Test / MTB: Dzięki Sram Eagle 90 i Sram Eagle 70 firma Sram wprowadza swoją technologię przekładni do obszaru mechanicznej zmiany przełożeń – w znacznie niższej cenie. Mieliśmy już okazję przetestować grupę Eagle 90.
Dzięki nowym grupom Eagle 70 i Eagle 90 firma Sram rozszerza swoją ofertę napędów mechanicznych o dwie solidne i mocne opcje dla wymagających kolarzy górskich. Bazując na sprawdzonej technologii przekładni, stosowanej już w odpowiednich elektronicznych systemach AXS, nowe mechaniczne dźwignie zmiany biegów wykorzystują tzw. interfejs Hangerless. Ten system mocowania umożliwia bezpośrednie połączenie tylnej przerzutki z ramą, zapewniając wysoką stabilność, ograniczając konieczność dokonywania regulacji i poprawiając działanie zmiany przełożeń pod obciążeniem.
Zalety technologii transmisji
Podobnie jak poprzednie dźwignie zmiany biegów, nowe grupy Eagle 70 i Eagle 90 również wykorzystują konstrukcję pełnego mocowania, która zapewnia solidną i precyzyjną zmianę przełożeń. Dzięki wyeliminowaniu klasycznego haka przerzutki tylna przerzutka jest przymocowana bezpośrednio do ramy, co nie tylko zapewnia bardziej stabilne połączenie, ale również minimalizuje ryzyko nieprawidłowej regulacji. Jednak warunkiem koniecznym do montażu jest rama lub tylny trójkąt zgodne z UDH.
Kolejną kluczową cechą jest specjalnie opracowana kaseta z 44 zdefiniowanymi punktami zmiany przełożeń i profilem zębów X-Sync. Konstrukcja ta gwarantuje precyzyjną i niezawodną zmianę przełożeń, nawet przy największym obciążeniu – cecha ta jest szczególnie korzystna w przypadku rowerów elektrycznych MTB.
Proces montażu przekładni mechanicznej celowo zachowano prostotę. W porównaniu do tradycyjnych mechanicznych dźwigni zmiany biegów, nie ma konieczności pracochłonnej regulacji śrub krańcowych. Montaż wymaga zaledwie kilku kroków: przygotowanie, zamocowanie, dokręcenie i poprowadzenie linki zmiany biegów.
Różnice między Sram Eagle 70 i Eagle 90
Dwie nowe grupy różnią się przede wszystkim doborem materiałów, systemów tłumienia i stopniem możliwości naprawy.
Eagle 90: Maksymalna stabilność i możliwość naprawy
Grupa Eagle 90 została zaprojektowana jako wariant premium i charakteryzuje się wyjątkowo stabilną tylną przerzutką z wymiennymi ogniwami równoległobocznymi, osłonami ślizgowymi i klatką przerzutki, którą można odkręcić bez użycia narzędzi. Dzięki tej modułowej konstrukcji tylna przerzutka jest wyjątkowo łatwa w konserwacji. Dodatkowo zastosowano system tłumienia Typu 4, znany już z elektronicznych modeli AXS, który ma zredukować bicie łańcucha do minimum.

Korba Eagle 90 wykonana jest z kutego aluminium. Dostępny jest w różnych długościach od 155 mm do 175 mm i może być wyposażony w opcjonalne osłony przeciwbłotne. Dostępna jest również wersja roweru elektrycznego przeznaczona do różnych systemów napędowych.
Eagle 70: Solidna wydajność w szerokim zakresie zastosowań
Przekładnia Eagle 70 została zaprojektowana jako wytrzymały, wszechstronny napęd i wyposażona w nowy amortyzator Drag Spring o wyższym momencie tłumienia. Mimo że tylna przerzutka ma mniej wymiennych elementów niż model Eagle 90, podstawowe elementy ochronne, takie jak osłony ślizgowe i zewnętrzne ogniwo równoległoboku, można wymienić.
W korbie SRAM zastosowano tarczę łańcuchową typu T, wykonaną z tłoczonej stali. Istnieją również opcjonalne osłony przeciwbłotne. Korba dostępna jest w długościach 165 mm, 170 mm i 175 mm. Wersja roweru elektrycznego wyposażona jest w mocowanie ISIS, dzięki czemu jest kompatybilna z wieloma obecnie stosowanymi systemami napędowymi.
Mechaniczne dźwignie zmiany biegów o zoptymalizowanej ergonomii
Dźwignie zmiany biegów w grupach Eagle 70 i 90 zostały udoskonalone pod kątem ergonomii i komfortu. Linkę przerzutki poprowadzono równolegle do kierownicy, co pozwala na optymalne połączenie jej z hamulcami SRAM Stealth.
Specjalnie dla rowerów elektrycznych E-MTB dostępna jest tzw. wersja z pojedynczym kliknięciem, która zapobiega zmianie kilku biegów jednocześnie. Zmniejsza to obciążenie łańcucha i kasety oraz przyczynia się do wydłużenia żywotności napędu. Wersja z podwójnym kliknięciem jest dostępna dla klasycznych rowerów górskich i umożliwia zmianę nawet dwóch biegów na jedną zmianę.
Ceny i wagi rowerów Sram Eagle 70 i Sram Eagle 90
Dzięki dwóm nowym grupom Sram wprowadza technologię przekładni do znacznie niższego przedziału cenowego. W szczególności tylna przerzutka i dźwignia zmiany biegów w modelach Eagle 70 i Eagle 90 nie nadwyrężą już Twojego portfela. Oznacza to, że obie grupy powinny znaleźć swoje miejsce w kompletnych rowerach z tańszej półki. Jedyną wadą jest to, że kasety są nadal dość drogie i niestety nie wprowadzono żadnych nowych wersji. Najtańsza opcja, XS-1270, kosztuje nadal około 200 euro.
Pod względem masy nie ma większych różnic – przerzutki, podobnie jak ich elektroniczne odpowiedniki, są nieco cięższe od „klasycznych” wariantów Eagle. Porównując te modele, należy jednak pamiętać, że nie wszystkie tylne przerzutki Transmission są wyposażone w hak przerzutki UDH, który waży około 40 g.
Sram Orzeł 90
oznaczenie | Waga | Cena (sugerowana cena detaliczna) | |
---|---|---|---|
przerzutka tylna | RD-90-A1 | 395 g | 205 Euro |
dźwignia zmiany biegów | SL-90-A1 | 135 g | 55 Euro |
Dźwignia zmiany biegów (pojedyncze kliknięcie) | SL-90-PA-A1 | 135 g | 55 Euro |
Korba (E-MTB) | FC-90-PA-A1 | 490 g | 110 Euro |
mechanizm korbowy | FC-90-A1 | 825 g | 170 Euro |
w Kassetten | CS-XS-1275-A1 | 445 g | 300 Euro |
łańcuch | CN-TTYP-GX-A1 | 285 g | 60 Euro |
Sram Orzeł 70
oznaczenie | Waga | Cena (sugerowana cena detaliczna) | |
---|---|---|---|
przerzutka tylna | RD-70-A1 | 415 g | 135 Euro |
dźwignia zmiany biegów | SL-70-A1 | 145 g | 35 Euro |
Dźwignia zmiany biegów (pojedyncze kliknięcie) | SL-70-PA-A1 | 145 g | 35 Euro |
Korba (E-MTB) | FC-70-PA-A1 | 55 g | 95 Euro |
mechanizm korbowy | FC-70-A1 | 895 g | 100 Euro |
w Kassetten | CS-XS-1270-A1 | 565 g | 240 Euro |
łańcuch | CN-TTYP-70-A1 | 270 g | 35 Euro |
Pierwsze wrażenia z testów Sram Eagle 90
Udało nam się przejechać kilka kilometrów na rowerze elektrycznym Sram Eagle 90 przed jego premierą. Montaż jest równie prosty jak w przypadku elektronicznych manetek zmiany biegów – wymagana jest jedynie regulacja napięcia. Każdy, kto do tej pory montował wyłącznie klasyczne przerzutki, będzie musiał trochę przemyśleć sprawę – Sram oferuje pomoc w aplikacji AXS lub za pośrednictwem bardzo dobrych filmów instruktażowych dotyczących montażu.
Zmieniające się zachowanie grupy jest bardzo dobre. W 95% przypadków zmiana biegów jest tak cicha, płynna i niezawodna, jakiej można by oczekiwać od elektronicznych skrzyń biegów. Jednak w naszym przypadku wymiana zębatki czasami zajmowała trochę więcej czasu; Przypisujemy to pociągowi lub powłoce zewnętrznej jako kolejnemu „czynnikowi zakłócającemu”. Jednakże fakt, że było ich tak niewiele, nie przyćmił naszego ogólnego, bardzo pozytywnego wrażenia.