on nadal dość przystępny cenowo. Osoby o mniej wymagających wymaganiach mogą kupić nowy Leeze CC 50 Basic R, zestaw kół o podobnych wymiarach, który waży nieco poniżej 150 gramów więcej i jest bardzo przystępny cenowo, zaczynając od 999 euro (1.399 euro z łożyskami Ceramicspeed).

www.leeze.de

tagi:Koła aerowirnikizestaw kołowyLeezeLekki

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Nowe siodło 3D o wysokim komforcie: Specialized Phenom Pro z lusterkiem

Solidna i niedroga ochrona D3O: Ochraniacze na kolana Rockrider Feel D_Strong D3O

Jake’a Stewarta Criterium du Dauphine

Criterium du Dauphiné #5: Jake Stewart świętuje pierwsze zwycięstwo w WorldTour

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask z Lidl-Trek – Trek Ballista Mips

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask Tudor: Oakley Velo Mach

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Bahrajn Victorious – hełm Rudy Project Rebel

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Movistar – Abus Gamechanger 2.0

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Jumbo – Lease-a-bike – Giro Eclipse Spherical

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Uno-X-Mobility: Sweet Protection Falconer Aero 2Vi

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od EF Education–EasyPost – POC Cytal

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask od Red Bull–Bora–hansgrohe i Soudal–Quick-Step – Specialized S-Works Evade 3

Wszystkie kaski zespołu Tour de France: Kask Visma – Lease-a-bike – Giro Aries Spherical

Aktualizacja zupełnie nowego silnika HPR60 firmy TQ: Ponowne uruchomienie Simplon Rapcon :eTQ i Silk 365 :eLight

Amortyzator RockShox Reverb AXS 2.0

Amortyzator RockShox Reverb AXS: Wygraj jedną z dwóch sztyc regulowanych, w tym wiosło AXS Pod Rocker

  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH