Test paska Pegasus Premio EVO 5F: Fakt, że Pegasus prezentuje światu rowerowemu model z przerzutkami w piaście z okazji 20. rocznicy powstania marki, świadczy o nieustającej popularności tej technologii. W połączeniu z mocnym silnikiem, paskiem zębatym i wysokim komfortem siedzeń, Premio EVO pokazuje, że mniejsza liczba biegów może mieć zdecydowanie większą wartość dodaną.
Przez dziesięciolecia świat rowerów był podzielony na dwie części: tu przerzutka, tam skrzynia biegów. Oba warianty zostały udokumentowane od końca XIX wieku; Oba przeszły niezliczone etapy rozwoju i obecnie znajdują się w niezwykle dojrzałym stanie. Jednak zawsze istniała jedna różnica: system przerzutek jest postrzegany jako opcja sportowa, podczas gdy system przerzutek w piaście uznawany jest za alternatywę wymagającą niewielkiej konserwacji, przeznaczoną do rowerów codziennego użytku i turystycznych. W przeszłości istniały ku temu powody natury technicznej, ale sytuacja ta uległa zmianie od czasu wprowadzenia manualnych skrzyń biegów o wyjątkowo dużej odporności na moment obrotowy. W dobie rowerów elektrycznych przerzutki zyskują punkty tylko dzięki szybszej zmianie przełożeń, a przerzutki w piaście w połączeniu z paskiem zębatym stały się jeszcze mniej wymagające w utrzymaniu.
Pasek Pegasus Premio EVO 5F: mniej biegów, większy komfort
Coś jeszcze uległo zmianie wraz z dalszym rozwojem rowerów elektrycznych: dzięki silnikowi o wysokim momencie obrotowym szeroki zakres przełożeń nie jest już konieczny. W przypadku bioroweru biegi należy zmieniać w jak najmniejszych odstępach, aby zawsze utrzymać optymalną kadencję. Napędy w rowerach elektrycznych są tak elastyczne, że wytwarzają wystarczającą moc nawet przy wolnym pedałowaniu. Zbyt duża liczba biegów jest często dość irytująca, po prostu dlatego, że wymaga zbyt wielu zmian biegów.
Dzięki Nexus Inter-5E, zamontowanemu w nowym pasku Pegasus Premio EVO 5F, producent komponentów Shimano rozwiązał właśnie ten problem. Przekładnia może przenosić znacznie wyższe momenty obrotowe niż konwencjonalne piasty zębate; W porównaniu do ośmiobiegowego systemu przełożeń Shimano Alfine, stopnie przełożeń są większe, a najlżejszy bieg górski został pominięty (co praktycznie nigdy nie jest potrzebne w rowerze turystycznym z mocnym silnikiem). Od ruszania do osiągnięcia maksymalnej wspomaganej prędkości 25 km/h biegi trzeba zmieniać maksymalnie dwa lub trzy razy, co jest oczywiście bardzo wygodne.
Niewymagający konserwacji napęd paskowy
Z paskiem Pegasus Premio EVO 5F – jednym z dwóch modeli rocznicowych na 20. urodziny marki – mniej znaczy więcej. Dotyczy to również napędu pasowego, w przypadku którego mniejsza lub prawie żadna konserwacja oznacza dłuższą jazdę lub większą przyjemność z jazdy. Jeśli chodzi o pozostałe cechy, elegancki rower turystyczny od producenta z Kolonii oferuje więcej pod niemal każdym względem.
Na przykład płynniejsza praca – Bosch Performance CX piątej generacji pod względem obsługi niemal nie różni się od swojego poprzednika, ale poziom hałasu jest inny. Akumulator o mocy 5 watogodzin zapewnia dodatkowy zasięg; Jeśli wybierzesz magazyn o pojemności 800 Wh, zostanie Ci więcej pieniędzy. Co więcej... cóż, Pegasus dba o większą wygodę użytkowania, wyjmując teraz baterię od góry w obu typach ramek - nie ma więc już ryzyka, że spadnie na ziemię podczas wyjmowania.
Nowa geometria ramy optymalizuje pozycję siedzącą
Pegasus Premio 2025 charakteryzuje się również lepszym komfortem siedzeń. Zoptymalizowana geometria ramy oznacza, że siedzisz wygodniej „w” rowerze, a nie na nim, co korzystnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Nadal jednak potrzebujesz standardowej amortyzowanej sztycy siodełka. Dzięki 100-milimetrowemu zawieszeniu pneumatycznemu komfort jazdy z przodu jest wysoki; tył wydaje się w porównaniu nieco napięty. Zgodnie z przyjętą w nowoczesnych rowerach elektrycznych techniką, Premio wykorzystuje opony o szerokości 55 mm, które zapewniają odczuwalną amortyzację drgań przy nieznacznie obniżonym ciśnieniu powietrza.
Wśród elementów „Bosch Smart System” w Pegasus Premio EVO 5F Belt znajdują się m.in. pilot LED po lewej stronie uchwytu kierownicy oraz duży wyświetlacz Kiox 500, na którego kolorowym ekranie można łatwo odczytać liczne informacje. Dzięki jasnemu reflektorowi o natężeniu 70 luksów i funkcji światła hamowania z tyłu, system oświetlenia jest również najnowocześniejszy. Wizualnie, rocznicowy Premio zyskał dzięki wewnętrznemu prowadzeniu linki zmiany biegów i przewodu hamulcowego z mostka kierownicy.
Tylko dwa obroty korby do osiągnięcia maksymalnej prędkości
Sportowy model siostrzany z dziesięciobiegową przerzutką może i umożliwia szybszą zmianę biegów, ale jeśli chodzi o łatwość obsługi, nic nie pobije Premio 5F. Ruszaj z drugiego biegu, przełącz dźwignię zmiany biegów dwa razy – to wszystko, czego potrzebujesz, aby jechać z mocnym wsparciem i komfortowym rytmem. Jasne, współczesne przerzutki suportu są technicznie bardziej skomplikowane i jeszcze bardziej odporne na zużycie niż piasty Shimano – ale czy mają sens w rowerze turystycznym, to już inna kwestia. Każdy, kto jeździ z Pegasus Premio EVO 5F Belt, nigdy nie będzie miał wrażenia, że brakuje przełożeń; przynajmniej nie wtedy, gdy rower jest używany zgodnie z przeznaczeniem, na co dzień i podczas wycieczek.