Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

AllgemeinKomponentenTesty

Sram rozszerza swoją ofertę hamulców MTB: Nowy Sram Motive w pierwszym teście

27 Marzec 2025 by Christian Etl

Sram Motive zatrzymuje się prawidłowo!

W zeszłym roku Sram zaskoczył wszystkich modelem Maven. Niedługo wcześniej pojawił się DB8. Przekazano to dość ostrożnie; po prostu tam było. Z dzisiejszej perspektywy jest to zrozumiałe, ale w naszych oczach był to test nowego materiału hamulcowego, nowego przynajmniej dla Sram. Nowością było to, że Sram po raz pierwszy zastosował olej mineralny zamiast płynu hamulcowego. Producenci, sprzedawcy detaliczni, a nawet kierowcy nie mieli na co narzekać. Okej, DB8 nie był najmocniejszy, ale był niezawodny i nie sprawiał problemów, a jego moc była wystarczająca. Maven został specjalnie zaprojektowany do jazdy downhill, enduro i ciężkich rowerów elektrycznych. Solidna kotwica idealnie pasuje do tych rowerów.

Inne modele Sram DB

Teraz Sram znacząco rozszerza swoje portfolio. Oprócz solidnego DB8 dostępne są również DB6 i DB4. W obu przypadkach zastosowano nową architekturę dźwigni, która powinna dobrze pasować do nowoczesnych, uporządkowanych kokpitów. Dźwignie są nieco prostsze niż w DB8 i mają pierścień zaciskowy otwarty z jednej strony. W DB6 dźwignia jest kompatybilna z MMX, w DB4 nie. Ten ostatni również będzie dostępny jako oryginalny hamulec, co oznacza, że ​​nie będzie dostępny na rynku części zamiennych. Zacisk hamulcowy we wszystkich hamulcach DB jest taki sam jak w DB8. No cóż, DB 6 będzie kosztować około 100 euro.


Sram Maven jako model bazowy

Warto też wspomnieć o Mavenie: zestawy Ultimate i Expert różnią się wyglądem; Znany czerwony wzór został teraz zmieniony odpowiednio na niebiesko-zielony i turkusowy. Nowością jest podstawa Maven: dźwignia jest tutaj zamontowana za pomocą tulei, punkt styku klocków nie jest regulowany, ale regulacja zasięgu odbywa się bez użycia narzędzi. Posiada eleganckie wykończenie, jest piaskowany i anodowany na czarno. Maven Base zostanie wprowadzony na rynek w sugerowanej cenie detalicznej 200 euro, ale cena detaliczna z pewnością będzie niższa.

 

Pełna gama modeli Sram Motive

W związku z tym Sram oferuje teraz alternatywę również dla rowerów szlakowych i cross country. Motywy występują w trzech modelach. Przetestowaliśmy najwyższy model, ale więcej o tym później. Dostępne będą cztery warianty: motyw brązowy, motyw srebrny i motyw Ultimate, który będzie również dostępny jako zestaw ekspercki z rozbudowaną ofertą akcesoriów. Modele Ultimate posiadają dźwignie z włókna węglowego i śruby tytanowe, co pozwala zaoszczędzić dodatkowe 10 g w porównaniu do modeli Bronze i Silver. Istnieje kilka oszczędności kosztów pomiędzy modelami Silver i Bronze. Różnica między zestawem Ultimate a Ultimate Expert polega na zawartości. Zestaw Expert Kit zawiera dwie tarcze hamulcowe CL-X o średnicy 180 mm. W zestawie znajdują się również dwa rodzaje klocków hamulcowych: organiczne i spiekane. Oszczędzimy Wam sporo słów na temat różnic między poszczególnymi modelami – poniżej zamieściliśmy graficzny przegląd.

 

Sugerowana cena detaliczna modeli Motive Bronze wyniesie nieco poniżej 200 euro, Motive Silver nieco poniżej 250 euro, a Motive Ultimate nieco poniżej 300 euro. Cena zestawu Expert wynosi 655 euro. Oczywiście, wszystko to będzie można kupić gdzieś taniej.

Do kogo skierowany jest nowy Sram Motive

Sram mówi o Motive: „Motive to hamulec dla tych, którzy chcą jeździć szybciej wszędzie. Oferuje idealne połączenie lekkiej konstrukcji i poważnej siły hamowania na wszystko, od toru wyścigowego po dalekie przygody. Wystarczająco lekki do najlepszych osiągów XC. Wystarczająco mocny do agresywnej jazdy po szlakach. Możesz hamować później, utrzymywać prędkość dłużej i nadal wspinać się tak samo szybko jak wcześniej. Motive rzuca wyzwanie konwencjom”. Nie chcemy teraz długo filozofować nad tym, czy sterowanie DirectLink tłokiem głównym to słuszny wybór, ani nie musimy dyskutować, czy dźwignia rzeczywiście pochodzi z hamulców Level, a zacisk z DB8. Ostatecznie chcemy wiedzieć: Czy montaż i regulacja są łatwe do wykonania? Czy ma odpowiednią siłę hamowania? Czy zarządzanie ciepłem działa? Czy cena i wydajność są ze sobą dobrze powiązane? Zdemontowaliśmy więc Mavena z konta kolegi na YT Jeffsy i zainstalowaliśmy Motive Ultimate. Jeśli po prezentacji uda się przekonać, że Maven reprezentuje… to jest to jasne. Tarcze hamulcowe i adaptery pozostają.

Nowe Motives firmy Sram w teście

Zacisk hamulcowy w nowym Motive jest znacznie cieńszy niż w jego masywniejszym, większym bracie. Odbija się to również na wadze. Porównaliśmy Motive Ultimate z Maven Silver o tej samej długości kabla. Oszczędność masy wyniosła aż 100 g na każdy hamulec bez tarczy. Udało się to osiągnąć dzięki dźwigniom z włókna węglowego i smukłym zaciskom hamulcowym, ale prawdopodobnie ofiarą procesu odchudzania padła również regulacja punktu nacisku. Szerokość uchwytu można regulować bez użycia narzędzi.

Odpowietrzanie i konserwacja są bardzo szybkie i łatwe dzięki niezbędnemu zestawowi narzędzi Sram. Bez zestawu jednak wydaje nam się to raczej trudne do wykonania. W tym miejscu należy raz jeszcze zwrócić uwagę na tuleje podporowe i pierścienie tnące firmy Sram, które można łatwo przykręcić. Proszę, drodzy majsterkowicze zajmujący się hamulcami innych marek, spójrzcie na to!

Wizualnie motywy są zdecydowanie udane. Dźwignie hamulca są dobrze dopasowane do kierownicy, a zacisk hamulca zachwyca smukłym kształtem. W połączeniu z elektryczną zmianą biegów i sztycą siodełka uzyskujesz bardzo uporządkowany kokpit; a dzięki kompatybilności z MMX wystarczy jeden zacisk na każdą stronę kierownicy.

Porównując oba hamulce Sram bezpośrednio na szlaku, również można zauważyć różnicę. Motive nie jest tak kąśliwy jak Maven. Ale nie należy tego rozumieć negatywnie. W przypadku roweru górskiego sprawdza się, jeśli hamulce nie są aż tak agresywne. W zamian za to możliwe jest lepsze dawkowanie. Ponieważ sezon dopiero się rozpoczął, mój kolega Christoph niestety nie miał okazji przetestować hamulca na bardzo długich zjazdach, ale na szlakach w Lesie Bawarskim i Lesie Wiedeńskim hamulec sprawdził się całkowicie.

Zauważono jednak, że hamulce z nowymi klockami i tarczami potrzebują dość długiego czasu docierania. Jednak po zakończeniu tej fazy siła hamowania jest całkowicie wystarczająca, a prowadzenie pojazdu jest bardzo przekonujące. Ostatecznie hamulec pozostanie w modelu Jeffsy, ponieważ jest on znacznie lepszym wyborem dla motocykla uniwersalnego niż niezwykle mocny Maven. Wniosek Christopha na temat Motive: „Dzięki Motive, Sram zgrabnie uzupełnia swoją ofertę hamulców. Od cross country do all-mountain, wszystko jest objęte. Nawet jeśli chcesz wycisnąć każdy gram z enduro lub nawet z roweru zjazdowego, będziesz zadowolony z tego hamulca. Przekonasz się, jak hamulec działa w długoterminowym teście we wrześniu”.

tagi:HamulecHamulecDBDB4DB6DB8DyskpolecaneMavenMaximaMotywhamulce tarczoweWstydKLUCZ DO

O Christian Etl

Christian Ettl jest mistrzem mechaniki rowerowej i projektantem mediów. Był redaktorem naczelnym Fahrrad News. Jego serce bije dla skomplikowanych zagadnień technicznych związanych z rowerami. Woli jednodniowe wycieczki po żwirowni lub dobre zjazdy, także w bike parku.

Testowane przez Christopha Geissa

Related Stories

  • Pierwszy test i wszystkie informacje: Amortyzator RockShox Reverb AXS 2.0
  • Sram Eagle 90 w pierwszym teście: Mechaniczne, tanie, dobre?
  • Mieszaj i dopasowuj z 1x13: SRAM Czerwony AXS XPLR
  • składniki: Test: Kod SRAM – Odrodzenie weterana hamulców
  • składniki: Test: Hamulec tarczowy Campagnolo H11 – Czy Campa może również tarczować?
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH