Dzięki Kalkhoff Entice 7+ Move północnoniemiecki producent wprowadza na rynek nowy SUV-owy e-rower z pełnym zawieszeniem, który obiecuje wszechstronność i, przede wszystkim, wygodę. Przyjrzeliśmy się bliżej modelowi, którego cena wynosi 5.799 euro, i poddaliśmy go próbom – od dojazdów do pracy w mieście po lekkie użytkowanie w terenie. Czy ten model z niskim przekrokiem i pełnym zawieszeniem naprawdę może być wszechstronny, o jakim marzy wiele osób?
Komfort jazdy w terenie zdefiniowany na nowo: Kalkhoff Entice 7+ jest pozycjonowany jako rower elektryczny, który łączy bezpieczeństwo trekkingu z komfortem MTB. Nie jest on wyraźnie zaprojektowany jako sportowy rower górski, ale raczej jako solidny towarzysz przygód terenowych, nie zaniedbując dobrze znanych zalet Kalkhoffa, takich jak trwałość i bezpieczeństwo. Podstawą jest całkowicie nowa rama all-road, specjalnie dostosowana do potrzeb wycieczek terenowych zorientowanych na komfort.
Kluczową cechą jest koncepcja „Plus+”, która pozwala na maksymalną dopuszczalną wagę do 170 kilogramów. Oznacza to, że nawet ciężsi kierowcy z bagażem nie muszą iść na żadne kompromisy; maksymalna waga kierowcy jest określona na 120 kilogramów. Ta wytrzymałość jest jasnym stwierdzeniem i nie jest często spotykana w tej klasie pełnego zawieszenia.
Szczegóły wyposażenia: Solidne komponenty do codziennego użytku
Sercem Entice 7+ Move jest sprawdzony system napędowy Bosch Performance Line CX. Ten napęd jest znany ze swojego mocnego wspomagania, które jest również łatwe w obsłudze i intuicyjne. Zasilanie zapewnia akumulator o pojemności 600 Wh, umieszczony pod solidnie wyglądającą pokrywą w rurze dolnej. Przestrzeń montażowa wydaje się duża, więc potencjalnie mogłaby pomieścić większy akumulator – według Kalkhoffa nowa platforma ramy jest specjalnie zaprojektowana dla większych wariantów akumulatora i uproszczonego demontażu.
Zmiana biegów odbywa się za pomocą mechanicznego dziesięciobiegowego układu napędowego Shimano Cues. Na szczególną uwagę zasługuje technologia LinkGlide, która została opracowana specjalnie dla rowerów elektrycznych: łańcuch i kaseta są bardziej solidnie zaprojektowane, co obiecuje dłuższą żywotność i przekłada się na zauważalnie lepszą jakość zmiany biegów, szczególnie pod obciążeniem. Zmiana biegów jest płynniejsza i bardziej precyzyjna, z mniejszym trzaskiem. Czterotłoczkowy hamulec tarczowy Tektro zapewnia niezbędne spowolnienie. Duże tarcze hamulcowe na przednich i tylnych kołach to pozytywna cecha. Przyczyniają się do lepszej stabilności i mniejszego ryzyka zaniku siły hamowania, szczególnie w przypadku cięższych rowerzystów i na dłuższych zjazdach.
Zawieszenie pneumatyczne i opony z bieżnikiem
Cechą szczególną tej klasy i tego wymogu komfortu jest zawieszenie pneumatyczne o skoku 130 mm z przodu i z tyłu. Umożliwia to indywidualne dopasowanie do wagi kierowcy – ważny aspekt, ponieważ kierowcy mogą ważyć od 60 do 120 kg. Wielu producentów często oszczędza na tym i montuje sprężyny stalowe, których nie można odpowiednio wyregulować.
Testowany tutaj model z niskim przekrokiem toczy się na kołach 27,5-calowych. Ten wybór zapewnia niską wysokość przekroku; wersja z ramą w kształcie diamentu i wyższą rurą górną jest również dostępna z kołami 29-calowymi. Standardowe opony to Schwalbe Smart Sam; nasz testowy rower był wyposażony w opony CST Gripper, które dobrze wypadły w testach.
Wyposażenie obejmuje reflektor „Supernova Mini 2” i bagażnik systemu MIK, który jest dopuszczony do obciążenia do 25 kg i oferuje różne opcje montażu. Błotniki są przyjemnie długie i szerokie i oferują przyzwoitą ochronę przed zachlapaniem.
Siodełko Selle Royal Vivo zapewnia wygodę, która na pierwszy rzut oka wydaje się szeroka, ale okazała się wygodna nawet podczas dłuższych, bardziej wyczerpujących przejażdżek. Uchwyty Ergon dopełniają pakiet komfortu i oferują doskonałe wsparcie dla dłoni. Regulowany mostek umożliwia również indywidualną regulację pozycji siedzącej. Wszystkie kable są poprowadzone wewnątrz ramy od mostka, przy czym przedni przewód hamulcowy jest szczególnie wyjątkowy: biegnie wewnętrznie przez rurę widelca, a nie na zewnątrz rury sterowej do zacisku hamulca.
Wrażenia z jazdy: Pewność i komfort na drodze
Kalkhoff Entice 7+ Move to rower elektryczny, który spełnia swoje obietnice: mnóstwo komfortu i wszechstronności. Połączenie pełnego zawieszenia, wygodnej pozycji siedzącej i dobrze zaprojektowanych punktów styku sprawia, że jazda jest relaksującym doświadczeniem. Nawet na nierównych szlakach podwozie oferuje nie tylko komfort, ale także dodatkową przyczepność i bezpieczeństwo. To nie jest hardcorowy rower górski, ale w ramach swojego przeznaczenia jako SUV z łatwością radzi sobie ze wszystkimi wyzwaniami. Mniejsze 27,5-calowe koła przyczyniają się do zwinności i ułatwiają wsiadanie i zsiadanie, co zapewnia dodatkowy aspekt bezpieczeństwa. Jedną z drobnych wad jest jakość lakieru bagażnika. Po kilku podróżach ze sprzętem fotograficznym lakier już wykazywał wyraźne ślady zużycia. Chociaż sam bagażnik jest wytrzymały, powierzchnia wydaje się nieco delikatna.
Różne warianty wyposażenia
Kalkhoff Entice 7+ Move testowany przez Velomotion stanowi wersję podstawową. Powyżej znajduje się „Advance” z baterią 800 Wh i jedenastobiegową skrzynią biegów (6.399 euro); topowy model „Excite” (6.999 euro) ma również hamulce ABS i światła drogowe. Najtańszy model jest już tak dobrze wyposażony, że modernizację należy dokładnie rozważyć.