Test Pegasusa Premio EVO 10 Lite: Z okazji 20. rocznicy powstania serii modeli popularny elektryczny rower trekkingowy trafia do specjalistycznych sklepów z wieloma szczegółowymi udoskonaleniami. Zoptymalizowana geometria ramy, łatwe wyjmowanie baterii i wysokiej jakości komponenty sprawiają, że Premio EVO jest jeszcze bardziej atrakcyjny.
Przemysł rowerowy ma się dobrze. Najstarsze marki mogą pochwalić się prawie 140-letnią nieprzerwaną historią; Wiele 100-letnich rowerów jest nadal używanych na co dzień i nie wzbudza większego zainteresowania. Rower górski wkrótce będzie świętować swoje 50. urodziny, a producenta, który w tym roku świętuje swoje 20. urodziny, można już uznać za nowicjusza.
Pegasus wkroczył na scenę w idealnym momencie: gdy w połowie pierwszej dekady XXI wieku ten producent z siedzibą w Kolonii wprowadził na rynek swoje pierwsze rowery trekkingowe, kolarstwo przeżywało rozkwit. Sukcesy sportowe z jednej strony i nowe technologie z drugiej, budzą zainteresowanie i oferują nowe możliwości. Mało kto jest jeszcze skłonny wydać dużo pieniędzy na rower do codziennej jazdy; Ceny modeli Pegasus wahają się w granicach 500 euro, a już same w sobie są ponadprzeciętne. Oferują one sportową technologię – przełożenia 3×8, amortyzowany widelec – przy stosunkowo niskiej wadze. Dynamo w piaście i wielopozycyjna kierownica zapewniają funkcjonalną niezawodność i wygodę – coś, na co kolońska firma kładła już wtedy duży nacisk.
Pegasus Premio EVO 10 Lite: Z nową geometrią w roku rocznicowym
Oczywiście rowery elektryczne istniały już w 2005 roku. W tym roku sprzedano 25.000 tys. egzemplarzy, co stanowi około jedną osiemdziesiątą (!) dzisiejszej sprzedaży. Wielu producentów rowerów, w tym Pegasus, wciąż wstrzymuje się z decyzją. Gamechanger to pierwszy silnik firmy Bosch, który zostanie zaprezentowany pod koniec 2010 roku i ostatecznie jawi się firmie z Kolonii jako solidne rozwiązanie techniczne. W modelach takich jak Pegasus E8 z przekładnią w piaście lub NU z nową elektroniczną i bezstopniową skrzynią biegów NuVinci, zauważalny jest silnik, który wówczas był jeszcze zamontowany w pozycji zawieszonej; Dzięki smukłym ramom te „Pedeleki” nadal są dość zbliżone do normalnych rowerów.
W nadchodzących latach Bosch wprowadzi na rynek silniki o wyższym momencie obrotowym Performance Line (2014) oraz Performance Line CX (2015). Hamulce tarczowe zastępują hamulce szczękowe; Akumulator nadal jest przymocowany na zewnątrz, a rowery, takie jak rowery elektryczne, poruszają się na stosunkowo wąskich, 38-calowych oponach. Dopiero w 2020 roku rower elektryczny przybrał formę, jaką znamy dzisiaj: w 2020 roku Pegasus wprowadził pierwszy model Premio EVO, który można rozpoznać po silniku Bosch trzeciej generacji z dużą zębatką z przodu. Akumulator jest teraz zintegrowany, a opony są znacznie szersze – mają szerokość 47 mm.
Staranna konserwacja modelu
Następnie przeprowadzane są staranne działania konserwacyjne modelu, które udoskonalają udany produkt krok po kroku, przy czym Premio EVO pozostaje wierny swoim podstawowym cechom. Można to również zobaczyć w wersji rocznicowej: na swoje 20. urodziny Pegasus obdarowuje siebie i swoich klientów nową wersją, która przyciąga uwagę wieloma szczegółowymi udoskonaleniami. Trzeba się jednak dokładnie przyjrzeć lub odbyć jazdę próbną – wtedy można zauważyć na przykład, że geometria ramy została zmieniona tak, że pozycja siedząca jest teraz nieco wygodniejsza. Oczywiście, model na rok 2025 został wyposażony w piątą generację mocnego silnika Bosch Performance CX, co widać przede wszystkim po dalszej redukcji hałasu silnika.
W nowym Pegasusie Premio EVO 10 zastosowano również elementy systemu Bosch Smart, w tym pilot LED na uchwycie kierownicy i Kiox 500, duży kolorowy wyświetlacz o wielu funkcjach. Dane dotyczące silnika, jazdy i osiągów można optymalnie odczytać z tego ekranu, a umieszczenie go przed mostkiem kierownicy sprawia, że nie trzeba patrzeć zbyt daleko w dół. Gdybyś tak zrobił, zauważyłbyś nową cechę modelu Premio EVO 2025: we wszystkich trzech kształtach ramy bateria jest teraz wysuwana do góry. To dobra rzecz, zwłaszcza biorąc pod uwagę mocną baterię 800 Wh.
Dziesięciobiegowa skrzynia biegów pasuje bardzo dobrze
Wyposażenie Pegasusa jest wzorowe, a wysokiej jakości komponenty są zastosowane wszędzie tam, gdzie ma to znaczenie. Dziesięciobiegowa skrzynia biegów może sprawić, że się zastanowisz – czy jedenaście lub dwanaście biegów nie jest dziś standardem? Rzeczywiście, istnieją kasety z większą liczbą przełożeń, ale ze względu na mocne wsparcie silnika nie ma potrzeby stosowania drobniejszych stopni przełożeń ani większego zakresu przełożeń. Dziesięciobiegowa skrzynia biegów jest również mniej wrażliwa, natomiast dwunastobiegowa musi być idealnie wyregulowana, aby działać płynnie. Komponenty Shimano Linkglide gwarantują niskie zużycie nawet przy dużym obciążeniu, a szybka i precyzyjna zmiana biegów sprawia, że Pegasus Premio jest tak sportowy, jakiego można oczekiwać od roweru elektrycznego do trekkingu. Widelec pneumatyczny o skoku 100 mm również bazuje na technologii stosowanej w rowerach górskich. Wrażliwą reakcję podkreślają pełne opony o szerokości 55 mm, które zapewniają przyjemne tłumienie drgań i wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy. Wysoki poziom ochrony przed przebiciem będzie dodatkowym atutem podczas codziennego użytkowania i wycieczek.
Pod względem wizualnym Premio EVO 2025 prezentuje się dobrze, nie w ostatniej kolejności ze względu na kable poprowadzone wewnątrz mostka kierownicy; Nie brakuje też pięknych detali, takich jak smukłe tylne światło, idealnie zintegrowane z wytrzymałym tylnym bagażnikiem. Jest wyposażony w czujnik przyspieszenia i pełni funkcję światła hamowania. Z przodu reflektor o natężeniu 70 luksów oświetla drogę na dużym obszarze, a widoczność na duże odległości jest również bardzo dobra.
Trzy rozmiary, cztery kolory
Pegasus oferuje swój długoletni model w trzech kształtach ramy i trzech rozmiarach; Wersja diamentowa jest dostępna w rozmiarze XL. Dostępne są także cztery kolory: od chłodnego srebra po mocną czerwień, które podkreślają wysoką jakość modelu rocznicowego. Dostępne są także dwie opcje baterii: 600 i 800 watogodzin. Dzięki temu Pegasus Premio EVO 10 jest w pełni nowoczesny. W rowerach elektrycznych tego typu i w innych modelach Pegasusa nie należy spodziewać się znaczących innowacji technicznych, takich jak pełne zawieszenie w Premio EVO FS czy przerzutka suportu w Estremo EVO. Jeśli więc szukasz wysokiej jakości roweru elektrycznego do trekkingu, znajdziesz tutaj odpowiedni model, który może pochwalić się 20-letnią historią.