Test / E-MTB: Haibike przetasowuje karty w swojej serii AllMtn. Oprócz dobrze znanych modeli z silnikami Bosch lub Yamaha, model AllMtn TRN/IQ jest teraz wyposażony w jednostkę napędową i skrzynię biegów Pinion (MGU). Rowery AllMtn uważane są za szwajcarskie scyzoryki w ofercie Haibike – uniwersalne e-MTB do użytku sportowego. Przyjrzeliśmy się możliwościom nowego dodatku z Pinion MGU.
Rama i projekt: Karbon z Europy
W modelu AllMtn TRN/IQ firma Haibike wykorzystuje zupełnie nową, w pełni karbonową ramę. Zarówno rama główna, jak i tylny trójkąt są wykonane z tego lekkiego materiału. Ciekawy szczegół: rama nie jest produkowana na Dalekim Wschodzie, lecz w Portugalii – szacunek za ten krok! Wizualnie Haibike podąża swoją własną drogą. Linie są nowoczesne, z wyrazistymi krawędziami główki ramy. Nowy system tylnego zawieszenia z amortyzatorem wystającym do góry z górnej rury również przyciąga wzrok. Firma Haibike wykonała dobrą robotę integrując dość duży moduł Pinion MGU. Tak jak to ma miejsce obecnie, kable i przewody znikają w obudowie zestawu słuchawkowego. Elementy gumowe chronią ramę z tyłu. Rower jest dopuszczony do całkowitej masy 150 kg i mieści się w kategorii 4 ASTM – więc sprawy mogą być nieco bardziej szalone.
Napęd: Pinion MGU z baterią 800 Wh
Sercem systemu jest niewątpliwie Pinion MGU E1.12. Łączy umieszczony centralnie silnik o momencie obrotowym do 85 Nm (średnio, który nieznacznie różni się w zależności od biegu) ze zintegrowaną 12-biegową skrzynią biegów. Centrum sterowania oferuje aż 600% zakresu przełożeń. Zmiana biegów odbywa się elektronicznie, za pomocą dźwigni kciukowej na kierownicy, co daje poczucie wysokiej jakości. Dużym plusem skrzyni biegów jest możliwość zmiany biegów również na postoju lub podczas zjazdu – każdy, kto choć raz miał taką możliwość, szybko za tym zatęskni. Zamiast łańcucha zastosowano łatwy w utrzymaniu pasek węglowy. Dodatkowa masa MGU (ok. 4,1 kg) w porównaniu do klasycznych napędów jest częściowo rekompensowana przez pominięcie tylnej przerzutki i kasety, co zapewnia bardziej centralny środek ciężkości.
Zasilanie zapewnia bateria FitTube 800 o pojemności – nomen est omen – 800 Wh. Jednostka magazynująca energię jest wyjmowana i umieszczona w rurze dolnej, zabezpieczona klapką pomalowaną w kolorze ramy – to coś, czego nie widuje się często. Gumowa uszczelka chroni przed brudem i wodą, a blokada zabezpiecza baterię. Ważąc około 3,8 kg, akumulator Fit jest naprawdę lekki, pomimo aluminiowej obudowy. Ładowanie odbywa się poprzez port znajdujący się pod silnikiem.
Informacje o systemie wyświetlane są na wyświetlaczu Fit Master Node w górnej rurze, a poziom wsparcia można kontrolować za pomocą pilota Fit Remote Pure na kierownicy. Różne poziomy można zmieniać za pomocą „rockera”.
Haibike AllMtn TRN/IQ: Funkcje w szczegółach
Rowerem testowym był topowy model Haibike AllMtn CF 11 TRN/IQ za około 10.000 160 euro. Jeśli chodzi o ramę, Haibike stawia na najwyższą półkę: widelec RockShox ZEB Ultimate i amortyzator Super Deluxe Ultimate zapewniają 1900 mm skoku. Rower porusza się na kołach DT Swiss H 29 w konfiguracji typu mullet (27,5″ z przodu, 5″ z tyłu). Za hamowanie odpowiadają hamulce Magura MT170 i tarcze MDR-P. Sztyca regulowana w rozmiarze L oferuje przyzwoity skok 24,6 mm. Wybór opon bardzo nam się spodobał: Continental Kryptotal w wytrzymałej wersji Enduro z przodu i z tyłu – topowa opona o dobrej przyczepności i niskim zużyciu. Wyposażony w ten sposób nasz testowy rower o rozmiarze ramy L i bez pedałów ważył szanowane XNUMX kg. Dzięki temu jest to obecnie – biorąc pod uwagę pojemność akumulatora – najlżejszy rower elektryczny E-MTB z silnikiem Pinion MGU.
Ramki do zdjęć | Haibike AllMtn TRN/IQ |
widelec amortyzowany | RockShox ZEB Ultimate |
napęd | Koło zębate MGU E1.12 |
akumulator | 800 Wh |
niemy | RockShox Super Deluxe Ultimate |
wirniki | DT Swiss H1900 |
Opona VR | Continental Kryptotal Enduro Miękki |
Tętno opon | Continental Kryptotal Enduro Miękki |
przerzutka tylna | Zębatka MGU |
dźwignia zmiany biegów | Zębatka TE-1 |
korba | Zębatka 165 mm |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magury MT5 |
tarcze hamulcowe | Magura MDR-P 203/203mm |
sztyca | Limotech A4H 170mm (dł.) |
siodło | Sprzedam Royal Vivo |
trzon | Haibike Mostek++ |
Lenker | Haibike TheBar+++ |
Jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, możesz kupić AllMtn CF 10 TRN/IQ za 8.500 euro. Tutaj dostajemy tę samą ramę, ale nieco odchudzoną specyfikację, obejmującą widelec RockShox Psylo Gold, amortyzator Super Deluxe Select+ i hamulce TRP Slate.
Na szlaku: Wygodny rower turystyczny o solidnych właściwościach
Jak jeździ się na wszechstronnym rowerze Pinion? Niesamowicie wygodne! Mimo raczej zjazdowej geometrii (kąt skrętu 64°, zasięg 485 mm w pozycji L), siedzisz wygodnie i wyprostowany. Haibike osiągnął tutaj dobry balans: rower jest wygodny na wycieczkach, ale nie obawia się również sportowej jazdy po szlakach.
AllMtn TRN/IQ sprawdza się szczególnie na płaskich, technicznych trasach z korzeniami i stopniami. Tylna oś pracuje delikatnie, zapewnia dużą przyczepność i jest komfortowa. Zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa i zachęca do prostego odkrywania nowych ścieżek. Kiedy sytuacja naprawdę zaczyna się komplikować, podwozie pokazuje swoją wytrzymałość. Tylko przy dużej prędkości tylna część pojazdu wydaje się czasami nieco ospała i nie tak stabilna jak w specjalistycznych samochodach enduro – ale to pasuje do jego wszechstronnego charakteru.
Dzięki napędowi pasowemu rower jest niezwykle cichy podczas zjazdów – wspaniale! Podczas jazdy pod górę, skrzynia biegów Pinion MGU daje o sobie znać, przynajmniej na biegach od 1 do 4. Tutaj jest ona wyraźnie słyszalna. Na średnich biegach (5-8) poziom hałasu jest porównywalny z innymi mocnymi silnikami montowanymi centralnie, a na wyższych biegach staje się prawie niesłyszalny. Przerwy w zmianie biegów podczas podwójnych skoków biegów (4/5 i 8/9) są zauważalne, gdy na krótko wejdziesz w pustkę. Nam to nie przeszkadzało zbytnio podczas testów, ale dla wspinaczy technicznych może być to irytujące.
Tam, gdzie jest światło, jest również cień: biorąc pod uwagę cenę 10.000 5 euro, chcielibyśmy zobaczyć mocniejsze hamulce niż w Magurze MT1900 w najwyższym modelu. Koła DT Swiss H XNUMX są również solidne, ale w tym przedziale cenowym są raczej klasy podstawowej. Przewód w zestawie słuchawkowym jest funkcjonalny, ale nie dla każdego. Teoretycznie nisko położony napinacz pasa może być narażony na uszkodzenie przy silnych uderzeniach, chociaż podczas testów nie mieliśmy żadnych problemów.