Lidl – tak naprawdę znany jako dyskont spożywczy – po raz kolejny wstrząsa rynkiem rowerów elektrycznych, tym razem modelem Crivit Peak 709. W konkurencyjnej cenie zaledwie 1.799 euro Lidl wprowadza na rynek rower górski typu hardtail. Ale czy e-MTB w tej kategorii cenowej naprawdę może przekonać, czy też kupujący muszą pójść na znaczące kompromisy?
Rowery ze sklepu z narzędziami lub dyskontu… Rzadko wywołują u nas uśmiech lub uniesiony kciuk. Jasne, my redaktorzy jesteśmy rozpieszczeni, ale nie o to chodzi. Nawet niedrogi rower elektryczny musi być dobrze zaprojektowany. Zwłaszcza gdy dysponujesz mniejszą ilością pieniędzy, musisz wybierać nieco rozważniej i dokładnie przemyśleć, co instalujesz. Bez względu na to, czy zamontuję widelec górny marki A czy marki B, w segmencie high-end nie ma na co narzekać. Chciałbym wyraźnie podkreślić, że Lidl nie płaci nic za ten artykuł. Nikt nas nawet nie poprosił o test ani o tę prezentację. Zauważyliśmy ten rower i wiedzieliśmy, że rowery ze sklepów dyskontowych zainteresują naszych czytelników. Dlatego poprosiliśmy o możliwość przetestowania motocykla. Nie widzimy więc sensu w wychwalaniu roweru pod niebiosa. Pomijając dwie kwestie krytyczne, zrobimy to i tak, bo ten rower po prostu na to zasługuje!
Koncepcja i grupa docelowa: Do kogo skierowany jest Crivit Peak 709?
Crivit Peak 709 to klasyczny rower górski typu hardtail, napędzany silnikiem umieszczonym centralnie i zasilany za pomocą zintegrowanego akumulatora. Jego zalety są szczególnie widoczne na wycieczkach oraz na ścieżkach leśnych i rowerowych. Jeśli jednak jesteś bardzo wysportowany lub szukasz wymagających tras, powinieneś poszukać gdzie indziej. Pozycja siedząca? Raczej kompaktowy i wyprostowany – idealny dla docelowej grupy odbiorców. Rower jest przygotowany do montażu nóżki bocznej i bagażnika.
Układ napędowy pod kontrolą: silnik MiVice i akumulator umieszczony centralnie
Sercem urządzenia jest umieszczony centralnie silnik MiVice, który generuje imponujący moment obrotowy 100 Nm. X700 ma dużą moc, czasami jest wręcz odrobinę hałaśliwy, szczególnie w trybie doładowania. Nawet umiarkowany poziom wsparcia powinien być wystarczający dla większości rowerzystów. Nie jest to „cud zmysłów”, ale do zamierzonego użytku na żwirze i łatwych leśnych ścieżkach zapewnia wystarczającą czułość i więcej niż wystarczającą moc.
Pojemność akumulatora wynosi nieco ponad 700 Wh. Praktyczne: Łatwe do usunięcia. Jest jeden mały haczyk: aby go naładować, zawsze trzeba go wyjąć z ramy. Można to postrzegać jako wadę, ale być może także zaletę – dzięki temu nie zapomnisz o akumulatorze w rowerze na zimę. W połączeniu z umiarkowanym wsparciem powinno to pozwolić na osiągnięcie znacznego zasięgu.
Panel sterowania jest prosty; nie ma żadnego prawdziwego wyświetlacza. Diody LED w różnych kolorach informują o poziomie naładowania baterii i wsparciu. Czytelność podświetlenia i w świetle słonecznym nie jest idealna, ale obsługa jest funkcjonalna i ergonomiczna.
Komponenty i funkcje: Co otrzymasz za kwotę poniżej 1.800 euro?
Za tę cenę pozostałe funkcje są zaskakująco solidne! Hamulce to hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano z przodu i z tyłu, każdy z tarczami o średnicy 180 mm.
Koła również pozytywnie nas zaskoczyły. Piasty Shimano w połączeniu z stosunkowo szerokimi obręczami Rigida z oczkami powinny okazać się solidne i dość trwałe. Jeśli chodzi o opony, również stawiają na opony Maxxis, a konkretnie na Rekon z karkasem Exo.
Prawdziwą perełką jest system przełożeń – 10-biegowy system Shimano Cues Linkglide. Został on specjalnie zaprojektowany do rowerów elektrycznych i uchodzi za wyjątkowo wytrzymały i trwały. Zmiana biegów jest zauważalnie płynniejsza, szczególnie pod obciążeniem.
Ramki do zdjęć | Aluminiowa rama typu hadtail ze zintegrowanym prowadzeniem kabli i osią przelotową, dostępna w trzech rozmiarach |
widelec amortyzowany | Amortyzator SR Suntour „XCM34 Boost” o skoku 120 mm |
napęd | Mikrofon X700 |
akumulator | 708 Wh |
niemy | Hardtail |
wirniki | Piasty Shimano, obręcze Mach1 Trucky, |
Opona VR | Opony Maxxis Rekon Exo Protection |
Tętno opon | Opony Maxxis Rekon Exo Protection |
przerzutka tylna | Przerzutka tylna Shimano CUES RD-U6000 |
dźwignia zmiany biegów | Dźwignia zmiany biegów Shimano CUES SL-U6000 10-biegowa |
korba | Wpust aluminiowy czarny |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SHIMANOMT200 |
tarcze hamulcowe | 180/180mm |
sztyca | Sztyca siodełka aluminiowa patentowa UNO |
siodło | Siodło sportowe Crivit |
trzon | Uno Aluminium 31,8 40mm |
Lenker | Uno aluminium 31,8 760mm niski podnośnik |
Przyjrzyjmy się kokpitowi: kierownica, mostek i sztyca siodełka pochodzą od Uno i są wykonane z aluminium. Siodło? Dobry kompromis pomiędzy sportowym charakterem i komfortem. Uchwyty mają lekko ergonomiczny kształt i są przykręcane.
Nawet pedały posiadają potrójne łożyska przemysłowe i wymienne sworznie. W standardzie znajduje się uchwyt na bidon Fidlock oraz wysokiej jakości ładowarka.
Kolejnym pozytywnym aspektem jest dostępność roweru w różnych rozmiarach – co nie jest regułą w tym przedziale cenowym. Ogólnie rzecz biorąc, geometrię należy uznać za udaną. Długie widełki tylne (470 mm) zaprojektowano tak, aby zapewnić płynną pracę i dobre właściwości jezdne podczas wspinaczki, choć odbywa się to kosztem zwinności.
Słabe punkty testu: Gdzie jest krytyka?
Mimo wielu pochwał, istnieją również wyraźne słabości: Widelec amortyzowany: Zamontowany widelec amortyzowany Suntour to prosty model ze sprężynami stalowymi i blokadą. Krytykuje się go za to, że jest ciężki i trudny w regulacji. Wskazówka dotycząca strojenia z testu: Wymiana widelca na widelec z zawieszeniem pneumatycznym poprawia osiągi w terenie i umożliwia dopasowanie do wagi kierowcy.
Dopuszczalna masa całkowita jest niewielkim punktem krytycznym: wynosi ona 120 kg. Ponieważ sam rower waży 26 kg, dla rowerzysty i sprzętu pozostaje zaledwie 94 kg. Dla cięższych rowerzystów lub wycieczek z dużą ilością bagażu szybko staje się ciasny.
Serwis i konserwacja: Czy to ważny plus? Łatwość konserwacji jest kluczowym punktem. Komponenty Shimano (hamulce, przerzutki, piasty) są częściami standardowymi. Oznacza to, że lokalni sprzedawcy rowerów mogą zająć się ich konserwacją, a części zamienne są łatwo dostępne. Wyraźna przewaga nad wieloma innymi rowerami dostępnymi na sprzedaż wysyłkową lub w obniżonych cenach. Warto wiedzieć: Producent silników MiVice ma również oddział w Niemczech, więc pomoc można uzyskać także tam.
Wnioski: Czy cena jest zabójcza, a drobne słabości mają decydujące znaczenie?
Głównymi punktami krytyki pozostają prosty, ciężki widelec amortyzowany i niska dopuszczalna masa całkowita wynosząca 120 kg (maksymalne obciążenie użytkowe 94 kg). Jeśli jednak możesz się z tym pogodzić lub jesteś skłonny wymienić widelec, otrzymujesz naprawdę dużo e-roweru za swoje pieniądze. Całości dopełnia łatwość konserwacji, którą zapewniają standardowe komponenty. Lidl stworzył naprawdę atrakcyjną ofertę dla oszczędnych początkujących miłośników rowerów elektrycznych oraz miłośników turystyki rowerowej, wprowadzając na rynek model Crivit Peak 709!