Nowości produktowe Zipp: Amerykański producent prezentuje dwa nowe zestawy kół do rowerów szosowych i szutrowych, Zipp 353 NSW i 303 SW, które oferują ciekawą technologię: od teraz można sprawdzać ciśnienie powietrza w czasie rzeczywistym.
Firma Zipp prezentuje ciekawą technologię w postaci dwóch nowych modeli: Zipp 353 NSW i 303 SW, które umożliwiają pomiar ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym dzięki zintegrowanym czujnikom. Firma Zipp miała już w swojej ofercie czujnik ciśnienia powietrza w postaci TireWiz; Zastąpił on zawór bezdętkowy i nie był zbyt elegancko umieszczony na zewnątrz obręczy. Pełna integracja jest oczywiście ogromnym krokiem naprzód.
Elektronika została wbudowana w system AXS siostrzanej marki SRAM, znanej z bezprzewodowej zmiany przełożeń i mierników mocy. Powiązana aplikacja, która wyświetla wszystkie komponenty AXS danego roweru, może również uzyskać dostęp do czujników ciśnienia powietrza w przednich i tylnych kołach. Kompatybilne komputery rowerowe – takie jak modele Hammerhead tej firmy lub urządzenia Wahoo – mogą wówczas wyświetlać ciśnienie powietrza na własnym polu danych.

Jakie są korzyści z pomiaru ciśnienia powietrza w czasie rzeczywistym? Przede wszystkim, praktyczną rzeczą jest możliwość sprawdzenia ciśnienia w oponach za pomocą aplikacji przed wyruszeniem w drogę. Zwłaszcza w przypadku opon bezdętkowych niewielka utrata powietrza jest czymś normalnym i wielu rowerzystów przyzwyczaiło się do korzystania z pompki podłogowej przed każdą jazdą – nawet jeśli nie jest to konieczne. Za pomocą czujników ciśnienia powietrza możesz teraz sprawdzić wartości i podjąć decyzję, czy konieczne jest ponowne napompowanie. Dioda LED na czujniku sygnalizuje kolorem i miganiem, czy ustawiona wartość docelowa została przekroczona lub nie została osiągnięta.
Monitorowanie ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym
Podczas jazdy system może sygnalizować nagłą lub stopniową utratę powietrza – na przykład, gdy powietrze ucieka z opony po jej uszkodzeniu, aż do momentu, gdy uszczelniacz ponownie zamknie otwór. Na podstawie wyświetlanego ciśnienia możesz zdecydować, czy powinieneś zatrzymać się i dopompować więcej, czy kontynuować – jest to ważna kwestia na przykład podczas wyścigu. Wreszcie, system pozwala na łatwe eksperymentowanie z ciśnieniem w oponach i korzystanie z precyzyjnych danych – zwłaszcza jeśli jeździsz z miernikiem mocy i możesz znaleźć idealną równowagę między komfortem a oporem toczenia na podstawie mocy. Każdy, kto wypuszcza lub dodaje powietrza w zależności od terenu, z pewnością ucieszy się z możliwości dokładnego odczytu ciśnienia.
Firma Zipp oferuje nową technologię w dwóch zestawach kołowych: nowej wersji Zipp 353 NSW i całkowicie nowym Zipp 303 SW. Model 353 z typowymi dla Zippa „wgłębieniami” i niepowtarzalnym profilem fali został zmniejszony z 45 mm do 30 / 40 mm (dolina / grzbiet fali) i ma być teraz jeszcze bardziej stabilny dzięki nowemu układowi włókien węglowych. Zoptymalizowane piasty z łożyskami ceramicznymi i wolnobiegiem o drobnym skoku pozwalają zaoszczędzić 30 gramów wagi; Jednakże cały zestaw kół stał się o dobre 50 gramów cięższy i według producenta waży teraz 1.310 gramów. Obręcze bezhakowe mają szerokość 29,5 mm i przy szerokości wewnętrznej 25 mm są przeznaczone do opon o szerokości od 30 mm. Jest to jednak typowo szosowy zestaw kół, który nie jest dopuszczony do rowerów szutrowych.
Zipp 303 SW: Uniwersalny rower do rowerów szosowych i szutrowych
Trasy szutrowe, przełajowe i szosowe wszelkiego rodzaju to specjalność Zipp 303 SW. Nowy zestaw kół o szerokości wewnętrznej 25 mm i szerokości zewnętrznej 33 mm plasuje się pomiędzy kołami Zipp 303 (23/27,5 mm) i 303 XPLR S (32 / 40 mm). Można nim jeździć na oponach o szerokości od 30 do 44 mm; Obręcze o głębokości 40 mm posiadają okrągłe wgłębienia („dołeczki”) zapewniające lepszą aerodynamikę. Podobnie jak w przypadku modelu 303 XPLR, obręcz modelu 303 SW ma szeroką ścianę zewnętrzną, która chroni ją przed uszkodzeniem w razie przebicia. Ważąc 1.440 gramów (dane producenta), model 303 SW jest o dobre 100 gramów lżejszy od modelu 303s. Oba zestawy kół mają 20 szprych na koło.
Oczywiście zestawy kół bezhakowych są zoptymalizowane pod kątem opon bezdętkowych, ale można je stosować również z dętkami – ale tylko w przypadku specjalnej wersji dołączonej do zestawu, która jest kompatybilna ze specjalnym zaworem systemu czujnikowego. Należy również zachować ostrożność podczas uzupełniania środka uszczelniającego w trybie bezdętkowym: można to zrobić wyłącznie za pomocą specjalnego wtryskiwacza środka uszczelniającego, który również znajduje się w zestawie.
Zipp oferuje model 353 NSW za 2.900 euro, a model 303 SW za 1.900 euro. Oba zestawy kół powinny być już dostępne w sklepach.