E-MTB / Test: Cube Stereo Hybrid One44 EX wchodzi na rynek jako obiecujący elektryczny rower górski dla rowerzystów turystycznych. Z najnowszym silnikiem Bosch CX, akumulatorem o mocy 800 Wh i 140 mm skoku zawieszenia z przodu i z tyłu, zamkniętym w stylowej aluminiowej ramie, a to wszystko za cenę około 4.000 euro – najważniejsze dane brzmią kusząco. Ale co tak naprawdę potrafi elektryczny rower górski z pełnym zawieszeniem? Przyjrzeliśmy się bliżej jego mocnym stronom, kompromisom, na jakie trzeba pójść, biorąc pod uwagę cenę, i jak wypada w porównaniu do swojego imiennika z ramą karbonową.
Karuzela nazw Cube: HPA kontra HPC – dwa światy, jedna nazwa?
Zanim zagłębimy się w szczegóły, musimy rzucić nieco światła na system nazewnictwa Cube. Firma Cube dokonała przebudowy swojej oferty modeli, co było konieczne, ale może powodować zamieszanie. Teraz dostępne są dwa zupełnie różne motocykle, oba nazywane Stereo Hybrid One44. Jeden z nich ma końcówkę HPC (High Performance Composite), którą Cube stosuje do oznaczenia ramy karbonowej, i jest pozycjonowany jako sportowy rower szlakowy. Model testowany tutaj z kolei zwykle nie ma końcówki w nazwie lub czasami nosi nazwę HPA (High Performance Aluminium) i jest to rower wyraźnie przeznaczony dla rowerzystów turystycznych. To rozróżnienie jest istotne, gdyż w praktyce oba rowery znacznie się od siebie różnią, dlatego identyczna nazwa podstawowa może być uznana za mylącą.
Rama: Solidna aluminiowa konstrukcja z genami turystycznymi
Aluminiowa rama Stereo Hybrid One44 EX została całkowicie przeprojektowana na potrzeby bieżącego roku modelowego i zapewnia doskonałe wrażenie wizualne. Spawy, zwłaszcza w okolicy rury sterowej, są tak starannie wyszlifowane, że z daleka można by pomyśleć, że to rama karbonowa. Wyraz uznania dla jakości wykonania, zwłaszcza biorąc pod uwagę konkurencyjną cenę.
Jeśli jednak podniesiesz rower, szybko stanie się jasne: w tym przypadku działa aluminium. Ważący około 27 kilogramów w rozmiarze ramy L (bez pedałów) Stereo Hybrid One44 EX nie należy do rowerów lekkich. Wydaje się, że duża część tej masy przypada na samą ramę, ale w kontekście wykorzystania roweru jako roweru turystycznego nie jest to koniecznie czynnik negatywny.
Liczne, praktyczne detale ramy są bardzo przyjemne dla oka. Oferuje punkty mocowania nóżki bocznej, pełnowymiarowych błotników i tylnego bagażnika. Cube oferuje nawet tzw. modele „Allroad”, które są wyposażone w pełen zakres wyposażenia, jak błotniki, bagażniki i oświetlenie. Homologacja przyczepy i ładowność wynosząca 120 kilogramów dodatkowo podkreślają przydatność pojazdu do podróży. Punkty śrubowe umieszczone pod górną rurą są również praktyczne i idealnie nadają się do przechowywania uchwytu na zamek lub małej torby narzędziowej.
Niewielką wadą jest obecnie szeroko rozpowszechniony, choć niepopularny wśród wszystkich mechaników, sposób prowadzenia kabli i przewodów przez zestaw słuchawkowy. Może to wyglądać dobrze, ale może utrudnić konserwację i potencjalnie doprowadzić do skrzypienia.
Napęd i akumulator: moc i wytrzymałość Bosch na długie wycieczki
Sercem Stereo Hybrid One44 EX jest aktualny silnik Bosch Performance Line CX Generation 5. Napęd ten znany jest ze swojej mocy i niezawodności. Szczególnie ekscytujące jest to, że firma Bosch ogłosiła kompleksową aktualizację oprogramowania, która zwiększy maksymalny moment obrotowy z 85 Nm do 100 Nm, a maksymalną moc do 750 watów. Dzięki temu zwiększeniu osiągów wrażenia z jazdy staną się jeszcze lepsze, zwłaszcza na stromych podjazdach.
Wyjmowany akumulator o pojemności 800 watogodzin, wbudowany w rurę dolną, zapewnia niezbędną wytrzymałość. Zdjęcie pokrywy za pomocą przycisku na górze działa teraz dobrze i bez grzechotania. Jeśli potrzebujesz mniejszej pojemności lub chcesz zaoszczędzić na wadze, możesz zastosować baterię 600 Wh, ale nie będzie to stanowiło problemu, biorąc pod uwagę całkowitą wagę urządzenia. Jeszcze ciekawszą opcją jest zainstalowanie modułu Bosch PowerMore 250 Range Extender, zwiększającego całkowitą pojemność do imponujących 1050 Wh – idealnego na długie wycieczki w trybie turbo lub dla kierowców, którzy chcą w pełni wykorzystać zwiększoną wydajność dzięki aktualizacji oprogramowania.
Dołączona ładowarka 2A zasługuje jednak na krytykę. Pełne naładowanie akumulatora 12 Wh zajmuje ponad 800 godzin, a bateria ta nie jest już najnowocześniejsza. Zdecydowanie warto przeznaczyć budżet na szybszą ładowarkę 4A. Sterowanie systemem odbywa się za pośrednictwem Purion 200, który jest jednocześnie wyświetlaczem i panelem sterowania. Wyświetla on najważniejsze informacje w sposób ergonomiczny i przejrzysty. Jeśli zależy Ci na funkcjach nawigacyjnych, możesz także zainstalować wyświetlacz Kiox 300 lub 500.
Cechy Stereo Hybrid One44 EX: Funkcjonalność ponad blichtr
Sugerowana cena detaliczna testowanego tutaj modelu EX wynosi 4.199 euro, ale w sklepach można go często znaleźć za mniej niż 4.000 euro. Dostępna jest również wersja Pro (sugerowana cena detaliczna 3.800 euro) i model EXC (sugerowana cena detaliczna ok. 4.500 euro) z lepszym wyposażeniem.
Ramki do zdjęć | Kostka One44 HPA |
widelec amortyzowany | RockShox Psylo Srebrny |
napęd | Bosch CX Gen 5 |
akumulator | 800 Wh |
niemy | Wybór RockShox Deluxe |
wirniki | Kostka EX30 |
Opona VR | Wydajność Schwalbe Nobby Nic Addix |
Tętno opon | Wydajność Schwalbe Nobby Nic Addix |
przerzutka tylna | Shimano XT 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore |
korba | Kwas 165 mm |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SHIMANOMT520 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT64 203/203mm |
sztyca | Kroplomierze w kształcie kostek |
siodło | Kwas Venec EMTB Plus 145 |
trzon | Mostek Cube Performance E-MTB 35 |
Lenker | Kierownica Cube Rise Trail 35 |
Nie można oczekiwać absolutnie najwyższej jakości funkcji w tym przedziale cenowym i nie jest to zapewnienie. Cube opiera się na funkcjonalnych i niezawodnych komponentach, które powinny być więcej niż wystarczające dla zamierzonego celu podróży i grupy docelowej. Napęd Shimano 12-biegowy łączy tylną przerzutkę XT z komponentami Deore – tylna przerzutka XT jest tutaj pewnym oszustwem, ale grupa Deore sprawdza się w praktyce niemal tak samo dobrze. Za hamowanie odpowiadają stabilne hamulce Shimano z 4 tłoczkami, które uchodzą za bezproblemowe i łatwe w utrzymaniu.
Zawieszenie RockShox składa się z widelca Psylo Silver i amortyzatora Deluxe Select, oba o skoku 140 mm. Zostały one wyraźnie zaprojektowane z myślą o komforcie. Regulowana sztyca o przyzwoitym skoku 170 mm (dla rozmiaru ramy L) zwiększa komfort i bezpieczeństwo podczas zjazdów. Jeśli chodzi o opony, Cube stawia na Schwalbe Nobby Nic w mieszance gumowej Addix Performance. Nobby Nic to dobra, uniwersalna opona, która radzi sobie na wielu nawierzchniach i toczy się stosunkowo cicho na asfalcie. Jednak tańsza mieszanka zapewnia zauważalnie gorszą przyczepność na mokrej nawierzchni.
Geometria i wrażenia z jazdy: komfortowy turystyczny rower z właściwościami wspinaczkowymi
Geometria modelu Stereo Hybrid One44 EX jest prosta i zaprojektowana z myślą o komforcie. Pozycja siedząca jest wygodna nawet podczas długich podróży, ponieważ kąt nachylenia siedzenia nie jest zbyt stromy, a przód jest przyjemnie wysoki.
Cechą charakterystyczną są wyjątkowo długie widełki tylne o długości 494 milimetrów. Taka długość jest obecnie rzadkością, ma jednak znaczący wpływ na zachowanie kierowcy. Ich prawdziwe zalety ujawniają się podczas jazdy pod górę: przednie koło nie unosi się nawet na najbardziej stromych podjazdach, a Ty możesz pozostać zrelaksowany w siodle, nie przesuwając górnej części ciała daleko do przodu. Zapewnia to ogromne poczucie bezpieczeństwa i umiejętności wspinaczkowe.
Nawet podczas zjazdów po leśnych drogach lub łatwych szlakach, duży rozstaw osi zapewnia płynną jazdę i bezpieczeństwo. Zorientowane na komfort podwozie z łatwością niweluje nierówności na tego typu drogach. Można go szybko i łatwo dostosować.
Jednak jeśli chodzi o węższe i bardziej techniczne szlaki, ich długość robi swoje. Ostre zakręty wymagają aktywnego wysiłku ciała, aby móc obrócić tył pojazdu. To pokazuje, że rower ten nie jest specjalistą od rekreacyjnej jazdy po szlakach. Podwozie osiąga swoje granice również podczas jazdy z większą prędkością lub po nierównej nawierzchni: widelec może się uginać podczas gwałtownego hamowania lub na schodach, a dość liniowy tył nie zapewnia ostatecznej progresji przy nierównych uderzeniach, co może prowadzić do uderzenia o podłoże. Należy jednak rozpatrywać to w kontekście jego podstawowego przeznaczenia, jako roweru turystycznego. Jest to model uniwersalny, nastawiony na trasę, ale od czasu do czasu może też wybrać się w trasę.
Stereo Hybrid One44 HPA: Dla kogo jest odpowiedni?
Jak już wspomniano, różnice pomiędzy testowanym modelem HPA a wersją węglową HPC są znaczące. Stereo Hybrid One44 HPA to właściwy wybór dla rowerzystów, którzy szukają przede wszystkim roweru turystycznego, a jednocześnie praktycznego na co dzień, dzięki możliwości montażu błotników i bagażnika. Jeśli nie przeszkadza Ci większa waga i priorytetem jest dla Ciebie atrakcyjna cena, to ten rower będzie dla Ciebie doskonałym wyborem.
Jeśli jednak szukasz elektrycznego roweru górskiego do regularnej, ambitnej jazdy, częstszych wypraw na trudniejsze trasy, a nawet do odwiedzenia bike parku, zdecydowanie powinieneś przyjrzeć się lżejszemu i zwinniejszemu modelowi Stereo Hybrid One44 HPC.