Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

KomponentenTesty

Ulepszenie wydajności Bosch CX Gen 5 w teście: Więcej mocy, większy przepływ – ale też więcej kompromisów?

1 Maj 2025 by Michała Faissa

E-MTB / Test: Obecny silnik Bosch Performance Line CX Gen 5 zyskuje większą moc dzięki aktualizacji oprogramowania. Teraz możliwe powinno być osiągnięcie momentu obrotowego 100 Nm i mocy 750 watów. Od lipca 2025 roku właściciele rowerów elektrycznych z aktualną wersją Performance Line CX Gen 5 mogą bezpłatnie dokonać aktualizacji za pośrednictwem aplikacji eBike Flow. Przyjrzeliśmy się całości z bliska i przetestowaliśmy silnik na stanowisku badawczym i w terenie.

Silnik Bosch Performance Line CX od lat jest wiodącym produktem w segmencie elektrycznych rowerów górskich. Gdy jesienią ubiegłego roku na rynek wprowadzono piątą generację modelu, Bosch rozbudował swój Smart System, początkowo jednak nie nastąpiła żadna zmiana w wydajności: zachowano znany moment obrotowy 85 Nm i moc szczytową 600 W. Dla wielu kierowców było to dobre połączenie mocy, wydajności i trwałości, ale nadal spodziewali się przynajmniej niewielkiego wzrostu osiągów. Bosch robi teraz to, co już wiemy: podobnie jak w przypadku poprzednich generacji urządzeń, aktualizacja oprogramowania zostanie wydana około rok po premierze.

Co nowego? Oto, co oferuje ulepszenie wydajności firmy Bosch

Dzięki tej aktualizacji firma Bosch wyraźnie kieruje swoją ofertę do pasjonatów kolarstwa górskiego na napędzie elektrycznym – do wszystkich, którzy kochają techniczne trasy i chcą sprawdzać swoje możliwości. Oczywiście, może to być też reakcja na niedawno wprowadzone na rynek silniki konkurencji – zwłaszcza DJI i Specialized.

Więcej mocy na żądanie – indywidualnie regulowana

Istota aktualizacji: wyższe limity momentu obrotowego i mocy. Po aktualizacji użytkownicy będą mieli możliwość zwiększenia tych limitów w aplikacji Flow ponad dotychczasowe limity.

Moc maksymalna: Zwiększa się z normalnych 600 W do 750 W.
Maksymalny moment obrotowy: Zwiększa się z 85 Nm do 100 Nm.
Maksymalne wsparcie: Można zwiększyć do 400% własnej mocy pedałowania.

Ten znaczący wzrost mocy będzie szczególnie pomocny na stromych i technicznych podjazdach. Bosch dodaje jednak: Każdy sam decyduje, ile tej dodatkowej mocy wykorzysta. Wyższe wartości oznaczają również, że łańcuch, kaseta i przerzutki są poddawane większemu obciążeniu, a akumulator rozładowuje się szybciej, co zmniejsza zasięg. Aplikacja powiadamia także o przesuwaniu elementów sterujących w tym kierunku.

Ważne informacje dotyczące aktualizacji

Verfügbarkeit: Od lipca 2025 r
Koszt: Aktualizacja oprogramowania jest bezpłatna
Procedura: Możesz to zrobić samodzielnie za pomocą aktualizacji „bezprzewodowej” przy użyciu aplikacji eBike Flow, bez konieczności wizyty u dealera
Kompatibilität: Początkowo tylko dla obecnej generacji Performance Line CX (Gen 5 / BDU384Y). Starsze generacje (Gen 4, Gen 2) lub stare silniki wyścigowe pozostają bez niczego. Według firmy Bosch nowy model CX-R z linii Performance Line charakteryzuje się takimi samymi osiągami.

Ważne: Zatwierdzenie producenta! Producent roweru musi zatwierdzić modernizację dla danego modelu roweru elektrycznego. Producenci określają również, jak daleko można faktycznie zwiększyć wartości wydajności w aplikacji. Bosch nie podaje wprost powodu takiego postępowania, ale można założyć, że najprawdopodobniej chodzi o ochronę podzespołów, które nie są przystosowane do każdego momentu obrotowego, na przykład niektórych przekładni w piastach. Jednakże większość rowerów elektrycznych MTB z przerzutkami powinna móc wykorzystać cały ich potencjał.

Wszystkie innowacje Bosch eBike 2o26:

Innowacje Bosch eBike 2026: Nowy silnik CX-R, duża modernizacja CX Gen 5 i wyświetlacza Kiox 400C

Wydany 1 maja 2025 r

Nowości produktowe: Bosch podnosi poprzeczkę pod względem wydajności już na początku sezonu – i to dwukrotnie! Z jednej strony Performance Line CX-R to zupełnie nowa jednostka napędowa, która ma wiele do zaoferowania. Z drugiej strony – a to powinno ucieszyć wielu obecnych użytkowników rowerów Bosch – obecna wersja Performance Line CX Gen 5 otrzyma aktualizację oprogramowania […]

0 komentarze

Nowy tryb jazdy: eMTB+ zapewniający większą dynamikę i moc

Jednocześnie z udoskonaleniem osiągów firma Bosch wprowadza nowy tryb jazdy eMTB+. Jest to tryb pomiędzy dobrze znanym trybem eMTB a trybem Race (który pozostaje zarezerwowany dla Performance Line CX-R)

Wsparcie: Do 400% mocy własnej kierowcy, w zależności od jego decyzji.
Rozszerzone wzmocnienie: Dobrze znane „uzupełnianie” silnika podczas krótkiego zatrzymania pedałowania może być dozowane w trybie eMTB+ tak samo precyzyjnie, jak w trybie eMTB, ale może trwać tak samo długo, jak w trybie Race.
Kontrola dynamiczna: Lepsza koordynacja z czujnikami powinna zapewnić bardziej harmonijne i kontrolowane rozdzielanie mocy na zmieniających się nawierzchniach przy różnym poziomie przyczepności.

Podczas gdy tryb eMTB jest bardziej nastawiony na turystykę i zasięg, tryb eMTB+ koncentruje się na maksymalnej wydajności i przyjemności z jazdy po szlaku. Zarówno tryb eMTB, jak i eMTB+ można dodatkowo dostosować pod kątem wartości wydajności w aplikacji eBike Flow.
Dalsze innowacje w świecie eMTB firmy Bosch

Bosch Performance Upgrade w teście wytrzymałościowym – stanowisko testowe i praktyka

Dość teorii, przejdźmy do konkretów. Jak model Bosch Performance Line CX Gen 5 sprawdza się na stanowisku testowym i w terenie po aktualizacji?

Wydajność: Znaczący krok naprzód

Bosch obiecuje wzrost mocy maksymalnej o 150 W, z 600 W do 750 W. Nasze pomiary na stanowisku testowym pokazują: wzrost jest ogromny! Zmierzyliśmy moc szczytową na poziomie 685 W. Co prawda nie jest to obiecane 150 W, ale i tak jest to imponujący wzrost wydajności. Po modernizacji silnik Bosch Performance Line CX Gen 5 plasuje się w ścisłej czołówce silników E-MTB. DJI Avnox nadal jest w swojej własnej lidze, jeśli chodzi o wydajność, Sachs RS oferuje również nieco większą moc, jednak Bosch plasuje się teraz tuż za nim. Co ciekawe, według naszych pomiarów jest on aż o 30 W mocniejszy od niedawno wprowadzonego silnika Specialized 3.1 S-Works. Ten wzrost mocy jest wyraźnie odczuwalny na zewnątrz – udoskonalenie sprawia, że ​​silnik jest zauważalnie mocniejszy i zmienia się w zupełnie inny układ napędowy.

Charakterystyka silnika: Sportowy i dynamiczny – ale wymagający

Bosch pozostaje wierny sobie: silnik Performance Line CX jest i pozostanie silnikiem sportowym. Nie osiąga pełnej mocy, gdy pedałujesz wygodnie, ale wymaga od rowerzysty pewnego wysiłku. Nasze pomiary pokazują, że do osiągnięcia zmierzonej mocy szczytowej 200 W potrzebne jest zasilanie sterownika o mocy około 685 W. Nie jest to „tępy” traktor, ale progresywny napęd, który lubi dynamikę. Krzywa wydajności pokazuje: Modernizacja powoduje wzrost całej krzywej charakterystyki. Otrzymujesz większą moc w całym zakresie wydajności. Wzrost jest najbardziej zauważalny u góry, gdzie stara wersja osiągnęła swoje granice. Nie jesteśmy jeszcze w stanie stwierdzić na pewno, czy tę cechę można dostosować tak, aby reagowała wcześniej za pomocą ustawień aplikacji (współczynnik wspomagania +/- 5). Oprogramowanie nie było jeszcze w wersji ostatecznej, dlatego wyniki pomiarów przeprowadzanych podczas dostosowywania nie były całkowicie rozstrzygające.

Cadence: Niekwestionowana siła

Jednym z obszarów, w którym linia Bosch Performance CX zawsze była najlepsza, była stabilność kadencji – i tak pozostało nawet po modernizacji. Silnik dostarcza swoją moc zaskakująco stabilnie w niezwykle szerokim zakresie kadencji. Przy ok. 60 obr./min. osiąga szczyt swojej wydajności i utrzymuje ją przy minimalnych wahaniach (+/-5-10 W) do kadencji 140 obr./min. Dzięki temu silnik jest niezwykle przewidywalny i intuicyjny w prowadzeniu. Brak nagłych spadków mocy lub szczytów przy wysokiej lub niskiej kadencji, jak to ma miejsce w przypadku innych napędów – czy to spadek mocy Shimano EP801 powyżej 100 obr./min, czy dodatkowa moc przy wysokiej kadencji Pinion MGU lub DJI Avinox. Bosch nadal nadaje ton w tym zakresie. Tylko nowy silnik Specialized (3.1) zbliża się do tego poziomu, ale jego osiągi są nieco bardziej zmienne.

Kompromis: zarządzanie temperaturą i obniżanie mocy

Większa moc oznacza również więcej ciepła odpadowego. Już przed modernizacją Gen 5 był lepiej chłodzony od swojego poprzednika, ale nie był tak stabilny jak na przykład układ napędowy Specialized/Brose. Przy dodatkowej mocy stało się jasne: silnik nagrzewa się wcześniej i musi zmniejszyć swoją moc (obniżenie mocy). Potwierdzają to nasze pomiary pod ciągłym obciążeniem (stałe wejście sterownika 250 W z dobrym chłodzeniem): podczas gdy stara wersja oprogramowania była w stanie utrzymać maksymalną moc przez około 12-13 minut, silnik z ulepszoną wersją zaczyna zmniejszać moc już po około 8 minutach. W tym momencie zmierzyliśmy temperaturę obudowy wynoszącą nieco poniżej 80° C. Oznacza to, że sytuacja wewnątrz staje się krytyczna i elektronika wyłącza się w celu ochrony. Osiem minut na pełnym gazie – w praktyce jest to na pewno wykonalne na długich, stromych podjazdach. W tym przypadku inne silniki, takie jak Pinion MGU, Specialized/Brose czy nawet DJI Avinox (mimo swoich wahań) wytrzymują dłużej.

Istnieją jednak dwa ważne punkty, które pozwalają spojrzeć na to z szerszej perspektywy: Bosch bardzo inteligentnie reguluje redukcję mocy. Zamiast nagłego spadku mocy, jak w przypadku modeli Specialized czy Shimano, Bosch CX Gen 5 zmniejsza moc łagodnie i stopniowo. Ten stopniowy proces jest prawie niezauważalny podczas jazdy. Nie masz wrażenia, że ​​nagle tracisz moc lub że coś się zepsuło. Następnie silnik osiąga około 80% swojej (nowej) maksymalnej mocy.

Mimo że silnik traci około 8% swojej mocy szczytowej po 20 minutach, moc, która pozostaje, jest nadal bardzo wysoka. Jeśli porównamy krzywą mocy bezwzględnej z krzywą silnika przed modernizacją, zobaczymy: Nawet po ograniczeniu mocy mocniejszego silnika, nadal dostarcza on tyle samo lub nawet nieco więcej mocy, niż mogła dostarczyć stara wersja 85 Nm/600 W przy maksymalnej mocy. Dzięki temu, nawet po rozpoczęciu obniżania mocy, nadal dysponujesz większą lub co najmniej taką samą ilością mocy, jak wcześniej.

zużycie i zasięg

Dokładne pomiary zużycia na stanowisku testowym często niewiele mówią o praktycznym zastosowaniu. Ale jedno jest pewne: jeśli w pełni wykorzystasz dodatkową moc i wyższy moment obrotowy, zużyjesz więcej energii i nie dojedziesz tak daleko. Seria CX firmy Bosch Performance Line była dotychczas uważana za dość wydajną i jest mało prawdopodobne, aby ta sytuacja uległa zmianie. Jednak planując podróż, należy pamiętać, że pełna moc spowoduje szybsze rozładowanie akumulatora.

Bosch Performance CX z ulepszeniem Performance Upgrade w praktyce

W teście praktycznym system pracował przy maksymalnych ustawieniach wydajności. Wzrost wydajności jest zauważalny natychmiast; silnik zapewnia znacznie większy ciąg. Wbrew możliwym oczekiwaniom, wyższa wydajność nie wpływa negatywnie na zdolność dozowania. Dostarczanie mocy pozostaje pod dobrą kontrolą nawet przy maksymalnym ustawieniu.

Efektem jest bardzo dynamiczne prowadzenie, zwłaszcza w trybie eMTB, w którym silnik sprawnie reaguje na polecenia rowerzysty. Mimo zwiększonej wydajności nie ma zauważalnych różnic w poziomie hałasu; głośność pozostaje na poziomie poprzedniej wersji. Bosch osiągnął w ten sposób równowagę między zwiększoną wydajnością a precyzyjną kontrolą.

Konkluzja

Dzięki udoskonaleniu modelu Performance Line CX Gen 5 firma Bosch oferuje dokładnie to, na co liczyło wielu miłośników sportowych rowerów elektrycznych: zauważalnie większą moc i moment obrotowy. Zmierzona moc szczytowa 685 W i możliwość uzyskania momentu obrotowego do 100 Nm stawiają ten napęd w czołówce obecnych silników E-MTB. Pozwala to zmniejszyć dystans do silnych konkurentów, a w niektórych przypadkach nawet ich wyprzedzić. Pozostaje stabilność super kadencji – to właśnie w tej dziedzinie Bosch nadal błyszczy.

Możliwość samodzielnego dostosowania wydajności za pomocą aplikacji zapewnia elastyczność, ale oznacza też konieczność pójścia na kompromis – większe zużycie i krótszy zasięg. Największym kompromisem technicznym jest to, że silnik nagrzewa się wcześniej przy pełnym obciążeniu i ogranicza moc (obniża moc). Po około 8 minutach wydajność spada – ale bardzo delikatnie i prawie niezauważalnie, a poziom wydajności, który pozostaje, jest nadal wysoki.

Bezpłatna modernizacja sprawia, że ​​już doskonały model Performance Line CX Gen 5 staje się jeszcze mocniejszym napędem na wymagających trasach. Jeśli potrzebujesz maksymalnej ciągłej mocy podczas długich podjazdów w górach, możesz skorzystać z silników bardziej odpornych na ciepło. Jeśli jednak szukasz mocnego, dynamicznego silnika o doskonałej stabilności kadencji, ulepszenie zapewni Ci znaczną poprawę przyjemności z jazdy i płynności podjazdów. Pozostaje pytanie, dlaczego Bosch nie wykorzystał tego potencjału od razu, ale dla wszystkich, którzy już mają ten silnik, jest to mile widziany i imponujący rozwój sytuacji. Dodanie nowego trybu eMTB+ i innych innowacji systemowych, takich jak Kiox 400C i ulepszony ABS, w znaczący sposób dopełnia pakiet i sprawia, że ​​system Bosch Smart jest jeszcze silniejszy. Brakuje tylko szybszej ładowarki – ale to, czego jeszcze nie ma, wciąż może się zdarzyć.

tagi:BoschBoscha CXBosch CX Gen5polecane

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Related Stories

  • Bosch CX 2025 (Gen 5) w teście: Rewolucję przełożono
  • Z nowym silnikiem Bosch CX: Wąsy Grają 150 i 160 w pierwszym teście
  • Marin Alpine Trail E Bosch w pierwszym teście: Solidny bolid strzelecki
  • Przedłużacz zasięgu Bosch PowerMore 250 w teście: Zwiększony zasięg do specjalnych przypadków
  • Canyon Neuron:ON CF 8 w teście: Lekki pojazd transgraniczny o sportowym DNA
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH