Test / E-MTB: Moustache, uznana marka w sektorze rowerów elektrycznych, znana wcześniej z wyłącznej współpracy z firmą Bosch Drives, wyznacza nowe trendy. Francuski producent prezentuje Moustache Clutch, swój pierwszy elektryczny rower górski, w którym zastosowano innowacyjną skrzynię biegów i silnik Pinion (MGU). Mieliśmy okazję przetestować nowy model na konferencji prasowej we Fryburgu i wyjaśnić, dlaczego Clutch jest prawdopodobnie najmocniejszym jak dotąd E-MTB z przekładnią Pinion MGU.
Koncepcja i orientacja: Bezkompromisowe Enduro
Moustache nie kryje, do czego stworzony jest Clutch: jest to rasowy rower enduro, stworzony w szczególności do jazdy po trudnych zjazdach. Najważniejsze dane to potwierdzają: 170 mm skoku z przodu i 160 mm z tyłu, w połączeniu z wytrzymałą aluminiową ramą i konfiguracją kół typu mullet (29 cali z przodu, 27,5 cala z tyłu). Ten ostatni jest nowością w portfolio Moustache; Poprzedni model „Game” o dużym skoku opiera się na ciągłych kołach 29-calowych. Taka konfiguracja, w połączeniu ze stosunkowo krótkimi widełkami tylnymi (450 mm) jak na standardy Moustache, ma zapewnić rowerowi zwinność. Geometria z kątem skrętu wynoszącym 64 stopnie i wysoko umieszczonym przodem zapewniają bezpieczeństwo i kontrolę przy dużych prędkościach i na stromym terenie.
Kopertówka Geometry Mustache 160
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 370 | 400 | 430 | 460 |
Zasięg (mm) | 435 | 460 | 480 | 504 |
Stosy (mm) | 625 | 637 | 652 | 660 |
Kąt skrętu (w °) | 64.2 | 64.2 | 64.2 | 64.2 |
kąt siedziska ef. (w °) | 77 | 77 | 77 | 77 |
Wysokość suportu (w mm) | 349 | 346 | 349 | 349 |
tylne widełki (w mm) | 450 | 450 | 450 | 450 |
Górna rura pozioma (w mm) | 580 | 607 | 631 | 657 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 130 | 140 |
Układ napędowy: Pinion MGU i akumulator Moustache o pojemności 780 Wh
Sercem sprzęgła jest niewątpliwie Pinion MGU. W tej jednostce silnik i dźwignia zmiany biegów są zintegrowane bezpośrednio w suporcie. Przekładnia zębata charakteryzuje się średnim maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 85 Nm, który w przypadku bardzo lekkich przekładni może wzrosnąć do 160 Nm ze względu na wewnętrzny współczynnik przełożenia. Moc maksymalna wynosi około 600 watów, co jest porównywalne z mocą innych popularnych silników montowanych centralnie, takich jak Bosch czy Shimano. MGU waży około 4,1 kg i jest wyposażony w dźwignię zmiany biegów o imponującym zakresie przełożeń wynoszącym 600%, co przewyższa obecne przerzutki.
Wszystkie informacje o Pinion MGU

Pinion MGU E-Drive System w pierwszym teście: Początek nowej ery e-rowerów?
Test / E-Bike: Dzięki systemowi Pinion E-Drive lub Pinion MGU pojawiła się ekscytująca nowa nazwa w napędach do rowerów elektrycznych. Jako połączenie zmiany biegów i środkowego silnika jest to obecnie unikat na rynku. Klasyczny system zmiany przełożeń jest zatem zbędny, czy to w rowerze miejskim, czy w rowerze E-MTB. Przyjrzeliśmy się uważnie nowemu systemowi […]
Cechą szczególną jest bateria. Zamiast stosować standardowe baterie firmy Fit (dostawcy urządzeń peryferyjnych dla Pinion, będącego obecnie częścią spółki macierzystej Pinion), Moustache opracowało własną baterię o pojemności 780 Wh we współpracy z Pinion. Według producenta powodem była chęć uzyskania jak najwęższej rury dolnej, pomimo dużej pojemności, oraz specjalny kształt, który pozostawia miejsce na łatwe w konserwacji wewnętrzne prowadzenie kabli, zapożyczone z Moustache Game. Akumulator jest zintegrowany z aluminiową rurą dolną i można go wyjąć. Aby to zrobić, należy położyć rower na boku lub obrócić go do góry nogami, usunąć plastikową osłonę i poluzować śrubę (narzędzie zintegrowane z główką ramy). Następnie można wyciągnąć wtyczkę i wyjąć baterię. Proces ten jest nieco bardziej skomplikowany niż w przypadku rozwiązań klapowych, ale pozwala zaoszczędzić na wadze i uzyskać smukłą konstrukcję. Akumulator został naprawiony bez grzechotania w czasie jazdy.
Sterowanie i kokpit
Mózgiem napędu jest nowy wyświetlacz Master Node Display – wyświetlacz zintegrowany z rurą górną, który pokazuje najważniejsze informacje, takie jak poziom naładowania akumulatora, prędkość, wybrany bieg i tryb automatyczny. Podstawową jednostką sterującą jest niewielki, pierścieniowy pilot umieszczony na kierownicy. Jest on wygodny w obsłudze, choć w praktyce może być nieco trudniejszy w użyciu niż proste rozwiązania z dwoma przyciskami. Zmiana biegów odbywa się po drugiej stronie kierownicy za pomocą elektronicznej dźwigni zmiany biegów (Pinion TE-1), która pod względem ergonomii i punktów nacisku jest absolutnie przekonująca i dorównuje jakościowo elektronicznym manetkom wysokiej jakości. Oba elementy sterujące są przewodowe. Kable są poprowadzone do ramki zestawu słuchawkowego, ale dzięki specjalnym otworom i krótkim ścieżkom do węzła głównego, konserwacja nie jest specjalnie trudna. Kable i przewody są w całości prowadzone wewnątrz ramy, co znacznie ułatwia prace serwisowe.
Warianty wyposażenia i szczegóły
Kopertówka Moustache dostępna jest w trzech wersjach, a jej cena ustalana jest na podstawie różnicy między cenami wynoszącej 1000 euro.
Sprzęgło 160.7: 7.999 euro. Wyposażony w widelec RockShox Domain, amortyzator Super Deluxe Select, hamulce Magura MT5 i, jako jedyny model standardowy, napęd łańcuchowy (gruby łańcuch BMX zapewniający większą trwałość niż standardowe łańcuchy przerzutek)
Sprzęgło 160.8 (motocykl testowy): 8.999 euro. W tym modelu zastosowano widelec RockShox ZEB Select, amortyzator Vivid Air, hamulce Magura MT5 i napęd paskowy Gates.
Sprzęgło 160.9: 9.999 euro. Najwyższej klasy wyposażenie obejmuje widelec RockShox ZEB Ultimate, amortyzator Vivid Air Ultimate i hamulce Magura Gustav Pro, również z napędem paskowym.
Wszystkie modele wyposażono w solidne podzespoły, takie jak opony Maxxis Assegai z mieszanki MaxxGrip i osłoną DoubleDown z przodu i z tyłu, a także wytrzymałe koła aluminiowe (własność Moustache'a lub Mavic w najlepszym modelu). Ciekawym szczegółem jest wybór napędu: podstawowy model można za dopłatą 500 euro przerobić na napęd pasowy. Natomiast modele z paskiem można zamienić na łańcuch za 150 euro. We wszystkich wariantach można wybierać pomiędzy kolorami Slab Grey (ciemnoszary, motocykl testowy) i Dune (beżowy).
Kolejną cechą charakterystyczną jest tylne światło elegancko zintegrowane z zaciskiem siodełka. Kabel do opcjonalnego przedniego światła jest już wstępnie poprowadzony i podłączony do ramy.
SUV Clutch: łagodniejsza alternatywa
Oprócz przetestowanych wariantów Enduro, Moustache oferuje również model Clutch SUV. Rower ten ma tę samą ramę, ale zmniejszony skok zawieszenia (150 mm z przodu/z tyłu) oraz pełne wyposażenie, w tym błotniki, oświetlenie i boczną nóżkę. Przeznaczony do wycieczek, codziennego użytku i przygód poza ekstremalnymi szlakami. Model SUV jest również wyposażony w napęd pasowy. Cena SUV-a Moustache Clutch wynosi 8.299 euro
Waga i cena
Waga sprzęgła wynosi około 26,5 kg, w zależności od wyposażenia. Nie jest to rower lekki, ale rekompensuje to aluminiowa rama, duży akumulator o pojemności 780 Wh i solidne wyposażenie zaprojektowane z myślą o długiej żywotności (38-milimetrowe golenie widelca, ciężkie opony itp.). Wysoka cena, zaczynająca się od nieco poniżej 8.000 euro, jest typowa dla rowerów elektrycznych MTB z jednostką Pinion MGU – każdy, kto chce mieć rower z jednostką silnik-przekładnia, będzie musiał sięgnąć głęboko do kieszeni. Należy jednak pamiętać, że nawet model podstawowy posiada zintegrowany układ wysokiej klasy.
Wrażenia z jazdy szlakiem
Moustache Clutch 160.8 został przetestowany na szlakach wokół Freiburga. Rower świetnie się sprawdza, gdy teren jest trudny, a tempo jazdy wysokie. Podczas zjazdu w dół ujawnia swój cały potencjał.
Zauważalny ciężar jest bardzo dobrze rozłożony dzięki centralnemu położeniu MGU. Rower bardzo pewnie trzyma się trasy i zapewnia duże bezpieczeństwo, nawet jeśli wybrana trasa nie jest idealna lub niespodziewanie pojawią się nierówności. Wymaga aktywnego i zdecydowanego stylu jazdy i naprawdę pokazuje swoje walory przy większych prędkościach. Nie jest przeznaczony do czystego „potykania się”, chociaż zapewnia dużo bezpieczeństwa. Jest on skierowany raczej do doświadczonych kierowców, którzy lubią eksperymentować. Największą zaletą jest cisza. Dzięki napędowi pasowemu i zintegrowanemu MGU nie występuje bicie łańcucha; Rower jest wyjątkowo cichy na szlaku.
Wspinaczka jest więcej niż solidna. Skrzynia biegów Pinion MGU zapewnia wystarczającą moc. Jego responsywność jest dobra, choć może trochę bardziej „hałaśliwa” w porównaniu do najnowszych silników Bosch, Specialized czy DJI. Dobrze znanym problemem skrzyni biegów Pinion MGU jest zmiana biegów, szczególnie przejście między biegami 4 i 5, które może być odbierane jako nieco bardziej toporne i wolniejsze, co powoduje chwilowe wrażenie „pedałowania w próżnię”. Moustache zastosował tutaj sprytne rozwiązanie: jako jedyny znany rower z przekładnią Pinion MGU, sprzęgło wykorzystuje przełożenie 1:1 dla przednich i tylnych kół pasowych. Dzięki temu problematyczna zmiana biegów zostaje przeniesiona na łatwiejszy obszar, który ma mniejsze znaczenie na szlaku. Dzięki temu jazda pod górę w typowym zakresie (często na przełożeniu 5 lub 6 zamiast 4 i 5) jest bardziej harmonijna i cichsza. Wadą tego rozwiązania jest to, że biegi 1 i 2 są wyjątkowo lekkie i praktycznie nie są potrzebne – jest to kompromis, który wydaje się do zniesienia, biorąc pod uwagę zakres 600%.