E-MTB / Test: Cube Stereo Hybrid One77 HPC TM 800 wyjeżdża na linię startu, aby podążyć śladami modelu Stereo Hybrid 160 i stać się zdecydowanie elektrycznym rowerem górskim nastawionym na zjazdy. Dzięki zupełnie nowej platformie jest on skierowany do rowerzystów poszukujących naprawdę mocnego roweru elektrycznego MTB do jazdy w trudnym terenie. Czy rower ten naprawdę zrobi wrażenie na szlaku, mimo zaskakująco niskiej ceny jak na tę klasę?
Dane techniczne i funkcje: Co w środku?
Nie ma wątpliwości, że Cube Stereo Hybrid One77 został zaprojektowany jako rasowy e-enduro. Świadczy o tym wyraźnie skok zawieszenia, który z przodu i z tyłu wynosi aż 170 mm. Cube konsekwentnie stosuje konfigurację typu mullet w przypadku wszystkich rozmiarów ram – 29-calowe przednie koło zapewniające dobre zachowanie podczas przetaczania i bardziej zwinne 27,5-calowe tylne koło (650B).
Sercem modelu One77 HPC TM 800 jest rama wykonana z włókna węglowego, natomiast tylny trójkąt z wytrzymałego aluminium. Tę mieszankę znamy również z modelu Stereo Hybrid One44 i sprawdziła się ona w wielu innych rowerach e-MTB w przeszłości. Jeśli przyjrzysz się uważnie, z pewnością dostrzeżesz wizualne podobieństwo do mniejszego brata, Cube Stereo Hybrid One44.
Oprócz mocowania na nóżkę boczną, system Cube X-Connect na słuchawkach zapewnia także odrobinę przydatności na co dzień. Złącze zasilające kompatybilne reflektory jest ukryte pod małą pokrywką. Szkoda: na chwilę obecną nie ma uniwersalnego kabla pasującego do lamp innych producentów.
Ładowność roweru wynosi solidne 125 kg, można go używać również z przyczepką.
Bosch CX Gen 5 z dużym akumulatorem
Za napęd odpowiada znany silnik Bosch CX Gen 5, który generuje oszałamiający moment obrotowy na poziomie 85 Nm. Od lipca będzie można zwiększyć moment obrotowy do 100 Nm i moc do 750 watów za pomocą aplikacji Flow. Wszystkie wersje wyposażenia One 77 są wyposażone w wyjmowany akumulator Bosch PowerTube o pojemności 800 Wh. Jeśli chcesz zaoszczędzić na wadze (około 900 gramów na 1 kilogram), możesz również zastosować akumulator 600 Wh. A na naprawdę długie trasy system jest kompatybilny z urządzeniem Bosch PowerMore 250 Range Extender.
Sterownik systemu Bosch znajduje się w górnej rurze. Model TM wyposażono również w wyświetlacz Bosch Purion 400 i kompaktowy Mini Remote. Jeśli chcesz mieć dostęp do większej ilości informacji na raz, możesz zamontować wyświetlacz Kiox 400C w górnej rurze.
Cechy szczególne: Ciekawym szczegółem modelu One77 są panewki łożyskowe, które umożliwiają regulację kąta skrętu. Jak w wielu nowoczesnych rowerach, kable poprowadzono przez stery. Utrudnia to konserwację i nie poprawia w znacznym stopniu wyglądu.
Projekt i wykonanie
Wizualnie Stereo Hybrid One77 robi spore wrażenie. Niewielkie załamanie tylnego trójkąta jest nieco bardziej widoczne niż w modelu One44, ale ogólny obraz jest harmonijny. Wykonanie jest dobre. Jeśli ktoś jest drobiazgowy, może zwrócić uwagę na lakier na krawędziach gniazd łożysk i śrub silnika, gdzie tu i ówdzie prześwituje odrobina węgla – ale to już jest narzekanie na całego.
Jednakże zintegrowanie i wyjęcie baterii jest naprawdę dobrym rozwiązaniem. Pokrywa baterii, wykonana z nieco bardziej miękkiego plastiku, jest przyjemna w dotyku i ma tę zaletę, że amortyzuje uderzenia kamieni, robiąc to ciszej i delikatniej. Osłony ramy na tylnym trójkątnym widełkach i tylnym trójkącie sprawiają również wrażenie solidnych i są solidnie zamontowane.
Stosunek ceny do jakości i warianty modeli: Dużo roweru za te pieniądze?
Testowany model TM oferuje pakiet funkcji, które trudno znaleźć gdziekolwiek indziej, za cenę katalogową wynoszącą około 6.200 euro (często niższą niż w sklepach). W skład zestawu wchodzi zawieszenie Fox Performance z widelcem 38 mm z przodu i amortyzatorem X2 z tyłu. Za hamowanie odpowiadają hamulce Magura MT7 z tarczami o średnicy 203 mm, a solidne koła Newmen Beskar 30 wyposażono w opony Schwalbe, oba wykonane z miękkiej mieszanki gumowej. Tacky Chan z tyłu również posiada stabilny karkas Super Gravity.
Ramki do zdjęć | Stereofoniczny hybrydowy C62 One77 |
widelec amortyzowany | Fox 38 Wydajność |
napęd | Bosch CX Gen 5 |
akumulator | Lampa zasilająca Bosch 800 |
niemy | Wydajność Fox Float X2 |
wirniki | Nowożeńcy Beskar 30 |
Opona VR | Schwalbe Magic Mary Super Trail Addix Miękka |
Tętno opon | Schwalbe Tacky Chan Super Gravity Addix Miękka |
przerzutka tylna | Skrzynia biegów Sram GX Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Podstawa Sram AXS |
korba | Kwas 165 mm |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magury MT7 |
tarcze hamulcowe | Magura Storm HC 203/203mm |
sztyca | Kostki kroplujące 170 mm (dł.) |
siodło | Szlak EMTB Acid Venec 140 |
trzon | Mostek Cube Performance E-MTB 35 |
Lenker | Kierownica Cube Rise Trail 35 |
Za niezawodną zmianę biegów odpowiada elektroniczna skrzynia biegów Sram GX Eagle, zasilana bezpośrednio z akumulatora roweru za pomocą kabla.
Cube oferuje One77 również w innych wersjach:
Cube Stereo Hybrid One77 Race to niedrogi model podstawowy, którego cena wynosi nieco poniżej 4.300 euro. Trzeba jednak pójść na znaczące kompromisy pod względem podwozia (SR Suntour), hamulców (Magura MT Thirty) i opon. Dla porównania, model SLX oferuje o wiele bardziej spójny sprzęt: widelec Fox 38 Rhythm, amortyzator Float X Performance oraz hamulce i przerzutki XT. Wersja Action Team jest lepsza od testowanego modelu TM. Tutaj znajdziesz zawieszenie Fox Factory zapewniające maksymalną wydajność. Najwyższy model SLT skupia się przede wszystkim na masie, którą dzięki kołom z włókna węglowego i najwyższej jakości komponentom Race Face Era udało się zredukować do wartości znacznie poniżej 24 kg.
Jeśli szukasz maksymalnej wydajności za rozsądną cenę, wybierz model TM lub Action Team. Jeśli dysponujesz mniejszym budżetem, model SLX będzie bardzo dobrym wyborem.
Wrażenia z jazdy: Specjalista chce stawiać czoła wyzwaniom
Szybko zauważysz: Cube Stereo Hybrid One77 to nie rower na przejażdżki po kawiarniach, ale typowy specjalista od zjazdów. Pod względem prowadzenia różni się zauważalnie od bardziej nastawionego na jazdę turystyczną modelu One Forty Four.
Na rowerze siedzisz wygodnie i wyprostowany, co jest również zasługą stosunkowo wysoko umieszczonego przodu. Natomiast na otwartych, żwirowych zakrętach płaski kąt skrętu w połączeniu z wysoko umieszczonym przodem samochodu daje się odczuć poprzez pewne chybotanie przedniego koła. Ale gdy tylko droga staje się stroma i prędkość wzrasta, ta geometria pokazuje swoje najlepsze strony: nagrodą jest poczucie całkowitego bezpieczeństwa. Suport jest osadzony bardzo nisko, co zapewnia świetne, zintegrowane wrażenie z rowerem – praktycznie stoisz w rowerze. Wadą jest również to, że łatwiej jest zahaczyć o korzenie lub kamienie, szczególnie przy ustawieniu luźnego kąta skrętu i standardowych korbach 165 mm.
Co zdumiewające, mimo że One77 ma geny przeznaczone do jazdy w dół, radzi sobie z wspinaczkami zaskakująco dobrze. Silnik Bosch CX pcha tak samo mocno i niezawodnie jak zwykle. Dźwięk silnika jest przyjemny i dyskretny. Natomiast na technicznych podjazdach wymagany jest aktywny styl jazdy. Płaski kąt główki ramy i niezbyt długie widełki tylne (nieco ponad 440 mm) wymagają wysiłku ciała i nacisku na przód, aby utrzymać przednie koło na podłożu.
Jednak Cube Stereo Hybrid One77 pokazuje swoje prawdziwe możliwości dopiero, gdy szlak zaczyna schodzić w kierunku doliny. Duży skok zawieszenia i agresywna geometria dają ogromną pewność siebie i wręcz zachęcają do pozostawienia hamulców wciśniętych. Podwozie z łatwością pokonuje przeszkody, zapewniając kierowcy wyjątkowo płynne i pewne prowadzenie.
Przedni widelec Fox 38 Performance dobrze spełnia swoją funkcję i reaguje czule. Jeśli chodzi o ustawienia kompresji, można by sobie życzyć nieco większej czułości; Tutaj trzeba znaleźć kompromis pomiędzy dużym wsparciem (które może sprawić, że podwozie będzie nieco bardziej uparte) a maksymalnym komfortem. Tył z amortyzatorem Fox X2 jest miękki i radzi sobie z niemal każdym problemem. Czasami może się to odbywać kosztem bezpośredniego sprzężenia zwrotnego z ziemi.
Cube Stereo Hybrid One77 nie jest wszechstronnym rowerem na niedzielną przejażdżkę. Jest to rower przeznaczony dla doświadczonych kolarzy górskich, którzy szukają prawdziwego specjalisty do wymagających, szybkich zjazdów i są gotowi na kompromisy pod względem wszechstronności. To raczej nie jest rower na dłuższe wycieczki i średnio trudne szlaki – w tym przypadku bardziej odpowiednim wyborem będzie Stereo Hybrid One44. Rower One77 zaprojektowano do jazdy w bike parku, na stromych, technicznych trasach enduro oraz dla rowerzystów, którzy doceniają i, przede wszystkim, potrafią opanować jego specyficzne właściwości jezdne.