Recenzja Diamant Sueva Trip Plus: Kurtyna podnosi się na e-rower, który nie odsłania wszystkich swoich kart na pierwszy rzut oka, ale po bliższym przyjrzeniu się zaskakuje bogactwem przemyślanych funkcji i imponującą wszechstronnością. Poddajemy Diamant Sueva Trip Plus, najnowszej generacji SUV e-rower, próbie i ujawniamy, czy ten wszechstronny towarzysz ma to, czego potrzeba, aby stać się Twoim nowym ulubionym rowerem turystycznym.
Segment rowerów elektrycznych SUV jest interpretowany na bardziej zróżnicowane sposoby niż prawie każdy inny. Spektrum sięga od sportowych rowerów górskich z błotnikami po zorientowane na komfort rowery trekkingowe plus. Diamant pozycjonuje Suevę jako wygodny rower turystyczny, ale taki, który nie pasuje łatwo do jednej kategorii. Ten rower elektryczny ma wiele do zaoferowania.
Koncept Sueva – coś więcej niż tylko SUV
Podstawą Diamant Sueva Trip Plus jest solidna aluminiowa rama typu hardtail z przemyślaną konstrukcją: Sueva to rower z niskim przekrokiem, jednak dla rowerzystów, którzy wolą inny wygląd lub chcą dodatkowej funkcjonalności, Diamant oferuje opcjonalny „Accessory Bar”. Zdejmowana rura górna kosztuje około 90 euro więcej i nie jest elementem konstrukcyjnym, ale raczej akcesorium, które nadaje rowerowi wygląd klasycznej ramy Diamant. Według Diamant montaż powinien być przeprowadzony przez dealera, ale doświadczeni mechanicy mogą to zrobić również sami.
Komfort podczas długich podróży
Z przodu widelec o skoku 100 mm zapewnia komfort. Może to nie brzmieć imponująco, ale jest to absolutnie wystarczające do zamierzonego celu, jakim jest komfortowy rower turystyczny. Testowany rower, w modelu „Trip Pro”, został wyposażony w wysokiej jakości Fox AWL, który jest oparty na Fox 36 i można go precyzyjnie dopasować do wagi rowerzysty.
Diamant Sueva Trip Plus jest napędzany najnowszym silnikiem Bosch Performance Line CX 5. generacji. Ten sprawdzony silnik jest znany ze swojej mocy i niezawodności; obecnie zapewnia 85 Nm momentu obrotowego i 600 watów maksymalnej mocy. Ekscytujący szczegół: od lipca dostępna będzie aktualizacja, która zwiększy moc do 100 Nm maksymalnego momentu obrotowego i 750 watów maksymalnej mocy – dla wszystkich wersji wyposażenia Sueva.
Testowany rower został wyposażony w duży akumulator 800 watogodzin firmy Bosch. Alternatywnie dostępne są również wersje z bardziej kompaktowym i lżejszym akumulatorem 600 Wh. Akumulator jest elegancko zintegrowany z rurą dolną i ukryty pod wysokiej jakości aluminiową klapką, która jest utrzymywana na miejscu magnetycznie i nie grzechocze. Sprytnym szczegółem jest wyjmowanie akumulatora: jest on wyjmowany pod kątem z boku, co jest szczególnie wygodne i zapobiega jego upadkowi lub uderzeniu w rurę górną. Oczywiście akumulator jest dodatkowo zabezpieczony blokadą.
Kontrola i informacja – Kiox 500 w centrum uwagi
System jest obsługiwany za pomocą ergonomicznego i funkcjonalnego pilota Bosch LED Remote. We wszystkich wersjach wyposażenia Sueva jest on połączony z dużym wyświetlaczem Bosch Kiox 500. Oferuje on wiele opcji wyświetlania, jest konfigurowalny za pomocą aplikacji Flow, a także może wyświetlać szczegółowe mapy do nawigacji (może być wymagana płatna subskrypcja „Flow Plus”) i emitować dźwięki ostrzegawcze.
Cud magazynowy Sueva: elastyczność na każdą wycieczkę
Jedną z najbardziej wyróżniających się cech Diamant Sueva Trip Plus jest jego niesamowita wszechstronność, jeśli chodzi o przenoszenie bagażu. Twórcy wykonali tutaj świetną robotę. Wspomniany „pasek na akcesoria” to znacznie więcej niż tylko wizualny gadżet. To aluminiowa szyna, która oferuje wiele opcji mocowania: torby lub inne przedmioty można zabezpieczyć pod spodem za pomocą pasów mocujących; na górze drążka znajdują się punkty mocowania do przykręcanej torby na rurę górną. Ponadto przesuwne oczka można wykorzystać do zamontowania do dwóch lub nawet trzech dodatkowych koszyków na bidon. Aluminiowy profil jest niezwykle solidnie wykonany.
Ale to nie wszystko: Sueva oferuje mnóstwo dodatkowych punktów mocowania. Dodatkowe koszyki na bidony lub akcesoria można przymocować po lewej i prawej stronie przedniej rury sterowej. Z tyłu rury podsiodłowej jest miejsce na przymocowanie składanego zamka lub torby narzędziowej. Bosch PowerMore 250 Range Extender (o łącznej pojemności ponad 1.000 Wh z akumulatorem 800) lub inne akcesoria można zamontować na górze tylnego błotnika za pomocą adaptera.
Dostępny jest również bagażnik kompatybilny z Mik-HD, który może udźwignąć do 27 kg, a zatem nadaje się również do fotelika dziecięcego. Posiada tradycyjne szyny na sakwy (np. Ortlieb) i dodatkowe otwory na koszyki na bidony na bocznych amortyzatorach. Zamiast tradycyjnego zacisku sprężynowego są elastyczne napinacze. Ta niesamowita elastyczność sprawia, że Sueva jest prawdziwym specjalistą od turystyki lub bikepackingu.
Skup się na ładowności – pewnie do 160 kg
Innym ważnym aspektem roweru turystycznego jest jego ładowność. Diamant Sueva wyróżnia się pod tym względem, osiągając maksymalną dopuszczalną masę całkowitą 160 kilogramów. Ponieważ sam rower waży mniej niż 30 kilogramów we wszystkich konfiguracjach (model testowy w rozmiarze L/XL waży około 28 kg), daje to imponującą ładowność wynoszącą co najmniej 130 kilogramów.
Oprócz dużych cech, to często drobiazgi sprawiają, że rower jest wyjątkowy. Sueva ma wiele do zaoferowania również w tym zakresie: kable i przewody są prowadzone do ramy z przodu zestawu słuchawkowego, ale zamiast przechodzić przez samo łożysko, biegną obok niego do rury dolnej. To dobry kompromis między czystym wyglądem a łatwością konserwacji. Ukryta komora w ramie na Apple AirTag zapewnia bezpieczeństwo. Rower jest również gotowy na moduł Bosch Connect (śledzenie GPS), który można opcjonalnie zamontować.
Błotniki są wystarczająco długie i dobrze zaprojektowane. Niewielkie przedłużenie osłony łańcucha skutecznie zapobiega zaczepianiu się spodni o łańcuch. Sueva jest wyposażona w boczną nóżkę Pletscher, która nie grzechocze nawet podczas jazdy w terenie — szczegół, który docenia wielu motocyklistów turystycznych.
Warianty wyposażenia „Style” i „Trip”: odpowiedni wybór dla każdego gustu
Sueva Style (od 5.600 €) to elegancki i łatwy w utrzymaniu towarzysz na co dzień i do użytku miejskiego. Ten model ma nieco bardziej łagodne opony i jest wyposażony w łatwą w utrzymaniu przekładnię piasty „Enviolo Heavy Duty” połączoną z karbonowym paskiem Gates. Zapewnia to węższy zakres przełożeń, ale także cichszą pracę i mniejsze wymagania konserwacyjne.
Sueva Trip jest zaprojektowany jako sportowy rower turystyczny z przerzutkami i jest dostępny w wersjach Pro (odpowiednio 5.600 i 6.000 euro) i Plus (odpowiednio 4.600 i 5.000 euro). Najlepszy model jest wyposażony w elektronicznie zmieniającą biegi Shimano Cues Di2 z jedenastoma biegami i komponenty Linkglide o niskim zużyciu, opracowane specjalnie dla rowerów elektrycznych. Widelec amortyzowany to Fox AWL o skoku 100 mm – amortyzowany pneumatycznie i zaprojektowany dla wysokiego poziomu komfortu. Szczególną cechą jest połączona teleskopowa i amortyzowana sztyca siodełka o skoku 100 mm, która zapewnia dodatkowy komfort na nierównym terenie.
Jest też bardzo jasny reflektor Supernova i tylne światło zintegrowane z bagażnikiem z funkcją światła hamowania (za pośrednictwem akcelerometra). Zatrzymanie zapewniają czterotłoczkowe hamulce Magura MT30 z tarczami 203 mm z przodu i z tyłu. Oferują one wystarczającą siłę hamowania, chociaż topowy model mógł być wyposażony w jeszcze lepszej jakości hamulec, taki jak Magura MT7.
Diamant Sueva w praktyce: Komfort na pierwszym miejscu
Na Diamant Sueva siedzisz w bardzo wyprostowanej i wygodnej pozycji. Przód jest wysoki, a rama jest dość krótka, co jest szczególnie korzystne dla kolarzy ceniących sobie zrelaksowaną postawę i chcących chronić plecy i szyję. Dla bardzo sportowych kolarzy geometria (nawet w największym rozmiarze L/XL dla osoby o wzroście 1,87 m) może być niemal zbyt kompaktowa. Punkty styku, takie jak chwyty skrzydełkowe i szerokie siodełko, podkreślają stałe skupienie się na komforcie.
Bosch CX zapewnia mocny napęd nawet na stromych podjazdach, a układ napędowy Shimano Cues Di2 niezawodnie zmienia biegi, nawet pod obciążeniem. Opony Johnny Watts 3.65 z obudową Double Defense toczą się zaskakująco cicho po asfalcie i oferują doskonały kompromis między płynnym toczeniem a przyczepnością na nieutwardzonych szlakach. Sueva radzi sobie również na wąskich, pełnych korzeni ścieżkach, ale osiąga granice swojej konstrukcji. To nie jest rower górski na trudne szlaki, ale jest dobrze wyposażony na skróty przez drogi gruntowe lub żwirowe. Amortyzowana sztyca siodełka sprawdza się tutaj dobrze. Jednak na bardzo nierównych nawierzchniach drążek pomocniczy w testowanym rowerze dał się zauważyć z lekkim grzechotaniem. Nie jest to przesadnie irytujące, ale warto o tym wspomnieć. Poza tym Sueva jeździ przyjemnie cicho, czemu pomaga również bezgrzechotkowa podpórka.
Podsumowanie Diamant Sueva: Rower turystyczny dla miłośników komfortu
Diamant Sueva to rower elektryczny, który oszukuje swoim stonowanym wyglądem, ale po bliższym przyjrzeniu się ujawnia imponującą gamę przemyślanych funkcji i ogromną wszechstronność. Jego duża ładowność, niezliczone opcje montażu i potencjał jako rower turystyczny lub bikepackingowy sprawiają, że jest czymś wyjątkowym na rynku.
Wysoce komfortowa, wyprostowana pozycja siedząca jest kluczową cechą i może nie każdemu przypaść do gustu. Jednak jeśli dokładnie tego szukasz — niezwykle wygodnego, elastycznego i wytrzymałego roweru elektrycznego na długie wycieczki, do codziennego użytku z dużą ilością bagażu lub na dłuższe wycieczki rowerowe — przekonasz się, że Sueva jest niezwykle zdolnym partnerem. Jakość wykonania i jakość komponentów, zwłaszcza w testowanym modelu „Trip Pro”, są adekwatne do ceny wynoszącej od 5.000 do 6.000 euro, mimo że jest to wyższy segment.
Zdecydowanie zalecamy jazdę próbną, aby sprawdzić, czy specjalna geometria i ogólna koncepcja odpowiadają Twoim potrzebom. Jeśli chemia jest odpowiednia, Diamant Sueva to rower elektryczny, który nie ma sobie równych pod względem elastyczności i designu.