Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

AllgemeinKomponentenNowości produktowe

Nowe grupy kierownic typu drop bar do rowerów szosowych i szutrowych: SRAM Force AXS i Rival AXS 2025

17 Czerwca 2025 by Kacper Gebel

SRAM Force AXS i Rival AXS 2025

Prawie rok po wprowadzeniu nowego SRAM Red AXS, amerykański producent komponentów kontynuuje: dzięki SRAM Force AXS i Rival AXS 2025, drugi i trzeci model w ofercie są aktualizowane. Obejmuje to rewolucyjny nowy kształt dźwigni Red, a także warianty XPLR z 13 biegami i tylną przerzutką full-mount do bezpośredniego montażu na odpowiednich ramach. Ponadto poszczególne komponenty nowych grup zostały znacznie obniżone, a nowe grupy są również lżejsze.

W obecnej formie SRAM Rival AXS został wprowadzony na rynek w 2021 roku – trzeci elektroniczny zestaw grupowy marki, wyposażony w nowe dźwignie, znacznie zmodernizowane w porównaniu do SRAM Red i Force. W 2023 roku SRAM Force poszedł w jego ślady, otrzymując również nowy kształt dźwigni oraz wizualny i funkcjonalny lifting. SRAM Red, wprowadzony na rynek w połowie 2024 roku, był prawdziwą sensacją: najwyższej klasy zestaw grupowy został wyposażony w znacznie zoptymalizowany kształt dźwigni i wersję 1×13 dla rowerów szutrowych z tylną przerzutką z bezpośrednim mocowaniem, takich jak MTB.



SRAM Force i Rival z technologią RED AXS

Teraz SRAM Force AXS i Rival AXS z 2025 r. przyjmują praktycznie wszystkie funkcje SRAM Red z 2024 r. Force, w szczególności, jest bardzo blisko najwyższej klasy grupy, ale kosztuje tylko około połowę mniej. Ponadto, wersja Force 2×12 jest o 183 gramy lżejsza, podczas gdy Rival 2×12 jest nawet o 213 gramów lżejszy, według producenta. Jak SRAM to osiągnął i jakie konkretnie zmiany zostały wprowadzone?

 

 



SRAM Force AXS 2×12: lżejsza korba karbonowa i nowa tylna przerzutka.
SRAM Rival AXS 2×12: Jednoczęściowa tarcza łańcuchowa i przednia przerzutka z regulacją.

SRAM Force AXS i Rival AXS 2025: Teraz z zoptymalizowanymi manetkami

Zacznijmy od najbardziej rzucającej się w oczy cechy dwóch nowych grup – wspomnianych wcześniej dźwigni hamulca i zmiany biegów. Są one smuklejsze i dłuższe, a wyraźnego „pokrętła” nad dźwignią hamulca brakuje. Osiągnięto to poprzez przeniesienie cylindra hydraulicznego z dźwigni hamulca na korpus kierownicy.

W nowych dźwigniach zmiany biegów zastosowano technologię, którą firma SRAM wprowadziła w modelu Red w 2024 roku.
W przypadku Force łatwo wyczuwalny „przycisk bonusowy” znajduje się wewnątrz korpusu uchwytu.
Rival (bez „Bonus Button”) ma teraz dźwignię hamulca wykonaną z włókna węglowego.


Większa długość korpusu uchwytu w połączeniu z ostro wygiętą dźwignią hamulca pozwala kolarzowi chwycić uchwyt całą dłonią lub trzema palcami, hamując palcem wskazującym. Podobnie jak w przypadku Red, SRAM twierdzi, że wymagany jest o 80% mniejszy wysiłek, co również jest zasługą ulepszonych zacisków hamulcowych. Czy to prawda, pozostaje do sprawdzenia – hamowanie jednym palcem przy trzymaniu dźwigni hamulca jest z pewnością możliwe, co również ma pozytywny wpływ na zastosowanie. Przede wszystkim pod dźwignią hamulca jest wystarczająco dużo miejsca, aby zapobiec przytrzaśnięciu palców. Nawet przy dużym skoku dźwigni bezpieczne hamowanie jest zawsze możliwe.

Kształt dźwigni i uchwytu, znany już z modelu SRAM Red, pozostawia dużo miejsca na palce.

W SRAM Rival nie ma już aluminiowych dźwigni hamulcowych

Manetki Rival mają teraz również dźwignie hamulców z włókna węglowego, podczas gdy wcześniej stosowano aluminium. Wizualnie Force i Rival różnią się jedynie wykończeniem — chromowanym na jednej, szarym na drugiej — oraz inną fakturą gumowych uchwytów, których liniowy układ ułatwia poziome ustawienie dźwigni.



Dźwignie Force mają również funkcjonalną zaletę: dziedziczą „Bonus Button” z Reda po wewnętrznej stronie obu korpusów uchwytu, który może być używany do zmiany biegów lub obsługi komputera rowerowego. Rival nie ma tej funkcji. W tym przypadku SRAM idzie za przykładem Shimano, gdzie tylko Dura-Ace i Ultegra Di2 mają dodatkowe przyciski zmiany biegów, ale nie 105 Di2. Bonus Button w SRAM Force jest łatwiejszy do wyczucia na gumie uchwytu dzięki nieco większemu, rowkowanemu przyciskowi, co jest niewielką zaletą.

Zacisk hamulcowy Rival jest identyczny jak w modelu Red 2024, różni się jedynie wykończeniem.
Wprowadzając Force, firma SRAM zainwestowała znacznie więcej w wykończenie powierzchni.
Siodełko Red 2024 jest frezowane w celu zmniejszenia masy i pięknie wypolerowane.

Jednolity zacisk hamulcowy do modeli Red, Force i Rival

Zaciski hamulcowe nowej grupy są podobne do zacisków SRAM Red AXS. Jednak te drugie są bardziej frezowane, aby zaoszczędzić na wadze, a wykończenie jest inne, stając się coraz bardziej atrakcyjne od Rival do Red. Tarcze hamulcowe Paceline mają oszczędność wagi wynoszącą 20 gramów dzięki aluminiowemu nośnikowi.



W rowerze SRAM Force zastosowano nową tylną przerzutkę z 14-zębowym „Magic Wheel”.
Przednia przerzutka jest teraz dostępna w wersji wyposażenia.

Automatyczne trymowanie wszystkich przerzutek

Przeprojektowano również elementy zmiany biegów obu grup. Podczas gdy tylna przerzutka Rival wydaje się niezmieniona, z wyjątkiem nowej grafiki, przerzutka Force, z perforowaną przednią płytą i 14-zębowymi kołami pasowymi („Magic Wheels”), wygląda teraz bardzo podobnie do tej z Red. Przednie przerzutki obu grup są teraz wyposażone w technologię „Auto Trim”, która reguluje klatkę przerzutki. Dzięki temu jest ona węższa, co powinno zwiększyć precyzję zmiany biegów. Śruby ograniczające na przednich przerzutkach mają teraz oznaczenia (L i H), tak jak w Red, aby łatwiej je było rozróżnić.

Tylna przerzutka Rival pozostaje niezmieniona, za wyjątkiem dekoracji.
Nowy zmieniacz Rival: poziom wyposażenia, oznaczone śruby ograniczające.


Korba jest okrętem flagowym każdej grupy komponentów, a w tym obszarze zarówno SRAM Force, jak i SRAM Rival mają wiele nowych funkcji. Płaska, kanciasta korba karbonowa Force została znacznie odchudzona dzięki nowemu układowi włókien węglowych. Podobno jest też sztywniejsza od swojego poprzednika. Aluminiowa korba Rival jest o 50 gramów lżejsza dzięki korbom z otwartym końcem i, podobnie jak korby droższych grup, jest teraz zaprojektowana do tarcz łańcuchowych z bezpośrednim mocowaniem.

Zniesiono gradację 43/30

Podwójne tarcze łańcuchowe w nowej grupie są frezowane z jednego bloku i są dostępne w przyrostach 46/33, 48/35 lub 50/37 zębów (ten ostatni tylko w Force). Niestety, superkompaktowy współczynnik przełożeń 43/30 zostanie wycofany ze sprzedaży. Jednak w połączeniu z ciasno rozmieszczonymi zestawami zębatek, takimi jak 10-28 lub 10-30, zapewnia on wystarczająco długie przełożenia overdrive (tak długie jak poprzednie 52/12) i łatwe przełożenia zjazdowe do 1:1.



W nowym Force nie ma już podwójnej kombinacji tarczy łańcuchowej i miernika mocy, gdzie oba komponenty są nierozerwalnie połączone: gdy tarcze łańcuchowe się zużyły, miernik mocy również musiał zostać złomowany. Podobnie jak w przypadku SRAM Red AXS XPLR, jest teraz specjalny pająk miernika mocy, do którego przykręcane są tarcze łańcuchowe, co jest oczywiście znacznie bardziej opłacalne.

Korba Force Carbon stała się znacznie lżejsza.
Tarcze łańcuchowe Aero są teraz dostępne od 44 zębów.

 



Aero tarcze łańcuchowe do rowerów szutrowych

Zarówno w przypadku Force, jak i Rival dostępne są aerodynamiczne monoblaty z 44, 46, 48 i 50 zębami, a także wersje z miernikiem mocy. W ten sposób producent komponentów odpowiada na trend w kierunku rowerów szutrowych aero. Podobnie jak poprzednio, SRAM oferuje oba zestawy korbowe z pomiarem mocy w osi suportu. System oparty na osi ulepszył tackę na baterie: teraz można ją odblokować suwakiem, eliminując potrzebę użycia nadmiernej siły.

Nowa korba Rival jest teraz wyposażona w standard bezpośredniego montażu.
Miernik mocy oparty na technologii Wave z udoskonaloną tacką na baterię.

W przypadku kaset dwunastobiegowych nic się nie zmieniło. Kaseta Rival jest dostępna w przełożeniach 10-30 lub 10-36, natomiast Force oferuje cztery dodatkowe przełożenia: 10-28 i 10-33. Płaskie łańcuchy nowych grup stały się lżejsze – Rival ma teraz perforowane płytki zewnętrzne, natomiast Force ma perforowane płytki zewnętrzne i wewnętrzne.



Zestaw zębatek Force jest również dostępny w wąskiej gradacji 10-28.
Zestaw zębatek 13-biegowych Rival XPLR jest przyjemnie przystępny cenowo.

Przerzutki szutrowe tylko zgodne z normą UDH

Łańcuchy są ogniwem łączącym prawdopodobnie najbardziej spektakularne komponenty obu grup: Force i Rival XPLR są teraz tylnymi przerzutkami „full mount”, które obsługują 13-biegowe kasety z 10-46 zębami. Technicznie rzecz biorąc, wszystkie komponenty są identyczne z SRAM Red AXS XPLR, który został wprowadzony w zeszłym roku: tylne przerzutki nie wymagają żadnych śrub regulacyjnych, są przymocowane bezpośrednio do dedykowanej ramy (bez haka przerzutki) i można je zdemontować, dzięki czemu uszkodzone komponenty można łatwo wymienić.

Nowe 12-biegowe tylne przerzutki zastępują poprzednie przerzutki XPLR marek Force i Rival.
Można go używać wyłącznie w ramkach zgodnych z UDH.


Przede wszystkim Force i Rival XPLR są znacznie tańsze niż Red XPLR, który kosztuje 785 euro za tylną przerzutkę i 675 euro za kasetę. SRAM Force XPLR kosztuje odpowiednio 470 i 300 euro za dwa komponenty, podczas gdy Rival XPLR kosztuje zaledwie 355 i 215 euro. Zakładając ramę z hakiem przerzutki UDH, przejście na 1×13 w rowerze szutrowym nie jest już takie drogie. Istniejące manetki AXS mogą być nadal używane, ponieważ elektroniczny mózg systemu znajduje się w tylnej przerzutce.

Tak jak poprzednio, wszystkie komponenty szosowe i szutrowe są ze sobą kompatybilne, więc możesz mieszać i dopasowywać komponenty z różnych grup lub łączyć nowe ze starymi. Jednak wraz z wprowadzeniem SRAM XPLR 1×13 nastąpiło wyraźne rozróżnienie między rowerami szosowymi i rowerami szutrowymi – używanie zestawu kół szosowych w rowerze szutrowym nie jest już możliwe bez ryzyka, że ​​tylna przerzutka wkręci się w szprychy...

Mimo że wizualnie nadal jest niepozorny, SRAM Rival AXS wykonał duży krok naprzód pod względem technicznym.


Oprócz wyżej wymienionych cen komponentów XPLR, jest więcej dobrych wiadomości z perspektywy finansowej: wiele pojedynczych komponentów SRAM Force AXS i Rival AXS 2025 stało się bardziej przystępnych cenowo. Korba Force 2×12 bez miernika mocy kosztuje teraz 455 euro zamiast 480 euro; dźwignia zmiany biegów z zaciskiem hamulcowym 2025 jest wyceniana na 380 euro zamiast poprzednich 420 euro. Korba 1x z miernikiem mocy opartym na fali jest tańsza nawet o ponad 100 euro — 515 euro zamiast poprzednich 632 euro!

Znaczne obniżki cen – i droższy suport

Nowe manetki Rival kosztują 280 euro za sztukę (wcześniej 310 euro), a podstawowy zestaw korbowy 1×13 kosztuje 145 euro (w dół ze 170 euro). Jednak ze względu na jednoczęściowe tarcze korbowe, cena zestawu korbowego 2×12 Rivala wzrosła prawie dwukrotnie – ze 170 euro do 380 euro. SRAM nie publikuje cen tradycyjnych grup osprzętu (wyjątek: grupa osprzętu Force AXS 2X E1 Electric HRD z manetkami/zaciskami, łańcuchem, tylną przerzutką i przednią przerzutką z bateriami, ładowarką, tarczami hamulcowymi i komputerem rowerowym „Hammerhead Karoo” za 2.099 euro). Po zsumowaniu poszczególnych komponentów (zestaw dźwigni z zaciskami hamulcowymi, tylna przerzutka bez baterii, przednia przerzutka bez baterii (tylko 2×12), korba bez miernika mocy, kaseta, łańcuch, tarcze hamulcowe) otrzymujemy następujące ceny:

SRAM Force AXS 2x12 2.250 Euro



SRAM Force XPLR AXS 1x13 2.020 Euro

SRAM Rival AXS 2x12 1.750 Euro

SRAM Rival XPLR AXS 1x13 1.445 Euro



(plus 1-2 baterie po 63 euro każda, ładowarka (52 euro) i suport)

Firma SRAM udostępnia także informacje dotyczące masy (choć nie udało nam się ich jeszcze zweryfikować, ponieważ suport nie jest dołączony):

SRAM Force 2x12 (z miernikiem mocy opartym na pająku) 2.776 g



SRAM Rival 2x12 (z miernikiem mocy na osi) 2.993 g

SRAM Force XPLR AXS 1x13 (z miernikiem mocy na osi) 2.686 g

SRAM Rival XPLR AXS 1x13 (z miernikiem mocy na osi) 2.961 g



Około 200 gramów mniej wagi

Jak już wspomniano, odpowiada to redukcji wagi o 2 gramy dla Force i 12 gramów dla Rival dla grup 183×213. Według producenta, SRAM Red AXS 2×12 waży 2.496 gramów. Pod tym względem nowe grupy są również znacznie bliższe flagowcowi, technicznie rzecz biorąc. Ponieważ komponenty elektroniczne i hydrauliczne są identyczne we wszystkich trzech grupach, można założyć, że mają w dużej mierze tę samą funkcjonalność; fakt, że tylna przerzutka Rival nie ma amortyzatora Orbit, powinien być ledwo zauważalny. Pod względem obsługi Rival jest w niekorzystnej sytuacji z powodu braku dodatkowych przycisków zmiany biegów, ale z drugiej strony, wcześniej ich nie było. Wszystkie grupy są kompatybilne z bezprzewodowymi dodatkowymi manetkami zmiany biegów zwanymi „Blips”.

Jeśli chodzi o styl, Force nadrobił zaległości – teraz wygląda równie ekskluzywnie jak Red. Tutaj SRAM podąża za przykładem Shimano, gdzie Dura-Ace i Ultegra różnią się praktycznie tylko wykończeniem. Tymczasem SRAM Rival pozostaje wierny swojemu eleganckiemu wizerunkowi – dyskretny, ale wydajny i dobry wybór, gdy liczy się wartość.

Najlepsza grupa amerykańskiej firmy zachowa swój wysoki status w wyścigach i wśród szczególnie wymagających nabywców. Wszyscy inni mogą oczekiwać nowych grup, które teraz zmniejszają dystans do czołówki.



www.sram.com

SRAM Rival AXS pozwala na budowę niedrogich kompletnych rowerów o optymalnej funkcjonalności.

tagi:siekierypolecanewytrzymałośćżwirRower szutrowy UDHRywalWstyd

O Kacper Gebel

Caspar Gebel jeździ na rowerze wyścigowym od 40 lat. Specjalistyczny dziennikarz i autor literatury faktu pracuje dla Velomotion, a także dla magazynów Procycling i Fahrrad News.

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 7: Pogacar ponownie otrzymuje żółtą kartkę w Mûr-de-Bretagne

Tour de France w Mur-de-Bretagne

Zapowiedź Tour de France nr 7: Mûr-de-Bretagne zaprasza na kolejną walkę

Healy Tour de France

Tour de France nr 6: Healy wygrywa po 43 kilometrach solo

Dyskretnie i stylowo przez miasto: Pegasus Versario EVO

Zmieniony E-Hardtail dla wszechstronnego zastosowania: BYKI Copperhead EVO 29

Magura Louise Elite

Recenzja Magura Louise Elite: Jaki jest punkt odniesienia dla stosunku ceny do jakości w średniej klasie rowerów elektrycznych E-MTB?

Prognoza Tour de France

Zapowiedź Tour de France nr 6: Ciągły wzrost i spadek

Evenepoel Tour de France

Tour de France nr 5: Evenepoel pewnie wygrywa jazdę na czas

Evenepoel Criterium du Dauphine

Zapowiedź Tour de France nr 5: Kto wygra jazdę na czas w Caen?

Pogacar Tour de France

Tour de France nr 4: Pogacar świętuje swoje 100. zwycięstwo w karierze zawodowej

Tour de France Pogacar

Zapowiedź Tour de France nr 4: Pogacar chce zemsty w Rouen

Lepszy Tour de France

Tour de France nr 3: Merlier wygrywa po chaosie spowodowanym wypadkiem na spokojnym etapie

Lustro S-Works Power Evo: Komfort spotyka się z wydajnością

Atera Forza M: Wygraj bagażnik na rower, aby przeżyć więcej przygód

Related Stories

  • Pierwszy test i wszystkie informacje: Amortyzator RockShox Reverb AXS 2.0
  • Sram rozszerza swoją ofertę hamulców MTB: Nowy Sram Motive w pierwszym teście
  • SRAM Apex 12 2023: Nowe dwunastobiegowe przełożenia - elektroniczne i mechaniczne
  • Sram Force AXS 2023: Nowa grupa osprzętu do rowerów szosowych i gravelowych
  • Nowe rowery z kierownicą typu drop bar z Austrii: Innowacje KTM na Eurobike 2025
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH